Re: Waarom nog een Digitale reflexcamera?
Hoe ga je een lowkey trekken? Mag ik dat nog in mijn hoofd bedenken, zichtbaar door mijn OVF cadreren en dan afdrukken met 1,5 stop onderbelicht. Alweer een toe te voegen functie...
Pas op, qua resolutie zitten we er wel met 24MP (zelfs zonder met de MTF50 rekening te houden en andere theoretische versus praktische beslommeringen over grain, oplossend vermogen van lenzen etc...). Qua DR: dat hangt zowel bij film als bij DSLR af van de ISO... en van het feit dat een 14bits camera wel 14 f-stops aankan, maar dat in de donkere delen minder details zitten. Dat nog eens gecombineerd met de tooncurve en met het feit dat papier/film minder contrast weergeven dan wij effectief zien. In de donkerste f-stops onderscheiden wij meestal maximum 8 tonen. Niet zo erg dat digitaal daar dan wat minder info heeft dus. Waar het wel scheelt: bij het uitbranden. De tonaliteistknie die zo typisch is aan films is veel beter dan een abrupt afgebroken digitale curve. Bottom line: da's waarom ik niet altijd met mijn tijd meega en toch nog eens een SLR (jaja, met spiegel én zwartwitfilm) gebruik. Hij heeft weer een tijdje stil gelegen, maar is nu toch weer terug in gebruik hoor.
ALs ze dat dan ook ineens willen oplossen in die systeemcamera's (dus minstens een 16 bits converter, 24MP op een FF sensor, curves met knie ipv hoek, en liever wat meer dan maximum 300 shots op een batterijlading).
Begrijp mij ook nu weer niet verkeerd, ik zeg niet dat in een donkere kamer de EVF ook donker moet zijn é...als de EVF toont wat het eindresultaat gaat zijn dan is dat goed voor mij.
Dat lijkt me ook zo, de evolutie van de sensoren is trouwens nog lang niet gedaan. Om analoog te evenaren (qua dynamisch bereik, zeker niet qua scherpte ) is er nog werk aan de winkel.
ALs ze dat dan ook ineens willen oplossen in die systeemcamera's (dus minstens een 16 bits converter, 24MP op een FF sensor, curves met knie ipv hoek, en liever wat meer dan maximum 300 shots op een batterijlading).
Comment