Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A700 zoeker komt niet overeen met MF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony A700 zoeker komt niet overeen met MF

Mijn camera is net terug uit herstelling (duurde slechts 2 weken!); probleem was het voorste wieltje dat soms een eigen leven ging leiden
    Had de camera binnengebracht bij Videp met gedetailleerde brief over een stofje onder het scherm en beetje gekraak als ik op het schermpje duwde; had niet verwacht dat ze hier iets gingen aan doen, maar dat is dus ook verholpen!

Maar nu komt het...Ik kreeg de camera met een totaal wazige zoeker, dus ik stel de dioptrie bij, maar ik krijg het nooit goed! Ik denk zelfs dat het niet aan de dioptrie ligt (die was ook wel fout maar daar ligt het probleem niet aan denk ik).

De AF is perfect, op de foto is het zoals de AF het aangeeft, maar het beeld dat ik doorheen de zoeker zie, komt niet met dezelfde plaats (van scherpstellen) overeen als met AF. In de zoeker zie ik ACHTER het onderwerp scherp, de AF doet wel zijn werk. Het is dus een "backfocus van de zoeker", om het zo te stellen...Analoog verhaal (uiteraard) als ik MF gebruik, dan is het onderwerp VOOR mijn MF-gekozen scherpstelplaats scherp...

Iemand enig idee of wordt dit weer opsturen?

Re: Sony A700 zoeker komt niet overeen met MF

Kijk eens of je matglas er goed inzit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

lijkt mij ook aan het matglas te liggen
      voorzichtig zijn als je daar aankomt, is zeer fragiel en stof/vettige vingers gevoelig
      5DmkIII en wat glas

Comment

Daar had ik al aan gedacht Toch oprecht bedankt

Comment

heel bizar probleem lijkt me
          ik volg dit met aandacht
          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            heel bizar probleem lijkt me
            ik volg dit met aandacht
            Ik moet wel toegeven dat ik het matglas niet verwijderd heb, had enkel eens gekeken en een "klik" gegeven om te zien of't "vastzat"...misschien moet ik de oplossing wel daar zoeken! 't was ook mijn eerste gedacht maar nu dat jullie met 2 dit zeggen moet ik dit toch wel eens wat dieper bestuderen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              Ik moet wel toegeven dat ik het matglas niet verwijderd heb, had enkel eens gekeken en een "klik" gegeven om te zien of't "vastzat"...misschien moet ik de oplossing wel daar zoeken! 't was ook mijn eerste gedacht maar nu dat jullie met 2 dit zeggen moet ik dit toch wel eens wat dieper bestuderen
              tis lastig zulk probleem hé. Je kan niet zomaar even met het matglas prutsen terwijl je door je zoeker kijkt
              ik zou, indien dat zonder problemen gaat, toch eens proberen het matglas te verwijderen (ideaal met een kunststof pincet) en correct terug monteren, wie weet...

het kan wel vastklikken (kant van de lens) maar het moet aan de andere kant (kant van de fotograaf) wel goed in zijn sleufjes zitten, of hoe dat ook gemonteerd zit bij de A700
              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                tis lastig zulk probleem hé. Je kan niet zomaar even met het matglas prutsen terwijl je door je zoeker kijkt
                ik zou, indien dat zonder problemen gaat, toch eens proberen het matglas te verwijderen (ideaal met een kunststof pincet) en correct terug monteren, wie weet...

het kan wel vastklikken (kant van de lens) maar het moet aan de andere kant (kant van de fotograaf) wel goed in zijn sleufjes zitten, of hoe dat ook gemonteerd zit bij de A700
                Heb het matglas eens losgeklikt en zachtjes geschud (liefst ondersteboven ), heb het matglas er wel niet uitgehaald...Dat mag Sony doen
                Hoe is het herstellen van je Canon gebeurd? Snel teruggehad?

Comment

Als het het matglas niet is, heeft de spiegel naar de zoeker misschien een duw gekregen, maar ik vraag me dan wel af hoe zoiets zou kunnen .
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Terug met die handel.
                    Een matglas kan ook gekalibreerd zijn door fijne kadertje(s) die onder het matglas liggen, best mogelijk dat ze dit vergeten hebben te controleren en mogelijks ontbreekt er zo'n kadertje.
                    Aan de spiegel zal het zeker niet liggen, als daar iets niet in orde is zie je dat direct in de zoeker.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Als het het matglas niet is, heeft de spiegel naar de zoeker misschien een duw gekregen, maar ik vraag me dan wel af hoe zoiets zou kunnen .
                      Misschien is het wel het matglas, maar ik ga er nu (in garantie) niet aan liggen prutsen
                      Ik hoop dat het niet door transport komt, dat betwijfel ik ook...dan had het misschien al begeven...

Met m'n 35mm f2 is het zo goed als onbruikbaar in MF, met de 100 macro is het pas te doen onder de 40cm, met de 500mm relfex is het op 4 meter geen probleem...het is dus ook afstandgerelateerd, zo heb ik ongeveer 4mm afwijking op een halve meter, maar op 1 meter heb ik ongeveer 4cm afwijking!

Heb wel de indruk dat de AF met sommige lenzen beter is dan daarvoor...misschien psychologisch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Terug met die handel.
                        Een matglas kan ook gecalibreerd zijn door fijne kadertje(s) die onder het matglas liggen, best mogelijk dat ze dit vergeten hebben te controleren en mogelijks ontbreekt er zo'n kadertje.

Grtz, RF
                        Bedankt voor de duw in de rug, ik ben al aan't inpakken

Comment

Working...
                        X