Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D5000 vs D300s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D5000 vs D300s

    Hallo


    Ik ben al een tijdje op internet aan het zoeken naar een nieuwe DSLR (mijn D50 moet dringend vervangen worden). Na dit alles ben ik aan het twijfelen tussen een D5000 en D300s.

    Natuurlijk is het prijsverschil tussen deze 2 camera's zeer opvallend. Nu vroeg ik me af of het nodig is om de D300s zoveel te betalen, terwijl er de goed betaalbare D5000 is...

    Het is me opgevallen dat de D300s vooral sneller is in zijn AF, én ook meer AF-punten heeft. Ook heeft deze een makkelijkere bediening. Maar is dat (+ andere kleine verschillen) al dat geld waard?

    Ik vond deze vergelijking ivbm ISO, en daar scoort de D5000 in mijn ogen betere resultaten.

    Voor mij is de kwaliteit van de foto dan ook heel belangrijk...

    Slotvraag:
    Is de D300s al dat geld waard terwijl de D5000 (met een gelijkaardige sensor) ook goede kwaliteit levert?


    Groetjes,
    Sieger
    http://siegerjoostens.daportfolio.com/

  • #2
    Re: D5000 vs D300s

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieger Bekijk bericht
    Ik vond deze vergelijking ivbm ISO, en daar scoort de D5000 in mijn ogen betere resultaten.
    volgens jouw link scoort de d300 veel beter dan de d5000 hoor!
    Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
    Baaah! | Digital Echo Photography

    Comment


    • #3
      Re: D5000 vs D300s

      Oorspronkelijk geplaatst door galloschramme Bekijk bericht
      volgens jouw link scoort de d300 veel beter dan de d5000 hoor!
      Je hebt te snel gekeken.

      "The D300 is the softest. Its smoothed over all the texture in the fur. As I've reviewed before, the D300 uses way too much noise reduction to smooth over noise at the expense of sharpness. Nikon did this to pimp the ISO spec of the D300 to sell more cameras, not to improve actual image quality.

      The D5000 is much sharper than the D300, a close second place to the D3.
      "


      Uit die test kan ik afleiden dat de D5000 scherper is, maar met meer ruis. De D300 heeft minder ruis maar dat is omdat de ruis vermindering gewoon alles softer heeft gemaakt = minder scherp.
      Maar ja, wat is dan het beste? Ruis verminderen in photoshop, of scherper maken in photoshop?
      http://siegerjoostens.daportfolio.com/

      Comment


      • #4
        Re: D5000 vs D300s

        een ander merk overwegen?

        edit: of vergelijk hier even
        (in elke kolom je camera selecteren)
        Last edited by galloschramme; 30 mei 2010, 21:10.
        Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
        Baaah! | Digital Echo Photography

        Comment


        • #5
          Re: D5000 vs D300s

          Een D5000 met een D300 vergelijken, hmmm, zijn wel twee totaal verschillende klasse's

          D5000 = instapmodel
          D300 = semi-pro

          Btw; geen auto-stand op de D300

          Of je de meerprijs waard vind ? Vind je het prijsverschil tss een VW golf en een Audi A6 waard ?
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

          BD1614BE

          Comment


          • #6
            Re: D5000 vs D300s

            Gulden middenweg: D90? Als je AF-D lenzen hebt zou het jammer zijn een D5000 aan te schaffen.
            http://www.flickr.com/jonasla

            Comment


            • #7
              Re: D5000 vs D300s

              Oorspronkelijk geplaatst door galloschramme Bekijk bericht
              een ander merk overwegen?

              of vergelijk hier even
              (in elke kolom je camera selecteren)
              Ik heb reeds lenzen voor nikon, en ik zie niet in waarom ik van merk zou moeten veranderen?

              Bedankt voor de link!
              Deze website toont net dezelfde resultaten ivbm hoge ISO, de D300s geeft veel onscherpere resultaten. Ik vind het verschil in prijs echt zeer vreemd (toch omtrent beeldkwaliteit).



              Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
              Gulden middenweg: D90? Als je AF-D lenzen hebt zou het jammer zijn een D5000 aan te schaffen.
              Daar heb ik op gelet hoor.



              Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
              Een D5000 met een D300 vergelijken, hmmm, zijn wel twee totaal verschillende klasse's

              D5000 = instapmodel
              D300 = semi-pro

              Btw; geen auto-stand op de D300

              Of je de meerprijs waard vind ? Vind je het prijsverschil tss een VW golf en een Audi A6 waard ?
              Ik weet dat het twee camera's zijn in een heel andere klasse. Maar in de kwaliteit dat de toestellen leveren qua foot's, zie ik nu eenmaal niet een doorslaggevend verschil? Ik dacht dat deze klassen gemaakt werden omtrent het beeld dat ze maken, blijkbaar is dit enkel gebaseerd op functies/bouw/bediening van de camera's?
              Last edited by Sieger; 30 mei 2010, 21:21.
              http://siegerjoostens.daportfolio.com/

              Comment


              • #8
                Re: D5000 vs D300s

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieger Bekijk bericht
                Ik heb reeds lenzen voor nikon, en ik zie niet in waarom ik van merk zou moeten veranderen?
                mopje
                Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                Baaah! | Digital Echo Photography

                Comment


                • #9
                  Re: D5000 vs D300s

                  BTW Sieger, even op je site gaan piepen, kan je werk best smaken
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                  BD1614BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: D5000 vs D300s

                    Ik dacht dat deze klassen gemaakt werden omtrent het beeld dat ze maken, blijkbaar is dit enkel gebaseerd op functies/bouw/bediening van de camera's?
                    De camera is nog steeds enkel een instrument, het is de man achter de camera die meestal het verschil maakt 'vorige post"
                    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                    BD1614BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: D5000 vs D300s

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieger Bekijk bericht
                      Ik weet dat het twee camera's zijn in een heel andere klasse. Maar in de kwaliteit dat de toestellen leveren qua foot's, zie ik nu eenmaal niet een doorslaggevend verschil? Ik dacht dat deze klassen gemaakt werden omtrent het beeld dat ze maken, blijkbaar is dit enkel gebaseerd op functies/bouw/bediening van de camera's?
                      Dat klopt inderdaad ja . Elke stap hoger geeft je meer functies/meer snelle toegang tot functies/betere bouwkwaliteit. Nog iets waar je misschien rekening mee zou willen houden is het LCD-tje bovenaan de camera. De D5000 heeft dat namelijk niet. Da's toch een van de dingen die ik absoluut niet zou willen missen.
                      http://www.flickr.com/jonasla

                      Comment


                      • #12
                        Re: D5000 vs D300s

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                        De camera is nog steeds enkel een instrument, het is de man achter de camera die meestal het verschil maakt 'vorige post"
                        Ja natuurlijk... maar... Hoe moet ik dit opvatten dan?
                        Investeren in een D300s of toch maar goedkoper een D5000?
                        De reden dat ik zo naar de kwaliteit kijk is omdat ik in de toekomst van plan ben uitvergrotingen te laten printen (met mijn D50 is 50cm soms al een probleem).

                        En bedankt voor het compliment!
                        http://siegerjoostens.daportfolio.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: D5000 vs D300s

                          Waarom overweeg je geen D90? Zitten tussen de beide in maar is beter van kwaliteit dan beide en heeft veel betere controles.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D5000 vs D300s

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
                            Dat klopt inderdaad ja . Elke stap hoger geeft je meer functies/meer snelle toegang tot functies/betere bouwkwaliteit. Nog iets waar je misschien rekening mee zou willen houden is het LCD-tje bovenaan de camera. De D5000 heeft dat namelijk niet. Da's toch een van de dingen die ik absoluut niet zou willen missen.
                            Dat is inderdaad een detail dat ik graag gebruik, en wat ik nu ook heb.



                            Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                            Waarom overweeg je geen D90? Zitten tussen de beide in maar is beter van kwaliteit dan beide en heeft veel betere controles.
                            Deze heb ik bij reviews er tussen door zien piepen, maar nog niet genoeg over opgezocht. Bedankt voor de tip! Ik ga er wat reviews over lezen.
                            http://siegerjoostens.daportfolio.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: D5000 vs D300s

                              De reden dat ik zo naar de kwaliteit kijk is omdat ik in de toekomst van plan ben uitvergrotingen te laten printen (met mijn D50 is 50cm soms al een probleem).
                              Als je naar dergelijke uitvergrotingen wilt gaan zal je op termijn een FF moeten overwegen of zelfs de overstap naar middenformaat, maar dat is heel andere koek.

                              Als je een betaalbare upgrade wil voor de D50 zou ik in eerste instantie naar de D90 gaan.

                              Heeft oa zelfde sensor als D300 en nog steeds een groene stand
                              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                              BD1614BE

                              Comment

                              Working...
                              X