Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op spiegel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof op spiegel

    Ik heb een sony apla a550. Sinds vandaag heb ik echter als ik door de vieuw finder kijk en door de live vieuw zie ik een vuil(stof) vlekje. Als ik het beeld rechtstreeks van de sensor bekijk zie ik geen vuil. Als ik de foto maak en bekijk de genomen foto dan zie ik hier ook geen vuil op. Volgens mij is er dus ergens iets vuil maar ik weet niet wat en hoe moet ik dit schoonmaken. Het is eigenlijk niet zo erg want op de genomen foto is er niets te zien, alleen wel ambetand dat kleine stof vlekje in de live vieuw of vieuw finder Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
    Hoe komt dit vuil erop? Door te dikwijls lenzen te wisselen? Of de camera niet goed beschermen tegen stof? Hij steekt wel niet in een tas ofzo maar veronderstel dat dit geen kwaad kan.

    Alvast bedankt
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: Stof op spiegel

    Volgens mij heb je stof op je matglas. Dat is het melkwitte glas dat je ziet bovenin je camera als je de lens eraf haalt. Reinigen met blaasbalgje is het gemakkelijkst. En zeker niet met je vingers aan dat glas komen.

    Comment


    • #3
      Re: Stof op spiegel

      Ah ik zal dit eens proberen ik heb wel geen blaasblagje maar gewoon blazen mag dat ook?
      Als ik een foto neem op diafragma 22 van witte achtergrond dan zie ik wel verschillende vuilvlekken op de foto. Moet ik hiervoor de sensor reiningen?
      Sony A550 18-55 en 55-200

      Comment


      • #4
        Re: Stof op spiegel

        Stofjes ed die je ziet door de zoeker: gewoon laten zitten en ineens zijn ze weg.

        Wat je ziet met f22 zijn stofjes op je sensor, maar doe eens een test met ee reëel diafragma en als je niks ziet. prima.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Stof op spiegel

          Als ik een test foto van een witte achtergrond trek op diafragma 5.6 dan zie ik toch niets op de foto. Welk diafragma is een normale waarden om zo een testfoto te maken?
          Sony A550 18-55 en 55-200

          Comment


          • #6
            Re: Stof op spiegel

            Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
            ...gewoon blazen mag dat ook? ...
            Zeker niet gewoon blazen. Je blaast altijd wel wat speeksel mee uit en dat geeft irritante vlekken die je er nog heel moeilijk afkrijgt.

            Comment


            • #7
              Re: Stof op spiegel

              Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
              Welk diafragma is een normale waarden om zo een testfoto te maken?
              Welk jij als kleinste gebruikt bij gewoon gebruik.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Stof op spiegel

                Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                Ah ik zal dit eens proberen ik heb wel geen blaasblagje maar gewoon blazen mag dat ook?
                Zeker NIET doen!! Uitgeademde lucht is vochtig en vettig, en bevat speeksel en stof.

                Blaasbalgje (zonder borsteltje!) aanschaffen en elke aanraking met spiegel of matglas vermijden.

                Groetjes, Wim
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: Stof op spiegel

                  Ok dan zal ik niet gewoon blazen.
                  Sony A550 18-55 en 55-200

                  Comment

                  Working...
                  X