Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perspectiefcorrectie in compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perspectiefcorrectie in compact camera

    Hallo iedereen,

    Iemand die ik ken moet 100den foto's maken van bordspellen, en doet dit nu met een compactcamera (Nikon E 3200), maar heeft veel last van verbuiging van de hoeken. Ik weet dat een goeie oplossing zou zijn over te schakelen naar een reflexcamera met een PC objectief, maar ik vroeg me af of er ook compactcamera's bestaan met een goeie perspectiefcorrectie functie. Er zullen namelijk ook foto's moeten gemaakt worden van dichtbij (doosjes van kaartspellen bijvoorbeeld) en dat zal waarschijnlijk beter gaan met een compact dan met een reflexcamera. Met een reflex zit je toch altijd met een minimum afstand tussen object en objectief?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Perspectiefcorrectie in compact camera

    Zorgen dat de sensor paralel staat met het onderwerp, lost het perspektiefprobleem op Verbuiging in de hoeken lijkt mij meer een lensvervorming.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Perspectiefcorrectie in compact camera

      Ik heb hier een voorbeeldfoto. Is dit een perspectiefprobleem of lensvervorming?

      Comment


      • #4
        Re: Perspectiefcorrectie in compact camera

        Dat is gewoon lensvervorming, en meerbepaald tonvervorming ofte barreldistortion.
        Dat kan je softwarematig perfect verhelpen. Sommige programma's (het gratis Canon DPP bv) kunnen dit zelfs automatisch voor een specifieke lens, dmv een bepaald profiel (wel eerder voor reflex-lenzen).

        De nieuwe Photoshop CS5 kan dmv een soort ijk-foto een profiel aanmaken, zodat je de correctie ook automatisch kan toepassen.

        En google 'perspectief' eens..

        Comment


        • #5
          Re: Perspectiefcorrectie in compact camera

          De Canon S90 past lenscorrectie toe in de camera, als je in jpeg werkt.
          Bij de RAW-bestanden zie je de lensvervorming wel, en moet je die zelf corrigeren bij de bewerking.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X