Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overstap naar DSLR de moeite waard?

Hallo,

Ik zit met de vraag of het de moeite waard is om over te stappen naar een DSLR.
    Nu bezit ik een Sony HX1.
    Mijn vader zou hem eventueel overnemen, en hierbij zie ik een mogelijkheid om een nieuwe camera aan te schaffen.
    Alleen weet ik niet echt of het zijn voordeel heeft...

Ik trek graag portretfotos, dierenfotos, panorama en allerhande.

Als ik zo kijk op internet , kan ik voor een goede 450 euro een Sony Alpha 230 / 330 kopen met bijhorende lenzen. Sites zoals pixmania enzo.

Enige dat mij eventueel zou storen, is het verwisselgedoe met de lenzen.

Waar ik uiteraard graag van gebruik maak, is de zoomfunctie van m'n HX1.
    20x is echt wel handig! Eigenlijk had ik de HX1 in augustus vorig jaar gekocht, met dat het toen eigenlijk een van de betere bridges was.
    Maar soms vraag ik me af of ik wat snelheid mis. Misschien is dat een inbeelding?

Nu stel ik mij de vraag of ik er profijt uit zou halen om zo'n DSLR in huis te halen.
    Want sowiso zal ik voor die prijs, nooit zo'n grote zoom verkrijgen?

Het is wel een feit dat ik graag nog mooiere fotos zou willen kunnen trekken.
    Maar zelf over instellingen van m'n HX1 ben ik er zelf nog niet compleet aan uit.
    (Sluitersnelheid, ISO, diafragma enz.) Na de examens zou ik dit eens goed willen doornemen ( http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ )

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Jean

Mss enkele voorbeeldfotos

Last edited by Jeandk; 13 augustus 2010, 10:28.

Re: Overstap naar DSLR de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht

Ik zit met de vraag of het de moeite waard is om over te stappen naar een DSLR.

Enige dat mij eventueel zou storen, is het verwisselgedoe met de lenzen.

Wat denken jullie?
    nou......dan zou ik het niet doen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Er bestaat zo'n pakket met de Alpha 230.
      Met een 18-50, 55-200 lens.
      Valt de zoom hiermee te vergelijken met de hx1 of in de verste verte niet?
      Waarschijnlijk niet vergelijkbaar?
      Zijn er eigenlijk nog andere pluspunten waartegen de HX1 niet zou kunnen opwegen?

bedankt

Jean

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Grt,bouk.
        +1

.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

En moesten de lenzen geen probleem maken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            grt,bouk.
            + 2 toch hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              + 2 toch hoor.
              -1!!

Dat lenzen wisselen word je wel gewoon. En in het begin kan je altijd een megazoom lens nemen. Als je eenmaal geproefd hebt van een DSLR wil je niets anders meer. Zo was het bij mij teminste

En voor de prijzen van tegenwoordig hoef je het ook al niet te laten, zeker niet als je je oude toestel kan verkopen.
              Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

Comment

+3
                Je zou nogal een stel lenzen moeten aanschaffen/meesleuren om het bereik te hebben dat je nu hebt. dSLR betekent nu eenmaal dat je objectieven kunt vervangen/wisselen..., en als dat al een bezwaar is, vergeet het liever.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Nog geen tweedehandse overwogen? Dan heb je voor hetzelfde geld toch al wat beter materiaal. Een Canon EOS 450D met de twee kitlenzen (18-55 IS en 55-250 IS) bv.
                  Canon EOS 450D

Comment

Misschien best je eens even de vraag stellen waarom je naar DSLR wil gaan ?

Pro/contra.

Ik kan uit je post namelijk niet opmaken wat evt. je drijfveer zou zijn
                    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
                      Waar ik uiteraard graag van gebruik maak, is de zoomfunctie van m'n HX1.
                      20x is echt wel handig!
                      In termen van reflexcamera’s is dit het equivalent van 28mm tot 560mm

denk dan maar aan een extra lensje Sigma 50-500mm ca. 1000€
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb twee jaar geleden een instap DSLR gekocht, een Nikon D60. Mijn vorige camera was een compactje, een Olympus C750 UZ.

Heb ook lang getwijfeld tussen een bridge en een DSLR. Ook ik zag er tegenop om lenzen te wisselen. Uiteindelijk gekozen voor een all-in-one lens, een 18-200 lens. Is zo'n 11x zoom.
                        Jammer genoeg ontbreekt de tijd me om echt te "genieten" van m'n DSLR. Heb zelfs op het punt gestaan om hem onlangs weer te verkopen en te vervangen door een Lumix FZ38.
                        Maar ik ben eigenlijk wel heel tevreden met m'n D60. Is toch wel een ander gevoel dan een bridge of compact met hun "elektronisch shuttergeluid". Daarbij komt dat ik mijn foto's toch wel heel goed geslaagd vind qua kleur en scherpte. Niet dat je met een bridge geen scherpe foto's kan nemen, maar ik denk dat je HX1 nu niet bepaald een topper is op het vlak van beeldkwaliteit.

Feit is, als je (nu) niet wil wisselen, kan je altijd een DSLR kopen met een all-in-one ( een 18-200 of 18-250 bij merken zoals canon of sony). Zo'n combinatie zal je wel bijna dubbel zoveel kosten als een superzoom bridge én je zal maximum rond de 14x zoom zitten (ter vergelijking : de Fuji HS10 bridge heeft 30x! ). Als dit niet genoeg is en je wil absoluut het equivalent van je HS1 (of meer), dan zal je bij een DSLR MOETEN lenzen wisselen.

Een nogal lang betoog van een nog beginnend amateurtje, maar wou je dit toch meegeven zodat je niet de verkeerde beslissing maakt. Misschien is een andere bridge ook wel iets voor jou. De bovengenoemde HS10 is een stapje hoger dan jouw Sony, denk ik. Eens goed informeren...
                        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Als ik het goed begrijp, wil je betere beeldkwaliteit met zo weinig mogelijk lenzen wisselen...

Je zou bv. kunnen denken aan a2xx-3xx met 18-55mm en Sigma 50-500mm. Dan ben je wel €1500 kwijt en of je meteen veel betere beelden gaat hebben dan met je huidige toestel is niet helemaal zeker... Je zal de dslr moeten leren kennen, het hele zaakje zal een pak meer gaan wegen, en als je er het beste uit wil halen, moet je in veel gevallen van de automatische programma's afstappen.

Een nog beter combinatie is bv. CZ16-80 en Sony 70-400G... maar dan ben je wel €2000 kwijt.

Sigma, Sony of Tamron 18-250 (in volgorde van persoonlijke voorkeur) als enkele lens kan ook natuurlijk. Dan heb je enkel 250mm bereik ipv 560mm.

Dé oplossing die alles kan en ook nog goedkoop is, bestaat dus niet.

Aan jou de keuze .
                          Last edited by K-2; 29 mei 2010, 22:28.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Dank aan allen voor de antwoorden! :-)

Ja, ik stel mij de vraag , of ik voor hetzelfde budget, hetzij om en bij de 500€
                            Iets beters kan vinden. Daarom dacht ik aan DSLR. Het is zeker niet de bedoeling dat ik daarboven ga.

Allesinds bedankt, maar het was het informeren waard.
                            Blijkbaar dus niet :-)

@ Kenada: Als je zegt dat de beeldkwaliteit dat de HX1 levert, niet top is , wat bedoel je daar dan mee?
                            Persoonlijk vind ik het een goede camera, maar in welk opzicht verschilt het dan met een van de bovengenoemde?

Of ja, zo'n all in lens.

Oja, nog een vraagje .

Daarnet wat gelezen over "panning" ; het meegaan met de camera als men dus een foto wil trekken op een bewegend opject.

Kan ik dit ook doen met mijn HX1?
                            Aangezien ik in verschillende beschrijvingen heb gelezen dat het dan de bedoeling is om de manuele focus wat aan te passen.

Voor vb een autorally, hoef ik dan alleen de sluitertijd aan te passen en stilstaand fotos te trekken van een bewegende auto?
                            Of hoe kan ik dit anders aanpakken?

bedankt

groeten

Jean

Comment

Voor dat budget en de "weerzin" tegen objectieven wisselen kan ik je alleen maar inderdaad adviseren om niet op een DSLR over te stappen.
                              De HX1 die je nu hebt is een van de betere bridgecamera's op dit moment, verdiep je daar meer in en wie weet komt de behoefte aan een DSLR dan vanzelf wel een keer.
                              De opmerking over IQ is uiteraard waar, hoewel je geplaatste foto's best nog wel wat opgepoetst kunnen worden en je zelf al aangeeft dat je je cam nog niet geheel beheerst.

De suggestie van iemand om van een Bridge naar een DSLR met 50-500 Sigma over te stappen deed me de koffie door de neusgaten uitkomen. (humor)

Comment

Working...
                              X