Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap naar DSLR de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Een 200mm lens op een crop DSLR komt overeen met 300mm in 35mm eq.
    Inderdaad, over het hoofd gezien dat de 28-560 in 35mm-formaat uitgedrukt was...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
      Bij een foto-uitstap weet ik ongeveer wat ik zal fotograferen en neem één aangepaste lens mee, geen gesleur met zware tas, de wandeling blijft aangenaam, geen verwisseling van lens in stofferige omstandigheden ...
      Als ik dan toch een foto mis door gebrek aan juist glas : spijtig, eigen schuld, dikken bult.
      Volledig mee eens... t' Is niet omdat je 10 lenzen hebt, dat ze allemaal mee moeten.
      Bij mij zijn het er ook gewoonlijk 1 of 2, max. 3.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ongelooflijk bedankt voor alle antwoorden.

@ nevermore : de situatie die je daar schetst is ook een van de redenen waarom ik zou veranderen. Maar nu denk ik toch wel dat ik m'n HX1 zeker ga houden. Ik ben eigenlijk al tevreden wat ik kan trekken, op de details van die instellingen na dus (sluitertijd, diafragma, scherptediepte, belichting, iso-waarde, scherpstelpunt,..... ).

Over 2 weken zal ik mij eens serieus verdiepen in al die elementen, overigens vertrek ik dan ook voor een weekendje Londen, waar ik graag mooi foto's zou nemen.

Wat een 2dehands DSLR betreft, kan ik later nog altijd zien, maar dan als extra erbovenop.

@ Mod, rogerke : geen probleem hoor

@ zoltan : Ja daar heb je ook een punt, misschien in de toekomst

Ik denk dat het voor mij duidelijk is

Bedankt aan allen voor de uitleg!

groeten

Jean

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Mocht je het niet gelezen hebben: TS was geïnteresseerd in dslr, weinig wisselen en toch ruim bereik.
          écht waar?

Als de koffie je de neus uit komt omdat er een paar alternatieven geschetst worden om aan te geven dat de ene kant-en-klare oplossing niet bestaat, dan gaat je neus nog zware tijden tegemoet .
          Probeer eens te visualiseren...
          In de ene hand een bridgecameraatje en in de andere hand een (al zwaardere) DSLR met een Bigma eropgeschroefd, ik schoot daarvan in de lach niets meer niets minder.

Hoe dan ook bedankt voor je zorg om mijn neus, maar die is na enige jaren forumbezoeken al helemaal schroeibestendig geworden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht

Puerte : Zien er wel nette toestellen uit.
            Maar zal waarschijnlijk ook een prijskaartje aan hangen?
            In welk opzicht is het dan zo anders dan een DSLR?
            Het heeft toch ook zijn lenzen?

thanks!
            Het verschil met DSLR is dat het compact is, een DSLR laat je dikwijls thuis omdat het te log is om mee rond te lopen (ik althans). Klassieke compacts hebben dan weer het nadeel dat de beeldkwaliteit vooral op hoge ISO lager is dan van DSLR's, deze Nex toestellekes presteren beter of minstens evengoed dan huidige DSLR's (APS) op hoge ISO. Men heeft deze compactheid kunnen bereiken door de spiegel, welke typisch is voor DSLR, te vervangen door een optionele elektronische zoeker en door Live view systeem.

Bijhorende lenzen zijn compact en je hebt ook een 18-200mm lens = 11 x zoom + bruikbare SW-zoom, deze lenzen hebben een aparte kleinere vatting E-mount genaamd. de huidige sony/minolta lenzen hebben een a-mount vatting.
            Sony heeft officieel aangekondigd dat er naast de bestaande adapter zonder AF (automatische focus) voor A-mount ook een adapter komt met AF.
            Het is zo goed als zeker dat andere fabrikanten adapters zullen maken voor bestaande Canon Nikon en Pentax lenzen.

hier vind je voorbeeldjes van foto's gemaakt met NEX5, beeldkwaliteit NEX5 is gelijk aan NEX3

(foto's zijn gemaakt met pre-production lens en toestel, niet met finale versie welke normaal gezien nog iets beter zal zijn)

Ken de prijzen niet maar de NEX3 verwacht ik niet zo duur te zijn, verschil NEX5 -NEX3 zit hem in materiaal body en snelheid van de filmfunctie. Zal duurder zijn dan compact maar vergelijkbaar met a300 DSLR reeks van sony. Dat is tenminste wat ik verwacht.

filmpje gemaakt met NEX-5
            http://vimeo.com/12110592, best bekijken op volledige scherm grootte kun je dit eens vergelijken met de kwaliteit filmfunctie van de duurste DSLR's.

Op termijn is volgens mij nu nog DSLR kopen in dit segment verloren geld en zo een NEX3 of 5 toestel een betere koop, aantal jaar terug was er de technologie niet om deze toestellen te maken.
            Het is duidelijk dat alles in deze richting wordt gedreven, Sony gaat ook een camcorder op de markt brengen met zelfde sensor en zelfde lensvatting.

Hoop dat dit alles een beetje meer duidelijk maakt, weet dat het niet eenvoudig is om te beslissen maar ben ervan overtuigd dat deze toestellen op termijn je het meeste waar voor je geld , alsook plezier gaan verschaffen.
            Last edited by puerte; 30 mei 2010, 16:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht
              Hoe dan ook bedankt voor je zorg om mijn neus, maar die is na enige jaren forumbezoeken al helemaal schroeibestendig geworden
              Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in je neus hoor, en ook niet wat je met je koffie doet.

Ik zie het zo al voor me dat je telkens de koffie door je neus krijgt als iemand vraagt of overstap van een compactje naar dslr geen goed idee is... compactje in de ene hand, dslr in de andere, en laat maar lopen die koffie

Comment

lol

Zijn het dan geen mooie fotos ?

@ Tommie1: Je zegt dat je gestopt bent met dieren te fotograferen.
                Maar wat wil je dan meer dan mooie fotos? Kon je de scherpte niet halen ofzo of ..

Ja. Heb al tutorial gezien hoe dat te verkrijge via Photoshop cs 3, maar vind ik wat omslachtig precies.

Precies toch nog duur die Alpha's.

Wat is een aanvaardbare prijs voor een 2dehands DSLR?
                Eerst en vooral, een foto maken van een vogeltje met mijn Beercan op 210 mm: je moet tot op maximum een meter of 2 geraken om die echt mooi in beeld te krijgen.
                Ik heb het er niet voor over om eerst te sleuren met kilo's glas en dan uren in een schuiltent te kruipen voor dat mooie shot. Een echt goede scherpe en lichtsterke lens kost minstens een paar duizend Euro in Telebereik, en dat wil ik er niet aan geven.
                Ik bewonder de mooie foto's die ik hier zie, maar vind het niet iets voor mij.
                Da's gewoon een keuze.

Je vindt voor 300 Euro zeker een Alpha 300 met kitlensje, en die is niet slecht om te starten.
                Een recentere A500 of A550 zal je wel vinden voor 500-600€.

Comment

Hoi,

Het "gedoe" met lensen wisselen is oa de reden waardoor ik compleet verslaafd ben geraakt aan mijn DSLR. Elke lens heeft zo zijn specifieke kenmerken.....de een geeft een prachtige DOF en heerlijk egale achtergrond. Met een macro kun je miniscule beestjes vastleggen, met een flinke tele kom je overal bij of je grijpt je groothoek en trekt de mooiste landschapsfoto's. Zelfs alleen voor portretten gebruik ik meerdere lensjes.
                  Maar idd, als je daar echt helemaal niets voor voelt, zou ik niet aan een DSLR beginnen. Die allround lenzen (een lens voor alle situaties en brandpuntsafstanden) geven, naar mijn mening, toch niet het mooie resultaat van een specifieke lens. Ik heb hem heel snel weer verkocht, vond het 3x niks.

De foto's die je laat zien zijn best mooi. Inderdaad een beetje oppoetsen (in een bewerkingsprogramma) en je foto's zien er nog beter uit
                  Ik zou die Bridge gewoon lekker houden.

Comment

Ik ga akkoord met Monica, alsof dat wisselen ooooohhh zo erg is.

Denk dat de mensen wat overdrijven, zoals met een "super luide" autofocus
                    of een beetje lui zijn zodra ze extra moeite moeten doen. Ik neem liever een zware dslr mee met wat extra lenzen zodat ik erg mooie foto's heb dan dat ik licht rondloop met een compactje, en telkens, het "net niet" gevoel krijg.

Comment

Een tijdje geleden starte ik deze topic..
                      Nu vraag ik mij toch af of het de moeite waard is om naar een D3000 over te schakelen.
                      Heb deze vakantie wat kunnen trekken met een oude spiegelreflex en zag dat ik de lenzen eventueel met een adapter kon gebruiken.

Betreft een Praktica 80-200mm macro, vivitar 135mm, en een rexatar (?) 49mm groothoeklens.

M42 montuur dus.

Is het zinvol om te zeggen dat ik deze lenzen daarop zou gebruiken met deftig resultaat?
                      Of is het eerder dom om hiermee te starten.
                      Wetend dat een d3000 nog 390€ kost.

Edit:

Ik las iets,

Oude sensor

Dat betekent dat je geen cmos-sensor krijgt, maar de oudere 10-megapixel ccd, die voor het eerst te zien was in de D40x (maart 2007). Het gevolg is dat Live View en een filmfunctie ontbreken. De D3000 erft één opvallende functie van de hoger gepositioneerde modellen. Het geavanceerde 11-punts autofocussysteem met 3D-tracking. Daarmee heeft de D3000 op scherpstelgebied een flinke stap voor op concurrerende modellen in hetzelfde prijssegment. De elf punten zijn prettig verdeeld over de zoeker en doen hun werk uitstekend.
                      Valt hier rekening mee te houden in de negatieve zin ?
                      Of zou ik er eigenlijk bitter weinig van merken..

Ik merk ook dat er vanaf 800 iso en meer , redelijk veel ruis is bij deze camera.
                      Zou een sony alpha a390 beter zijn of ..
                      Dan kan ik de lenzen niet gebruiken zeker? Of toch?

Last edited by Jeandk; 3 oktober 2010, 19:50.

Comment

Als ik de nieuwe Bridge van Panasonic en Canon zie met 14 megapixel en een zoom bij canon van 24-840mm in eq, dan zou je echt twijfelen, het enige minpunt bij die bridge is het manueel scherpstellen ( zeker bij Canon) en de kleinere dieptescherpte.
                        Als je dan ook nog weet dat je met de Canon tot vlakbij het onderwerp kan gaan dan weet je dat je ook al een macrolens erbij hebt.
                        Maar als je max 500€ wil uitgeven, kan je niet anders dan een bridge nemen.
                        Nota: die panasonic kan ook 2/3 formaat aan, de RAW van panasonic schijnt niet dat te zijn.
                        mvg Guido
                        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                          ...de RAW van panasonic schijnt niet dat te zijn.
                          Wil je dit eens even toelichten, aub?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Een tijdje geleden starte ik deze topic..
                            Nu vraag ik mij toch af of het de moeite waard is om naar een D3000 over te schakelen.
                            Heb deze vakantie wat kunnen trekken met een oude spiegelreflex en zag dat ik de lenzen eventueel met een adapter kon gebruiken.

Betreft een Praktica 80-200mm macro, vivitar 135mm, en een rexatar (?) 49mm groothoeklens.

M42 montuur dus.

Is het zinvol om te zeggen dat ik deze lenzen daarop zou gebruiken met deftig resultaat?
                            Of is het eerder dom om hiermee te starten.
                            Wetend dat een d3000 nog 390€ kost.
                            Nikons zijn ongeschikt voor M42 lenzen omdat er zonder correctieglas niet op oneindig gefocust kan worden, ook heb je met een D3000 geen lichtmeting met oude lenzen.
                            Voorzover mij bekend gaat dat met Sony beter.
                            Last edited by LesC; 4 oktober 2010, 09:42. Reden: Quote verbeterd

Comment

Dus ik kan met een Sony alpha 390 perfect oude lenzen gebruiken, en die doet eigenlijk niet onder voor de bovenstaande toestellen? ( d3000, ...)
                              edit: met zo'n adapter welteverstaan ..
                              Last edited by Jeandk; 4 oktober 2010, 08:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Wil je dit eens even toelichten, aub?
                                Ik heb ergens gelezen dat dit RAW-formaat niet dezelfde resultaten geeft als de RAW van Canon. Er zou zelfs een verschil zijn in het RAW-formaat zelf ( RW2 of zo iets)
                                Maar eerlijk: ik heb de laatste tijd zoveel gelezen dat ik nog altijd niets gekocht heb (heb een goed toestel maar van het hybride type nml Canon S3 IS met 7000 foto's op 4 jaar en wil iets kopen voor zeer lange tijd)

Ah ja: ik wacht momenteel tot de Canon D550 met 18-135IS terug verkrijgbaar is en behoud mijn oud toestel.
                                mvg Guido
                                Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Working...
                                X