Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen : algemene vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen : algemene vraag

Ik ben van plan in de - nabije - toekomst de Canon 300D aan te kopen. Nu gebruik ik de Canon Powershot G3 (en daarvoor de Canon EOS 300 analoog dus).

Bij de EOS 300 zat een telelens die ik nog steeds heb en aangezien dit een EF-lens is zou ik die nog moeten kunnen gebruiken op de 300D.

In sommige omstandigheden voldoet 300 mm echter niet (max. vd lens), en wil ik een 'straffere' lens. Op gebied van lenzen ben ik nagenoeg een complete leek. Weten jullie een goede site of dergelijks om daar als "superleek" mijn onwetendheid iets bij te schaven?

THX!
    This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
    My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

Hallo Firefox,

Je kan de EF lens gebruiken op je 300D en je gaat winst maken inzake brandpunt want je DSLR heeft de cropfactor van 1,6 dus wordt je 300 mm er 480 mm . Dit geeft al een flinke tele. Aan de andere kant ga je verlies doen inzake groothoek ook door de cropfactor. Ik zou eerst is proberen met de lenzen die je nog bezit voor de analoge versie, je zal dan spoedig merken wat je er nog bij nodig hebt.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik denk dat dit een goeie site is om jouw "onwetendheid bij te schaven".

Je wil dus een zoom die tot 400 of 500mm gaat. Wat mag die kosten?
      De goedkoopste zal wel de Tokina 80-400 zijn, voor ongeveer 500 euro. Sigma heeft dan een 135-400 en een 170-500 die iets hoger zitten van prijs. De enige twee telezooms van die lengte die als echte toplenzen worden beschouwd, zijn de Sigma 50-500 en de Canon 100-400IS; respectievelijk 1000 en 1800 euro. Tussen die twee in moet nog een Sigma 80-400OS komen, maar die ligt nog steeds niet in de winkel.

Veel meer keuze dan dat is er niet, dus aan jou om te bepalen wat je eraan wil uitgeven. Bij de EOS 300 wordt een 75-300 geleverd, als ik me niet vergis - het zou ook een 90-300 kunnen zijn. Die worden als middelmatige lenzen beschouwd, dus als je optisch gezien een trapje hoger wil gaan, lijkt de 170-500 mij geen slechte keuze. Die lens is behoorlijk scherp, maar traag in het scherpstellen. Wil je evenveel (of eigenlijk meer) optische kwaliteit, maar bovendien een snelle lens, dan moet je voor de Sigma 50-500 gaan.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by Digipics357
        Je kan de EF lens gebruiken op je 300D en je gaat winst maken inzake brandpunt want je DSLR heeft de cropfactor van 1,6 dus wordt je 300 mm er 480 mm .
        Inderdaad. Misschien heb je die zware supertelezoom niet nodig; dan kan je het geld in een degelijke groothoek steken. Of je koopt er de kitlens bij en koopt met de rest van het geld een degelijk statief of andere accessoires.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Merci voor de uitleg. Accessoires zijn er al (statief, rugzak, flitser etc.). Ik zal op termijn (met de nadruj op TERMIJN) waarschijnlijk gaan voor de 50-500 Sigma. Voorlopig heb ik inderdaad nog de 75-300 van Canon die ik kan gebruiken op de 300D.
          This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
          My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

Comment

Working...
          X