Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera voor een beginner

    Ik ben voor een kameraad een beetje opzoekwerk aan het doen over wat nu eigenlijk het beste qua prijs/kwaliteit is voor een totaalpakket (camera, minstens 1 lens, een tas, geheugenkaartje(s), ...) en dit met een maximaalbudget van 1000EUR ongeveer.

    Uit aanbod aan lenzen en verdere accessoires heb ik mijn zoektocht vooral gericht op Nikon en Canon, maar voorstellen zijn meer dan welkom.
    Waar de camera vooral voor moet dienen zijn outdoor foto's, maar hij zou ook moeten kunnen preseteren bij weinig licht (zonder flash). De flexibiliteit van (veel) verlegbare focuspunten is ook vrij belangrijk voor hem.

    Ik zelf heb een 50D met 17-85 lens, wat eigenlijk ook een ideale camera voor hem zou zijn vanwege de vrij lichtgevoelige sensor, de snelheid, ...
    Maar deze kost nog net iets te veel voor hem en ik ben zelf niet zo zeker of het zo hard nodig is van meteen naar zo'n relatief dure camera te grijpen.

    Dus ben ik gaan kijken naar de goede tegenhanger, namelijk de Nikon D90.
    Maar ondertussen heb ik al ontdekt dat er blijkbaar niet zoveel verschil zou zijn tussen een D90 en een D5000. Waarbij het grootste minpunt bij de D5000 is dat er geen ingebouwde AF motor is, wat het aantal mogelijk te gebruiken lenzen nogal beperkt veronderstel ik.
    Een andere optie is de Canon EOS 550D, die eveneens vrij vergelijkbaar is met de 50D, maar als nadeel heeft dat hij slechter presteerd bij hogere ISO waarden. Aan de andere hand heeft deze wel een 18MP sensor en de optie om te filmen in HD (wat een beetje overbodig is maarjah).

    Aangezien ik nogal twijfel aan mijn eigen kennis van deze hobby zou ik op deze manier graag wat andere voorstellen te horen krijgen.



    Cheerz,
    Anima

  • #2
    Re: camera voor een beginner

    zolang het filmen geen prioriteit is (daar is de 550D duidelijk beter in), is de D90 toch wel op de meeste onderdelen beter dan de 550D

    d'r zijn heel wat vergelijkende reviews te vinden op 't internet die het goed uitleggen, zoals hier


    If being able to shoot digital SLR type HD movies is an important requirement, then the Canon Rebel T2i / 550D offers a distinct advantage versus the D90 as stated above. If photography rather than videography is the primary objective, the Nikon D90 offers extended features and overall performance abilities compared to the Rebel T2i while also offering the ability to capture very decent quality video clips to complement your stills.

    If you do not already have an investment in lenses or a predetermined brand preference, we do not hesitate to recommend the Nikon D90 as a better solution compared to the Canon Rebel T2i / EOS 550D.

    Even for the novice DSLR photographer looking to expand upon their abilities and to learn on the go, the Nikon D90 SLR kit with the AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G zoom lens provides enhanced performance compared to the Canon Rebel T2i / 550D kit with the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS zoom lens.
    Last edited by d_oracle; 18 mei 2010, 16:03.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: camera voor een beginner

      qua beeldkwaliteit komt de 550D in de buurt van de 7D volgens diverse grote testsites. Dat wil dus zeggen dat de beelden die de 550D levert beter zijn als die van de 50D(volgens deze test sites). Maar de bediening van een 50D is nu weer een stuk aangenamer als van een 550D (volgens de meeste gebruikers (dit zul je zelf moeten ervaren)).

      Wat betreft verschil tussen Nikon en Canon. Hier doe ik geen uitspraak over als Canon gebruiker.

      En meer pixels op een sensor is niet altijd beter. Dit kan ook zorgen voor meer ruis
      Staar je niet blind op een body, maar eerder op de objectieven die je wil gaan gebruiken. Kunt wel beste body halen met een minder presterend objectief, dan gat je winst al weer verloren van een body. Je kunt met een objectief meer winnen en natuurlijk met je techniek.
      Last edited by Superdaantje; 18 mei 2010, 16:06.

      Comment


      • #4
        Re: camera voor een beginner

        Vandaar dat ik hier ook een beetje om hulp vroeg.
        Het is uiteraard zo dat veel bepaald wordt door de objectieven, maar als je al "geen goeie body" hebt om mee te beginnen ...

        Meer megapixels kan idd ook zorgen voor meer ruis, maar ik heb een sterk vermoeden dat dat bij de 550D niet het geval is, maar al bij al is het aantal megapixels ook maar bijkomstig vanaf een bepaald aantal megapixels.

        @d_oracle: interessante info!
        Khad nergens echt expliciet iets gevonden dat er op wees dat de D90 beter zou zijn dan de 550D. Blijkbaar zijn de meningen daarover nogal heel verschillend.
        En hoe staat de D5000 tegenover bovenstaande camera's? Volgens wat ik gevonden heb is hij op vele vlakken vergelijkbaar met de D90 en toch heel wat goedkoper. En is het gebrek aan een AF motor echt zo belemmerend als ik het mij voorstel?

        Maar zoals ik eerder al zei hoeft het keuzegebied niet beperkt te zijn tot Nikon of Canon. Ik zelf ben content van Canon, maar ik sta niet skeptisch tegenover iets anders.
        Mijn 1ste kandidaathebbers, tijdens mijn zoektocht, waren de Olympus PEN E-P2 (blijkbaar bijzonder weinig ruis, zelfs bij hoge ISO) en de Pentax K-x, maar het groter aanbod aan accessoires bij Canon en Nikon dreef mij weer die richting uit...

        Comment


        • #5
          Re: camera voor een beginner

          Zoals al gezegd zou ik me minder concentreren op de body. Ga naar de winkel en houdt er een paar vast. Welke ligt bij jou het prettigst in de hand? Er worden geen slechte dslr's gemaakt door Nikon of Canon. Zelfs de 1000D van Canon is een veel gebruikte starters body, waar men pracht platen mee schiet. Krijg vaak het gevoel dat men zich gek laat maken als starter door aantal MP en ruis. Dan vraag ik me vaak toch weer af ga je printen op poster formaat of groter? Pixel peepen. Als starter heb je meestal toch eerst de uitdaging om de basis van Diafragma, sluitertijden, ISO etc etc onder de knie te krijgen. Zelf kom ik zelden boven de 800 iso

          Zelf heb ik een 400D, 50D en 550D liggen. Persoonlijk neem ik het meeste de 550D mee wel voorzien van grip. Het is maar wat je persoonlijk prettiger vindt. (50D wordt dit weekend dan ook verkocht)
          Last edited by Superdaantje; 18 mei 2010, 16:38.

          Comment


          • #6
            Re: camera voor een beginner

            Oorspronkelijk geplaatst door Anima Bekijk bericht
            En hoe staat de D5000 tegenover bovenstaande camera's? Volgens wat ik gevonden heb is hij op vele vlakken vergelijkbaar met de D90 en toch heel wat goedkoper. En is het gebrek aan een AF motor echt zo belemmerend als ik het mij voorstel?
            Hier wordt de D5000 met de (lagere) D3000 en de (hogere) D90 door een betrouwbare fotograaf vergeleken: http://www.bythom.com/nikond5000review.htm

            "The D5000 and D90 are much closer in specification and appeal to a more sophisticated photographer, so it pays to note the things that are missing on the D5000: no support for older autofocus lenses, no DOF button, no front Command dial, no built-in support for wireless flash, no high-speed wireless flash support, no optional grip, and slightly worse viewfinder and color LCD viewing. If you can do without those things, get the D5000 instead of the D90 and save a few dollars. If you desire one or more of those things, you need to consider whether the price bump is worth it."

            Wat *mij* betreft is de mogelijkheid om niet af-s lenzen te gebruiken waard om een surplus te betalen: je kan mooie koopjes doen en sommige van de beste lenzen hebben nog geen AF-S uitvoering (85mm f/1.4!). Ook scherptediepte preview is best handig.

            Voor iemand die pas begint, en niet van plan is om in het begin zwaar on lenzen te investeren, ligt het misschien anders. Er is zeker een ruime keuze af-s lenzen in alle budgetten. Tegen dat hij niet AF-S lenzen begint te kopen (sommige oudere primes bijvoorbeeld) is het misschien tijd om de body up te graden .

            Alhoewel ik in het algemeen de voorkeur geef aan Nikon bodies, is het misschien ook belangrijk om iemand te kennen die het ecosysteem van het merk kent. Zo kan die persoon je advies geven over bodies, lenzen en zaken laten uitproberen met zijn materiaal. Die taak is blijkbaar voor jou gereserveerd en je gebruikt Canon...
            Last edited by LesC; 19 mei 2010, 15:06. Reden: Quote verbeterd

            Comment


            • #7
              Re: camera voor een beginner

              Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
              Zoals al gezegd zou ik me minder concentreren op de body. Ga naar de winkel en houdt er een paar vast. Welke ligt bij jou het prettigst in de hand? Er worden geen slechte dslr's gemaakt door Nikon of Canon. Zelfs de 1000D van Canon is een veel gebruikte starters body, waar men pracht platen mee schiet. Krijg vaak het gevoel dat men zich gek laat maken als starter door aantal MP en ruis. Dan vraag ik me vaak toch weer af ga je printen op poster formaat of groter? Pixel peepen. Als starter heb je meestal toch eerst de uitdaging om de basis van Diafragma, sluitertijden, ISO etc etc onder de knie te krijgen. Zelf kom ik zelden boven de 800 iso

              Zelf heb ik een 400D, 50D en 550D liggen. Persoonlijk neem ik het meeste de 550D mee wel voorzien van grip. Het is maar wat je persoonlijk prettiger vindt. (50D wordt dit weekend dan ook verkocht)
              Als je in ruimtes bij weinig licht foto's wil nemen is het al handig om een body te hebben met een lichtgevoelige sensor, tenzij je gigantisch veel ruis wilt genereren met hoge ISO waarden en een sensor die veel ruis geeft bij die hoge ISO waarden (lage sluitertijd is niet altijd een optie hé). Aantal megapixels is bij deze zoektocht niet meteen iets waar ik mij blind op staar, bij de aankoop van mijn 50D speelde dat wel een beetje een rol omdat ik heel veel beeldbewerking doe (die niet bij een standaard rétouchering blijven).

              Ik zelf neem regelmatig eens foto's op concerten, waarbij ik steun op hoge ISO waarden en relatief lage sluitertijd (aangezien ik atm enkel een 17-85 van Canon heb met minimum f4.0 moet ik het daarmee wel stellen) en ik ben vrij blij met het feit dat de 50D vrij goed presteerd qua ruis(onderdrukking?) bij hoge iso waarden.

              Hoe de camera in de hand ligt is volgens mij toch niet primerend op de rest... toch?

              @cra:
              Uw uitleg en het artikel dat je bijvoegde leiden mij meer en meer naar het aanbevelen van een D5000. Ook had ik ergens gelezen dat het eigenlijk sowieso "beter" is om te rekenen op een AF motor in de lens, omdat die dus specifiek voor die lens zou zijn (ik veronderstel dat dit vooral qua snelheid voordelen geeft). Maar je laat een beetje blijken dat je bij de reeksen van de non-AF-S lenzen betere lenzen kan vinden of begrijp'k dat verkeerd?


              In alle geval al bedankt aan iedereen voor de info!

              Comment


              • #8
                Re: camera voor een beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door Anima Bekijk bericht
                @cra:
                Uw uitleg en het artikel dat je bijvoegde leiden mij meer en meer naar het aanbevelen van een D5000. Ook had ik ergens gelezen dat het eigenlijk sowieso "beter" is om te rekenen op een AF motor in de lens, omdat die dus specifiek voor die lens zou zijn (ik veronderstel dat dit vooral qua snelheid voordelen geeft). Maar je laat een beetje blijken dat je bij de reeksen van de non-AF-S lenzen betere lenzen kan vinden of begrijp'k dat verkeerd?!
                Wel, AF-S lenzen zijn recenter en inderdaad meestal heel snel.

                Veel klassieke lenzen hebben ondertussen een AF-S versie (50, 24-70, 70-300, 70-200, enz), en zijn de vroegere uitvoeringen niet meer nieuw te koop. Nieuwe modellen zijn sowieso AF-S. Er blijven (tijdelijk) een aantal pareltjes enkel beschikbaar in een niet AF-S uitvoering, maar ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Als je al lenzen hebt is het een andere zaak.

                C.

                Comment

                Working...
                X