Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon P100 of Lumix FZ-38

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon P100 of Lumix FZ-38

    Zoals vermeld in een ander draadje, wil ik overstappen van een reflex Nikon D60 naar een bridge.

    Heb twee toestellen op het oog : de Nikon P100 en de Lumix FZ38.
    De Lumix wordt zo'n beetje beschouwd als de beste bridge maar is ook al een ouder toestel en ik vrees een beetje dat ik dan misschien binnen korte tijd weer met een verouderd toestel zal zitten.

    De P100 is net uit en de reviews zijn redelijk goed. Had ook de olympus SP800UZ in overweging genomen, maar met die kan je niet zoomen tijdens het filmen, dus die valt uit.

    Graag geen alternatieven zoals de nieuwe fuji of andere merken (veel manuele instellingen en hotshoe heb ik niet nodig - daarom nam ik ook de olympus in overweging, echt gewoon point 'n shoot). Iets als de TZ6 (of 7, 8 en 10) heb ik ook aan gedacht maar wil wel meer dan 12x zoom.

    Dus enkel tussen de P100 en de FZ38. Misschien heeft iemand al een P100 ?
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

    Stap eens een fotowinkel binnen om te proberen hoe zoomen met een knopje bevalt, vooral tijdens het filmen!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Stap eens een fotowinkel binnen om te proberen hoe zoomen met een knopje bevalt, vooral tijdens het filmen!
      Al geprobeerd met de FZ38 en dat beviel wel (had vroeger ook een compact met 10x zoom).

      Qua prijs is de P100 12 euro duurder dan de FZ38 bij Konijn, dus verwaarloosbaar.

      Ik zou normaal de FZ38 kopen maar de 26x zoom, het uitklapbare LCD-scherm van de nikon en het feit dat de P100 splinternieuw is, doen me twijfelen...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #4
        Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

        Mijn vriendin heeft sinds vorige week de P100. Het toestel is wel nog niet getest.
        Bij Grobet werd ons verteld dat het "beter" zou zijn dan de FZ38. De AF is alleszins behoorlijk snel te noemen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

          Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
          Mijn vriendin heeft sinds vorige week de P100. Het toestel is wel nog niet getest.
          Bij Grobet werd ons verteld dat het "beter" zou zijn dan de FZ38. De AF is alleszins behoorlijk snel te noemen.
          Bij Grobet heb ik zo de indruk dat ze niet zo'n fan zijn van Panasonic. Zowel bij m'n tante als schoonouders hebben ze de Panasonic toestellen afgeraden toen ze een compact toestel wilden kopen. Toeval of niet, ik weet het niet.

          In elk geval, als de P100 maar even goed is als de FZ38, dan is dat al een mooie troef, zeker als je ziet dat je 26x hebt ipv 18x, een kantelbaar scherm...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

            @Gandalf :

            Gezien je vriendin een Nikon P100 heeft zou ik alle feedback ten zeerste op prijs stellen, vooral over het punt waar de meeste reviews maar een matige score geven : beeldkwaliteit en de snelheid van autofocus tijdens het filmen (autofocus bij fotograferen interesseert me natuurlijk ook )

            Even terzijde : wat ik vreemd vind, is dat de opvolger van de Lumix TZ7 (kost nu rond de 220 euro), de TZ10 een prijskaartje heeft dat nagenoeg identiek is aan dat van de FZ38 (TZ10 314 euro, FZ38 320 euro). De TZ10 is geen bridge maar een heel degelijke compact (met slechts 12x zoom, ook HD filmen). Ik vraag me af waarom je zoveel zou betalen voor een TZ10 als je voor dezelfde prijs een FZ38 kan hebben. In elk geval, vreemde prijzenpolitiek bij Panasonic...
            Last edited by Kaneda; 25 april 2010, 16:21.
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

              TZ10 heeft ingebouwde GPS, dat zal al een deel van de verklaring zijn

              Comment


              • #8
                Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                TZ10 heeft ingebouwde GPS, dat zal al een deel van de verklaring zijn
                Ik denk niet dat je TZ10 aan je voorruit kan bevestigen

                Enkel om in je exif data zien waar de foto werd genomen ? Om daar nu zoveel voor te betalen...
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  @Gandalf :

                  Gezien je vriendin een Nikon P100 heeft zou ik alle feedback ten zeerste op prijs stellen, vooral over het punt waar de meeste reviews maar een matige score geven : beeldkwaliteit en de snelheid van autofocus tijdens het filmen (autofocus bij fotograferen interesseert me natuurlijk ook )
                  Met goed weer zullen we vermoedelijk komend weekend wel gaan testen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                    Met goed weer zullen we vermoedelijk komend weekend wel gaan testen
                    Ok, thx. Ik kijk vol verwachting uit naar je feedback !
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                      Vandaag eventjes binnen geweest in de Planet saturn.

                      De FZ38 is inderdaad heel snel met autofocus, de P100 een ietsie pietsie minder snel (volgens reviews is de P100 in low light juist heel traag of wil hij soms helemaal niet focussen, in tegenstelling tot de FZ38). Wat opvalt is dat de FZ38 en de P100 absoluut niet goed in de hand liggen, terwijl bij de Sony DSCHx1 en de Canon powershot SX20 IS de grip heel goed is. Vooral de Canon ligt perfect in de hand.
                      De Canon en Sony zijn dan ook wel een stuk duurder.
                      De P100 is trouwens een heel klein toestelletje. Dacht dat hij groter was.

                      Puur technisch denk ik wel dat de FZ38 de beste is, maar misschien is hij te klein voor mijn nogal grote handen. Wanneer ik de lumix in m'n handen hou, heb ik hem vast met duim, wijsvinger en middenvinger. Mijn ringvinger en pink gebruik ik dus niet, wat maakt dat je een kramperig gevoel in je hand krijgt, net zoals ik had bij m'n D60 met zware 18-200 lens vóór ik de battery grip kocht. P100 net hetzelfde.
                      Last edited by Kaneda; 28 april 2010, 19:42.
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                        En Gandalf, al getest ?
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                          Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                          Met goed weer zullen we vermoedelijk komend weekend wel gaan testen
                          Uhm... al iets te vertellen over de P100 ?
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Uhm... al iets te vertellen over de P100 ?
                            Het weer was afgelopen niet echt denderend. Deze maand kunnen we geen enkel weekend. Met een beetje geluk is het met hemelvaart goed weer en gaan we naar de Keukenhof.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon P100 of Lumix FZ-38

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                              Het weer was afgelopen niet echt denderend. Deze maand kunnen we geen enkel weekend. Met een beetje geluk is het met hemelvaart goed weer en gaan we naar de Keukenhof.
                              En nog geen enkel fotootje of videootje geprobeerd ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X