Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snelheid van AF in lens of body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • snelheid van AF in lens of body

    hey gasten,

    onlangs las ik een foto tijdschrift, waarin stond dat de AF in een lens sneller is dan in een body. ik heb een D60 af in lens en vanaf de D90 /... in body.
    er stond bij de als je lens geen AF heeft en je toestel wel dat dit trager zou zijn dan een AF lens zonder AF toestel omdat er een mechanische overbrenging nodig is. dat is ik het goed begrijp is een D60 met AF-S lens sneller dan een D90 zonder AF-S lens.
    klopt dat? en als ik over de D90 hoor vertellen staat er steeds "de snelheid" die beter is.

    natuurlijk een D90 met AF-S lens zal sneller zijn, maar ik zou de overstap doen naar D90 omwille dat ik dan goedkopere lenzen kan kopen maar als je hoort dat de goedkopere AF zonder S lenzen dan je toestel vertragen. pfff.

    ik weet het niet meer hoor. bedankt
    D60 en glas

  • #2
    Re: snelheid van AF in lens of body

    Wat je gelezen hebt klopt, als je hetzelfde objectief met of zonder motor gaat vergelijken. Als een motor in de lens ingebouwd is, dan is deze uiteraard geoptimaliseerd voor die lens en de motor in de body moet alle lenzen kunnen aandrijven.

    Maar de autofocus snelheid wordt niet enkel bepaald door de snelheid van de motor, ook de AF module die de motor moet aansturen zal in nog grotere mate de snelheid bepalen.

    Het verschil tussen de D60 en D90
    D60:
    Nikon Multi-CAM 530 autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, 3 scherpstelpunten

    D90:
    Nikon Multi-CAM 1000-autofocusmodule met DDL-fasedetectie, 11 scherpstelpunten (waaronder één kruissensor)
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: snelheid van AF in lens of body

      Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
      er stond bij de als je lens geen AF heeft en je toestel wel dat dit trager zou zijn dan een AF lens zonder AF toestel omdat er een mechanische overbrenging nodig is. dat is ik het goed begrijp is een D60 met AF-S lens sneller dan een D90 zonder AF-S lens.
      klopt dat? en als ik over de D90 hoor vertellen staat er steeds "de snelheid" die beter is.
      dat hangt ook van de lens af... zo hoor je dikwijls dat de 50mm AF-S trager zou zijn dan de 50mm AF... Ik heb enkele AF lenzen zoals de 50mm, 85mm en die focussen absoluut snel genoeg.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: snelheid van AF in lens of body

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Wat je gelezen hebt klopt, als je hetzelfde objectief met of zonder motor gaat vergelijken. Als een motor in de lens ingebouwd is, dan is deze uiteraard geoptimaliseerd voor die lens en de motor in de body moet alle lenzen kunnen aandrijven.

        Maar de autofocus snelheid wordt niet enkel bepaald door de snelheid van de motor, ook de AF module die de motor moet aansturen zal in nog grotere mate de snelheid bepalen.

        Het verschil tussen de D60 en D90
        D60:
        Nikon Multi-CAM 530 autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, 3 scherpstelpunten

        D90:
        Nikon Multi-CAM 1000-autofocusmodule met DDL-fasedetectie, 11 scherpstelpunten (waaronder één kruissensor)
        mag ik hier uit verstaan dat de D90 dubbel zo snel is qua Auto focus?

        zo hoor je dikwijls dat de 50mm AF-S trager zou zijn dan de 50mm AF: dat is toch raar nu heb je de 50AF-s is die is trager hoe kan dat? ik dacht niet dat de AF-S lenzen sneller waren.
        D60 en glas

        Comment


        • #5
          Re: snelheid van AF in lens of body

          Hangt gewoon van de SWM af. Je hebt erge snelle, zoals die in de 28-70 2.8 af, en trage 50/1.5 afs en schijnbaar ook in de nieuwe 24/1.4.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X