Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 - Knoop bijna doorgehakt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 - Knoop bijna doorgehakt

Omdat ik toch net iets meer wel dan mijn bridge FZ18, heb ik besloten een dslr aan te schaffen. De keuze viel tussen de D90 en 50D. Ik geloof dat de knoop bijna is doorgehakt, maar omdat ik een eindeloze twijfelaar ben, wil ik toch nog even jullie mening.

Ondanks dat ik nog steeds een vreemde intuïtieve voorkeur heb voor de 50D, lijkt het er op dat ik voor de d90 zal kiezen. Deze ligt heerlijk in de hand omdat hij iets kleiner is. Ook heb ik nog 16GB aan SDkaartjes en spaar ik me zo toch een som geld uit als ik niet overschakel op CF voor de 50D.

De lenskeuze neigt naar
    - D90 met 18-105VR en 70-300VR
    of
    -50D met 18-135 en 70-300
    Met deze sets op het oog, is de D90 me 270euro goedkoper (+geen kosten voor geheugenkaartjes). Wat natuurlijk ook mee speelt in de beslissing.

Hoe vergelijkt de D90 met de 50D op het gebied van AF? Is het met beide bv mogelijk om foto's te maken van surf? (de foto's van de FZ18 konden me meer dan voldoende bekoren).
    Zijn er aspecten waar één van beide camera's op uitblinkt? Bv hoog iso, snelheid,...?

Re: D90 - Knoop bijna doorgehakt

Ik denk dat ze elkaar waard zijn al heb ik geen van beide.
    De 70-300 VR heb ik wel en daar ben ik zeer tevreden over.
    Veel plezier in ieder geval met uw toekomstig toestel.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

als je een beetje zoekt vind je wel nuttige vergelijkingen hoor!

AF van de D90 is iets beter
      Snelheid van 50D is iets hoger
      ISO zijn ze vermoedelijk aan elkaar gewaagd...

ik hoop dat de 70-300mm voor de 50D er ééntje is met "IS", want dat is wel erg nuttig voor dergelijke lenzen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Allebei zeer goeie camera's. De 50D is iets robuuster door zijn body in magnesiumlegering. Maar de D90 is ook zeer goed gebouwd en voelt solide aan.
        Let wel dat je dus de keuze maakt tussen een systeem van Nikon of een van Canon. Dat zal al je verdere aankopen bepalen.
        De keuze van objectieven is bij beide merken heel groot en ze zijn kwalitatief echt aan elkaar gewaagd.
        Ik heb een 18-105 lens op mijn D90 en ook nog een 50mm 1.8.
        Deze laatste kost echt niet zoveel en is een heerlijke lens voor fotografie binnenshuis en portretjes (zeer lichtsterk).
        De 18-105 heeft een leuk bereik met de 105 mm. Ik sta wel op punt om me de 70-300VR lens ook aan te schaffen. Dit om nog meer tele te hebben (vliegtuigspotting).

Welke camera je ook kiest, je kan geen slechte keus maken tussen deze twee modellen.
        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Bedankt voor de reacties. Aangezien beide camera's blijkbaar qua kwaliteit aan elkaar gewaagd zijn, ga ik toch voor de goedkopere optie van de D90 kiezen. Wat het systeem betreft, op Canon heb ik een beter zicht aangezien ik dat al een tijdje volg, van Nikon heb ik weinig weet. Daarom nog steeds een vreemde voorkeur voor Canon. Maar ik geloof niet dat ik snel ga overstappen op betere lenzen als ik eenmaal een volledige set bijeen heb.

Over de lenzen ben ik er nog niet helemaal uit. Momenteel opteer ik voor de 18-105VR en 70-300VR. Deze komen ongeveer overeen met het bereik dat ik op de fz18 had.
          De 18-105 had ik graag vervangen door een lichtsterkere lens (tamron 17-50 2.8) maar het bereik van die laatste is me te kort. Ik vrees dat ik dan constant zal moeten wisselen van lens aangezien ik nogal chaotisch foto's maak (wide tot tele snel afwisselend). Na een analyse van mijn foto's blijkt dat ongeveer 80% van mijn foto's met een 18-105 geschoten kunnen worden (waarvan een groot deel voorbij de 50mm). Daarom lijkt de 18-105 de perfecte walkaround lens, maar wel jammer van de lichtsterkte. Dan maar snel sparen voor een extra tamron 17-50 2.8? Of denken jullie dat ik de 18-105 beter oversla?

Comment

Als je 80% van je foto's met de 18-105 kan nemen, kijk dan ook nog even waar die foto's genomen werden, zijn dit dan vooral foto's buitenshuis dan zal de 18-105 ruimschoots voldoen... indien je vooral in ruimten met kunstlicht (woonkamer, sporthal, concert, ...) fotografeert zou ik toch naar een 2.8 lensje gaan... of eventueel een 80 of 100 mm prime als aanvulling.
            Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

Comment

De overgrote meerderheid van de foto's die ik neem is op reis en tijdens uitstapjes (landschappen, stadszichten, gebouwen, natuur). Binnenshuis neem ik niet veel foto's, maar als ik dit wel een keertje doe, miste ik de lichtsterkte van men bridgetoestel. Ik denk dat ik maar zal sparen om nadien een 2.8 tamron te kopen. Eerst voor de 18-105 waar ik veel plezier aan zal beleven tijdens de citytrip naar Londen binnen twee weken. (Ik hoop enkel dat de camera tegen die tijd weer leverbaar is bij konijnenberg).

Comment

hoi

ik twijfel ook tussen de d90 en de 50d,de één zegt dit en de andere zegt dat,op het net heb ik ook al voldoende gezocht over de reviews van beide toestellen,en dan zijn er de objectieven bv: 18-200 vr op de ene site spreken ze vol lof over dit objectief en op een andere site juist het tegenovergestelde en dat doet de mens twijfelen.

grt marnix
                Nikon D90 en wat glas erbij

Comment

Als ik van jouw was,zou ik eventjes een winkel binnengaan en efkens beide toestellen in de hand nemen,is ook een verschil op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door komt net kijken Bekijk bericht
                    hoi

ik twijfel ook tussen de d90 en de 50d,de één zegt dit en de andere zegt dat,op het net heb ik ook al voldoende gezocht over de reviews van beide toestellen,en dan zijn er de objectieven bv: 18-200 vr op de ene site spreken ze vol lof over dit objectief en op een andere site juist het tegenovergestelde en dat doet de mens twijfelen.

grt marnix
                    Hoi Marnix Als ik u was zou ik gaan voor de D90. Niet dat de 50D niet goed is maar die is meer proffesioneler aangelegd en heeft ook goed glas nodig,ervaring van iemand uit mijn club. Een D90 met een 18-105 kitlens en je trekt prachtige foto's een 50D met kitlens en je zult verschil zien....

Ik zou gaan voor de D90 met 18-105+70-300mm gewoon een keigoede camera met twee prijs/kwaliteit goede lenzen erbij...De 18-200mm van nikor is ook niet slecht.Maar je ziet toch verschil van beeldkwaliteit tegen de voorgenoemde lenzen...en geloof me met de 18-105mm heb je eigenlijk al genoeg bereik voor de gewone dingen...op reis kun je dan af en toe wisselen met de 70-300mm...Let wel ik breek de canon niet af hé...is zeer zeker ook een toptoestel met zeer goede kwaliteiten alleen ik vind dat de D90 meer vergevinsgezind is dan de 50D toch voor een beginnend fotograaf.

Succes Dirk
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Hej Marnix,
                      Na voor dezelfde keuze te hebben gestaan, heb ik gisteren de D90 met 18-105 en 70-300 besteld. Doorslag was bij mij dat deze iets kleinder is dan de 50D en hierdoor beter in mijn (vrouwen)hand ligt. De beide toestellen vastnemen kan ik je zeker aanraden. Ook de SD kaartjes vond ik een voordeel tegenover de (nieuw aan te schaffen) CF. En verder het prijsverschil op gebied van body en kitlenzen.
                      Ik denk dat beide camera's een goede keuze zijn. Niet teveel nadenken en gewoon eentje kopen en plezier maken. (Ik heb te lang gewacht om de knoop door te hakken en nu is de camera uit voorraad en ik ga bijna op citytrip...)

Veel succes met je keuze!

Comment

volledig akkoord zeer scherpe beelden
                        nikon D90 af-s18-105vr af-s vr zoom 70-300 sb900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Siren72 Bekijk bericht
                          Hej Marnix,
                          Na voor dezelfde keuze te hebben gestaan, heb ik gisteren de D90 met 18-105 en 70-300 besteld. Doorslag was bij mij dat deze iets kleinder is dan de 50D en hierdoor beter in mijn (vrouwen)hand ligt. De beide toestellen vastnemen kan ik je zeker aanraden. Ook de SD kaartjes vond ik een voordeel tegenover de (nieuw aan te schaffen) CF. En verder het prijsverschil op gebied van body en kitlenzen.
                          Ik denk dat beide camera's een goede keuze zijn. Niet teveel nadenken en gewoon eentje kopen en plezier maken. (Ik heb te lang gewacht om de knoop door te hakken en nu is de camera uit voorraad en ik ga bijna op citytrip...)

Veel succes met je keuze!
                          hoi,kan geen toeval zijn hé maar ik maak juist hetzelfde mee,ik ging maandag naar kamera express gaan voor de d90 te kopen en het is einde voorraad,en ik heb het boek al van de nikon d90 dus kan ik niet anders dan wachten al zie ik dat de prijs naar omhoog aan het gaan is.
                          bedankt voor de raad die jullie mij hier geven.
                          dus volgens jullie gewoon de d90 kopen met de 18-105 + de 70-300. en daarbij zou ik nog de macro 105mm van sigma kopen en ik ben vertrokken zeker?

grt marnix
                          Last edited by komt net kijken; 22 mei 2010, 20:21. Reden: iets vergeten
                          Nikon D90 en wat glas erbij

Comment

doen gewoon koop die D90+18-105 en 70-300mm en je zult zeker en vast zeer tevreden zijn zo ben je al een heel eind opstap. De macro kun je er altijd later nog bij nemen.

Succes

Grtz

Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik ben sinds vandaag trotse eigenaar van een D90 met 18-105. Batterij zit in de lader, even geduld uitoefenen dus.

Morgenavond trek ik voor enkele dagen naar Londen. Ik vraag me af of ik nog snel een 70-300 (staat sowieso nog op de planning in de nabije toekomst) zou aanschaffen voor wat meer telebereik? Anderzijds werd me aangeraden om enkel de 18-105 mee te nemen omdat de 70-300 een extra ballast is om mee te nemen en over het algemeen minder vaak gebruikt zal worden. Dillemma! Wat denken jullie?

Comment

Working...
                              X