Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

    Hallo,

    Ik ben aan het uitkijken naar mijn eerste digitale reflexcamrera en zou hier graag wat hulp bij gewild hebben.
    Ik heb geen ervaring met digitale reflextoestellen, digitaal fotografeer ik alles momenteel nog met een Kodak Z700 compact camera (heb hier wel al leuke foto's met genomen, maar wil mijn mogelijkheden uitbreiden).
    Ik heb wel al redelijk wat ervaring met Nikon (analoog), want heb jarenlang enkel fotos genomen met Nikon F70.
    Omdat ik dus op zoek was heb ik het internet wat afgespeurd en ben zo gestoten op de Nikon D3000 en D5000.
    Ik heb dus enkele vraagjes, en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
    1. Koop ik beter de D3000 of de D5000 of toch maar een ander toestel?
    2. Welke lens koop ik hierbij?
    3. Kan ik mijn oude analoge Nikonlenzen gebruiken op een digitale Nikon?
    4. Is er een groot verschil in gebruik (scherpstellen e.d.) tussen mijn analoge gordijnsluiter en een digitale reflexcamera?

    groeten,

    Tom

  • #2
    Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

    De Nikon D3000 en D5000 zijn prima toestellen in hun klasse, waarbij de kitlenzen 18-55 en 18-105 veel kwaliteit en waar voor het geld bieden.
    Je AF lenzen van de D70 zijn hierbij alleen bruikbaar zonder AF, dat werkt niet zo best.
    Had je bij de D70 alleen kitlenzen (28-80 en 70-300 G lenzen) dan gaat daar voor gebruik op een dsr weinig aan verloren. Had je meer glas dan kan je beter melden hoe en wat, om dat in je besluit te betrekken.
    Qua AF overtreffen de nieuwe toestellen de F70 ruimschoots, alleen kun je met de door jou genoemde toestellen alleen met AFS lenzen werken omdat in de body geen focusmotor zit; dat heb je wel vanaf de D90.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

      Bedankt voor de snelle reactie.
      Gezien ik mijn oude lenzen toch niet zal kunnen gebruiken kan ik misschien net zo goed eens kijken wat de andere merken te bieden hebben, of blijf ik toch beter bij Nikon? (ben hier analoog wel altijd heel tevreden van geweest)

      groeten Tom

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

        Welke lenzen zijn het??
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom_W Bekijk bericht
          Bedankt voor de snelle reactie.
          Gezien ik mijn oude lenzen toch niet zal kunnen gebruiken kan ik misschien net zo goed eens kijken wat de andere merken te bieden hebben, of blijf ik toch beter bij Nikon? (ben hier analoog wel altijd heel tevreden van geweest)

          groeten Tom
          Als het autofocus lenzen zijn, kan je ze op een D90 wel gebruiken. Zijn het manuele AI of AI-S lenzen werken ze wel met een D300 en boven.

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
            Als het autofocus lenzen zijn, kan je ze op een D90 wel gebruiken. Zijn het manuele AI of AI-S lenzen werken ze wel met een D300 en boven.
            Wat zeg je nu? AI(-S) lenzen werken op elke Nikon, elke Nikon lens werkt op elke Nikon camera, MAAR je gaat met sommige lenzen wel autofocus en/of metering verliezen. Er is zelfs een groen rondje in de viewfinder om te zeggen of je in focus bent. Dus niet luisteren naar de persoon boven mij.

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
              Wat zeg je nu? AI(-S) lenzen werken op elke Nikon, elke Nikon lens werkt op elke Nikon camera, MAAR je gaat met sommige lenzen wel autofocus en/of metering verliezen. Er is zelfs een groen rondje in de viewfinder om te zeggen of je in focus bent. Dus niet luisteren naar de persoon boven mij.
              Alles vanaf AI-S. Maar werken is relatief, de meeste meesten zullen niet van "werken" spreken als autofocus niet werkt, laat staan meting!

              Dus:
              - Lagere modellen zoals de D3000 en de D5000 hebben geen autofocus motor ingebouwd, waardoor de autofocus van lenzen die niet AF-S zijn niet werkt. AI(S) lezen meten niet.
              - Met de D90 en hoger werkt ook de autofocus van AF lenzen die geen AF-S zijn.
              - Met dus D300, D700 en hoger werkt bovendien de lichtmeting van manuele lenzen.

              Duidelijk toch?

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                Alles vanaf AI-S. Maar werken is relatief, de meeste meesten zullen niet van "werken" spreken als autofocus niet werkt, laat staan meting!

                Dus:
                - Lagere modellen zoals de D3000 en de D5000 hebben geen autofocus motor ingebouwd, waardoor de autofocus van lenzen die niet AF-S zijn niet werkt. AI(S) lezen meten niet.
                - Met de D90 en hoger werkt ook de autofocus van AF lenzen die geen AF-S zijn.
                - Met dus D300, D700 en hoger werkt bovendien de lichtmeting van manuele lenzen.

                Duidelijk toch?
                Ik heb al jaren ai-s lenzen gebruikt op mijn D40, werkt perfect, je moet gewoon je toestel handmatig instellen en je moet manueel focussen, maar daar is echt niks moeilijk aan hoor. Ik snap niet dat jij dat zegt, fotografen hebben het jaren zonder autofocus gedaan, en die ai-s lenzen zijn de scherpste dat er zijn!

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                  Ik heb al jaren ai-s lenzen gebruikt op mijn D40, werkt perfect, je moet gewoon je toestel handmatig instellen en je moet manueel focussen, maar daar is echt niks moeilijk aan hoor. Ik snap niet dat jij dat zegt, fotografen hebben het jaren zonder autofocus gedaan, en die ai-s lenzen zijn de scherpste dat er zijn!
                  Ja, mijn lievelingslens is een AI-S lens, dus zonder autofocus. En inderdaad, alles met een F mount (vanuit AI) past op een moderne NIkon.

                  Mijn punt is dat je -voor een beginner of voor een ruim publiek- moeilijk van "werken" kan spreken als de lens niet kan meten.

                  Ik gebruikte AI-S lenzen op een D70, maar op een D700 is het echt wel luxe. Tuurlijk kan het zonder deze "luxe" zoals vroeger, maar dat "vroeger" is ook relatief. Mijn SLR uit de jaren 60 kan ook meten via de lens...

                  Groeten,

                  C.

                  Comment

                  Working...
                  X