Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

set voor "beginner"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • set voor "beginner"

    Hey, ik zou deze maand mijn eerste dslr willen kopen. ik ken echter al veel van de technische kant: f, stops, trapje, ...

    nog iets: worden camera's begin juli stukken goedkoper door solden? of is dit marktsegment daar niet zo gevoelig voor?

    als toestel had ik gedacht aan de nikon d3000 (ja, canon is wss even goed, maar ik heb zo'n "gevoel" om voor nikon te kiezen)

    ik kies voor de d3000 omdat je tog wat meer leert door het guide menu, en toch mogelijkheden hebt om alles zelf in te stellen via p, a, s, m

    heb het toestel al in de hand gehouden in de winkel, en lag beter in de hand dan pakweg een canon 1000d /500 d vond ik. maar wanneer ik de d90 probeerde voelde die tog ietwat steviger aan...hoewel ik natuurlijk geen bom geld meer wil uitgeven voor een "steviger" gevoel, mss was het maar een idee..

    als lenzencombo bij de d3000 dacht ik aan:

    body + 18-55 + 70-300 tamron (458 euro)
    body + 18-200 tamron (447 euro)

    welke verkiezen jullie? elke normale ziel zou voor de 18-55 + 70-300 gaan, maar mij lijkt het in het begin moeilijk om in te schatten welke lens juist te gebruiken... (heb geen ervaring met dslr he..) of spreek ik mezelf nu tegen? want met een 18-200 moet er ook aan de lens gedraaid worden, dus kan ik net zo goed een lensje wisselen?


    ik twijfel echt als zot; en te zeggen dat ik wanneer ik eens rondkijk naar reviews; de tamron 18-200 als een geweldige budget allaround lens wordt bestempeld.. één lens zou eigelek heel makkelijk zijn, ik ben 18, moet dan nooit met bergen lenzen rondsleuren...

    een andere optie (voor dezeflde prijs) is body + 18-105. wel weinig bereik in feite.. maar ook hier heb ik supercomentaar over gehoord..

    goh, ik weet het eigenlijk niet meer wat adviseren jullie, want ik neem aan dat er op dit forum wel heel wat slimmerikken zitten wat betreft fotografie..!

    Michaël

    EDIT: en what about de 18-270 van tamron?
    Last edited by michphoto; 13 mei 2010, 19:36. Reden: nog een extra lens gevonden!
    Ik maak foto's

  • #2
    Re: set voor "beginner"

    niemand? spijtig..
    Ik maak foto's

    Comment


    • #3
      Re: set voor "beginner"

      Hey Michaël, t'is feestdag eh , dan zitten ook BD'ers niet "constant" voor de computer

      Ik lees dat je al wat basiskennis fotografie hebt. Zou je willen aanraden de Dxxxx over te slaan en alsnog te opteren voor de D90 + 18-105mm. Is een supercombi voor de starter.

      De D90 heeft quasi de zelfde mogelijkheden als de D300 maar heeft nog steeds de groene stand wat in "den begin" wel van pas kan komen.

      De 18-105 mm is dan weer prijs/kwaliteit een topper die je dan achteraf de 70-300 als vriendje kan geven.

      Hou er trouwens rekening mee dat de D3000 géén ingebouwde scherpstelmotor heeft, wat de keuze aan lenzen wat beperkt.

      Weet dat deze combi "duurder" uitkomt dan wat je aanvankelijk voor ogen had maar loont zeker de moeite.

      btw; solden in fotografie-materiaal vrees er voor, af en toe wat actie's maar meestal hebben ze dan voordien de prijs opgevoerd.

      Grtjs
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: set voor "beginner"

        jawel maar je moet leren wachten.
        Ik heb de 70-300mm gehad en vond het nogwel cava, maar ik denk dat voor jouw de optie Nikkor 18-55mm VR en Nikkor 55-200mm VR die 2 te samen zijn rond de 400 euro. Die zijn ook allebei scherper dan de beide Tamrons en veel sneller qua autofocus.
        Last edited by aradilon; 13 mei 2010, 20:08.

        Comment


        • #5
          Re: set voor "beginner"

          Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
          Hey Michaël, t'is feestdag eh , dan zitten ook BD'ers niet "constant" voor de computer

          Ik lees dat je al wat basiskennis fotografie hebt. Zou je willen aanraden de Dxxxx over te slaan en alsnog te opteren voor de D90 + 18-105mm. Is een supercombi voor de starter.

          De D90 heeft quasi de zelfde mogelijkheden als de D300 maar heeft nog steeds de groene stand wat in "den begin" wel van pas kan komen.

          De 18-105 mm is dan weer prijs/kwaliteit een topper die je dan achteraf de 70-300 als vriendje kan geven.

          Hou er trouwens rekening mee dat de D3000 géén ingebouwde scherpstelmotor heeft, wat de keuze aan lenzen wat beperkt.

          Weet dat deze combi "duurder" uitkomt dan wat je aanvankelijk voor ogen had maar loont zeker de moeite.

          btw; solden in fotografie-materiaal vrees er voor, af en toe wat actie's maar meestal hebben ze dan voordien de prijs opgevoerd.

          Grtjs
          goh, ik denk dat ik toch voor de d90 ga...ik wil écht écht écht bijleren op technisch en praktisch vlak, en de d90 lijkt daarvoor ideaal

          worden bij kitlenzen zonnekap geleverd?
          Ik maak foto's

          Comment


          • #6
            Re: set voor "beginner"

            Ik ben ook direct met de D90 + 18-105 begonnen, geen moment spijt van gehad.
            Bij alle Nikon lenzen wordt de zonnekap meegeleverd. De 18-105 is best een leuk bereik om mee te beginnen, ik heb na een paar maanden de 70-300 VR erbij gekocht, puur omdat ik dat bereik wel eens, lees zeer vaak, gebruik voor sportfotografie en maritiem.
            http://www.mariorentmeester.nl &
            http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
            | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

            Comment


            • #7
              Re: set voor "beginner"

              Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
              Bij alle Nikon lenzen wordt de zonnekap meegeleverd.
              Bijna, niet bij mijn 35 f/2.0, maar dat is voorlopig toch niets voor de TS waarschijnlijk.
              Ik zou ook een D90 + 18-105 aanraden voor een beginner die snel veel wil bijleren.

              Comment


              • #8
                Re: set voor "beginner"

                In december stond ik ook voor die beslissing en zelf heb ik dan gekozen voor de "best of both worlds". Het is een D5000 geworden die de optische kwaliteit van een D90 verenigd met het gebruiksgemak van de D3000. Inderdaad geen ingebouwde scherpselmotor maar who cares, AFs lenzen genoeg ter bschikking en der zullen er alleen maar bijkomen. De D5000 is trouwens toch een stuk goedkoper dan de D90 die voor mij buiten budget was. Een compromis dat ik mij nog niet heb beklaagt.
                Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
                http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

                Comment


                • #9
                  Re: set voor "beginner"

                  ik heb me de D5000 aangeschaft met 18-105mm lens aangeschaft en voor een beginner meer dan goed genoeg, ook over het bereik heb ik geen klagen.
                  Denk altijd dat je met zo een 18-55mm teveel moet gaan wisselen
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #10
                    Re: set voor "beginner"

                    Ik heb na maanden van marktstudie de Nikon D5000 aangeschaft. Mijn eerste keuze was ook de D3000 (met dit gebruiksinfomenu'tje), maar fotograferen moet je leren met vallen en opstaan en dat gebruiksinfomenu'tje moet uiteindelijk in het hoofdje geraken en dat kan maar door veel te oefenen en te ondervinden en te leren uit je fouten.
                    Een bedreven fotograaf loopt toch ook niet meer rond met een gebruiksaanwijzing 'hoe een goede foto te maken'.
                    Aangezien mijn budget ook dat van 'Paris Hilton' niet is heb ik een beetje ingeleverd op de Nikonlens en er eentje van Sigma gekozen, de 18 - 200 met beeldstabilisator.
                    Goede lens, maar heb achteraf op hun website ontdekt dat ze ook het formaat 18 -270 (of was het nu 250?) hebben (toch een iets groter telebereik). Zelf ben ik niet zo te vinden in het steeds afhalen en wisselen van de lens, dit brengt alleen maar stof teweeg op je beeldsensor.
                    Aldus mijn conclusie en beslissing in mijn aankoop van fototoestel en lens, en dit na véél opzoekwerk op internet en links en recht wat info vragen aan mensen in een fotoclub.
                    Groetjes, Pascale - PaVaHa.

                    Comment


                    • #11
                      Re: set voor "beginner"

                      goh, ik ben er nu stilaan uit dat ik de d90 wil (het gevoel alleen al wanneer je hem vasthoud! doet me echt zin krijgen om foto's te gaan maken!)

                      heb nog wel een vraag over LENZEN:

                      een combo van 18-105 en 70-300 zou me meer kosten als:

                      lichtsterke nikon 50 mm (114 euro) + 70-300 nikon (zonder vr, 119 euro)

                      zelfs als ik bij de tweede combo de VR versie neem van de 70-300, kost me dat evenveel als combo 1...

                      welk heeft jullie voorkeur?
                      Ik maak foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: set voor "beginner"

                        ja, bij die lichtsterke 50mm wordt het dan zoomen met de voetjes en ik zou toch de VR nemen voor die 70-300, vooral als je ze veel boven de 200mm gaat gebruiken.

                        Ik heb de D5000 met 18-105mm van nikkor en ben er zeer tevreden over, ik wou eerst ook de D90 maar ben toch blij met deze combinatie. Zo erg veel meer kan een d90 niet, het grootste voordeel is de AF in de body, maar de meeste lensen zijn ondertussen toch met AF.

                        ps: in de fnac staat momenteel een d90 met 18-55mm voor 799 (enkel via internet)
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: set voor "beginner"

                          Ik zou toch eventjes iets willen zeggen over "het lenzen wisselen en stof op de zoeker"...

                          je koopt in godsnaam een DSLR.. Stof op de zoeker en lenzen wisselen hoort er gewoon bij!

                          Ik koop liever 2 scherpe lenzen die ik moet wisselen, dan 1 minder scherpe die ik niet moet wisselen. (die laatste koop ik mss wanneer ik op vakantie ga, uit gemak).

                          Als je niet wil wisselen, zijn er genoeg compacts met een boven middemaat prijskaartje (lees van de instap DSLR's) die ook fantastische beeldkwaliteit afleveren...

                          Vele willen precies de DSLR omdat deze "in" is.. maar vergeten waarvoor hij eigenlijk dient.

                          Dus aan de TS: ga direct voor de betere lenzen! Als je echt wil leren, zal je een 18-200 links laten liggen later, en sneller naar de 18-55 - 70-200 (ik ken niet de lenzen van nikon) grijpen want de kwaliteit is gewoon beter!
                          Canon 5D2 en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: set voor "beginner"

                            de 70-200 bestaat van nikon is een f2.8 lens VRII en kost iets van een 2000 euro nieuw
                            niets voor beginner. de 70-300 met VR zal ook wel volstaan voor iets van een 350-500 euro nieuw
                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • #15
                              Re: set voor "beginner"

                              Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                              goh, ik ben er nu stilaan uit dat ik de d90 wil (het gevoel alleen al wanneer je hem vasthoud! doet me echt zin krijgen om foto's te gaan maken!)

                              heb nog wel een vraag over LENZEN:

                              een combo van 18-105 en 70-300 zou me meer kosten als:

                              lichtsterke nikon 50 mm (114 euro) + 70-300 nikon (zonder vr, 119 euro)

                              zelfs als ik bij de tweede combo de VR versie neem van de 70-300, kost me dat evenveel als combo 1...

                              welk heeft jullie voorkeur?
                              de leukste lens om fotografie te leren voor een D90 is de 35mm f1.8
                              de makkelijkste is een 18-200mm doch hier boet je aan kwaliteit in...

                              als je sterk wil kunnen "inzoomen", dan is de 70-300mm VR de uitgelezen lens, laat je niet verleiden door de "niet VR" versie, die is kwalitatief veel minder goed en VR is echt wel nuttig voor 300mm

                              om makkelijk te starten is een 18-105mm prima, een compromie tussen kwaliteit en bereik.

                              doch je zou ook kunnen starten met enkel een 35mm f1.8 en daar heel veel plezier aan beleven en dan later iets bijkopen wat je dan blijkt nodig te hebben...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X