Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF CanonCamera's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF CanonCamera's

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    [Mod]Even grote kuis gehouden in dit draadje. Het onderwerp is AF Canon Camera's, en ik vraag dat alleen diegenen die een zinvolle bijdrage kunnen leveren, verder reageren. Of beschouwen we deze topic als afgehandeld, en sluit ik het boeltje?[/Mod]
    van mij mag deze open blijven. Het probleem met onscherpe foto's is namelijk iets dat veel mensen, en vooral beginners, te parten speelt. Dit gaat dan regelmatig samen met de neiging om hun toestel af te breken ipv de juiste oorzaak, zichzelf, aan te wijzen, iets wat voor mensen als Telekees als snoep voor een kind is. Misschien is het interessant om een ergens een sticky te maken ivm onscherpe foto's, waar piekfijn elke mogelijke oorzaak (en diagnosemethoden) worden uitgelegd? Bij deze wil ik wel wat tijd in zulke post steken, als ik tijd heb, en hulp krijg want alwetend ben ik niet
    Last edited by Matthias; 2 juni 2010, 12:58.
    5DmkIII en wat glas

Comment

Goed idee, Matthias, dat ik zal voorleggen aan mijn collega's. Alvast dank voor je medewerking.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
        Ik heb op dit forum onder "Fotoverhalen" - HET NIEUWE CENTRE POMPIDOU in Reims een reeks foto's geplaatst. Misschien kunnen enkele kenners mij eens vertellen wat ik had moeten doen om ze scherper te krijgen en/of wat ik verkeerd doe , of hoe ik ze kan verbeteren ??
        Dank bij voorbaat en groetjes.
        Zeg Ed, wat is er eigenlijk mis met die foto's?
        Voor mij zijn die scherp hoor, je hebt wel tegenslag gehad met het weer, maar anders is over die foto's niet veel op aan te merken.

PS: Je hebt ze toch een beetje verscherpt na het verkleinen, hoop ik?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Zeg Ed, wat is er eigenlijk mis met die foto's?
          Voor mij zijn die scherp hoor, je hebt wel tegenslag gehad met het weer, maar anders is over die foto's niet veel op aan te merken.

PS: Je hebt ze toch een beetje verscherpt na het verkleinen, hoop ik?

Grtz, RF
          Ik heb ze verscherpt VOOR het verkleinen .
          Zal ik de volgende keer beter moeten opletten... en misschien ben ik (zoals ik reeds eerder vermeld heb) een beetje te veeleisend.
          Het is namelijk geleden sedert mijn Canon AE1 Program (ik denk zeker een tiental jaar) die ik voornamelijk voor dia's gebruikte dat ik nog met een reflex heb gefotografeerd en als ik het goed heb kan je die analoge van vroeger "ongeveer" vergelijken (qua scherpte) met de FF van heden.... dus maakt(e) ik een verkeerde inschatting van de te verwachten resultaten van m'n 5OD.
          Maar als jullie (de meesten) tevreden zijn met mijn resultaten dan zal ik dat ook moeten zijn hé .
          Ik blijf toch verder zoeken naar een goede leiddraad voor het micro-ajustment van mijn lens op mijn toestel, zodat ik dat resultaat hier eens kan posten. Dan ben ik helemaal zeker. Ik loop niet graag direct terug naar de winkel (nog 1,5 jaar garantie) zolang ik niet helemaal zeker ben.
          Thanks voor de reactie.
          Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            .........Misschien is het interessant om een ergens een sticky te maken ivm onscherpe foto's, waar piekfijn elke mogelijke oorzaak (en diagnosemethoden) worden uitgelegd? Bij deze wil ik wel wat tijd in zulke post steken, als ik tijd heb, en hulp krijg want alwetend ben ik niet
            DAT ZOU VERSCHRIKKELIJK INTERESSANT ZIJN, niet alleen voor mij, maar voor alle beginners, want ik vrees dat bijna alle beginners in hetzelfde bedje ziek zijn.
            Spîjtig genoeg kan ik je er niet bij helpen, tijd heb ik zat .... maar kennis
            Groetjes

Comment

DAT ZOU VERSCHRIKKELIJK INTERESSANT ZIJN, niet alleen voor mij, maar voor alle beginners, want ik vrees dat bijna alle beginners in hetzelfde bedje ziek zijn.
              Spîjtig genoeg kan ik je er niet bij helpen, tijd heb ik zat .... maar kennis
              Groetjes
              vanaf ik er de tijd voor heb ga ik er alvast aan beginnen
              5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb ze verscherpt VOOR het verkleinen .
                Zal ik de volgende keer beter moeten opletten... en misschien ben ik (zoals ik reeds eerder vermeld heb) een beetje te veeleisend.
                Het is namelijk geleden sedert mijn Canon AE1 Program (ik denk zeker een tiental jaar) die ik voornamelijk voor dia's gebruikte dat ik nog met een reflex heb gefotografeerd en als ik het goed heb kan je die analoge van vroeger "ongeveer" vergelijken (qua scherpte) met de FF van heden.... dus maakt(e) ik een verkeerde inschatting van de te verwachten resultaten van m'n 5OD.
                Maar als jullie (de meesten) tevreden zijn met mijn resultaten dan zal ik dat ook moeten zijn hé .
                Ik blijf toch verder zoeken naar een goede leiddraad voor het micro-ajustment van mijn lens op mijn toestel, zodat ik dat resultaat hier eens kan posten. Dan ben ik helemaal zeker. Ik loop niet graag direct terug naar de winkel (nog 1,5 jaar garantie) zolang ik niet helemaal zeker ben.
                Thanks voor de reactie.
                Groetjes
                In verreweg de meeste gevallen waarin sprake is van zogenaamde onscherpte is het gebrek aan contrast, en soms ook verzadiging, de oorzaak daarvan.
                Haal eens een probeer versie van Paint Shop Pro van het internet en laat de éénknops Smart Photo Fix op de foto's van je Fotoverhaal los.
                Je zult zien dat er dan over scherpte niks meer te klagen valt en dat komt door wat de Engelsen zo mooi 'vibrance' noemen, levendigheid dus.

Comment

Persoonlijk heb ik ondervonden dat de meeste mensen die naar een DSLR overstappen en dan de 'scherpte' gaan checken de fout maken om hun foto's op 100% te bekijken. Dat gebeurt nu bijv ook vaak bij de 7D. Foto's zijn 18 megapixels hé!! Dat wil zeggen dat als je ze op 100% op scherm bekijkt, dan je het equivalent ziet van een poster van 3m op 2m of zoiets. Als je daat met je neus op gaat staan, zal je ook pixels en onscherpte zien. Nu goed, er zijn uiteraard soms camera's met problemen (heb ooit een 10D gehad met enorme frontfocus problemen) maar doorgaans is het wel degelijk user error.
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                    Persoonlijk heb ik ondervonden dat de meeste mensen die naar een DSLR overstappen en dan de 'scherpte' gaan checken de fout maken om hun foto's op 100% te bekijken. Dat gebeurt nu bijv ook vaak bij de 7D. Foto's zijn 18 megapixels hé!! Dat wil zeggen dat als je ze op 100% op scherm bekijkt, dan je het equivalent ziet van een poster van 3m op 2m of zoiets. Als je daat met je neus op gaat staan, zal je ook pixels en onscherpte zien. Nu goed, er zijn uiteraard soms camera's met problemen (heb ooit een 10D gehad met enorme frontfocus problemen) maar doorgaans is het wel degelijk user error.
                    ik denk eerder dat veel beginners niet de kunde hebben om optimale scherpte in hun foto's te krijgen. Ik wil gewoon zeggen dat perfecte scherpte op 100% bij een 7D wel degelijk mogelijk is, maar dat je eerst echt moet leren werken met je toestel, en weten wat je doet. Pas dan zullen ze kunnen bereiken wat ze eerst dachten te bereiken door gewoon een DSLR met kitlensje te kopen en dat het allemaal vanzelf zou gaan
                    5DmkIII en wat glas

Comment

zou ameuffels eigenlijk weten wat er van zijn topic is geworden?
                      5DmkIII en wat glas

Comment

Heb trouwens zelf ook al redelijk wat foto's OOF met mijn 7D, vooral dan van 3 mnd oud dochtertje. Center focus (niet spot focus) op oog en dan recomposen, maar blijkbaar toch niet altijd 100% scherp. Dus ik heb ook nog wat te leren
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                          Heb trouwens zelf ook al redelijk wat foto's OOF met mijn 7D, vooral dan van 3 mnd oud dochtertje. Center focus (niet spot focus) op oog en dan recomposen, maar blijkbaar toch niet altijd 100% scherp. Dus ik heb ook nog wat te leren
                          als je er heel dicht op zit met je 50mm 1.8 kan het verschil tussen een neus en ook al zichtbaar zijn in scherpte op 1.8 hoor, misschien ligt het daaraan?
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Is met de 17-55, maar wel vaak op f2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              In verreweg de meeste gevallen waarin sprake is van zogenaamde onscherpte is het gebrek aan contrast, en soms ook verzadiging, de oorzaak daarvan.
                              Haal eens een probeer versie van Paint Shop Pro van het internet en laat de éénknops Smart Photo Fix op de foto's van je Fotoverhaal los.
                              Je zult zien dat er dan over scherpte niks meer te klagen valt en dat komt door wat de Engelsen zo mooi 'vibrance' noemen, levendigheid dus.
                              scherpstellen op bv f/1.2, 1.4, of zelfs 1.7 zorgt voor meer problemen t.a.v. scherpte/onscherpte, dan hetgeen jij aanhaalt..zeker als je manueel focussed, maar ook als je AF gebruikt..beperkte scherptediepte betekent een heel klein scherpstelgebied, dus je moet enorm accuraat je scherpstelpunt bepalen, of je scherpstelpunt ligt binnen no-time voor of achter je onderwerp.

contrast en verzadiging voeg ik normaliter achteraf toe aan een plaatje.. en als de pic tgv het verkeerde scherpstelpunt, niet goed is, dan kan ik zoveel contrast of saturatie toevoegen als ik wil, de plaat blijft het verkeerde focuspunt weergeven..

Comment

Working...
                              X