Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Klop Zappa, maar wanneer je een bvb. een landschap fotografeert moet ALLES toch scherp zijn !?!? Wat doet de AF dan ?? Wanneer je met een diafragma van bvb 11 en + landschapfoto's neemt en ze zijn niet scherp ..... waaraan is het dan te wijten ?
PS Hoe komt het dat mijn zoon die met een Olympus spiegelreflex foto's nam/neemt, altijd alles op volledig automatisch, steeds zéér scherpe foto's maakt, en dan nog met gewone kitlenzen ?????
Dat begrijp ik dan weer niet .
Daar zijn de volgende opmerkingen over te maken:
*De kleinere sensor zorgt voor een wat grotere scherptediepte
*Olympus past een nogal sterke `in camera`verscherping toe
*Die Olympus kitlenzen zijn gewoon erg goed
2e reactie : foto posten met instellingen en om raad vragen hier of andere fora of aan iemand met meer ervaring.
Ik heb op dit forum onder "Fotoverhalen" - HET NIEUWE CENTRE POMPIDOU in Reims een reeks foto's geplaatst. Misschien kunnen enkele kenners mij eens vertellen wat ik had moeten doen om ze scherper te krijgen en/of wat ik verkeerd doe , of hoe ik ze kan verbeteren ??
Dank bij voorbaat en groetjes.
Dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb trouwens (nog maar) één lens, de 17-55 2.8
Ik ben wel van plan het eerstdaags te doen, misschien het makkelijkst met die schuine rij batterijtjes zoals elders in dit forum uitgelegd staat. Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen.
[Mod]Post ge-edit door Mod, om quote naar verwijderde post eveneens te verwijderen.[/Mod]
Ik vermoed toch dat je "iets" zal fout doen als het niet aan back of frontfocus ligt hoor..
De 50D is een fantastisch toestel, en zeker met de 17-55 F2.8 op!
Dit is zelfs kwalitatief een L waard, qua scherpte, snelheid, etc..
Thanks KazzZ, gelukkig zijn er nog als jij die serieuze reacties geven.
Ik ga nog eens al de mogelijkheden bekijken ivm microajustment, want met de batterijtjes zoals in dit topic lukt het me voorlopig niet.
Ik zet ze schuin op een rij (ong. 45°)
AF(één punt) op het middenste batt.
Op 55 mm
Afstand toestel - batt. ongev. 1,5 meter
Diafr. 2.8
Iso 100
Statief
self op 2 sec
Resultaat : alhoewel er tussen eerste batt. en laatste ongeveer 10 cm zit, zijn ze allemaal even scherp van de eerste tot de laatste.
Resultaat : alhoewel er tussen eerste batt. en laatste ongeveer 10 cm zit, zijn ze allemaal even scherp van de eerste tot de laatste.
batterijen veel dichter zetten (pakt een 10 tal cm verder dan de minimal focusing distance en daar kan je nog in variëren)
je zal snel een verschil in DOF zien
Idd.. heb zo mijn sigma ook getest.
Is een (fake) macro, maar ze kan denk ik vanaf 1 cm ofzo al focussen.
Ik heb eens op 5 cm geprobeerd op F2.8 en.. lekkere dof Zelfs het batterij'tje is niet helemaal scherp, maar wel precies waar ik wou
[Mod]Post ge-edit door Mod, om verwijzing naar verwijderde post eveneens te verwijderen.[/Mod]
Ik heb al eerder wat opmerkingen gemaakt over je gehannes met het focussen en je zanik over Olympus is altijd scherp....
Die fotootjes zijn veel te klein om er ook maar iets van te zeggen, een Nokia doet het ook, en daar kan je ook nog mee bellen...
Je moet focussen waar het moet , letten op de scherptediepte, en bij JPG de boel eens goed instellen, DAN gaat het ergens op lijken.
Ik gebruik een ouwe 30D, ouwe goedkope lenzen, ik ben zelf ook oud, maar de focus ligt waar IK het wil.
Daar komt het op aan, weten wat je doet.
Als je getallen kloppen, dan moet het haast wel aan je ogen liggen.
Ik ben inderdaad brildager, maar stel toch vast dat ik met bril toch alles tamelijk scherp zie .
Maar alle gekheid op een stokje, ik probeer (zoals reeds gezegd) verder.
Is er niet een gezegde : Al doende leert men !
Wel dit probeer ik toe te passen enne...... ik val ook nu en dan iemand lastig op dit forum, maar daar is het toch voor hé .
Groetjes
[Mod]Even grote kuis gehouden in dit draadje. Het onderwerp is AF Canon Camera's, en ik vraag dat alleen diegenen die een zinvolle bijdrage kunnen leveren, verder reageren. Of beschouwen we deze topic als afgehandeld, en sluit ik het boeltje?[/Mod]
Comment