Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF CanonCamera's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF CanonCamera's

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
    Klop Zappa, maar wanneer je een bvb. een landschap fotografeert moet ALLES toch scherp zijn !?!? Wat doet de AF dan ?? Wanneer je met een diafragma van bvb 11 en + landschapfoto's neemt en ze zijn niet scherp ..... waaraan is het dan te wijten ?
    Dan focus je op de verkeerde plek....

Comment

PS Hoe komt het dat mijn zoon die met een Olympus spiegelreflex foto's nam/neemt, altijd alles op volledig automatisch, steeds zéér scherpe foto's maakt, en dan nog met gewone kitlenzen ?????
      Dat begrijp ik dan weer niet .
      Daar zijn de volgende opmerkingen over te maken:
      *De kleinere sensor zorgt voor een wat grotere scherptediepte
      *Olympus past een nogal sterke `in camera`verscherping toe
      *Die Olympus kitlenzen zijn gewoon erg goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
        2e reactie : foto posten met instellingen en om raad vragen hier of andere fora of aan iemand met meer ervaring.
        Ik heb op dit forum onder "Fotoverhalen" - HET NIEUWE CENTRE POMPIDOU in Reims een reeks foto's geplaatst. Misschien kunnen enkele kenners mij eens vertellen wat ik had moeten doen om ze scherper te krijgen en/of wat ik verkeerd doe , of hoe ik ze kan verbeteren ??
        Dank bij voorbaat en groetjes.

Comment

Met u 50D?

Al microadjustement geprobeerd op u lenzen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
            Met u 50D?

Al microadjustement geprobeerd op u lenzen?
            Dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb trouwens (nog maar) één lens, de 17-55 2.8
            Ik ben wel van plan het eerstdaags te doen, misschien het makkelijkst met die schuine rij batterijtjes zoals elders in dit forum uitgelegd staat. Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen.

[Mod]Post ge-edit door Mod, om quote naar verwijderde post eveneens te verwijderen.[/Mod]
            Last edited by LesC; 2 juni 2010, 12:40.

Comment

Ik vermoed toch dat je "iets" zal fout doen als het niet aan back of frontfocus ligt hoor..
              De 50D is een fantastisch toestel, en zeker met de 17-55 F2.8 op!
              Dit is zelfs kwalitatief een L waard, qua scherpte, snelheid, etc..
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

Thanks KazzZ, gelukkig zijn er nog als jij die serieuze reacties geven.
                Ik ga nog eens al de mogelijkheden bekijken ivm microajustment, want met de batterijtjes zoals in dit topic lukt het me voorlopig niet.
                Ik zet ze schuin op een rij (ong. 45°)

AF(één punt) op het middenste batt.
                Op 55 mm
                Afstand toestel - batt. ongev. 1,5 meter
                Diafr. 2.8
                Iso 100
                Statief
                self op 2 sec

Resultaat : alhoewel er tussen eerste batt. en laatste ongeveer 10 cm zit, zijn ze allemaal even scherp van de eerste tot de laatste.

Comment

Dan zal de focus wel mooi in het midden zitten hé

Focal length (mm): 55
                  Selected f-stop: 2.8
                  Subject distance 150 cm

Depth of field
                  Near limit 146.2 cm
                  Far limit 154 cm
                  Total 7.71 cm

Depth of field and hyperfocal distance calculator

Vermoedelijk in de echte foto's toch het verkeerde focuspunt gekozen of herkaderd en niet op one shot AF gezet..
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    Dan zal de focus wel mooi in het midden zitten hé

Focal length (mm): 55
                    Selected f-stop: 2.8
                    Subject distance 150 cm

Depth of field
                    Near limit 146.2 cm
                    Far limit 154 cm
                    Total 7.71 cm

Depth of field and hyperfocal distance calculator

Vermoedelijk in de echte foto's toch het verkeerde focuspunt gekozen of herkaderd en niet op one shot AF gezet..
                    Blijkbaar moet het zo iets zijn
                    Ofwel ben ik te veel eisend zeker
                    Dank aan allen voor de reacties.
                    Groetjes

[Mod]Post ge-edit door Mod, om verwijzing naar verwijderde post eveneens te verwijderen.[/Mod]
                    Last edited by LesC; 2 juni 2010, 12:41.

Comment

Als je getallen kloppen, dan moet het haast wel aan je ogen liggen.

Comment

Resultaat : alhoewel er tussen eerste batt. en laatste ongeveer 10 cm zit, zijn ze allemaal even scherp van de eerste tot de laatste.
                        batterijen veel dichter zetten (pakt een 10 tal cm verder dan de minimal focusing distance en daar kan je nog in variëren)
                        je zal snel een verschil in DOF zien
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Idd.. heb zo mijn sigma ook getest.
                          Is een (fake) macro, maar ze kan denk ik vanaf 1 cm ofzo al focussen.
                          Ik heb eens op 5 cm geprobeerd op F2.8 en.. lekkere dof Zelfs het batterij'tje is niet helemaal scherp, maar wel precies waar ik wou

Dus dat zou jou ook moeten lukken
                          Canon 5D2 en wat glas

Comment

[Mod]Post ge-edit door Mod, om verwijzing naar verwijderde post eveneens te verwijderen.[/Mod]

Ik heb al eerder wat opmerkingen gemaakt over je gehannes met het focussen en je zanik over Olympus is altijd scherp....
                            Die fotootjes zijn veel te klein om er ook maar iets van te zeggen, een Nokia doet het ook, en daar kan je ook nog mee bellen...

Je moet focussen waar het moet , letten op de scherptediepte, en bij JPG de boel eens goed instellen, DAN gaat het ergens op lijken.

Ik gebruik een ouwe 30D, ouwe goedkope lenzen, ik ben zelf ook oud, maar de focus ligt waar IK het wil.
                            Daar komt het op aan, weten wat je doet.
                            Last edited by LesC; 2 juni 2010, 12:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Als je getallen kloppen, dan moet het haast wel aan je ogen liggen.
                              Ik ben inderdaad brildager, maar stel toch vast dat ik met bril toch alles tamelijk scherp zie .
                              Maar alle gekheid op een stokje, ik probeer (zoals reeds gezegd) verder.
                              Is er niet een gezegde : Al doende leert men !
                              Wel dit probeer ik toe te passen enne...... ik val ook nu en dan iemand lastig op dit forum, maar daar is het toch voor hé .
                              Groetjes

Comment

[Mod]Even grote kuis gehouden in dit draadje. Het onderwerp is AF Canon Camera's, en ik vraag dat alleen diegenen die een zinvolle bijdrage kunnen leveren, verder reageren. Of beschouwen we deze topic als afgehandeld, en sluit ik het boeltje?[/Mod]
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X