Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A550/Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sony A550/Nikon D90

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    wat het belangrijkste is bij AF, meer dan dat je 5 of 7 beeldjes per seconde kunt schieten, is dat de AF nauwkeurig is, dat het punt waarop je gefocust hebt uiteindelijk scherp is, wat dat betreft zal er weinig verschil zijn tussen beide toestellen.
    en wat NOG belangrijker is, is dat de fotograaf zijn toestel volledig beheerst, en weet waar ie mee bezig is..

hoe meer AF-focuspunten, des te meer kans op het verkeerde focuspunt...

centrale scherpstelpuntje, dat werkt nog het beste..

is ook de meest gevoelige, of je nu 5, 20 of meer dan 50 focuspunten hebt..

scherpstellen, herkadreren, afdrukken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      de a550 heeft geen DOF preview, maar ik kan de DOF zelfs heel moeilijk inschatten op mijn FF toestel en dit met een van de grootste en helderste zoekers op DSLR niveau.

een 2de instelwiel is handiger in manuele mode in andere modes is het verschil beperkt.

wat de beeldkwaliteit betreft zou ik mee geen zorgen maken, de a550 heeft een zeer goed dynamisch bereik, HDR functie en een goede DRO functie. Je moet daar wel wat leren mee werken om tot zeer goede resultaten te komen. Maar niets is zo vervelend dan uitgebrande vlekken en dichtgelopen zwarte delen in een foto. Met de a550 ga je daar minder last mee hebben.

Sony heeft getracht van een toestel te bouwen dat comfortabel is voor de gebruiker, iets wat je wilt gebruiken, dat ze daar in geslaagd zijn ga ik me niet over uitspreken.

btw. zou in beide gevallen (d70-a550) voor de sigma 18-250mm gaan
      wel, ik gebruik dannog een ouwe a200, en ik ben al een hele tijd geleden tot de ontdekking gekomen, dat ie beter dynamisch bereik geeft met dro+, en op iso 200 met wat - of + ev ipv iso 100 voor landschapjes bv..

blijkbaar wijkt de iso nogal af, de lichtmeting over het algemeen gezien ook.. is geen probleem, want de iso-waardes bij de meeste dslr's komen niet precies overeen met de iso's, zoals ze zouden moeten zijn..

dat was vroeger met minolta al zo, en tegenwoordig nog steeds..

is dus een kwestie van de boel aanpassen aan de omstandigheden en wat aan de knopjes of wieltjes draaien..

bij te weinig dynamisch bereik, kan een invulflitsje wonderen verrichten btw....

Comment

Ik kan alleen maar besluiten dat ik met mijn D90 alles kan wat ik op fotografisch vlak maar wil. De A550 zal ongetwijfeld ook wel een prima toestel zijn, maar ik heb nu eenmaal voor Nikon gekozen en ik moet toegeven, 'k heb het me nog geen seconde beklaagd. De D90 heeft in vergelijking met de nieuwste DSLR's (maar) 12MP. Ik vind dit eerder een zegen dan een nadeel. Omdat ik steeds in RAW fotografeer zouden de bestanden die bvb uit een 18MP camera rollen zo groot zijn dat ze met mijn bejaarde PC (5jaar oud) niet meer te bewerken zouden zijn.
        Ik heb trouwens onlangs een poster (120 x 84 cm) laten maken van een 12MP foto uit mijn D90. Wel daar mag je met je neus op gaan kijken, die foto is nog steeds loepzuiver. Ik zou echt niet weten waarvoor ik meer dan 12MP zou nodig hebben.
        En omdat de D90 tegenwoordig flink afgeprijsd over de toonbanken gaat lijkt me het nog steeds een uitstekende aankoop.
        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Working...
        X