Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A550/Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony A550/Nikon D90

ik kijk momenteel uit voor men eerste DSLR.
    Hierbij twijfel ik voornamelijk tussen:
    1- Sony A550 + Sony 18-200mm
    2- Nikon D90 + Tamron 18-270mm VC

op dpreview scoort de D90 beter, maar stel er me steeds de vraag bij of dit effectief zo is, daar deze camera toch al 2 jaar op de markt is n de A550 nieuw is.
    Graag dus wat opmerkingen en suggesties van mensen die al d niet beide toestellen kennen. Wat vinden jullie ook van de gekozen kit?
    Ik begin nog maar net met fotografie en wil voornamelijk dus veel kunnen met de camera, in het begin wil ik vooral vakantiefoto's, portretten, sportfoto's (wielrennen) en HDR-fotos maken.
    Nikon D90 + AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Re: Sony A550/Nikon D90

Als je hier wat rondneust, vind je zeker meer info over beide toestellen, eveneens een vaak gegeven antwoord: toestellen van dezelfde prijsklasse hebben ongeveer dezelfde kwaliteit, of beter nog: tegenwoordig worden er geen slechte toestellen meer gemaakt. Neem ze beide vast, en voel aan wat er het best met jouw handen "akkordeert".
    Ik weet dat de D90 hier een goede naam heeft. Wat de alpha 550 betreft, daarover lopen er meerdere draadjes. Ik heb pas nog gereageerd in een draadje over de Sony alpha 550; zo zou dat toestel over een "afwijkende hotshoe" () beschikken en NIET () over een aansluiting van een externe flits? Dat verhaal wordt nog vervolgd.

Wat de "superzoom" betreft, ook daarover is men het bij BD nogal eens: vaak wel handig (z.g. "wandellens" of "reislens"), maar optisch doorgaans van mindere kwaliteit dan een set van twee z.g. "kitlenzen'". Je krijgt ook vaak de vraag te horen: "als je niet van lens wil wisselen, waarom wil je dan nog een dSLR?" Dus goed over nadenken, zou ik zeggen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Om even te verduidelijken: de A550 kan een externe flash gebruiken uiteraard. De hotshoe is gewoon afwijkend van andere fabrikanten (zou het juiste ISO nummer ofzo moeten opzoeken). Met een flash van Sony zelf heb je geen enkel probleem en werkt het perfect, normaal gezien. Ik geloof dat dit nog een gevolg is van de eigenwijsheid van Konica-Minolta...(net zoals Sony in haar compactcamera's ook Memory Stick kaartjes gebruikt, in plaats van Compact Flash- of SD-kaartjes).
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

De D90 is inderdaad al twee jaar op de markt, maar heeft in de praktijk al zijn waarde als prima camera bewezen, dat moet je van de Sony nog maar afwachten. Bovendien duurt het tegenwoordig wel even voordat je kunt spreken van een (sterk) "verouderde"camera.
        Wat de superzoom betreft, handig maar in kwaliteit moet deze onderdoen voor twee primes of standaard-zooms in de range tot 270mm.
        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

de d90 is een goed "no nonsens" toestel , de a550 biedt een groter gebruiksgemak en heeft daarbij een zeer goed en snel live view systeem dit door gebruik van extra sensor.
          de d90 gebruikt quasi zelfde beeldsensor (sony sensor) als de sony a500, a500 sensor is recenter en biedt wel betere beeldkwaliteit. De a550 heeft zelfde sensor als a500 in 15mp uitvoering, maar 3mp extra maakt heel weinig uit.

memory kaartjes welke je kunt gebruiken in de a550 zijn de algemeen gebruikte SD/ SDHC kaarten en dan heb je ook de mogelijkheid om de memory Stick Pro Duo / Pro HG Duo te gebruiken (2slots)

je kunt ook alle niet sony flitsers gebruiken op dit toestel via klein flitschoen adaptertje als je daar nood moest aan hebben.

de a550 is al een heel poosje op de markt en heeft zijn degelijkheid zekers al bewezen

wat kwaliteit betreft zijn alle toestellen quasi gelijk, het grote verschil zit hem in het gebruikersgemak en het plezier om met een toestel te werken.
          Op dit punt is volgens mij de a550 een stuk beter dank zij zijn live view systeem , zijn snelheid en zijn zeer goede ergonomie.
          Als d90 voldoet aan je eisen zou ik zelfs voor de a500 gaan zit je ongeveer op hetzelfde niveau, enkel biedt de laatste een iets betere beeldkwaliteit.
          Last edited by puerte; 10 mei 2010, 11:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            de d90 is een goed "no nonsens" toestel , de a550 biedt een groter gebruiksgemak en heeft daarbij een zeer goed en snel live view systeem dit door gebruik van extra sensor.
            de d90 gebruikt quasi zelfde beeldsensor (sony sensor) als de sony a500, a500 sensor is recenter en biedt wel betere beeldkwaliteit. De a550 heeft zelfde sensor als a500 in 15mp uitvoering, maar 3mp extra maakt heel weinig uit.

memory kaartjes welke je kunt gebruiken in de a550 zijn de algemeen gebruikte SD/ SDHC kaarten en dan heb je ook de mogelijkheid om de memory Stick Pro Duo / Pro HG Duo te gebruiken (2slots)

je kunt ook alle niet sony flitsers gebruiken op dit toestel via klein flitschoen adaptertje als je daar nood moest aan hebben.

de a550 is al een heel poosje op de markt en heeft zijn degelijkheid zekers al bewezen

wat kwaliteit betreft zijn alle toestellen quasi gelijk, het grote verschil zit hem in het gebruikersgemak en het plezier om met een toestel te werken.
            Op dit punt is volgens mij de a550 een stuk beter dank zij zijn live view systeem , zijn snelheid en zijn zeer goede ergonomie.
            Als d90 voldoet aan je eisen zou ik zelfs voor de a500 gaan zit je ongeveer op hetzelfde niveau, enkel biedt de laatste een iets betere beeldkwaliteit.
            bedankt voor alle reacties.
            Zeker voor deze,maakt me wat wijzer, alleen hor ik vaak ook tegengestelde dingen van wat je hier komt te vertellen, namelijk dat de A550 mindere kwaliteit zou hebben en ook een par functies die de D90 wel heeft (depth-of-field...). Kan je de D90 betere manueel instellen e is de A550 beter voor auto?

Comment

Manueel instellen is en blijft manueel instellen. Het gebruiksgemak van een camera, is wat anders.
              Zolang je geen 2 scrollwieltjes hebt, is manueel instellen lastig.

Verder is de A550 een modernere camera met modernere functies (face detection, HDR functie...)

G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jones87 Bekijk bericht
                Zeker voor deze,maakt me wat wijzer, alleen hor ik vaak ook tegengestelde dingen van wat je hier komt te vertellen, namelijk dat de A550 mindere kwaliteit zou hebben en ook een par functies die de D90 wel heeft (depth-of-field...). Kan je de D90 betere manueel instellen e is de A550 beter voor auto?
                De Nikon D90 gebruikt een oudere Sony-sensor dan de Sony Alpha 550, maar het is geen wereld van verschil. De D90 heeft een grotere zoeker maar geen kantelbaar scherm of snelle live-view. Ook heeft de D90 twee instelwieltjes waardoor je bepaalde zaken wat sneller kan instellen.
                about.me/stijnv

Comment

Dat van die sensor is wel helemaal niet waar, ok hij is ouder maar wel beter hoor.

http://dxomark.com/index.php/eng/Ima...(brand2)/Nikon

Comment

laat je niet misleiden die testen geven een indicatie maar zijn niet 100% betrouwbaar.
                    de sony a500 en de pentax k-x (beste toestel in deze class) gebruiken beide dezelfde sensor, volgens DXO zijn hun sensor verschillend.

jpeg pentax is beter dan sony a500, raw zijn de toestellen gelijk.
                    sony jpeg zijn sterk gesatureerd en contrastrijk, je kunt dit wel aanpassen naar je eigen smaak. In RAW wordt alles meer bepaald door de gebruikte RAW-converter dan door het toestel. (binnen bepaalde grenzen natuurlijk)

het is algemeen geweten dat de sony toestellen een zeer groot dynamisch bereik hebben de DXO testen spreken dit tegen
                    DR op 100 ISO in werkelijkheid lager dan van 200 ISO (sensor heeft geen 100 ISO is beperkt tot 200) volgens DXO metingen is de DR op 100 ISO hoger !!
                    Last edited by puerte; 10 mei 2010, 16:56.

Comment

laat je niet misleiden die testen geven een indicatie maar zijn niet 100% betrouwbaar.
                      de sony a500 en de pentax k-x (beste toestel in deze class) gebruiken beide dezelfde sensor, verschillen in hun sensor beoordeling is nogal verschillend.

jpeg pentax is beter dan sony a500, raw zijn de toestellen gelijk.
                      sony jpeg zijn sterk gesatureerd en contrastrijk, je kunt dit wel aanpassen naar je eigen smaak. In RAW wordt alles meer bepaald door de gebruikte RAW-converter dan door het toestel. (binnen bepaalde grenzen natuurlijk)
                      die tests zijn wel gelijk hoor, ze worden gebruikt op professionele basis, als er 1 website zijn tests juist zijn dan is het die website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jones87 Bekijk bericht
                        de a550 heeft geen DOF preview, maar ik kan de DOF zelfs heel moeilijk inschatten op mijn FF toestel en dit met een van de grootste en helderste zoekers op DSLR niveau.

een 2de instelwiel is handiger in manuele mode in andere modes is het verschil beperkt.

wat de beeldkwaliteit betreft zou ik mee geen zorgen maken, de a550 heeft een zeer goed dynamisch bereik, HDR functie en een goede DRO functie. Je moet daar wel wat leren mee werken om tot zeer goede resultaten te komen. Maar niets is zo vervelend dan uitgebrande vlekken en dichtgelopen zwarte delen in een foto. Met de a550 ga je daar minder last mee hebben.

Sony heeft getracht van een toestel te bouwen dat comfortabel is voor de gebruiker, iets wat je wilt gebruiken, dat ze daar in geslaagd zijn ga ik me niet over uitspreken.

btw. zou in beide gevallen (d70-a550) voor de sigma 18-250mm gaan
                        Last edited by puerte; 10 mei 2010, 17:47.

Comment

Maar niets is zo vervelend dan uitgebrande vlekken en dichtgelopen zwarte delen in een foto. Met de a550 ga je daar minder last mee hebben.
                          Had ik mijn D300 ook vrijwel nooit, dan was het echt extreem, last en die heeft weer hetzelfde erin als een D90

Sony heeft getracht van een toestel te bouwen dat comfortabel is voor de gebruiker, iets wat je wilt gebruiken, dat ze daar in geslaagd zijn ga ik me niet over uitspreken.
                          Naar mijn mening zijn ze daar niet echt in geslaagd, vnl door de knoppen rechts bovenop.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

nog keer enkele vraagjes:

- de A550 heeft een modus waarin hij 7fps haalt (wel met elfde focus van eerste beeld) en anders haalt hij een 5fps, de D90 haat 4,5fps. Daar het men eerst DSLR is kan ik daar niet echt iets bruikbaars aan vastkoppelen. Een van de dingen die ik met men camera wil doen is foto's nemen tijdens tour de france en dergelijke, maar ook mooie momentopnamen van vliegtuigen op airshows en dieren spreken me aan. In welke mate zijn deze cijfers dus weinig of genoeg...

- ik merkte dat de autofocus van de A550 een stuk sneller was in LV, door uiteraard de tweede sensor, maar de autofocus is deze even snel via de zoeker of niet?

- als ik zowat de zaken naast elkaar plaats op he forum, druk ik me dan juist uit als ik zeg dat de A550 de beste keuze is als ik belang hecht aan LV en wat bewerkingssnufjes op de camera zelf, maar daarnaast de D90 eigenlijk wel de betere camera blijft?

Comment

wat het belangrijkste is bij AF, meer dan dat je 5 of 7 beeldjes per seconde kunt schieten, is dat de AF nauwkeurig is, dat het punt waarop je gefocust hebt uiteindelijk scherp is, wat dat betreft zal er weinig verschil zijn tussen beide toestellen.
                              de a550 heeft een goed werkend face detection systeem zoals je hier kunt zien op het einde van het filmpje

ook als je de nodige reclame erbij neemt toont dit filmpje FD, HDR en de nauwkeurigheid en snelheid waarmee je kunt focussen ook in manuele mode via LV. Kunt dit eventueel ook gebruiken om DOF te chekken.

beeldkwaliteit zit allemaal vrij dicht tegen elkaar, afhankelijk van omgeving en omstandigheden is de ene wat beter dan de andere en omgekeerd, belangrijkste is toestel te leren kennen en juiste instellingen te leren gebruiken.
                              Als je RAW gebruikt gaat de gebruikte RAW-converter meer ivloed hebben op beeldkwaliteit dan de camera's. Sony heeft onlangs nieuwe IDC (raw-converter) gereleased met verbetering op hoge iso.(wordt gratis bijgeleverd)

kwalitatief qua body dat zit ook dicht bij elkaar, als je ze allebei laat vallen is de kans evengroot dat je stukken hebt, en lifetime van beide toestellen zal ook niet veel verschillen.

als je je goed voelt met je toestel, moet in feite zo goed mogelijk het verlengde van je vingers en je ogen zijn, maak je doorgaans betere foto's.
                              Met geen van beide maak je een miskoop, maar je moet zelf beslissen.

zou het zo formuleren Nikon is een klassiek designed goed toestel en Sony is een meer hedendaags designed goed toestel.

Comment

Working...
                              X