Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a550 externe flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a550 externe flitser

    Ik zou een dslr willen kopen. Nu dacht ik aan de sony a550. Reden: live vieuw. Die van sony zou redelijk snel werken tov andere merken.
    Ik zou dit toestel vooral gebruiken voor reisfoto's, familie foto's maar ook voor foto reportages van bruiloften enzo... (later in bijberoep te doen) Mijn vraag is heeft deze camera een y-contact voor externe flitser of kan ik er hier geen op aansluiten?
    Welke lenzen raaden jullie aan? Of raden jullie totaal een ander toestel aan. Zijn hier ook veel instellings mogelijk heden zoals op een nikon voor manueel alles te regelen of is dit toestel daar niet voor geschikt maar wel voor automatisch. Heeft er hier iemand dit toestel en wat vind je daarvan tov ander toestel? Ik wil ineens een goed degelijk toestel kopen zodat ik binnen een paar jaar niet een ander moet kopen dat de mogelijkheden niet meer voldoen van deze dan.
    Zo alvast bedankt.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: Sony a550 externe flitser

    [Mod]Je titel is een beetje misleidend. Ik laat deze topic voorlopig bij Camera's staan, al is je vraag eigenlijk naar lenzen en een externe flitser gericht.[/Mod]

    [Modoff]Geen ervaring met Sony, maar als je deze review eens doorneemt, word je misschien iets wijzer.
    Is je Engels voldoende, dan raad ik je zeker deze review (dpreview) aan.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Sony a550 externe flitser

      Die camera heeft inderdaad een hot shoe voor een externe flitser, van een Y contact heb ik wel nog nooit gehoort. Voor bruiloften heb je sowieso al een breedhoek nodig van 35 mm ongeveer, telezoom zou ook leuk zijn. Is wel al een serieuze ambitie vind ik, in bruiloften is er in mijn ogen een marge van 0% om fouten te maken. En ik denk dat dit je eerste dslr is?

      Verder zal dit toestel na ruime tijd te min worden, opzich zou ik kijken naar Nikon of Canon. Maar dat is persoonlijk.

      Comment


      • #4
        Re: Sony a550 externe flitser

        Oeps foutje het is geen y-contact maar x-contact. Ik ben van plan lessen te volgen voor model fotografie en daar stond dat je camera een x-contact moest hebben voor externe flitser.
        Ja het is mijn eerste dslr.
        Sony A550 18-55 en 55-200

        Comment


        • #5
          Re: Sony a550 externe flitser

          Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
          Mijn vraag is heeft deze camera een y-contact voor externe flitser of kan ik er hier geen op aansluiten?
          Ik weet niet wat een y- of x-contact is, maar de Sony Alpha 550 heeft geen PC-aansluiting en ook een afwijkende hot-shoe. Er bestaan echter wel adapters die dit oplossen.

          Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
          Welke lenzen raaden jullie aan?
          Dat hangt compleet van je eisen en budget af. Zelf vind ik de Carl Zeiss 16-80mm een veelzijdig en prima objectief maar voor een fotoreportage in een kerk is deze dan weer niet lichtsterk genoeg.

          Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
          Of raden jullie totaal een ander toestel aan. Zijn hier ook veel instellings mogelijk heden zoals op een nikon voor manueel alles te regelen of is dit toestel daar niet voor geschikt maar wel voor automatisch.
          Voor zover ik weet heeft elke spiegelreflexcamera meer dan genoeg manuele instelmogelijkheden.

          Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
          Heeft er hier iemand dit toestel en wat vind je daarvan tov ander toestel? Ik wil ineens een goed degelijk toestel kopen zodat ik binnen een paar jaar niet een ander moet kopen dat de mogelijkheden niet meer voldoen van deze dan.
          Zo alvast bedankt.
          Ik kan alleen maar echt vergelijken met mijn oude Sony Alpha 200, dus daar ga je misschien niet veel aan hebben. Presteert vrij goed bij hogere ISO-waarden, is behoorlijk snel en van het scherm ben ik ook erg tevreden.
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: Sony a550 externe flitser

            Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
            Ik weet niet wat een y- of x-contact is, maar de Sony Alpha 550 heeft geen PC-aansluiting en ook een afwijkende hot-shoe. Er bestaan echter wel adapters die dit oplossen....
            Ik vraag me af of het hier niet gaat om een aansluiting zoals bij Canon, achter een rubber plaatje, waarin een kabel past, b.v. voor een off-shoe flitser?

            Mocht de Alpha 550 daar niet over beschikken (terwijl het eveneens over een "afwijkende hot shoe" zou beschikken), zou het dan niet beter zijn dat de TS uitkijkt naar een toestel dat meer standaardvoorzieningen heeft?

            Als ik de uitleg en de illustraties op p.4 van het dpreview verslag (scroll tot je "Connections" ziet) goed begrijp, vind ik inderdaad geen dergelijke aansluiting:


            maar iemand die veel beter op de hoogte is van de Sony toestellen zou hier best een uitsluitend antwoord op geven. Iemand?
            Last edited by LesC; 10 mei 2010, 09:26.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Sony a550 externe flitser

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik vraag me af of het hier niet gaat om een aansluiting zoals bij Canon, achter een rubber plaatje, waarin een kabel past, b.v. voor een off-shoe flitser?

              Mocht de Alpha 550 daar niet over beschikken (terwijl het eveneens over een "afwijkende hot shoe" zou beschikken), zou het dan niet beter zijn dat de TS uitkijkt naar een toestel dat meer standaardvoorzieningen heeft?

              Als ik de uitleg en de illustraties op p.4 van het dpreview verslag (scroll tot je "Connections" ziet) goed begrijp, vind ik inderdaad geen dergelijke aansluiting:


              maar iemand die veel beter op de hoogte is van de Sony toestellen zou hier best een uitsluitend antwoord op geven. Iemand?
              Ikke dus.
              Dat is op te lossen door een hot shoe adapter te kopen op Ebay die minder dan 10 Euro kost nieuw(verzending inbegrepen).
              Je hebt 2 versies en beide hebben een PC Sync aansluiting, het zijn klonen van de oude Minolta FS-1100 en FS-1200.

              De ene zorgt ervoor dat je een Flash met de Minolta AF/Sony voet kunt blijven gebruiken(ADI en TTL ondersteund) : http://cgi.benl.ebay.be/TF-323-SONY-...sh_Accessories

              De andere zorgt ervoor dat je een flash bedoeld voor een andere camera kunt gebruiken(geen ADI/TTL ondersteuning) : http://cgi.benl.ebay.be/TF-325-Hot-S...sh_Accessories
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

              Comment


              • #8
                Re: Sony a550 externe flitser

                Als je in deze class van toestellen PC-sync wilt gebruiken (is ook het geval voor camera's van andere producenten) heb je een flitsschoentje nodig, sommige zijn uitgerust met infrarood zodat je ook flitsers van ander merk remote kunt aansturen
                Met zulk schoentje kun je ook ook flitsers van andere producenten op je toestel plaatsen. een vb http://www.fotokonijnenberg.com/prod...sc-6_sony.html
                als je wat zoekt vind je ook goedkopere versies

                De a550 is inderdaad een zeer snel toestel ook in LV-mode wat het in tegenstelling tot andere toestellen meer algemeen bruikbaar maakt. In LV heb je ook een zeer goede face-recognition systeem, dat bvb bij trouw de mogelijkheid geeft automatisch de bruid te blijven volgen met correcte focus. Heel handig voor trouwreportages

                de cz 16-80 is een prima lens, alsook de 28-75 f 2,8 , maar hier vind je zelf een lijst van objectieven met commentaren van gebruikers + voorbeeldfoto's. http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
                In het recente aanbod van sigma en tamron zitten zeer goede lenzen voor een zachte prijs, en zijn dikwijls beter dan merklenskes.

                Het toestel kun je voor jaren gebruiken heeft zeer goede beeldkwaliteit ook in hoge ISO en gaat je waarschijnlijk het meeste plezier bieden van alle toestellen op de markt binnen deze category. Is uiteraard ook volledig in manuele mode te gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a550 externe flitser

                  Misschien dom vraagje maar wat is pc-sync?
                  Of raden jullie aan om een duurder toestel of van een ander merk? Zijn deze misschien beter geschikt?
                  Sony A550 18-55 en 55-200

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a550 externe flitser

                    Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                    Misschien dom vraagje maar wat is pc-sync?
                    Of raden jullie aan om een duurder toestel of van een ander merk? Zijn deze misschien beter geschikt?
                    Voor aansturen van studio flashes wordt meestal een kabel met PC-sync connectie gebruikt. Links hier op de foto zie je de PC sync.
                    http://www.adorama.com/images/large/FPSCBF.jpg (momenteel wordt echter meer en meer remote control gebruikt)
                    bij sony vind je dit terug op de a700, en hoger, bij nikon vind je dit, ben niet zeker maar ik dacht op de d300s, bij canon weet ik niet.

                    Of je een duurder toestel nodig hebt is iets wat je zelf moet beslissen, maar als het is om de reden van de pc-sync zou ik zeggen nee.
                    Je gaat groter verschil krijgen als je je geld aan een beter prime lens(vaste brandpunt) spendeert. Beeldkwaliteit verschil tussen APS-C tussen de hogere instappers en mid class toestellen van verschillende merkskes is zeer beperkt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a550 externe flitser

                      Ok bedankt,
                      Ik ben dus eigenlijk niet beter af met een nikon d5000 dan met een sony a550
                      Sony A550 18-55 en 55-200

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a550 externe flitser

                        Hier http://www.fotoshopaalten.nl/hot-sho...c2-p-1719.html vind je een flitsschoen adapter met aansluiting voor een kabeltje, dat is wat jij het x-contact noemt, deze heb je ook in Sony uitvoering.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a550 externe flitser

                          Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                          Ok bedankt,
                          Ik ben dus eigenlijk niet beter af met een nikon d5000 dan met een sony a550
                          nee de d5000 is te vergelijken met de 3 en A400 reeks van sony en heeft zekers geen PC-sync alsook de d90 niet

                          Comment

                          Working...
                          X