Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

live view en stof op de sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • live view en stof op de sensor

    Is het zo dat hoe meer je gebruik maakt van live view, hoe meer kans je hebt op stof op de sensor?
    Het gaat me om live view bij een DSLR en het systeem van Canon.
    (bij andere merken (Sony?) werkt het misschien anders)
    Heeft iemand hier ervaring mee?

  • #2
    Re: live view en stof op de sensor

    ik denk dat die 2 dingen niets met elkaar te maken hebben, omdat je body niet afgesloten blijft.

    eerder hoe meer je lenzen wisselt hoe meer kans op stof, en waarschijnlijk ook hoe beter de kwaliteit van je lens hoe minder stof er in je body geblazen wordt

    Comment


    • #3
      Re: live view en stof op de sensor

      Ik begrijp je uitleg niet helemaal.
      Hoe bedoel je "omdat je body niet afgesloten blijft"?

      Wanneer je een lens wisselt kan er stof in de behuizing komen maar nog niet op de sensor want de sluiter zit dicht.
      Later kan een stofje wat in de behuizing zweeft pas tijdens een opname op de sensor komen.
      Wanneer de sluiter 1/250 open staat lijkt mij de kans kleiner dat een stofje op de sensor komt dan bij 60 seconden bijvoorbeeld.

      Of vergis ik me en staat (bij Canon) de sluiter dicht tijdens live view?
      Je ziet bij live view toch wat de sensor op dat moment registreert?
      En de sensor is toch statisch geladen op het moment dat deze ingeschakeld is?

      Ik vroeg me dus af of in de dagelijkse praktijk meer gebruik van live view tot meer vuil op de sensor leidt.

      Comment


      • #4
        Re: live view en stof op de sensor

        Of het nu vlugger stoffig wordt of niet op de sensor, het gebeurd en je kan er niks aan veranderen->dus schoonmaken als er zichtbaar stof op zit.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: live view en stof op de sensor

          stof zal altijd een probleem met dslr's zijn...

          of je nu live-view gebruikt, veel wisselt, of lekker gaat zoomen, (wat ook weer voor luchtverplaatsing en opdwarrelend stof in de body veroorzaakt)


          regelmatig de boel (laten) schoonmaken is het devies..

          ieder half jaar laat ik het grondig doen (tegenwoordig wordt het voor mij gratis en voor niets gedaan) en tussendoor blaas ik de boel wat door...

          werkt prima eigenlijk voor mij..

          Comment


          • #6
            Re: live view en stof op de sensor

            Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
            regelmatig de boel (laten) schoonmaken is het devies..

            ieder half jaar laat ik het grondig doen (tegenwoordig wordt het voor mij gratis en voor niets gedaan) en tussendoor blaas ik de boel wat door...
            Als die fotoboer in Limburg zit, mag je ook altijd zijn adres eens aan mij geven
            Want zoiets vind je zéér zelden!

            Comment


            • #7
              Re: live view en stof op de sensor

              Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
              Als die fotoboer in Limburg zit, mag je ook altijd zijn adres eens aan mij geven
              Want zoiets vind je zéér zelden!
              hij zit in oostburg, zeeuws-vlaanderen... nu ben ik daar behoorlijk vaste klant, en heb er al behoorlijk wat vandaan gehaald, ik heb er mijn dslr vandaan gehaald,(terwijl hij geeneens sony dealer is, maar wel in het verleden veel minolta verkocht heeft, en mijn 1e minolta kwam ook bij hem vandaan..) ik heb er vele lensjes en accessoires gekocht, en ik laat mijn film daar ontwikkelen.. ik heb een klantenkaart daar, maar die vergeet ik regelmatig mee te nemen, maar dat geeft niet, hihihihi!

              ik loop daar al zo'n jaartje of 10 de deur plat, dus dat sensor-reiningsgedoetje doen ze inmiddels voor nop..

              een goede band opbouwen met de plaatselijke fotoboer, is soms goud waard..

              soms betaal ik wel es wat meer dan via internet, maar trouwe klant zijn, wordt toch door deze jongens enorm gewaardeerd, en dan krijg je nog es wat..

              als ik een probleem heb, met een ouwe vintage camera, of advies nodig heb, dan is het geen enkel probleem om ff langs te gaan..

              heb zelfs zijn hasselbladje es mogen uitproberen.. lekker!!

              Comment

              Working...
              X