Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuw hier canon vraagje?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nieuw hier canon vraagje?

    Aankoopadvies: Objectieven
    Objectieven hebben de meeste invloed op het eindresultaat van je foto: scherpte, contrast, sluitertijd, etc. Ze zijn meestal belangrijker (op de fotograaf na) voor het eindresultaat dan de camera zelf.


    De 18-200 kan ik je alleen maar afraden. De eerder genoemde set is al een behoorlijk goede basis set beter dan het objectief dan de 18-200. (18-55IS en 55-250IS)

    Advies oriënteer je eerst in de basis. Je hebt al wat handige links ontvangen. tevens staat er al veel informatie op het forum. En google is ook genoeg te vinden. Veel van je vragen zijn reeds meerdere malen beantwoord

    Je vind je wat praktische voorbeelden van wat de mm inhouden (vanaf 12mm t/m 300mm)

    Comment


    • #17
      Re: nieuw hier canon vraagje?

      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
      Aankoopadvies: Objectieven
      Objectieven hebben de meeste invloed op het eindresultaat van je foto: scherpte, contrast, sluitertijd, etc. Ze zijn meestal belangrijker (op de fotograaf na) voor het eindresultaat dan de camera zelf.


      De 18-200 kan ik je alleen maar afraden. De eerder genoemde set is al een behoorlijk goede basis set beter dan het objectief dan de 18-200. (18-55IS en 55-250IS)

      Advies oriënteer je eerst in de basis. Je hebt al wat handige links ontvangen. tevens staat er al veel informatie op het forum. En google is ook genoeg te vinden. Veel van je vragen zijn reeds meerdere malen beantwoord

      Je vind je wat praktische voorbeelden van wat de mm inhouden (vanaf 12mm t/m 300mm)
      http://www.brandpuntsafstand.nl
      bedank voor de links gasten !

      nog vraagje is dit goede set Canon EOS 50D + EF 17-85 + EF70-300 (SLR Body+17-85 + 70-300 IS USM):??? of zou ik beter een 2.8 van de 17-55 USM nemen??

      Comment


      • #18
        Re: nieuw hier canon vraagje?

        Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
        De 18-200 kan ik je alleen maar afraden.
        Kan je ook verklaren waarom?

        Ik heb deze 18-200mm lens op mijn 500D en dat werkt goed. Ik heb hem voornamelijk gekocht om niet altijd te moeten wisselen. Voorheen had ik op een 400D een 18-55 en een 70-300 en het stoorde me enorm om om de haverklap van lens te wisselen omdat het onderwerp net te ver stond voor 55 mm of net te dicht voor 70mm (en vooruit of achteruit gaan geen optie was). Dus het is wel een goede lens om overal te kunnen gebruiken.
        Daarbij is de prijs van zo'n 17-55 f/2.8 wel dubbel zo hoog als die van een 18-200...
        En voor landschapfotografie heb je dacht ik geen f/2.8 nodig, en voor aquariumvissen te fotograferen denk ik dat er ook wel wat licht is.

        Daarbij wil ik even opmerken dat elke DSLR wel een jaar of 5 kan meegaan, dus daarom hoef je niet persé voor een 50D te kiezen. Maar het is wel een goed toestel.
        Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

        Comment


        • #19
          Re: nieuw hier canon vraagje?

          Ik ga het eens omdraaien. Waarom denk je de 2.8 nodig te hebben ?

          Ik blijf bij me advies verdiep je eerst een paar dagen in de basis. En stel dan gerichte vragen. Je hebt nu erg veel informatie die tijd nodig heeft om te verwerken. (vooral omdat je nog niet thuis bent in de materie)

          17-85 en de 70-300 zijn ook goede objectieven zover ik weet. (zelf geen ervaring mee, maar genoeg ervaringen te vinden op het forum)

          Voordeel van een Dslr is juist dat je de vrije keuze hebt van objectieven. Je kunt wisselen. Ga dan niet kijken naar een objectief die erg handig lijkt die je uiteindelijk beperkingen oplegt, zoals met de 18-200 (persoonlijke mening)
          Last edited by Superdaantje; 4 mei 2010, 19:53.

          Comment


          • #20
            Re: nieuw hier canon vraagje?

            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
            Ik ga het eens omdraaien. Waarom denk je de 2.8 nodig te hebben ?
            2.8 lenzen gebruik je op plaatsen met weinig licht.
            mol999 zegt in zijn eerste post dat hij landschappen en aquariumvissen wilt fotograferen, niet echt plaatsen met weinig licht lijkt me zo...

            Daarbij heeft elke lens wel beperkingen. Ik heb voor die 18-200 gekozen omdat ik beperkingen had met 2 lenzen die ik steeds moest wisselen. Dat is nu eenmaal een keuze die je maakt!

            Daarbij, een 50D + 17-55 2.8 is boven zijn budget van 1200euro...
            Last edited by Snipa; 4 mei 2010, 20:03.
            Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

            Comment


            • #21
              Re: nieuw hier canon vraagje?

              Oorspronkelijk geplaatst door Snipa Bekijk bericht
              2.8 lenzen gebruik je op plaatsen met weinig licht.
              mol999 zegt in zijn eerste post dat hij landschappen en aquariumvissen wilt fotograferen, niet echt plaatsen met weinig licht lijkt me zo...

              Daarbij heeft elke lens wel beperkingen. Ik heb voor die 18-200 gekozen omdat ik beperkingen had met 2 lenzen die ik steeds moest wisselen. Dat is nu eenmaal een keuze die je maakt!

              Daarbij, een 50D + 17-55 2.8 is boven zijn budget van 1200euro...
              zoals ik begripen heb is die 17-55 alleen zo duur omdat een 2.8 is??die meer licht geeft ofzo??

              Comment


              • #22
                Re: nieuw hier canon vraagje?

                Oorspronkelijk geplaatst door mol999 Bekijk bericht
                zoals ik begripen heb is die 17-55 alleen zo duur omdat een 2.8 is??die meer licht geeft ofzo??
                f/2.8 is de opening van je diafragma. Hoe lager het getal, hoe groter de opening van je diafragma en hoe meer licht er dus kan binnenkomen in je lens. Je kan er dus op plaatsen met weinig licht nog altijd goede foto's mee maken. Wel heb je een minder grote DOF (depth of field), dus je afstand die scherp is, is maar heel beperkt.
                Die 17-55 is denk ik zo duur door de USM (ultrasonic motor). Dit zorgt ervoor dat je heel snel kan scherpstellen.

                Edit: zou een EF 50mm f/1.8 geen optie voor hem zijn? Die lens kost maar 100 euro en is bijzonder scherp op f/5.6 en kan in omstandigheden met weinig licht ook goed gebruikt worden... Dit dan in combinatie met een zoomlens?
                Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

                Comment


                • #23
                  Re: nieuw hier canon vraagje?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Snipa Bekijk bericht
                  2.8 lenzen gebruik je op plaatsen met weinig licht.
                  mol999 zegt in zijn eerste post dat hij landschappen en aquariumvissen wilt fotograferen, niet echt plaatsen met weinig licht lijkt me zo....
                  De vraag was eerder voor TS... ik behoef de uitleg niet wat deze waardes inhouden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: nieuw hier canon vraagje?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                    De vraag was eerder voor TS... ik behoef de uitleg niet wat deze waardes inhouden.
                    TS = topic starter ?

                    Maar mag ik nu aannemen dat mijn stelling wel correct is?
                    En om mol999 dan even verder te helpen: was mijn vorige post correct? en wat kan hij nu het beste doen?
                    Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: nieuw hier canon vraagje?

                      Klopt voor een (heel) groot deel.

                      Lichtsterkte van een objectief wordt bepaald door de mate waarin het diafragma van het objectief geopend kan worden. Dit wordt aangegeven met zogenaamde f-waarden. Hoe kleiner de f-waarde, des te groter de diafragma opening. Een objectief met een f-waarde van 2.8 is dus lichtsterker dan een lens met een f-waarde van 5.6.
                      Op een zoomobjectief zijn vaak twee f-waarden vermeldt. Zo kan op een 70-300 objectief staan f4-5.6. De eerste f-waarde geeft altijd de maximale diafragma opening bij de kortste brandpuntsafstand van een zoomobjectief aan (in dit geval f4 bij 70 mm). De tweede f-waarde geeft de maximale diafragma opening aan bij de langste brandpuntsafstand (in dit geval f5.6 bij 300 mm). Er zijn ook zoomlenzen die over het volledige zoom bereik dezelfde lichtsterkte hebben (bijv. 70-200 mm f4). Dit zijn vaak kwalitatief betere, maar ook ((stuk) duurdere.


                      De keuze voor een groot of klein diafragma heeft invloed op de scherpte diepte. Met scherpte diepte wordt het gebied bedoeld waarbinnen alles, van voor tot achtergrond, scherp op de foto komt. Hoe kleiner de diafragma opening (aangeduid met een hoge f-waarde), hoe groter de scherpte diepte. Hoe groter de diafragma opening (aangeduid met een lage f-waarde), hoe geringer de scherpte diepte. Zie voor meer info de eerder gegeven links

                      Als je in situaties komt met lastige lichtomstandigheden kan het handig zijn. Maar... een groot diafragma betekent ook een beperkte scherpte/diepte. Dat is kan heel mooi zijn, maar in sommige situaties ongewenst.

                      Je camera op een statief en een langere belichtingstijd(sluitertijd) of de iso waarden omhoog krikken zijn alternatieven. Op de eerder gegeven links vindt je erg veel informatie over belichting.

                      TS heeft erg veel mogelijkheden kwa objectieven zelf zou ik gaan voor de 18-55IS Kitlens of 17-85 of18-135 deze zie je ook geregeld terug als kitlens samen met de canon 55-250IS een goede allround starters set. Goede tas, extra accu, geheugen kaart(en), eventueel statief en genieten van deze verschrikkelijk verslavende hobby
                      Last edited by Superdaantje; 5 mei 2010, 08:34.

                      Comment


                      • #26
                        Re: nieuw hier canon vraagje?

                        Mijn tip: Canon EOS 550D + 17-55 2.8 IS USM lens

                        Later dan een 60mm of 100mm Macro erbij

                        Comment


                        • #27
                          Re: nieuw hier canon vraagje?

                          denk van dit te nemen EOS 50D
                          - incl. Canon EF 17-85 - Objectief
                          - incl. Canon EF 70-300 IS USM - Objectief
                          vind jullie dit goed of niet?? voor mijn is dat in me prijsklasse plus dat het beiden usm is dat wil thoch zegen dat het snel kan scherp zitten??ofniet?

                          Comment


                          • #28
                            Re: nieuw hier canon vraagje?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mol999 Bekijk bericht
                            denk van dit te nemen EOS 50D
                            - incl. Canon EF 17-85 - Objectief
                            - incl. Canon EF 70-300 IS USM - Objectief
                            vind jullie dit goed of niet?? voor mijn is dat in me prijsklasse plus dat het beiden usm is dat wil thoch zegen dat het snel kan scherp zitten??ofniet?
                            Ook een goede keuze! De 70-300 wel ietsje minder.
                            USM wil zeggen dat je een snelle en stille scherpstelmotor hebt Ultra Silent Motor

                            Comment


                            • #29
                              Re: nieuw hier canon vraagje?

                              Ik denk dat je combinatie wel goed is.
                              Het enige nadeel dat ik me kan bedenken is dat ze f/4 en f/4.5 als grootste diafragma hebben, waardoor je in omstandigheden met minder licht misschien wat nadeel ondervindt.
                              Voordeel is wel dat ze beiden USM hebben en dus snel scherpstellen.
                              Nog een voordeel is dat het EF objectieven zijn, dus ze zijn geschikt voor fullframe camera's (die je misschien later zal kopen?).

                              Ik denk dat je altijd wel ergens beperkingen zal ondervinden met elk objectief. Wanneer je merkt dat je lenzen je toch wat beperken kan je altijd wat verder sparen om een andere lens te kopen? Zo kan je langzaam uitbreiden.
                              Maar als basis is die set wel ok denk ik.
                              Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

                              Comment


                              • #30
                                Re: nieuw hier canon vraagje?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                                Ultra Silent Motor
                                Volgens mij staat USM voor Ultrasonic Motor, althans, zo zegt de Canon website
                                Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

                                Comment

                                Working...
                                X