Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D5000

    Momenteel gebruik ik een sony compact toestel, dit vind ik niet zo goed. Ik zou nu een digitaal reflextoestel willen aankopen om te beginnen familie en vakantie foto's en ook natuur en wildlife mee te trekken. Achteraf zou ik avondschool digitale fotografie willen gaan volgen en eventueel in bijberoep starten om foto reportages te maken enzo. Ik dacht om een nikon D5000 +18-55 VR + 55-200VR aan te kopen. Is dit een goede koop of raden jullie iets anders aan. Of zou ik een nikon D5000 + 18-105VR kopen. Die lens 18-55VR van hoeveel meter tot hoeveel meter, of welke afstand kun je goede foto's maken en met een 55-200: wat is de afstand voor deze foto's. Bv 10-30meter. Vinden jullie de D5000 nikon goed of raden jullie andere toestellen hiervoor aan. Vooral de live view en het kantelbaar schermvond ik wel handig. Of vinden jullie tamron lens beter? Graag jullie advies want ik ben leek in dit.
    Alvast bedankt
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: nikon D5000

    Veel van je vragen zoijn niet te beantwoorden als je niet vertelt of muizen of olifanten gaat fotografren....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: nikon D5000

      Ieder merk heeft een goede begin set, ik zou me zeker niet blind staren op een bepaald toestel of een bepaald merk, maar zou heel het lijstje eens op mijn gemak afgaan.
      Je haalt er dan twee of meerdere sets uit die ik zeker eens in mijn pollen zou willen voelen.
      Heb ook oog voor de wijze van uitbreiding later.
      M.a.w., hoe je systeem kunt opbouwen.


      Grtz, RF


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Re: nikon D5000

        Ik heb zelf een nikon D5000 gekocht. De D90 was me net iets te duur. Voordelen : zeer goede prestaties en zelfde sensor als de D90. Dat kantelbare scherm heb ik nog nooit gebruikt omdat ik steeds door de zoeker kijk. Voor snelle live view kan ik enkel naar Sony doorverwijzen. Lenzen: ik heb eerst de 18-105 gekocht, zeer goede allround en daarna de 70-300 erbij. Bij de D5000 moet je wel steeds Af-S lenzen kopen want de D5000 heeft zelf geen ingebouwde scherpstelmotor. Voor mij was dit niet zo een probleem want ik had nog geen eigen lenzen en nagenoeg elke nieuwe nikkor die uitkomt is AF-S. Verder ben ik meer dan tevreden over mijn aankoop, het zal nog lang duren vooraleer ik zal moeten upgraden. Ik hoop dat je er wat aan hebt
        Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

        Comment


        • #5
          Re: nikon D5000

          Ik heb nog wat zitten rondkijken op internet. Nu is de sony A550 ongeveer dezelfde als de nikon d5000 maar welke denk je dat het beste is?
          1) Sony A550 18-55mm + 55-200 Kit:€ 849,-
          2) Sony A550 Body:€ 629,- + Sony SAL 18-200mm f/3.5-6.3 DT:€ 279,-
          3) D5000 18-200 VR II Kit:€ 1016,-
          4) D5000 18-55 VR Kit:€ 589,-

          Welke denkje dat de beste keus is? Sony of Nikon
          Sony A550 18-55 en 55-200

          Comment


          • #6
            Re: nikon D5000

            Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
            Ik heb nog wat zitten rondkijken op internet. Nu is de sony A550 ongeveer dezelfde als de nikon d5000 maar welke denk je dat het beste is?
            1) Sony A550 18-55mm + 55-200 Kit:€ 849,-
            2) Sony A550 Body:€ 629,- + Sony SAL 18-200mm f/3.5-6.3 DT:€ 279,-
            3) D5000 18-200 VR II Kit:€ 1016,-
            4) D5000 18-55 VR Kit:€ 589,-

            Welke denkje dat de beste keus is? Sony of Nikon
            ik kijk ook ongeveer in dat genre, maar dacht dat de sony-lens 18-200mm toch wel 606 euro was ze anders twijfel ik zelf ook niet meer
            Nikon D90 + AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

            Comment


            • #7
              Re: nikon D5000

              Zelf heb ik de d5000 met een 18-55mm en 70-300mm gekocht bij cameranu.nl met extra batterij en 4gb geheugenkaart voor toch minder dan 1000€. Ben er zeer tevreden over en die 70-300mm gebruik ik zeer veel. Heb er ondertussen ook een 35mm 1.8 lichtgevoelige lens bijgekocht om binnen te gebruiken zonder flits. Liveview gebruik ik nooit (het toestel stelt dan op een andere manier scherp welke veel trager is)
              Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
              http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

              Comment


              • #8
                Re: nikon D5000

                Hier moet ik 7horses bijtreden. De set die hij heeft is een ideale startset voor een zeer goede prijs.
                Nu moet je zelf nog even afwegen : de beide toestellen zijn volgens mij gelijkwaardig, op twee puntjes na.
                1: ga je live-view veel gebruiken, dan zou ik voor de sony gaan
                2: ga je veel in tele fotograferen (candid, dieren, inzoomen op landschappen, ...) dan zou ik voor de Nikon gaan, stabilisatie in de lens geeft een veel rustiger beeld in de zoeker, daarbij komt dat de stabilisatie steeds aangepast is aan de lens zelf.

                Zoals ik al zei, de toestellen zijn zeer aan elkaar gewaagd, nu is het enkel nog kijken waarop je je juist wil richten in de fotografie, want daar zullen de kleine verschillen toch nog de doorslag kunnen geven.

                Ook zeer belangrijk, ga eens naar een winkel, houd ze eens in je hand, kijk welke je het beste ligt, ga eens in de menu's kijken, zie welke je het makkelijkst vindt.
                Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D5000

                  Ok bedankt voor de reactie,
                  Ik denk dat ik de live vieuw wel veel ga gebruiken allee weet het eigenlijk niet. Ik ben gewoon om met een compact door zo een schermpje te kijken. Heb op mijn compact ook zo een klein zoekertje maar vond dat toch niet handig. Ik weet nu niet hoe dat zit met zo een groot toestel. Maar volgens mij kan je toch in de kleine zoeker niet zo scherp zien als op het lcd scherm of ben ik daar mis in? Of is dit misschien niet handig?
                  Als je door de zoeker kijkt wordt het lcd scermpje dan zwart als je je oog voor de zoeker brengt of blijft dit scherm dan verlicht?
                  Sony A550 18-55 en 55-200

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D5000

                    In principe kun je LiveView in en uitschakelen. Dus als je de zoeker gebruikt, LV uit.
                    Zelf vind ik LV op een dSLR interessant voor
                    - fotografie op statief;
                    - avond- en nachtfotografie;
                    - macro's en ministudiowerk.
                    (bij nader inzien zijn dit, voor mij althans, allemaal statieftoepassingen)

                    Zo een zwaar toestel voor je uit houden met (min of meer) gestrekte armen is echt niet de manier om je camera stabiel en stil te houden. Een ander nadeel van LV is dat het schermpje bij fel licht weinig details geeft (tot nagenoeg onbruikbaar wordt; tenzij je het kunt afschermen).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D5000

                      De zoeker van een dslr is toch iets helemaal anders dan die van een compact toestel hoor. Veel groter, helderder, en de instellingen zijn in de zoeker te zien. Dus met een beetje handigheid in het gebruik van het toestel hoef je je oog niet van de zoeker weg te halen om bepaalde instellingen te veranderen.
                      Ik dacht voor ik mijn dslr had ook dat ik live view veel zou gebruiken, maar in de praktijk neem ik 95% van mijn foto's met de optische zoeker.
                      Autofocus gaat véél sneller, en het wordt eigenlijk een automatisme om de camera naar je oog te brengen.
                      Live view gebruik ik wanneer ik vanop statief stilstaande onderwerpen fotografeer. Dus wanneer snelle autofocus niet van belang is.
                      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D5000

                        Ik was eerst van plan om de Nikon D5000 te kopen, maar bij nader inzien voor de Sony A550 gekozen. Denk dat het de betere camera is van de twee, na wat reviews op internet en enkele tijdschriften te hebben bekeken.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D5000

                          alex606 ben je tevreden over het sony toestel? Welke lenzen zijn het beste? nikon of sony?
                          Sony A550 18-55 en 55-200

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D5000

                            Ik verwacht hem deze week, besteld via internet. Vraag me niks aub, want dit gaat mijn eerste camera zijn die ik koop
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon D5000

                              Ah goed voor je kan je al beginnen met shooten. Welke lenzen heb je erbij gekocht? En waar heb je hem gekocht?
                              Sony A550 18-55 en 55-200

                              Comment

                              Working...
                              X