Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 50D AF probleem.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 50D AF probleem.

Sinds augustus bezit ik een 50d, top camera echter in veel situaties laat de auto focus het over. Eerst dacht ik dat het aan de lens lag (18-55 kit), toen een sigma 17-70 2.8-4 OS gekocht. Het probleem blijft echter nogsteeds en vraag mij dan ook af of ik wat fout instel op de camera of dat het toch aan de body ligt. Hij doet het als je inzoomt op dingen op de grond gewoon goed maar zodra het een beetje de lucht in gaat houd ie gewoon op en gaat hij hunten of doet helemaal niks.
    Iemand een idee hoe of wat ?

Voorbeelden waarbij de AF het niet doet:

Last edited by Badbertje; 17 april 2010, 21:25. Reden: foto link aanpassen

Re: canon 50D AF probleem.

Veel zal afhangen van de keuze van het focuspunt.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Veel zal afhangen van de keuze van het focuspunt.
      Dank voor de snelle reactie,

Focuspunt heb ik op automatisch staan, bij het half indrukken van de ontspanknop zou de camera toch een nieuw punt moeten kiezen. AF mode op ONE SHOT deze instellingen heb ik al eens veranderd maar blijft met het zelfde resultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Badbertje Bekijk bericht

Focuspunt heb ik op automatisch staan, bij het half indrukken van de ontspanknop zou de camera toch een nieuw punt moeten kiezen. AF mode op ONE SHOT deze instellingen heb ik al eens veranderd maar blijft met het zelfde resultaat.
        Kies alvast om te beginnen eens het centrale punt, en her-positioneer je camera om de compo af te maken.
        Later kan je de body ook eens afstellen op de lens, dan zoek je eens op micro adjust.

Comment

Kies zelf het focuspunt waarmee de camera moet scherpstellen.
          "One shot" lijkt mij niet geschikt voor bewegende onderwerpen, omdat de focusafstand in een fractie van een seconde kan veranderen.

Als ik mij niet vergis heeft ook Canon een speciale focusmogelijkheid voor bewegende onderwerpen. Heet dat niet AI-servo?

Read the fine manual.
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Jos heeft gelijk over de instellingsmogelijkheden van de 50D.. Zolang je in de juiste modus zit en zelf het juiste focuspunt kiest heb je geen of weinig problemen met de 50D!

Wel vind ik het zelf iets makkelijker met de Nikon D200 te focussen op donkere locaties dan met mijn eigen 50D
            Follow me on neonpxl.com

Comment

Hoe kan je camera weten of jij de boom of de ballon scherp wil?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik gebruik de handmatige selectie , centraal punt en sta op AI FOCUS en meervlaks meting, AI SERVO gebruik ik voor sportfotografie en dan gebruik ik meestal automatische AF punt selectie.ONE SHOT enkel en alleen voor niet bewegende voorwerpen.
                Wat de lenzen betreft kan ik zeggen , een toplens focust beter maarja voor kwaliteit betaal je veel geld , de 50D vind ik toch wel een top-cameratje en heb er al veel plezier aan beleefd
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Als je alle AF punten gebruikt, dan maakt de camera zelf een keuze, en meestal is dat de verkeerde.
                  Als je in dat geval ook nog eens een lichtsterkere lens gebruikt die ook nog eens niet echt scherp is met het diafragma volledig open, dan wordt het probleem aleen nog maar erger.

Bij de foto's met de ballon in de lucht heeft de camera het nog moeilijker om scherp te stellen als je niet zelf een keuze maakt uit de scherpstelpunten. Zolang het onderwerp zo groot in beeld komt dat alle AF-punten wel een "onderwerp" kunnen vinden zal het nog wel meevallen. Maar scherpstellen op een klein stipje dat ergens in een blauwe lucht hangt is op die manier heel moeilijk voor je camera.
                  Kies dus zelf het juiste AF-punt, en leer met je camera werken, anders is het zonde dat je zoveel geld hebt uigegeven voor een 50D.

Met een DSLR maak je betere foto's als jij zelf bepaalt wat de camera moet doen. Maar dan moet je wel de basisbegrippen van fotografie (sluitetijd, diafragma, iso, scherptediepte, witbalans...) kennen...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Sinds augustus bezit ik een 50d, top camera echter in veel situaties laat de auto focus het over.]
                    Ik zou dat dan geen top camera noemen.

Comment

Working...
                    X