Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon EOS 50D

    Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
    - De 50D kost geen 1200€ meer.
    - met de 400D kon ik evengoed missers maken als met de 50D, dat blijft het manneke
    - Tussen de 40D en de 50 is niet zoveel verschil hoor, wat denk je wel...dat een 40D je fouten gaat verdoezelen?
    - uw opmerking over stof is nogal van de pot gerukt, elke DSLR heeft vroeg of laat van stof en dat is niet merkgebonden, een DSLR dient om te wisselen (EDBZulte, en stof is geen reden om niet te wisselen, komaan zeg).

    Voor de TS, je zal de 50D appreciëren voor zijn stevigheid, het extra wiel achteraan, de betere zoeker, de snelheid, de C1 en C2 programma's die je zelf kan instellen, en zoveel dingen meer. En 't is een body die in je handen past, op de 400D had ik de grip nodig, op de 50D niet.
    Amai ik heb hier precies op korte teentjes getrapt.
    De 50D kost nu geen 1.200 EUR meer dat weet ik, heb ik dat ergens beweerd? Ik zeg toch enkel maar dat ik dat indertijd betaald heb.
    Met de 400D maakte ik minder vaak overbelichte foto's, das mijn bevinding.
    En wat dat stof betreft: ik zeg enkel dat er nog steeds (ondanks de sensorcleaning) veel stof op de sensor komt en dat dit vrij frequent is bij Canontoestellen
    (al zullen Nikon's er ook wel last van hebben).

    Ik zal morgen (als ik tijd heb) enkele voorbeeldjes posten van foto's die ik vandaag genomen heb. Als de TS dat kan aprecieren uiteraard in zijn topic.

    Comment


    • #17
      Re: Canon EOS 50D

      Oei, ik ben hier precies een heuse discussie gestart.
      Ik heb vandaag testfotootjes genomen van mijn pagadders, en tot hiertoe geen overbelichting.
      Overbelichting hangt toch eerder af van de fotograaf en zijn instellingen, dan van het toestel? En als je toestel gevoeliger is, en je weet dat, pas je toch je instellingen aan?
      (mijn eerste opinie)

      Mij stoort heit niet dat hier foto's gepost worden allesinds.

      Na een tijd vertoonde mijn 400D ook stofjes, gewoon omdat ik regelmatig van lens wisselde (binnen de 50mm, buiten de telelens, ...)...

      Anyways Ik hoop dat het hier dan wel leuk gehouden kan worden? :P
      Ben wel benieuwd naar de foto's. (en ik bij een zij, niet een hij )
      Canon EOS 50D EF-S 17-85 IS USM
      You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it.

      Comment


      • #18
        Re: Canon EOS 50D

        Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
        Voor mij zeker geen grootse stap voorwaarts, het wit is (mijn toestel althans) snel tot zeer snel uitgevreten. Dit in tegenstelling met de 400D.
        Inderdaad - je had het geld waarschijnlijk beter aan een cursus fotografie gegeven.

        Comment


        • #19
          Re: Canon EOS 50D

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Waarschijnlijk niet goed gemeten. Nochtans, bij de 50D heb je spotmeting. Vraag me af of je dat bij de 400D ook had.
          Wat ik wel bijna constant op heb staan is highlight priority. Lees je manual maar op p.177. Helpt wel degelijk, ook bij de 40D, die op dat gebied niet zoveel verschilt, hoor.
          Dit wist ik niet , blijkt weer eens dat je de handleiding best meermaals doorneemt.

          Ik heb namelijk ook vaak last van overbelichting. Laatst op een fotoworkshop hebben we de test gedaan: ik met een 50d , de workshopleider (Bart Heirweg , hier beter gekend als Fuse) met zijn 5d. Toestellen naast elkaar geplaatst, zelfde landschap in beeld, Av-priority, en de instellingen werden nog eenst extra nagekeken door Bart, dus daaraan lag het niet. Bleek dat mijn toestel toch wel wat overbelichtte. Misschien zit er een fout in een bepaalde reeks van 50d's.

          Anderzijds vind ik de 50d wel een prachtig toestel, komende van een 350d. Alleen al de grotere zoeker, en de twee instelwielen en de spotmeting maken een wereld van verschil. Ik heb wel wat tijd nodig gehad om te wennen aan het toestel, maar begin het nu toch aardig in de vingers te krijgen. Gebruik nu ook meer CenterWeightedAverage-belichtingsmethode en dit geeft betere resultaten.

          Ten opzichte van mijn 350d heb ik merkelijk minder last van stof op de sensor, en objectieven wisselen doe ik voortdurend.


          Ik wens je dan ook veel succes met je nieuwe 50d, en ben er zeker van dat je je aankoop niet zal beklagen.
          Last edited by chris; 8 april 2010, 08:29.
          Geniet van foto's maken

          Comment


          • #20
            Re: Canon EOS 50D

            Wel goed om te weten wat er op pagina 177 staat , maar toch heb ik de indruk dat er hier veel mensen die met een 50D werken een klein beetje paranoid worden om dat er ene zegt dat hij foto's heeft die overbelicht zijn , met welk toestel heb je dat soms niet?
            Daarom kan je de instellingen veranderen en neem je altijd een paar testshotjes,is er veel zon,dan weer niet ,bewolkt , teveel contrast enz........... waar zijn we mee bezig
            En een 50D kan je niet vergelijken met een 5D punt uit,appels met appels en ............
            Eigenlijk zou iedereen die met een spiegelreflex begint een deftige cursus moeten volgen,1. om het toestel beter te leren kennen , 2. om de instellingen beter te begrijpen , 3. om van die zever hier af te geraken
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

            Comment


            • #21
              Re: Canon EOS 50D

              Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
              Wel goed om te weten wat er op pagina 177 staat , maar toch heb ik de indruk dat er hier veel mensen die met een 50D werken een klein beetje paranoid worden om dat er ene zegt dat hij foto's heeft die overbelicht zijn , met welk toestel heb je dat soms niet?
              Daarom kan je de instellingen veranderen en neem je altijd een paar testshotjes,is er veel zon,dan weer niet ,bewolkt , teveel contrast enz........... waar zijn we mee bezig
              En jij kan vanachter je computer vaststellen dat ik niet op die manier te werk ga?



              Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
              En een 50D kan je niet vergelijken met een 5D punt uit,appels met appels en ............:

              En iemand die workshops leidt, al ettelijke prijzen gewonnen heeft in landschapsfotografie en bovendien zelf ook met een 40d fotografeert, kan geen 50d instellen?
              Want hij begrijpt niets van de instellingen....

              Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
              Eigenlijk zou iedereen die met een spiegelreflex begint een deftige cursus moeten volgen,1. om het toestel beter te leren kennen , 2. om de instellingen beter te begrijpen , 3. om van die zever hier af te geraken
              En wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? Maar ik zal zeker te dom zijn en eigenlijk geen 50d waard. Ok, ik begin dan maar opnieuw met mijn powershot G10. Of denk je dat dat ook nog te hoog gegrepen is?

              Met mijn excuses aan het forum dat mijn lontje wat kort blijkt te zijn, maar door zo'n kort door de bocht uitspraken komen we ook niet verder.
              Ik blijf erbij de 50d is een prachtig toestel en ik heb geen spijt van mijn aankoop. Maar belichting blijkt een aandachtspunt.
              Geniet van foto's maken

              Comment


              • #22
                Re: Canon EOS 50D

                Zeg jongens, meisjes - zelfs al geven twee toestellen verschillende metingen, dan maakt dit toch weinig uit.
                Het verschil zal steeds een constante zijn. Dus als je merkt dat er een neiging tot overbelichten is, belicht dan stelselmatig bv 1/3 stop onder, et voilà.

                Of zou de lichtmeter van een 50D dan toch over een eigen wil beschikken, zodat hij twee verschillende resultaten geeft bij meting van hetzelfde gegeven?
                Hmm.. I don't think so.

                En vergeet ook niet dat de lichtmeter nog altijd een instrument is dat door de mijnheer/mevrouw achter het toestel gebruikt wordt, als je begrijpt wat ik bedoel.

                Comment


                • #23
                  Re: Canon EOS 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                  En jij kan vanachter je computer vaststellen dat ik niet op die manier te werk ga?






                  En iemand die workshops leidt, al ettelijke prijzen gewonnen heeft in landschapsfotografie en bovendien zelf ook met een 40d fotografeert, kan geen 50d instellen?
                  Want hij begrijpt niets van de instellingen....



                  En wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? Maar ik zal zeker te dom zijn en eigenlijk geen 50d waard. Ok, ik begin dan maar opnieuw met mijn powershot G10. Of denk je dat dat ook nog te hoog gegrepen is?

                  Met mijn excuses aan het forum dat mijn lontje wat kort blijkt te zijn, maar door zo'n kort door de bocht uitspraken komen we ook niet verder.
                  Ik blijf erbij de 50d is een prachtig toestel en ik heb geen spijt van mijn aankoop. Maar belichting blijkt een aandachtspunt.


                  Oei oei meneer voelt zich nog redelijk aangesproken
                  Twas in het algemeen hoor dat mijn postje overging,
                  toch blijf ik erbij dat je een 5D niet kan vergelijken met een 50D

                  FF tegenover een Crop
                  Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon EOS 50D

                    Ik heb het gevoel dat ik dit hier beter niet gepost had.
                    Wat 'n discussie...

                    Hier ff 'n update:
                    gisteren testfotootjes genomen op 'n middagje uit... Ik ben versteld van de mooie kleuren die mijn 50D maakt, en de scherpte ook niet te vergeten.
                    Ook de 15 megapixels maakt het leuker in Photoshop.

                    Tot hiertoe nog zeker geen spijt van de aankoop.
                    En seffes verder mijn handleiding induiken
                    Canon EOS 50D EF-S 17-85 IS USM
                    You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon EOS 50D

                      Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                      Zeg jongens, meisjes - zelfs al geven twee toestellen verschillende metingen, dan maakt dit toch weinig uit.
                      Het verschil zal steeds een constante zijn. Dus als je merkt dat er een neiging tot overbelichten is, belicht dan stelselmatig bv 1/3 stop onder, et voilà.

                      Of zou de lichtmeter van een 50D dan toch over een eigen wil beschikken, zodat hij twee verschillende resultaten geeft bij meting van hetzelfde gegeven?
                      Hmm.. I don't think so.

                      En vergeet ook niet dat de lichtmeter nog altijd een instrument is dat door de mijnheer/mevrouw achter het toestel gebruikt wordt, als je begrijpt wat ik bedoel.
                      Zijsprong ....
                      Canon schijnt een bijzonder slechte reputatie te hebben voor wat betreft kwaliteitscontrole en dan vooral in de ijking van de lichtmeting ... Het is dus NIET ALTIJD het manneke (m/v) achter de camera dat in de fout gaat! Een ganse reeks lichtmeters van de 400D toestellen was bij de release absoluut en grondig FUBAR! Ik kan het weten, ik had er zo eentje! Het regende wereldwijd klachten. Canon heeft de muck-up nooit toegegeven maar ze hercalibreerden wel gratis de toestellen waar klachten over waren, de service centra leken wel gebrainwash'd, je kreeg overal hetzelfde stereotiepe antwoord ! Enfin, ik bespaar u verdere de gore details over de moeite die een mens moet doen om een camera binnen de specs gecalibreerd te krijgen.(Etbass(rip) en DSP) Is in EU schijnbaar een heel stuk moeilijker dan in de VS.

                      Ik heb zowel de 400D als de 40D en qua kwaliteit verschillen ze niet echt veel maar met de 400D moet je een heel stuk meer moeite doen om dezelfde foto te krijgen als met de 40D. Met deze laatste werkt alles een stuk makkelijker en precieser.
                      JMHO & FWIW

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon EOS 50D

                        Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                        Amai ik heb hier precies op korte teentjes getrapt.
                        Als jij lange hebt heb je er meer last van, en de smiley niet gezien.
                        Toch nog even wat dat stof en minder vaak overbelichting betreft: neem ook eens exact dezelfde omstandigheden/licht etc. vandaar dat je bewering weinig grond heeft.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon EOS 50D

                          Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                          Inderdaad - je had het geld waarschijnlijk beter aan een cursus fotografie gegeven.

                          Je hebt gelijk.





                          Op woensdag 7 april 2010 foto's gaan trekken in mijn dorp bij slechte weersomstandigheden. Zon was er totaal niet maar wel een zeer dik wolkendek. Eerste shotjes geprobeerd bij ISO 400 maar deze vielen te donker uit. Dan maar op ISO 500 gezet. Mijn bevindingen zijn dat als het wit knippert op mijn LCD-schermpje het wit op het randje is ofwel helemaal uitgevreten. Dit kan vervelend werken want ik weet gewoonweg niet of het nu wel-of niet helemaal uitgevreten is.

                          Om u een voorbeeld te geven.

                          Camera Model: Canon (Canon EOS 50D)
                          Lens Focal Length: 400,00 mm (- mm)
                          Shutter Speed: 1/500 sec
                          F-Number: F5,6
                          ISO: 500
                          Compensation: EV 0/1
                          Deze foto werd genomen in de AV-stand.

                          Een crop:

                          Op het schermpje van mijn kodak knipperde "www.schoolreis.be" volledig. Dit terwijl de foto ansich toch vrij donker toond (op mijn niet-gecalibreerd scherm). Iemand een idee wat ik hier fout doe?
                          Let vooral op het wit waar de zwarte pijltjes naartoe wijzen. Ik meet hier met het puppetje in PS en kom op sommige plaatsen bij RGB aan 255 dus volledig overbelichte delen in de foto.



                          Camera Model: Canon (Canon EOS 50D)
                          Lens Focal Length: 285,00 mm (100-400 mm)
                          Shutter Speed: 1/640 sec
                          F-Number: F5,6
                          ISO: 500
                          Compensation: EV 0/1
                          Deze foto werd genomen in de AV stand, en ziet er goed belicht uit.



                          Nochtans als ik de foto opvraag op mijn toestel knipperen sommige delen. Ik ga nameten en ja hoor (255 in Photoshop). Dit terwijl er geen zon scheen.


                          Iemand tips en trucs? Want volgens S02 kan ik toch niet fotograferen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon EOS 50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                            Iemand tips en trucs? Want volgens S02 kan ik toch niet fotograferen.
                            Nou nou - zo bedoelde ik het ook niet.

                            Maar wat je eerst zei over de 50d en 400d doet mij vermoeden dat wat achtergrondinformatie goed van pas zou komen.

                            En jouw post nu bevestigt dat ook: bij de eerste foto vraag je wat je fout doet - wel: helemaal niks...
                            Het is niet omdat je overal leest dat 'er niks mag knipperen' dat deze foto niet goed belicht is. Die letters zijn wit, en zijn een miniem detail in je beeld: of die nu waarde 240 of 255 hebben maakt je foto heus niet beter of slechter hoor. (als er een groter gedeelte knippert is dat wat anders natuurlijk)
                            Er mag wat meer contrast in, maar te donker is hij zeker niet - integendeel.
                            Dus iets meer onderbelichten was zeker ook goed geweest als je per se niks wilt zien knipperen.

                            En bij de tweede hetzelfde eigenlijk: er is nauwelijks iets te vinden dat 255 meet, dus ik snap niet wat het probleem is?
                            Zo'n stukje wit (of misschien zelfs zilver, wat nog problematischer is?) is al snel verbrand - en hier ziet dat er m.i. toch redelijk goed uit.
                            Ok, het mag misschien ietsje minder, maar dat kan hier zelfs nog in postprocessing (zeker in de raw) zonder enig probleem.

                            Vergeet ook niet dat het hier telkens gaat over witte/zilveren details waar het licht van bovenaf op valt.

                            Ik denk dat je voor een stuk de klok hebt zien luiden maar de klepel nog niet precies weet hangen: je bent nogal hard bezig met dat knipperen - terwijl je zelf zegt dat de foto er goed belicht uitziet.
                            Wel: dat is ook zo, dus stop met je zorgen te maken over jezelf of de 50D.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon EOS 50D

                              Ik kan mijn voorganger hier alleen maar gelijk geven. D'er is hier weinig tot niets mis met je belichting. (en heb je nu je "highlight priority" aanstaan?)
                              Schiet je in RAW of enkel in JPG? Want je zou eventueel in RAW even nog een beetje aan de Recovery schuif kunnen trekken..., ALS dat nodig mocht zijn.
                              Je kunt hier echter niet zeggen dat je details verloren hebt.
                              Als je een foto afwerkt met een witte kader in JPG, zul je als je dat opent in Adobe Camera Raw, ook merken dat dat wit zogezegd "uitgebrand is", nl. het zal helemaal rood zien als je de highlight warning hebt aanstaan.
                              Maar heb je enige detail verloren? Nee, toch!
                              Dus...
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon EOS 50D

                                Akkoord, maar waarom knippert het wit dan op mijn schermpje?

                                Bij mij moet het alleen knipperen als het wit echt voor de volle 100% uitgevreten is, anders niet.

                                BTW case closed. Ik ga verder foto's trekken.

                                Comment

                                Working...
                                X