Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aankoop Reflexcamera

Ga ze beiden eens vergelijken in een winkel waar je ze kunt vastpakken, het gaat hem meer om het gevoel dat je bij zo'n camera krijgt dan om de technische kant als je twijfelt tussen deze twee.

Hier toch een technische vergelijking

Overigens zou ik hier voor de Canon gaan. Maar iemand die ooit de keuze maakte voor Nikon zou hier wellicht voor de Nikon gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
      Hallo

Ik ben nieuw hier, maar na wat rondlezen denk ik wel dat ik hier juist zit met mijn vraag.
      Ik ben namelijk van plan om een reflexcamera aan te kopen, en zou hier graag wat advies bij krijgen voor ik iets koop.

Ik fotografeer momenteel nog met een zeer goedkoop compact toestel (sony dsc-w220).
      Ik zou de camera vooral willen gaan gebruiken voor actiefoto's van mijn hobby's (ski - skate) en daarvoor is de camera die ik nu heb niet echt geschikt, ook zou ik hem willen gaan gebruiken voor fotografie van optredens (van kleine shows tot festivals) en als ik een tof landschap zie dan durf ik het ook wel eens vastleggen op foto.

Ook weet ik dat er wat meer fotografie kennis nodig is om goede foto's te kunnen maken met een reflex camera, en daar wordt deels ook aan gewerkt, maar hoe kan je dingen uitproberen zonder een geschikt toestel

Nu zou ik graag wat advies krijgen over toestellen die hiervoor geschikt zijn, en binnen een aanvaardbare prijsklasse vallen voor een student die werkt als daar tijd voor is. (een echt budget heb ik niet, omdat ik geen idee heb wat me dit ongeveer kan kosten, dus het wordt werken/ sparen voor het nodige bedrag).

Aangezien ik nog thuis woon is er ook nog het typische argument van de ouders; "Wa zijde daar nu meer mee als met wa ge nu hebt?" Als iemand hiermee ervaring heeft mag je die ook steeds delen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en als er nog vragen zijn mag je ze uiteraard steeds stellen.

De 50D van Canon is in ieder geval geschikt voor actiefoto's met zijn 6,3 foto's p/sec
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
        Pas wel op als je van plan bent om festivals te gaan fotograferen met een DSLR. Op Rock Werchter bvb raak je met een reflexcamera niet binnen. Graspop Dessel van hetzelfde. Een compact toestel wordt getollereerd.
        Weet dit omdat ne maat vorig jaar weer terug naar de campign mocht om zijne dure reflex weg te stoppen.
        Hij had de keus, ofwel nam hij hem terug mee naar de camping om vervolgens opnieuw aan te schuiven om binnen te komen, ofwel mocht hij binnen maar moest zijn camera in de afvalcontainer deponeren.
        De keus was rap gemaakt.
        In Dessel zijn ze iets tolleranter, maar heb toch tijdens een optreden van Aerosmith iemand met een reflexcamera gezien die problemen kreeg met enkele mensen van de organisatie. Het ging duidelijk om zijn toestel. Da was precies niet naar de goesting van die mannen.
        Zo'n dure dslr zou ik toch niet (onbeheerd) op de camping achterlaten, maar in de koffer van de auto leggen. En als ik niet met de auto zou komen, zou ik hem sowieso al niet meepakken.

Ze hebben nu toch ook lockers (kastjes) op de betere festivals, kan je hem daar niet in leggen ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Zo'n dure dslr zou ik toch niet (onbeheerd) op de camping achterlaten, maar in de koffer van de auto leggen. En als ik niet met de auto zou komen, zou ik hem sowieso al niet meepakken.
          Daar heb je gelijk in. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om mijn DSLR mee te nemen naar een festival. Maar dien mens is nogal avontuurlijk ingesteld en dat ze zijn camera zouden kunnen stelen, dat komt gewoon niet bij hem op.

Ze hebben nu toch ook lockers (kastjes) op de betere festivals, kan je hem daar niet in leggen ?
          Ja, maar daarvoor moet je wel eerst binnen geraken hé.
          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk bericht
            Ga ze beiden eens vergelijken in een winkel waar je ze kunt vastpakken, het gaat hem meer om het gevoel dat je bij zo'n camera krijgt dan om de technische kant als je twijfelt tussen deze twee.

Hier toch een technische vergelijking

Overigens zou ik hier voor de Canon gaan. Maar iemand die ooit de keuze maakte voor Nikon zou hier wellicht voor de Nikon gaan.
            Bedankt, ik ga ze binnekort eens uitproberen bij media markt ofzo. Er is inderdaad weinig verschil tussen beiden zo te zien.

Weet er iemand ook nog voor welke je achteraf het goedkoopst gesteld bent wat betreft lenzen...
            (of voor welke het meeste aanbod is)

Comment

Dat van die afvalcontainer vind ik wel een enorm dwaze en arrogante opmerking !

Ik vraag me trouwens af waarom je geen foto's mag nemen met een dslr in t publiek ?

Die foto's zijn toch nooit zo goed als van professionele fotografen die tot tegen t podium mogen staan.

t Zijn gewoon maar herinneringen voor de gewone fan, t is niet de bedoeling om daar geld uit te slaan.

Nu ja, Werchter is al 10 jaar geen fun meer, niks mag er nog !

Op Cactus of Feest in t Park amuseer ik mij 100x beter.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Dat van die afvalcontainer vind ik wel een enorm dwaze en arrogante opmerking ! .
                Is het ook. Daar heb je volledig gelijk in, en ik begrijp ook de reden niet waarom je met je reflex niet binnen mag.
                Er staat duidelijk te lezen boven de ingang wat niet mee mag op de wei. Misschien daarom de reactie van de mensen aan de ingang tegenover de mensen die het toch willen proberen om zaken binnen te brengen die niet mogen.
                Ik heb reeds 10 keer TW gedaan en heb tijdens het aanschuiven reeds meerdere keren spullen in de container zien belanden waarvan ik dacht, **** jong, da smijten ze hier weg.
                Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Bedankt, ik ga ze binnekort eens uitproberen bij media markt ofzo. Er is inderdaad weinig verschil tussen beiden zo te zien.

Weet er iemand ook nog voor welke je achteraf het goedkoopst gesteld bent wat betreft lenzen...
                  (of voor welke het meeste aanbod is)
                  Om binnen dezelfde range te blijven ga je waarschijnlijk bij Canon beter zitten (qua prijs en qua prijs/kwaliteit-verhouding). Onder andere om die reden ben ik van Nikon naar Canon overgestapt.

Bijvoorbeeld de 70-200 reeks van Canon, daar heb je keuze uit 4 verschillende lenzen. Bij Nikon is er 1 en die kost 2000€. Breedhoek is dan weer net iets anders, maar ook daar ga je meer dan keuze genoeg hebben voor Canon.

Als trouwens Canon je beter in de hand ligt, gaan voor Canon, niet twijfelen. De beeldkwaliteit is trouwens echt wel heel erg gelijk voor de meeste omstandigheden. Niet de moeite om daar je keuze op af te stemmen. (nu gaan mij sommigen tegenspreken)

Comment

Deel volledig je mening!

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                    Om binnen dezelfde range te blijven ga je waarschijnlijk bij Canon beter zitten (qua prijs en qua prijs/kwaliteit-verhouding).
                    Denk ik ook, heb voor deze rede ook voor Canon gekozen.

Grtz,
                    Ozric
                    The first blow fells not the tree!

Comment

het zal ook eerder zijn voor shows dan festivals, de enige festivals die ik doe zijn rock herk, pkp, groez en andere dingen waar punk & hc speelt, en daar doen ze er meestal niet te moeilijk over... het was eerder maar om een idee te krijgen welk soort lenzen ik hiervoor zou nodig gaan hebben.

ben er intussen ook zowat uit dat het zal gaan tussen een Canon EOS 500D, ofwel een Nikon D90...
                      Wat zijn hier zoal de suggesties van jullie?
                      Zeker als je op festivals wilt fotograferen (en/of binnenshuis zonder flash) zal je met de D90 bij hoge iso-waarden beduidend betere resultaten krijgen. Zopas zag ik nog volgende vergelijking waar de 500D en 550D inzake ruis niet zo best scoren.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                        Zeker als je op festivals wilt fotograferen (en/of binnenshuis zonder flash) zal je met de D90 bij hoge iso-waarden beduidend betere resultaten krijgen. Zopas zag ik nog volgende vergelijking waar de 500D en 550D inzake ruis niet zo best scoren.
                        zeer mooie (en duidelijke) vergelijking voor een beginner zoals ik...
                        ik had ook reeds in reviews gelezen dat de nikon D90 beter uit ISO test kwam dan de canon 500D, een andere belangrijke factor vind ik momenteel toch wel het prijsverschil (zowel body als lenzen).

Comment

Dat van die afvalcontainer vind ik wel een enorm dwaze en arrogante opmerking !

Ik vraag me trouwens af waarom je geen foto's mag nemen met een dslr in t publiek ?

Die foto's zijn toch nooit zo goed als van professionele fotografen die tot tegen t podium mogen staan.

t Zijn gewoon maar herinneringen voor de gewone fan, t is niet de bedoeling om daar geld uit te slaan.

Dat is om controle te hebben over wie er allemaal met professioneel materiaal de wei oploopt. Om dezelfde reden mag je ook geen professionele videocameras meenemen. Bij fototoestellen ligt de grens al jaren op spiegelreflexen, dat heeft altijd gewerkt, maar nu beginnen dslrs ook steeds meer door mensen gebruikt die enkele jaren geleden nog een compactje hadden gekocht. De regel is daarom wat scheef, maar ik denk niet dat dat snel gaat veranderen. Dit is overigens ook op de kleinere festivals zo. Denk dan aan pukemarock bijvoorbeeld.

Comment

Hallo

Ik ben nieuw hier, maar na wat rondlezen denk ik wel dat ik hier juist zit met mijn vraag.
                            Ik ben namelijk van plan om een reflexcamera aan te kopen, en zou hier graag wat advies bij krijgen voor ik iets koop.

Ik fotografeer momenteel nog met een zeer goedkoop compact toestel (sony dsc-w220).
                            Ik zou de camera vooral willen gaan gebruiken voor actiefoto's van mijn hobby's (ski - skate) en daarvoor is de camera die ik nu heb niet echt geschikt, ook zou ik hem willen gaan gebruiken voor fotografie van optredens (van kleine shows tot festivals) en als ik een tof landschap zie dan durf ik het ook wel eens vastleggen op foto.

Ook weet ik dat er wat meer fotografie kennis nodig is om goede foto's te kunnen maken met een reflex camera, en daar wordt deels ook aan gewerkt, maar hoe kan je dingen uitproberen zonder een geschikt toestel

Nu zou ik graag wat advies krijgen over toestellen die hiervoor geschikt zijn, en binnen een aanvaardbare prijsklasse vallen voor een student die werkt als daar tijd voor is. (een echt budget heb ik niet, omdat ik geen idee heb wat me dit ongeveer kan kosten, dus het wordt werken/ sparen voor het nodige bedrag).

Aangezien ik nog thuis woon is er ook nog het typische argument van de ouders; "Wa zijde daar nu meer mee als met wa ge nu hebt?" Als iemand hiermee ervaring heeft mag je die ook steeds delen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en als er nog vragen zijn mag je ze uiteraard steeds stellen.
                            Hoi Yakke,

Ik las dat je de Canon prettig in de hand vond liggen....ik heb hetzelfde met Canon.
                            Of je nu een Nikon, Canon, Sony of Pentax aanschaft...het zijn allemaal goede camera's.
                            Wat ik een pre vind, is dat canon een ontzettend uitgebreid assortiment objectieven heeft en er in allerlei prijsklassen wel leuke objectieven te vinden zijn.
                            Elke camera heeft zo zijn specifieke eigenschappen en sterke punten. De een heeft een wat snellere autofocus, de andere geeft super gedetailleerde ruisloze foto's, zelfs op torenhoge ISOwaardes. Er zijn camera's die alle eigenschappen hebben, maar daar kunnen de meesten van ons alleen maar van dromen
                            Ik lees dat je de camera vooral voor aktiefoto's wilt gebruiken, maar ook voor concertfoto's. Je zou een mooi toestel aan de 50D hebben, maar nog belangrijker is je objectief. Je moet voor jezelf goed bepalen vanaf welke afstand je meestal fotografeert. Is dit van dichtbij(een groothoeklens) of juist verderaf (telelens) of daar ergens tussenin. Een lichsterk objectief (dit zijn objectieven met een zeer groot diafragma, waardoor je meer licht kunt binnen laten) zou jou heel goed uitkomen....maar zijn een pak duurder.

Ik ben zelf begonnen met een tweedehandscamera en een tweedehands objectief. Dit scheelt je aardig wat centjes en kun je gaandeweg je setje uitbreiden.

Succes en laat je vooral goed informeren door het winkelpersoneel.

Er staan een paar 50D's ook op dit forum te koop bv:

Kijk er eens rond...misschien zit er wat voor je tussen...en laat je informeren!

Comment

Reacties zoals hierboven zijn nog steeds welkom, bedankt Monica

Een paar dagen terug las ik in de krant een artikel over iets wat mij wel interessant leek om mijn toekomstige camera te gaan gebruiken (vooral om ermee te leren werken ook), namelijk fotografie van oude of leegstaande fabrieksgebouwen, koolmijnen,...

Nu was mijn vraag hierbij, kan je dit met de gewone kitlenzen die je bij aankoop bij je camera krijgt, of zijn hier speciale lenzen voor vereist? (de fotografie gebeurt niet noodzakelijk in de gebouwen)

Ook camera suggesties zijn nog steeds welkom, ik begin nu meer in de richting van de Canon EOS 500D te denken vanwege toch wel een groot prijsverschil met nikon D90 en een groter aanbod aan lenzen...

Comment

Wat ik heb begrepen zijn de kitlenzen prima geschikt om mee te beginnen. Het ligt een beetje aan het soort lens wat je bij de camera krijgt.
                                Als je echt architectuur of urban foto's wilt maken, zou een groothoek lens ook goed van pas komen denk ik. Dat zijn van die bolle korte lenzen met een brandpuntsafstand kleiner dan 24 mm. Ik stel het me zelf altijd voor als een lichtbundel. Een telelens is een zaklantaarn met een hele smalle lichtbundel waarvan het licht tot heel ver rijkt...een groothoek daarintegen is een breedstraler die wijd om zich heen straalt, maar waarvan het licht niet ver rijkt.
                                Maar ik weet weinig (tot niets) van architectuur en urbanfotografie....er zijn mensen die je veel beter kunnen adviseren wat voor lens je nodig hebt.
                                Een vriendin van me heeft de Canon 500D en ik moet zeggen dat ze daar erg mooie foto's mee maakt.
                                (misschien overbodig om nog eens te zeggen, maar objectieven/lenzen gaan superlang mee....die overleven vele camera's en zijn een betere investering (redelijk prijsvast) dan een camera die veel eerder afgeschreven is.

Succes

Comment

Working...
                                X