Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

olympus E-620 of Nikon d5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: olympus E-620 of Nikon d5000

Ik wil nu niet te technish gaan he maar op DXOmark staat de D5000 toch veel beter:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
      Ik wil nu niet te technish gaan he maar op DXOmark staat de D5000 toch veel beter:

http://dxomark.com/index.php/eng/Ima...rand2)/Olympus
      De E-P1 (die ik zelf ook heb) en E-620 scoren precies hetzelfde http://dxomark.com/index.php/eng/Ima...rand3)/Olympus

In de hoge iso's zie ik duidelijk een verschil tussen de twee camera's (D90 en D5000 delen dezelfde sensor). Ik ben wel zeer onder de indruk van de kleuren van Olympus, die zijn echt prachtig.
      Last edited by Roosje; 2 april 2010, 16:11.
      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Neem die waarden van dxo bv. over de dynamic range.
        Bij dxo liggen die van de olympus een pak lager dan die van de Nikon.
        Bij dpreview :

usable range :
        Olympus E-620 : 9.2 Ev
        Nikon D5000 : 8.8 Ev
        Canon 500D : 8.5 Ev

Wat moet je dan geloven ? Je zou denken dat metingen toch accuraat zouden zijn.
        Die 2 sites laten toch wel verschillende waarden noteren...
        Groeten,

Polleke

Comment

Nee tuurlijk niet maar ik kan je verzekeren dat die van dxomark wel de juiste zijn zij teste de camera's op een veel grondigere manier, ze doen de testen voor andere mensen en zetten die dan ook op hun site.
          En als je zelf eens nadenkt een sensor die 50% groter is maar ongeveer dezelfde aantal mp's heeft gaat altijd beter zijn. (ik snap niet waarom ze een zo'n kleine sensor gebruiken)
          @Roosje klopt het zijn dan ook allebij 4/3 camera's.

Comment

@Roosje
            Het grootste probleem is dat jij denkt dat het verschil tussen al die getalletjes ook zichtbaar is.
            Waar het bij DXO aan ontbreekt is harde voorbeelden die aangeven wat de invloed van ruisreductie trucjes is ten aanzien van de detaillering.
            En verder is duidelijk dat wij niet hetzelfde zien, maar ik heb beide camera's en kan je verzekeren dat het verschil in ISO prestaties in de praktijk niks uitmaakt.
            Om het maar eens lomp te zeggen, in vergelijking met de echte ISO monsters is het bagger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              @Roosje
              Het grootste probleem is dat jij denkt dat het verschil tussen al die getalletjes ook zichtbaar is.
              Waar het bij DXO aan ontbreekt is harde voorbeelden die aangeven wat de invloed van ruisreductie trucjes is ten aanzien van de detaillering.
              Ik denk dat je mij hier verward met aradilon

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              maar ik heb beide camera's en kan je verzekeren dat het verschil in ISO prestaties in de praktijk niks uitmaakt.
              Om het maar eens lomp te zeggen, in vergelijking met de echte ISO monsters is het bagger.
              Dat is mooi om te weten dat mijn E-P1 het even doet goed in de hoge iso's als mijn D90
              Last edited by Roosje; 2 april 2010, 19:25.
              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Misschien een voordeel voor Nikon is de ruime keuze aan merkeigen lenzen of eventueel van andere merken zoals Sigma of Tamron. Bij Olympus is de keuze beperkter.

Ik heb vroeger ook nog gekeken naar Olympus maar bij me ook Nikon geworden.
                Groot nadeel is dat je in praktisch geen enkele winkel zomaar eens een Olympus kunt uitproberen of testen zoals ook lenzen want er is weinig vraag naar en daarom ook niet in stock.

Nikon en Canon, Sony hebben ze allemaal wel in de winkel zodat je alles eerst eens kunt testen aan je behoeftes. Voor lenzen vind ik dat toch belangrijk.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Hoewel ik zelf geen Olympus meer heb, moet ik wel stellen dat ik met ontzettend veel plezier met deze camera's heb gefotografeerd. De kitlenzen zijn werkelijk heel goed en de JPEG's uit de camera zijn werkelijk heel mooi van kleur.

Over natuurfotografie, op www.digifotofreak.nl heeft een van onze leden een fotoalbum. Werkelijk prachtig.

De foto's zijn van Alex Koenders genomen met een E3, de E620 heeft weer een nieuwere sensor en zal qua beeldkwaliteit niet veel ontlopen.

Tja, fotograferen op ISO 1600.... ik doe het nooit, ga maar tot ISO 800, Binnenshuis flits ik en doe dat dan indirect... Om een sluitertijd te krijgen die snel genoeg is moet je namelijk wel een goede lichtsterke lens hebben om je kinderen zonder bewegingsonscherpte op de foto te krijgen. Dus naast je camera zul je voor je bewegende kinderen, als je niet wilt flitsen ook een goede lichtsterke lens nodig hebben.

Groeten,
                  Bart

Comment

Allen, Super bedankt voor de goede info.
                    Ik ben de hele dag bezig geweest met mijn nieuw speeltje. Het is een Olympus E-600 geworden met de volgende objectieven. 14-42 mm en een 40-150 mm. Ik heb er gelijk een lowepro rugzak bij gekocht en een extra accu. En nog 100 euro over van het budget ! Voor dit hele setje was ik namenlijk 100 euro minder kwijt als een Nikon D5000 met een 18-55 VR en een 55 -200 VR lens.

De rede dat het de E-600 is geworden ipv de E-620 is het prijsverschil van 60 euro voor verlichte toetsen en wat extra scene opties.

Dus nu maar eens kijken hoe het allemaal moet en binnenkort de eerste foto's maar eens hier plaatsen. Nogmaals bedankt iedereen voor de vele tips.

Comment

Waarom de vraag als je niet luistert? De meerderheid zegt de D5000, het lijkt me dat je eigenlijk altijd van plan was om de olympus te kopen, bedankt dus om onze raad in de wind te slaan.

Comment

Waarom de vraag als je niet luistert? De meerderheid zegt de D5000, het lijkt me dat je eigenlijk altijd van plan was om de olympus te kopen, bedankt dus om onze raad in de wind te slaan.
                        Het is niet omdat de meerderheid iets zegt dat het daarom de beste keus is.

@Patjenator: gefeliciteerd met je aankoop, je zal er zeker plezier aan beleven.

Comment

Heb zelf ook de E600 gekocht.
                          Wel enkel met de 14-42mm lens.
                          Tot nu toe zeker tevreden over, maar ik zou eens wat meer tijd moeten vinden om er met te spelen
                          Veel plezier ermee!

Comment

Ik denk dat de Oly een goede keuze was. Als ik op Imaging resource de comparometer gebruik en de Oly 620 vergelijk op 1600 ISO met de D5000 op 3200 ISO, dan zie ik dat de Oly beter is.
                            Met andere woorden, de D5000 is zeker geen stop beter in de hoge ISO's dan de Oly.

Maar wat ik niet begrijp, als je zoveel belang hecht aan hoge ISO's dat je dan zelf voor de D5000 gegaan bent, daar waar andere instapmodelletjes toch stukken beter presteren...

Rechts de D5000 op 3200 ISO, links een andere instapper op 3200 ISO.
                            Raadgevingen, hoe goed bedoeld zijn dus altijd héél relatief, maar dat maakt noch van de Oly, noch van de D5000 een beter of een slechter toestel.

Aan de TS zou ik zeggen: geniet van uw Oly en post binnenkort wat mooie beelden
                            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Klopt. Ik had reeds een voorkeur voor de Olympus. Dit omdat ik volgens dpreview en vele andere site's nergens kan ontdekken wat nu echt de betere camera van de twee is en waarom er zoveel prijsverschil in zit. De Nikon omdat er zoveel mee geadverteerd wordt. En omdat je ermee kan filmen ? Maar maakt dit dan een beter camera. Of de Olympus die 200 euro goedkoper is. Dus stelde ik de vraag op het forum zodat er misschien nog dingen naar boven komen die ik over het hoofd gezien heb.

Maar die conclusie krijg ik nu net niet. Het blijft de Nikon is de betere omdat ...........minder ruis. Maar volgens mij na vele antwoorden blijft de conclusie. Is dit dan ook zo ?
                              Je hebt altijd mensen met een voorkeur voor merk die moeten dat dan ook zo blijven doen. Anders hebben de fabrikanten het niet zo druk meer dan zou er maar 1 fabrikant een goed product maken en kan de rest sluiten toch. Ik denk dat de conclusie is dat ze allemaal goede camera's maken. En dat de ene inderdaad op sommige vlakken beter is dan de andere. Maar ik heb nu gekozen voor de goedkoopste optie. En mocht mijn nieuwe hobby bevalen en ik straks tegen grenzen van de camera aanlopen. Overweeg ik het wel om mischien dan een Nikon te kopen. Of weer een Olympus.

Nogmaals allemaal bedankt en ik ga gewoon door met vragen stellen hoor....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patjenator Bekijk bericht
                                Dus nu maar eens kijken hoe het allemaal moet en binnenkort de eerste foto's maar eens hier plaatsen. Nogmaals bedankt iedereen voor de vele tips.
                                Gefeliciteerd, Ik wens je heel veel plezier met je camera

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                                Rechts de D5000 op 3200 ISO, links een andere instapper op 3200 ISO.
                                Raadgevingen, hoe goed bedoeld zijn dus altijd héél relatief, maar dat maakt noch van de Oly, noch van de D5000 een beter of een slechter toestel.
                                Welke instapper is dat?

Comment

Working...
                                X