Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

olympus E-620 of Nikon d5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• olympus E-620 of Nikon d5000

Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier en overweeg om een DSLR aan te schaffen. Ik twijfel tussen een Olympus E-620 of een Nikon D5000.

De Olympus met de 14-42 en de 40-150 mm lens, of de Nikon D5000 met de 18-55 en de 55-200.

Even niet gelet op het prijsverschil van ongeveer 100 euro. Wat zouden jullie kiezen. Ik ben echt nieuw en heb totaal geen idee van de 2 merken ? Wat zijn de voordelen/ nadelen van de twee merken.

Re: olympus E-620 of Nikon d5000

Misschien eens op www.dpreview.com de testen van beide camera's lezen...
    Met beide toestellen doe je geen slechte keuze (maar je kan daar ook nog een Canon, Sony of Pentax bijleggen). Dan doe je 5x geen slechte keuze... (kwestie van het gemakkelijk te maken).

Als je nog wat geld zou over hebben : je kan ook eens de test van de Canon 550D lezen (op diezelfde site)...
    Last edited by polleke_cgc; 1 april 2010, 23:51.
    Groeten,

Polleke

Comment

Polleke_cgc bedankt voor de tip.
      Ik heb ze vergeleken en de enige grote pluspunt voor de Nikon ten opzichte van de Olympus is de film functie. Maar ik heb reeds een HD filmcamera. Ik heb geen grote handen en de Olympus is ook aanzienlijk kleiner als de Nikon.

Ik denk dat ik ga voor de Olympus dit omdat de lenzen (naar ik vernomen heb zeer goed zijn). En in dit geval ook nog eens 110 euro goedkoper is. Hier heb ik een mooie rugzak en een extra accu en een kaartje voor.

Dus ik denk dat ik mijn keuze reeds gemaakt heb. Nu maar eens leren hoe het allemaal werkt met dat diafragma, sluitertijd etc. Morgen maar eens kijken en nog eens vasthouden.

Comment

De sensor is ook groter bij Nikon he en daardoor is hij zoveel beter in hoge iso en IQ.

Comment

Maar wanneer gebruik je dan zo'n hoge iso waarde ?

Comment

Wat een antwoord, ik gebruik het constant en zeker als ze zo goed zijn, ik durf tot 1600 tot te gaan zonder problemen zelfs tot 3200 en dan kan je echt overal fotograferen en moet je tenminste niet altijd je flash of statief bovenhalen. Ik gebruik het zelfs overdag als het wat bewolkt is om een grotere sluitersnelheid te behouden (ik zet zelfs in 85% van de tijd auto-iso op).
            En met de D5000 kan je makkelijk tot 1600-3200 gaan want het is bijna dezelfde sensor als de D90!
            En vergeet ook niet dat de e-620 eigenlijk een 4/3 camera is he de sensor van de D5000 is 50% groter!
            Lees dit ook eens door: http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000.htm
            Last edited by aradilon; 2 april 2010, 02:54.

Comment

Ik heb ook getwijfeld tussen de E-620 en de D5000. Uiteindelijk is het de Nikon geworden, niet omdat er Nikon op staat. Wel omdat ik dikwijls foto's neem binnenshuis (kindjes, familiefeestjes, ... ) en daar heeft de nikon duidelijk een streepje voor met zijn betere prestaties op hogere ISO. Niet iedereen vindt het leuk dat je contstant loopt te flitsen, dus ik kan gewoon de ISO wat omhoog zetten en klaar!
              Bij Olympus heb je ook wel zeer goede lenzen, en stabilisatie in de body.
              Ik koos er voor om dus nu te investeren in de Nikon, wat max van mijn budget. Het feit dat ik dan later telkens lenzen met ingebouwde scherpstelmotor en stabilisatie (waar nodig) moet kopen (wat duurder) neem ik er dan bij. Als lens nam ik de 18-105 wat meteen al een mooi bereik geeft om uit te zoeken op welke mm ik de meeste foto's neem, later investeer ik dan in wat betere lenzen in dat bereik.
              De aankoop van een eerste DSLR is altijd een compromis zoeken, en dit is het bij mij geworden.
              Het is dus aan jou om eerst te bekijken waarvoor je het toestel gaat gebruiken.
              De twee zijn gewaagd aan elkaar, maar indien je net als ik ook binnenshuis veel foto's neemt zou ik je de nikon aanraden wegens iets beter bij hogere iso. Bekijk de voorbeeldfoto's maar bij de verschillende testen.

groeten.
              Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

Comment

Op deze http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page16.asp en de volgende pagina kun je de ruisprestaties van beide camera's vergelijken!
                Je zult zien dat ze wat ruis betreft elkaar niet veel ontlopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patjenator Bekijk bericht
                  Maar wanneer gebruik je dan zo'n hoge iso waarde ?
                  Het is prettig om hoger iso's te kunnen gebruiken wanneer je snelle sluitertijden moet hebben bevoordeeld met het fotograferen van sport activiteiten of vogels. Zelf heb ik een zwarte hond waarmee ik snel in de hogere iso's terecht kom. In de donkere winter dagen is het ook heel fijn om die mogelijkheid te hebben.

bv deze foto's heb ik moeten nemen met 1600 iso

Exposure: 0.008 sec (1/125)
                  Aperture: f/5.6
                  Focal Length: 400 mm
                  ISO Speed: 1600

Exposure: 0.003 sec (1/320)
                  Aperture: f/5.6
                  Focal Length: 300 mm
                  ISO Speed: 1600

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Op deze http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page16.asp en de volgende pagina kun je de ruisprestaties van beide camera's vergelijken!
                  Je zult zien dat ze wat ruis betreft elkaar niet veel ontlopen.

Eerlijk gezegd vind ik zelf wel er een groot vershchil in zitten.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Allen super bedankt ik ga zo maar eens naar de winkel. Ik wil het toestel juist gaan gebruiken voor sport fotografie en binnenshuis om foto's te maken van de kinderen. Dus ik denk dat ik het dan al weet. Ga ze zo eens vasthouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht

Eerlijk gezegd vind ik zelf wel er een groot vershchil in zitten.
                      Heb je ook naar detaillering gekeken?

Comment

Op welke ruisonderdrukking staan die camera's. Bij Olympus is uit bv. echt uit (met de definitie van geen), bij Canon en Nikon blijft ook in de laagste stand nog een kleine ruisonderdrukking over.

Nu : die ruis is niet de sterkste kant van Olympus, maar sinds de E-30 en E-620 hebben ze een enorme vooruitgang geboekt. Mijn vorige E-500 was op dat vlak een ramp, mijn huidige E-30 doet het een pak beter.

Ook bv. een dpreview heeft er nu niet echt meer problemen mee. Ze zijn zeker niet de beste, maar ook op ISO 1600 zijn de foto's zeker bruikbaar, wat vroeger niet het geval was. ISO 3200 gebruik ik niet.
                        Ik geef gerust toe dat Canon en Nikon beter scoren, maar als het gaat over beeldkwaliteit zijn er nog andere zaken van belang dan enkel die ruis.

De laatste tijd kom je wel tot de "lastige" vaststelling dat de prijzen van fototoestellen terug aan het stijgen zijn. Mijn E-30 met lens kost nu bv. een goeie 70 € (een 6 %)meer, dan toen ik hem kocht een 5 maanden geleden. Maar je kan niet alles hebben in het leven hé.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Niet belangerijk. Geen ruis willen we hebben, desnoods een hoop vage vlekken, als er maar geen ruis te zien is!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                            Niet belangerijk. Geen ruis willen we hebben, desnoods een hoop vage vlekken, als er maar geen ruis te zien is!
                            Tiens : ik dacht dat er hier ook een paar rondliepen die graag nu en dan eens een scherpe foto zien...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Ik ben even naar Image Resource gegaan. Kijk eens naar de detaillering en verloop van de kleuren in de verschillende stofjes hier (grote files) http://www.imaging-resource.com/PROD...600_NR_OFF.HTM & http://www.imaging-resource.com/PROD...1600_NROFF.HTM (edit: de D5000 bestand op Image Resource http://www.imaging-resource.com/PROD...600_NR_OFF.HTM )

Wanneer ik de bestand van de D90 (edit: Oops, de D5000 heeft wel dezelfde sensor als de D90 ;-) ) verscherp dan worden de letters enz qua scherpte, door de korrel die toegepast wordt, vergelijkbaar met die van de E620 maar met meer detail en behoud van die verfijnde verloop van kleuren wat niet te krijgen was toen ik noise reduction toepaste op de E620 file
                              Last edited by Roosje; 2 april 2010, 16:18.
                              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Working...
                              X