Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze pentax of canon of nikon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze pentax of canon of nikon ?

    ik ben bij deze aan het uitkijken voor een nieuwe camera, ik gebruik nu de pentax k20d.
    maar ik heb de indruk dat canon en nikon precies toch iets beter zijn dan pentax tegenwoordig.

    nu om een lang verhaal kort te maken na 3dagen te googlen en reviews te lezen.

    De camera wordt het meest gebruikt voor partyfotografie en modelfotografie.
    en de keuze die ik nu zowat in het oog heb is deze:
    - pentax k-7 (maar blijkbaar niet veel verandering tov de k20d)
    - canon eos 7d
    - nikon d300s

    nu zit ik wel al met een redelijk arsenaal voor de pentax waar ik eigenlijk de helft niet meer van gebruik (dit wordt sowieso verkocht).

    wat voor mij belangrijk is, weinig ruis, scherp beeld (niet wazig zelfs al is het goed gefocust), gemakkelijke bediening.

    even mijn ondervindingen hier die ik na het lezen van 100den pagina's op google:
    pentax: nog steeds veel ruis op hogere iso (vanaf 800), trage fps, flits die niet echt 100% ok zit (dit is uit ervaring en zou schijnt nog steeds met de k7 zijn)
    canon: minder iso tov de pentax, snellere fps, flits die beter is dan pentax zijn ttl
    nikon: hetzelfde van canon maar volgens de voorbeeldfoto's (onbewerkt) vind ik foto's uit een canon er beter uit zien ?

    graag had ik even jullie meningen hierover gehad aangezien dit toch een vrij dure aankoop is.

    de lenzen die ik het meest gebruik zijn de 16-50 f2,8, de 50-135 f2,8 en de fisheye, misschien kan ik de fisheye nog gebruiken dmv een converter moest ik veranderen van merk?

    alvast bedankt want na 3dagen zie ik de bomen niet meer door het bos om eerlijk te zijn
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

  • #2
    Re: keuze pentax of canon of nikon ?

    Overschakelen gaat je een hoop geld kosten en geen betere beelden opleveren want het mannetje blijft hetzelfde

    Een Pentax k20D heeft zeker niet meer ruis dan andere merken in dezelfde prijsklasse
    maar Pentax opteert voor zijn JPG's voor een zeer milde noisereduction met detailbehoud.

    Vergeet ook niet de ingebouwde beeldstabilisatie, waterdichte sealings en het eenvoudige gebruik van manuele M42-schroefdraadlenzen die ook ineens gestabiliseerd zijn.

    Ik begrijp niet waarom je plots je materiaal begint te argwanen? Misschien zit je wel effectief met een defect in je camera.

    https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

    http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

    Comment


    • #3
      Re: keuze pentax of canon of nikon ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
      Overschakelen gaat je een hoop geld kosten en geen betere beelden opleveren want het mannetje blijft hetzelfde

      Een Pentax k20D heeft zeker niet meer ruis dan andere merken in dezelfde prijsklasse
      maar Pentax opteert voor zijn JPG's voor een zeer milde noisereduction met detailbehoud.

      Vergeet ook niet de ingebouwde beeldstabilisatie, waterdichte sealings en het eenvoudige gebruik van manuele M42-schroefdraadlenzen die ook ineens gestabiliseerd zijn.

      Ik begrijp niet waarom je plots je materiaal begint te argwanen? Misschien zit je wel effectief met een defect in je camera.
      dat is misschien wel mogelijk, want om iets of wat ruis uit foto's te halen nu van iso1600 is echt rampzalig bij wijze van spreken (ook al tal van verscheidene software gebruikt).

      een omschakeling kost me idd een hele hoop geld, ik schiet enkel en alleen nog in raw zodat ik achteraf nog vanalles gemakkelijk kan aanpassen.

      De techniek zal bij mijn weten niet slecht zijn die ik gebruik qua handeling met de camera, maar heb echt wel de indruk dat ik achterloop qua materiaal of dat er toch iets hapert als ik soms resultaten vergelijk..
      Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

      Comment


      • #4
        Re: keuze pentax of canon of nikon ?

        Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
        alvast bedankt want na 3dagen zie ik de bomen niet meer door het bos om eerlijk te zijn
        Vergeet die bomen... Let vooral op hoe groen het gras aan de overkant is

        To the point: spreek eens af met iemand uit de buurt en vergelijk eens goed

        Comment


        • #5
          Re: keuze pentax of canon of nikon ?

          Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
          (ook al tal van verscheidene software gebruikt).
          Ook DxO 5 of nu 6 gebruikt? Doet wonderen met ruis.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: keuze pentax of canon of nikon ?

            Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
            dat is misschien wel mogelijk, want om iets of wat ruis uit foto's te halen nu van iso1600 is echt rampzalig bij wijze van spreken (ook al tal van verscheidene software gebruikt).

            een omschakeling kost me idd een hele hoop geld, ik schiet enkel en alleen nog in raw zodat ik achteraf nog vanalles gemakkelijk kan aanpassen.

            De techniek zal bij mijn weten niet slecht zijn die ik gebruik qua handeling met de camera, maar heb echt wel de indruk dat ik achterloop qua materiaal of dat er toch iets hapert als ik soms resultaten vergelijk..
            Als je resultaten op ISO1600 "rampzalig" zijn dan doe je iets essentieel mis met je belichting. Ik zeg maar één ding: "expose to the right"

            Hoe vergelijk jij trouwens resultaten? Laat ons eventueel eens een foto zien op ISO1600
            waar je niet tevreden over bent.

            https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

            http://wim-meeus.blogspot.com/
            https://1x.com/wimmeeus/

            Comment


            • #7
              Re: keuze pentax of canon of nikon ?

              De K20D is niet slechter bij hoge iso dan de D300 wanneer je in Raw schiet. De K-X is bvb zelf beter dan de de andere crop camera's. Als dit je enige bezwaar is om weg te gaan bij Pentax zou ik zeggen dat je beter naar een full-frame uitkijkt (D700 of 5DII...of Pro body) waar de hoge iso's 1.5 tot 2 stops beter zijn. Binnen 4 jaar zal de Crop sensor prestatie ook ongeveer 1 stop beter zijn dan vandaag. Als ik de Prestatie van de Ist-D vergelijk met de K-X dan hebben ze evenveel pixelruis, maar de K-x heeft de dubbele resolutie en een veel beter dynamisch bereik in raw. Pentax komt vermoedelijk eind dit jaar met een toestellen tussen de K-X en de K-7 met laten we hopen het beste van beide .
              Een alternatief is nog lichtsterkere prime lenzen indien nodig of het gebruik van (studio) flitsen.

              Het enige waar Pentax vandaag in tekort schiet is AF performantie tov de D300,700,3 en Canon 7D en 1-serie. De reden waarom ik een Canon 1DmkIII heb gekocht, maar ik doe ook vooral sport en ga mijn Pentax camera houden voor familie en natuurfotografie waar ik geen zware body en lenzen wil meezeulen.
              Te veel lenzen en te weinig tijd.
              http://pentaxlenstest.blogspot.com/

              Comment


              • #8
                Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                Met een hoop Pentax lenzen blijf je toch gewoon bij Pentax, tenzij je een kip met gouden eieren hebt.
                En als je echt minder ruis wilt dan moet je een FF camera kopen.
                De K-7 lijkt me toch een prima toestel te zijn?

                Grtz, RF


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                  thanks voor de reacties tot nu toe, ik zal morgen eens een foto op iso 1600 posten (onbewerkt enkel conversie naar jpg omdat bestand anders wel te groot zal zijn).

                  nu de omschakeling van pentax naar een ander merk zag ik eigenlijk niet zo heel goed zitten, maar om naderhand af en toe meer investeringen te doen in pentax materiaal als ik dan uiteindelijk beter af zou geweest zijn met een ander merk vond ik nog meer nutteloos dan

                  echt heel veel verschil tov de pentax k20d en de k-7 is er niet volgens de meeste reviews en commentaren die ik lees, of zie ik ergens iets over het hoofd ?

                  wat mij ook geregeld opvalt is dat de p-ttl soms overbelicht en soms gewoon onderbelicht, dit is er misschien niet het juiste forum-onderdeel voor maar kan het hier ook maar vermelden.. (zelf bijstellen is een optie maar lastig voor partyfotografie)
                  Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                    Ja, de Kx doet het op hoge ISO's uitstekend...
                    De K7 is ondertussen flink in prijs aan het zakken, dus ik verwacht de opvolger in de loop van het jaar...
                    Groetjes van tozumi

                    Bezoek hier mijn webstek

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                      Ik stapte onlangs over van Pentax naar Canon en dat was enkel en alleen omdat ik een FF wou want ik werk vaak in omstandigheden waar hoge iso's van pas komen.
                      De Canon is alleen maar beter omdat je in een andere klasse werkt, heus niet omdat het een ander merk is. Integendeel zelfs, de Pentax heeft een paar features die ik op de Canon mis zoals bodystabilisatie, handige bediening en betere controle over de hooglichten. Let wel, ik heb me mijn overstap niet beklaagd maar blijf overtuigd van de klasse van het "miskende" Pentax. Zelfs de objectieven van Pentax liggen heus niet onder deze van Canon. Het zijn pareltjes.
                      Ik heb nog een tijd, met grote tevredenheid, m'n pentax naast mijn FF Canon gebruikt, met een telelens op maar schakelde nu volledig over op Canon. Eén systeem werkt nu eenmaal gemakkelijker.
                      Had Pentax een FF in de pijplijn gehad, dan was ik zeker bij hen gebleven.
                      By the way: ik heb nog een SMC Pentax 16-50 DA* f2.8 in de aanbieding.
                      SITE: http://www.xraypictures.be
                      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                        ik heb even 2 foto's online geplaatst zodat jullie eventueel kunnen kijken wat ik behaal qua resultaten rechtstreeks uit de camera.
                        enkel geconverteerd naar jpg uit raw via photoshop.
                        materiaal gebruikt: pentax k20d + af360gz flits + 16-50 f2,8 DA* lens
                        foto's zijn op iso1600 gemaakt

                        link 1

                        link 2
                        Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                          Ruis op 1600asa is heel normaal voor een crop, als je in raw werkt moet je die zeker minder zichtbaar kunnen maken. Je zal zeker aan resolutie inboeten, maar heb je echt 15Mpix nodig? Schalen op 1/4 resolutie levert ook al veel rustigere beelden op wanneer je voldoende hebt aan 4Mpix.
                          Full frame is anders de enige optie. Er zijn geruchten over een full frame Pentax, maar dat zal maar voor 2011 zijn en je huidige lenzen zijn niet full frame. Er komen vermoedelijk één of twee nieuwe toestellen uit eind dit jaar (PMA).

                          Qua flits probleem: Alleen Nikon doet volgens mij echt beter.

                          Even terzijde: In het film-tijdperk hebben ze nooit een film kunnen maken met dergelijke prestaties
                          Te veel lenzen en te weinig tijd.
                          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                            Nog even verder naar de foto gekeken en deze is 1 stop onderbelicht en je gebruikt je lens bij f4. Volle opening zal je 1 stop extra geven en duidelijk minder ruis. Kijk naar je histogram en maak dat je belichting aansluit aan de rechter kant. Ook het flitslicht is iets te weinig. Te veel negatieve flitscompensatie ?

                            Ik zo zeggen test in vergelijkbare omstandigheden (bvb 's avonds thuis) wat de beste manier is. Bij Pentax hou ik wel van het hyper programma of Av voor flitsbelichting. Volledig manueel is behoorlijk moeilijk.

                            Voor verder flitsadvies, best naar het betreffende forum over zou ik zeggen.
                            Te veel lenzen en te weinig tijd.
                            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: keuze pentax of canon of nikon ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
                              Nog even verder naar de foto gekeken en deze is 1 stop onderbelicht en je gebruikt je lens bij f4. Volle opening zal je 1 stop extra geven en duidelijk minder ruis. Kijk naar je histogram en maak dat je belichting aansluit aan de rechter kant. Ook het flitslicht is iets te weinig. Te veel negatieve flitscompensatie ?

                              Ik zo zeggen test in vergelijkbare omstandigheden (bvb 's avonds thuis) wat de beste manier is. Bij Pentax hou ik wel van het hyper programma of Av voor flitsbelichting. Volledig manueel is behoorlijk moeilijk.

                              Voor verder flitsadvies, best naar het betreffende forum over zou ik zeggen.
                              thanks voor de info, maar bij volle opening heb je dan ook alweer minder scherptediepte (er zijn altijd pipo's die te ver gaan staan tov de persoon die er bij is)
                              zal er volgende keer opletten op mijn histogram dat deze nog meer naar rechts gaat.
                              er is geen flitscompensatie gebruikt, flitser gewoon op p-ttl zonder enige wijzigingen (en met het bounce kaartje op 45°)

                              -edit-
                              de foto's worden sowieso verkleind maar toch vind ik dat er nog steeds teveel ruis in zit in vergelijking met andere partyfotografen.

                              zal er deze middag nog eens naar kijken en ik kan het misschien vanavond al eens uitproberen de tips die je al gegeven hebt
                              Last edited by zarekk; 20 maart 2010, 12:39. Reden: wat info toegevoegd
                              Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                              Comment

                              Working...
                              X