Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D MKII 24 p

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 5D MKII 24 p

akkoord 24 p filmmodus.. deze techniek dateerd misschien al van 50 jaren terug. Terwijl tv's en home cinema projectoren uitgerust worden met frame interpolatie om een beeld vloeiender te krijgen word er nu bij de 5d mkII naar een minder vloeiende 24 p gegaan. Ik begrijp het niet.. ik ben een filmliefhebber en 24 p is altijd schokkend.. maar doorheen de jaren zijn we dat nu gewoon. De filmindustrie zal er zijn redenen wel voor hebben .. maar ikzelf vind dit een achterhaalde techniek.. of heb ik het fout ? mis ik hier iets ?
    De 30 frames zijn deze dan niet meer ter beschikking van de 5dMKII ? want ik zie dat niet meer in het menu staan.
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Re: Canon 5D MKII 24 p

instelling op NTSC zetten ipv PAL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
      instelling op NTSC zetten ipv PAL
      Had ik al gedaan, maar het lijkt mij minder vloeiend dan met vorige Firmware op Pal ( op iMac monitor.. nog niet getest op Tv)
      Last edited by Funcky; 20 maart 2010, 02:09.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

kan er mij iemand de 5DMKII Firmware 1.1.0 doormailen of zo ?

Comment

Er is ook een 1.2.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            1.2.4 wist ik, maar ik heb ergens gelezen dat er problemen waren met die firmware. Hoe dan ook, de 1.2.4 is net zoals de 1.1.0 nergens meer te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              1.2.4 wist ik, maar ik heb ergens gelezen dat er problemen waren met die firmware. Hoe dan ook, de 1.2.4 is net zoals de 1.1.0 nergens meer te vinden.
              Ik heb de 1.1.0 op mijn nieuwe 5D MKII zitten, voorlopig wacht ik dus best nog met nieuwe firmware te installeren.

Maar de filmfunctie heb ik nog niet geprobeerd, ik heb de camera gekocht om foto's te maken, en dat doet die in ieder geval heel erg goed.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

akkoord 24 p filmmodus.. deze techniek dateerd misschien al van 50 jaren terug. Terwijl tv's en home cinema projectoren uitgerust worden met frame interpolatie om een beeld vloeiender te krijgen word er nu bij de 5d mkII naar een minder vloeiende 24 p gegaan. Ik begrijp het niet.. ik ben een filmliefhebber en 24 p is altijd schokkend.. maar doorheen de jaren zijn we dat nu gewoon. De filmindustrie zal er zijn redenen wel voor hebben .. maar ikzelf vind dit een achterhaalde techniek.. of heb ik het fout ? mis ik hier iets ?
                Fout of niet fout is niet relevant. Technisch gezien is progressive beter, omdat het in elkaar laten vloeien van interlaced frames door LCD of Plasma schermen simpelweg niet zo werkt als met de kathodestraalbuizen van weleer.

De 24p filmmodus grijpt terug naar de "look" van film, net zoals de grote sensor en de kleine scherptediepte mee zal helpen om die "look" terug te krijgen. Of het beeld dan vloeiend is heeft meer te maken met de sluitersnelheid die je daarbij aanhoudt en de sfeer die je wil scheppen. Met een sluitersnelheid van 1/30 ga je veel vloeiendere beelden hebben dan met een sluitersnelheid van pakweg 1/500ste. Het is maar wat je wil bereiken. Een hogere sluitersnelheid geeft nogal schokkende bewegingen, wat meer past bij "aktie". Ik herinner mij een scene uit Gladiator waar de Romeinen te paard de vijand te lijf gaat en het bloed en de lichaamsdelen in 't rond slingeren. Die scene zou dezelfde niet zijn zonder de schokkende beelden die bijna op je af komen.

Of je de look nu mooi vindt of niet, het zou mij ergeren als mijn TV voor mij gaat denken en hetgeen de regisseur wil bekomen als "look" gaat verpesten door er zelf dingen bij te gaan verzinnen.

In de praktijk ga je weinig verschil merken tussen de 24 beelden per seconde van een film en de 25 beelden per seconde van diezelfde film op je TV.
                pixelpusher

Comment

Heeft ook met de netfrequentie te maken: in de USA 60Hz en Europa: 50Hz
                  Beeldfrequentie NTSC: 30 beelden per seconde, PAL: 25 beelden per seconde.

Als je 30 beelden per seconde converteert naar PAL, maakt de software er toch terug 25 beelden per seconde van en dit kan schokkende beelden veroorzaken, omdat er 5 beelden per seconde moeten "geschrapt" worden.

Voor PAL is het dus beter om rechtstreeks in 25 beelden per seconde op te nemen. Het lijkt contradictorisch, maar dit zal vloeiender beelden geven dan 30 beelden /s.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

Inderdaad, de 1.2.4 is nergens te vinden.
                    De bestandsgrootte van deze onvindbare 1.2.4 moet gelijk zijn aan 9.653.884. Anders kunnen er problemen optreden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                      Heeft ook met de netfrequentie te maken: in de USA 60Hz en Europa: 50Hz
                      Beeldfrequentie NTSC: 30 beelden per seconde, PAL: 25 beelden per seconde.

Als je 30 beelden per seconde converteert naar PAL, maakt de software er toch terug 25 beelden per seconde van en dit kan schokkende beelden veroorzaken, omdat er 5 beelden per seconde moeten "geschrapt" worden.

Voor PAL is het dus beter om rechtstreeks in 25 beelden per seconde op te nemen. Het lijkt contradictorisch, maar dit zal vloeiender beelden geven dan 30 beelden /s.
                      Dus is de nieuwe update van de firmware nu beter dan de vroegere 30 f/ps. Ik begrijp dan wel niet waarom Canon niet van in het begin af die 24/25 er niet standaard opgezet heeft.

Comment

Dus is de nieuwe update van de firmware nu beter dan de vroegere 30 f/ps. Ik begrijp dan wel niet waarom Canon niet van in het begin af die 24/25 er niet standaard opgezet heeft.
                        Ze hebben er een tijdje over gedaan om het te implementeren, denk ik.

Overigens is er wel een verschil tussen de 30fps nu en de 30fps van voor de 2.0.3: Vanaf nu is het effectief 29.97fps, zoals meestal gebruikt wordt, zodat je geen problemen meer hebt met nasynchronisatie.

Ik spreek uit ondervinding.
                        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Ze hebben er een tijdje over gedaan om het te implementeren, denk ik.

Overigens is er wel een verschil tussen de 30fps nu en de 30fps van voor de 2.0.3: Vanaf nu is het effectief 29.97fps, zoals meestal gebruikt wordt, zodat je geen problemen meer hebt met nasynchronisatie.

Ik spreek uit ondervinding.
                          Bewegende voorwerpen, auto's b.v. is haperend met 24p .. ook bij sluitertijden van 1/30
                          Had ik niet bij de 1.1.0 maar nu even terug gezet naar 1.0.7 (had ik nog)omdat ik de genoemde firmware niet meer vind.

Comment

Bewegende voorwerpen, auto's b.v. is haperend met 24p .. ook bij sluitertijden van 1/30
                            Daar geloof ik niet veel van. Op 1/30 heb je zovel bewegingsonscherpte dat je bijna geen schokken meer ziet. Het kan ook aan het afspelen liggen, als je PC het decoderen niet aankan.

Nu, niemand houdt je tegen om het terug op 30fps te zetten.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Daar geloof ik niet veel van. Op 1/30 heb je zovel bewegingsonscherpte dat je bijna geen schokken meer ziet.
                              zoals je zelf zegd "bijna geen schokken
                              Het kan ook aan het afspelen liggen, als je PC het decoderen niet aankan.
                              als het met de vorige firmware met 30fps ging ..waarom zou het dan nu niet gaan met 25fps ?? mijn computer is een iMac en heeft altijd probleemloos omgegaan met 1080p/24.. deze zijn daar voor geoptimaliseert
                              Nu, niemand houdt je tegen om het terug op 30fps te zetten.
                              ik heb al eerder geschreven dat de 30fps niet in de nieuwe firmware zat in PAL.. alleen maar in de NTSC standaard (die ik ook gebruik nu met de tip van Lennert)

Google maar eens "i love my friends" Canon 5dMKII. Prachtige beelden .. doch haperig (valt op met de stoeltjesliften) 25fps

Gelukkig doet mijn camera het wel goed voor hetgene dat ik hem gekocht heb.. fotografie

Dave[/QUOTE]
                              Last edited by Funcky; 21 maart 2010, 23:27.

Comment

Working...
                              X