Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantiefoto's :FZ28 houden of DSLR?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vakantiefoto's :FZ28 houden of DSLR?

die Zuiko's passen daar op. Prijzen nog niet bekend, maar dat zal voor een startersset (body + lens) wel rond de 800 € draaien, denk ik. JE kan alle 4/3 lenzen gebruiken met een adapter, en ook Leica lenzen. Plus de specifieke micro 4/3 lenzen. Keuze genoeg van bij de start.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Zou het de moeite zijn om te wachten op die G2? Of zijn de verschillen met de G1 te verwaarlozen als het op kwaliteit van de foto's aankomt? (touchscreen ga ik niet gebruiken en de videofunctie evenmin) Of die G10?
      Met die "standaardlens" kan ik al genoeg "spelen"? Of zelfde resultaat met de FZ28?

Comment

Tussen die G-modellen zijn de verschillen in se niet zo groot. Dan bedoel ik de G2 versus de G10. Dan zit je grosso modo met het touch screen verschil. Maar die beiden hebben naast dezelfde sensor als de G1 wel allebei dezelfde nieuwe processor.

De combinatie om aan een degelijke prijs te krijgen is de G10 met de 14-45 lens (met metalen vatting). Nog niet te verkrijgen dacht ik. De G1 heb je met die 14-45 lens voor net geen 500 €. En de 45-200 lens zal je ook een volle 300 € kosten. In dat geval heb je voor 800 € een mooi setJE (lekker compact) met beeldstabilisatie, verwisselbare lenzen,...
        www.musicinframe.be

Comment

Dan blijft er nog 1 vraag over: ga ik met die standaardlens al meer kunnen doen dan met de FZ28? Ivm die scherptediepte. (ergens voorbeeldfoto's op internet?)
          Die nieuwe Fuji HS10 die in aantocht is leek me ook eerst wel wat, maar dan bots ik weer op dezelfde beperkingen...?

Comment

Ja kijk ook eens naar de Panasonic GF1, ook een 4/3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeKevin Bekijk bericht
              Dan blijft er nog 1 vraag over: ga ik met die standaardlens al meer kunnen doen dan met de FZ28? Ivm die scherptediepte. (ergens voorbeeldfoto's op internet?)
              Die nieuwe Fuji HS10 die in aantocht is leek me ook eerst wel wat, maar dan bots ik weer op dezelfde beperkingen...?
              Je moet rekening houden met de crop factor... maar je hebt wel een f 3.5-5.6 (wide) en een 4.0-5.6 (de tele).
              In theorie kan je gaan rekenen op http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Praktischer (deze zijn van de Olympus EP-1, vanop pbase):

!! De eerste is een speciaaltje: Olympus E-P1 ,Panasonic Lumix G Vario 14-45mm f/3.5-5.6
              1/100s f/8.0 at 45.0mm iso100 + Raynox 250, Close up lens

Last edited by LesC; 22 maart 2010, 16:55.
              www.musicinframe.be

Comment

Ik heb zelf Olympus gehad (niet de micro four thirds maar de "gewone" lijn) en de beeldchip uit de spiegelreflex heeft hetzelfde formaat als in de "micro" camera's. Nu over het spelen met scherpte-diepte.

Met een groothoek lens is het moeilijk om een kleinere scherpte-diepte te creëren. Hoe kleiner de beeldchip, hoe lastiger. Jouw compact camera heeft een grote scherpte-diepte. Nu de micro four thirds chip is vele malen groter dan de chip in je huidige camera. Maar dan is het met de kitlens nog heel moeilijk om die kleinere scherpte-diepte te krijgen. Ik spreek uit ervaring hè. Je zult dan toch echt naar een lichtsterk objectief moeten uitkijken (een diafragma van 2.8 over het volledige bereik, liefst nog kleiner.). Daarmee kun je goed onscherpte achtergronden maken. De kitlens gaat dit niet kunnen, of je moet volledig inzoomen en dicht op je onderwerp gaan zitten, zoals bij close-up.

Nog even toevoegen, je vraagt of de nieuwste Fuji ook dit probleem gaat geven en het antwoord daarop is ja. Met de HS10 zul je in de groothoekstand weer minder met scherpte diepte kunnen spelen in verband met de kleinere beeldchip. Ook hier geldt echter hoe meer je inzoomt, of hoe dichter je op je onderwerp gaat zitten, des te minder scherpte diepte je hebt.

Groeten,
                Bart
                Last edited by BartK; 22 maart 2010, 13:04. Reden: toevoeging

Comment

Groothoeklenzen hebben niet echt een grotere DOF. Nu ja, als je iemands protret maakt, moet je met een 35 mm veel dichter op de persoon kruipen om dezelfde beelduitsnede te hebben dan wanneer je dat portret met een 135 mm neemt. Zelfde beelduitsnede is nagenoeg zelfde DOF. Alleen: bij kortere brandpuntsafstanden is de verdeling voor/achter het scherpstelpunt verschillend (50/50 bij tele naar 70/30 bij wide).
                  Met een FF en een 2.0 heb je idd. een zeer kleine DOF, om niet te zeggen een waanzinnig kleine DOF. Met een pak meer DOF heb je nog deftig resultaat hoor. Hangt altijd een beetje af van de afstand van de achterliggende voorwerpen (portretfoto voor de haag bvb. waarbij persoon 30 cm of 1 meter voor de haag staat + tele voordeel als de haag wat smal/laag is,...). Alleen een foto van bvb. een huisnummer tegen een gevel, daar heb je idd. best de grootste sensor met het grootste diafragma. Maar als je het hele huisnummer scherp wilt, moet je niet per se naar 2.0 gaan hoor...
                  www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    Groothoeklenzen hebben niet echt een grotere DOF. Nu ja, als je iemands protret maakt, moet je met een 35 mm veel dichter op de persoon kruipen om dezelfde beelduitsnede te hebben dan wanneer je dat portret met een 135 mm neemt. Zelfde beelduitsnede is nagenoeg zelfde DOF. Alleen: bij kortere brandpuntsafstanden is de verdeling voor/achter het scherpstelpunt verschillend (50/50 bij tele naar 70/30 bij wide).
                    Met een FF en een 2.0 heb je idd. een zeer kleine DOF, om niet te zeggen een waanzinnig kleine DOF.
                    Met een pak meer DOF heb je nog deftig resultaat hoor. Hangt altijd een beetje af van de afstand van de achterliggende voorwerpen (portretfoto voor de haag bvb. waarbij persoon 30 cm of 1 meter voor de haag staat + tele voordeel als de haag wat smal/laag is,...). Alleen een foto van bvb. een huisnummer tegen een gevel, daar heb je idd. best de grootste sensor met het grootste diafragma. Maar als je het hele huisnummer scherp wilt, moet je niet per se naar 2.0 gaan hoor...
                    Dat gaat niet op bij instelling op de hyperfocale afstand, om maar eens de factor scherpstelafstand erbij te betrekken.
                    FF.. 15 mm... f/2.. scherpstelling op 452 cm geeft een scherptediepte van circa 226 cm tot oneindig, bij een verstrooiingscirkel van 0,025 mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Dat gaat niet op bij instelling op de hyperfocale afstand, om maar eens de factor scherpstelafstand erbij te betrekken.
                      FF.. 15 mm... f/2.. scherpstelling op 452 cm geeft een scherptediepte van circa 226 cm tot oneindig, bij een verstrooiingscirkel van 0,025 mm.
                      neen, ok. maar voor dat portret ga je daar niet op scherpstellen. Die hyperfocale afstand wordt normaal gebruikt voor foto's waar je zo veel mogelijk scherp in beeld wil hebben, en dat komt meestal voor in landschapsfotografie. Wie beperkte DOF wil, gaat echt niet op hyperfocaal instellen, toch?
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Alleen: bij kortere brandpuntsafstanden is de verdeling voor/achter het scherpstelpunt verschillend (50/50 bij tele naar 70/30 bij wide).
                        ...
                        Bedoelde je hier ook een portretje?
                        Dit is nu precies wat van Walree beschrijft in de volgende paragrafen....

Zo blijven de misverstanden in de wereld!

Comment

On the other hand, when one or both object distances is not small with respect to the hyperfocal distance, the lens with the shorter focal length brings more depth of field.
                          en verder idd. over de globale '50/50' verdeling die meer opschuift naar oneindig bij het benaderen van de hyperfocale afstand. En je kan dan bvb. voor landschappen manueel scherpstellen en de DOF markeringen op je lens gebruiken (alhoewel dat op een 35mm bvb. heel dicht bij elkaar ligt). Als ik het over dat portret-voor-de-haag heb, zit je beneden hyperfocale afstand normaal gezien en gaat de redenering toch wel op dacht ik. Nu ja, wat wat hij verder ook zegt:

So much is clear, every scenario should be considered individually.
                          Leuke site overigens, heb hem gebookmarkt om nog eens terug te gaan bekijken...
                          www.musicinframe.be

Comment

Mijn conclusie:
                            Die Pana G2 (of G10 of G1) is een prettig formaat gezien de omstandigheden mbt reizen.
                            Ik overweeg me een basisset aan te schaffen. (met statief en misschien verloopfilter) Voldoet dit niet, dan kijk ik uit naar een lichtsterke lens om op deze camera te gebruiken.
                            Alleen heb ik dan wat "schrik" om een "zware" lens met en "lichte" camera te combineren.

Comment

Mijn conclusie:
                              Die Pana G2 (of G10 of G1) is een prettig formaat gezien de omstandigheden mbt reizen.
                              Ik overweeg me een basisset aan te schaffen. (met statief en misschien verloopfilter) Voldoet dit niet, dan kijk ik uit naar een lichtsterke lens om op deze camera te gebruiken.
                              Alleen heb ik dan wat "schrik" om een "zware" lens met en "lichte" camera te combineren.

gezien de constructie, het hele opzet van die micro 4/3 zal die kans heel klein zijn. De lenzen voor dat systeem hebben net als voordeel dat je ze niet zo groot en zwaar moet maken. Dus dat zal allemaal wel meevallen.
                              www.musicinframe.be

Comment

Omdat de aanschaf pas in mei gepland staat, heb ik natuurlijk nog veel tijd om na te denken en te twijfelen en te vergelijken.
                                Ik vind die Pana's precies nog wat duur... Zeker als ik er nog een deftige lens bij wil.
                                Wat op het internet rondgekeken en vandaag een paar elektrozaken binnen gestapt.
                                Ook de Pentax K-X en de Sony's (A230, A330, A380) bevallen me wel. Beide merken zou ik willen combineren met deze lens:
                                Tamron 17-50mm F/2.8
                                Misschien dat ik erna nog de Tamron 10-24 aanschaf. Dat zijn zowat de ideeën.
                                Die Pentax lijkt me wel een goede instapper. Maar ik meen dat ik al eens wat "negatiefs" heb gelezen over Sony. Terecht?

Comment

Working...
                                X