Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700 of Canon 5D mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    eerst goed lezen...

    nikons hebben een "focus-assist light", dit verlicht je onderwerp in het donker tijdens het focussen... canon heeft dit niet... dan moet je met een zaklampje gaan bijlichten enzo... als't donker is...

    ja, ok.... en de lasergrid dan of de ingebouwde flits die gaat "stroben"...??? Noem het hoe je wil, maar ik heb daarstraks nog een 40D zien flikkeren om scherp te stellen... ;-)

    EDIT:
    NIKON: Om het hulplicht correct te laten functioneren moet de lens een scherpteafstand hebben van 24-200mm en het onderwerp moet zich binnen het bereik van het hulplicht bevinden (0.5 - 3m)...
    CANON: Door de ontspanknop half in te drukken, flitst de flitser mogelijk meerdere keren en kan beter automatisch worden scherpgesteld.

    Dit wordt AF-hulplicht genoemd

    Dit werkt goed tot op ongeveer 4 meter afstand van het onderwerp
    En je hebt dus nog via de externe flitser die lasergrid. Dus nogmaals: 2.8 aan het spelen, strobist omstandigheden, of de kennis van het eigen toestel ;-)
    Last edited by Yourt; 8 maart 2010, 00:10.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #47
      Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      ja, ok.... en de lasergrid dan of de ingebouwde flits die gaat "stroben"...??? Noem het hoe je wil, maar ik heb daarstraks nog een 40D zien flikkeren om scherp te stellen... ;-)

      EDIT:


      En je hebt dus nog via de externe flitser die lasergrid. Dus nogmaals: 2.8 aan het spelen, strobist omstandigheden, of de kennis van het eigen toestel ;-)
      Op zich klopt het natuurlijk wel dat je die AF assist op je externe flitser hebt. Die gebruik ik ook regelmatig. Maar.... als je een strobist-setup gebruikt zul je in de meeste gevallen een trigger in je hotshoe hebben staan en kun je dus geen externe flitser meer gebruiken voor de AF assist. En zover ik weet is de interne flitser dan ook niet meer bruikbaar omdat die trigger dan in de weg zit. (Bovendien, ik werk zelf het meest met een een 5D en die heeft niet eens een interne flitser) Een extra focuslampje zou dan toch wel handig zijn geweest
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #48
        Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

        Dus toch de strobist omstandigheden... ik dacht dat die trigger niet absoluut in de hotshoe moest staan. Wel staat er her en der te lezen in tests dat die hulplichten op de duurdere modellen (ook bij Nikon) ontbreken omdat die toestellen - voorzien van 2.8 of lichtsterker glas dan - in staat zijn om te focussen tot het punt waarop flitsen echt noodzakelijk is.

        CONCLUSIE (?) :
        Dus de 5DII heeft idd. geen hulplicht indien je er geen externe flitser op plaatst. Maar als flitsen geen must is, lukt het wel zonder hulplicht. Indien je echter strobist wil worden... kan je met de 5DII de flitser(s) niet rechtstreeks aansturen (ttz speedlite sturing, met de 7D heb je die wel). De hotshoe wordt meestal als 'schuifje' gebruikt voor de trigger. Die zou je dus wel vrij kunnen laten (als je dan toch met lampen, snoot, filters, paraplu's,... op stap gaat) door hem aan je statief of zo op te hangen. Minder evident, maar een strobist setup is nu ook niet direct evident te noemen hé.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #49
          Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

          Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          Dus toch de strobist omstandigheden... ik dacht dat die trigger niet absoluut in de hotshoe moest staan. Wel staat er her en der te lezen in tests dat die hulplichten op de duurdere modellen (ook bij Nikon) ontbreken omdat die toestellen - voorzien van 2.8 of lichtsterker glas dan - in staat zijn om te focussen tot het punt waarop flitsen echt noodzakelijk is.

          CONCLUSIE (?) :
          Dus de 5DII heeft idd. geen hulplicht indien je er geen externe flitser op plaatst. Maar als flitsen geen must is, lukt het wel zonder hulplicht. Indien je echter strobist wil worden... kan je met de 5DII de flitser(s) niet rechtstreeks aansturen (ttz speedlite sturing, met de 7D heb je die wel). De hotshoe wordt meestal als 'schuifje' gebruikt voor de trigger. Die zou je dus wel vrij kunnen laten (als je dan toch met lampen, snoot, filters, paraplu's,... op stap gaat) door hem aan je statief of zo op te hangen. Minder evident, maar een strobist setup is nu ook niet direct evident te noemen hé.
          Ik begrijp eigenlijk niet precies wat je bedoelt. De 5D (II) heeft inderdaad geen hulplicht als je geen externe flitser gebruikt. En als je 'strobist-stijl' wilt fotograferen (dus met reportageflitsers los van de camera) moet je je flitsers via een trigger aansturen. Deze trigger krijgt het signaal van de hotshoe, 't is dus niet zo dat de hotshoe alleen maar als houdertje werkt... Of je moet al een trigger aanschaffen die je ook met een stekkertje kunt aansluiten (dit kan bijvoorbeeld wel met de Elinchrom Skyports) maar dan heb je er dus een losse trigger aan je camera bungelen. Ook niet echt handig.

          Mocht je bij Canon nu werken met een ST-E2 of een 580EX om je externe flitsers aan te sturen dán kun je wel gebruik maken van de AF assist van de ST-E2 resp. 580EX unit. Maar dan stuur je je flitsers aan via infrarood en da's vooral buiten minder geschikt. (radiogestuurd geeft over het algemeen minder problemen)

          't Inderdaad ook wel zo dat je met lichtgevoeligere lenzen ook minder AF problemen zult hebben.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #50
            Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            't is inderdaad ook wel zo dat je met lichtgevoeligere lenzen ook minder AF problemen zult hebben.
            Klopt, maar wat als je niet met 2.8 of groter diafragma plaatjes wil schieten? Inderdaad, dan mis je dus dat lampje dat Nikon wel heeft.
            Nu ik wil hier geen strobist topic van maken. Ik wilde alleen maar aanhalen wat de verschillen zijn tussen Nikon enerzijds en Canon anderzijds.
            Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

            Comment


            • #51
              Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

              Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
              Klopt, maar wat als je niet met 2.8 of groter diafragma plaatjes wil schieten? Inderdaad, dan mis je dus dat lampje dat Nikon wel heeft.
              Nu ik wil hier geen strobist topic van maken. Ik wilde alleen maar aanhalen wat de verschillen zijn tussen Nikon enerzijds en Canon anderzijds.
              Wel, de AF maakt altijd gebruik van het maximale diafragma, dus als je f2.8 of sneller glas gebruikt op bijv. f5.6, dan zal de AF nog steeds focussen met het diafragma wijd open. Gebruik je glas met max. diafragma kleiner dan f2.8 tja... dan zal je AF wellicht eerder moeilijkheden ondervinden.

              Voor alle duidelijkheid, ík vind het dus ook een gemis dat de Canon camera's geen AF assist lampje hebben. 't Is voor mij wel maar een minor issue omdat ik toch altijd wel een externe flitser mee heb maar toch.... Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik externe reportageflitsers had opgesteld en dat ik eigenlijk een AF assist nodig had maar mijn 430EX niet kon gebruiken omdat de Elinchrom trigger in de hotshoe zat. Sta je daar vervolgens met een zaklantaarn te knoeien
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #52
                Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                Het eerste wat ik uitzet als ik een camera koop is: het af hulplichtje. Het trek altijd de aandacht van mensen en die kijken dan recht in je lens.

                Mocht de camera niet willen focussen, als het nog niet donker genoeg is voor de flits(bij weing contrast oid), dan zet ik de SB800 op de camera en het flitsgedeelte uit, dan werkt het IR grid nog.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #53
                  Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Mocht de camera niet willen focussen, als het nog niet donker genoeg is voor de flits(bij weing contrast oid), dan zet ik de SB800 op de camera en het flitsgedeelte uit, dan werkt het IR grid nog.


                  Wel, beide merken hebben zo hun sterkere en minder sterke punten (het woord zwak zou ik hier niet zo direct in de mond nemen). En moesten ze nog meer elkaars troeven kopiëren of overtroeven, de keuze zou nog moeilijker worden.

                  Heeft TS overigens al iets beslist?
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    eerst goed lezen...

                    nikons hebben een "focus-assist light", dit verlicht je onderwerp in het donker tijdens het focussen... canon heeft dit niet... dan moet je met een zaklampje gaan bijlichten enzo... als't donker is...
                    externe flitser gebruiken he. de mogelijkheid om bij weinig licht scherp te stellen hangt in sterke mate van de lens af trouwens

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                      Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                      externe flitser gebruiken he. de mogelijkheid om bij weinig licht scherp te stellen hangt in sterke mate van de lens af trouwens
                      bij de nikons zit dat "ingebakken", een apart lichtje vooraan op de camera... zo kan de flash op z'n strobists los van de camera zetten en kan de radiotrigger gewoon op het voetje waar ander de flash op moet...

                      scherp stellen bij weinig licht is inderdaad mogelijk met een scherpe lens.. maar bij geen licht... of bijna geen licht... of tegenlicht...zonder externe flash op je toestel, is een focus-assist lampje onvervangbaar, tenzij je met een zaklamp gaat werken...

                      m'n D700 heeft het, m'n oude D50, D200, D300, D40... alle nikons met een interne flash

                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        Hoi LeiV,

                        Gezellig sfeertje hier he...leuk als je om advies vraagt en je krijgt een Nikon-Canon tirade om je oren.
                        Er zijn veel mensen die ervan overtuigd zijn dat "hun" merk camera beter is dan een ander en er allerlei reviews bij slepen.
                        Tja Monica, Dit is voorbeeld van hoe een vraagje uit de hand kan lopen
                        maar heb nog nooit zoveel voor en nadelen van een camera gelezen.

                        alvast bedank voor het advies

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                          Altijd prijs als je Canon tegenover Nikon zet
                          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

                            m'n D700 heeft het, m'n oude D50, D200, D300, D40... alle nikons met een interne flash
                            Ja ja, nu weten we het wel
                            Dat Nikon toverlampje brengt wat teweeg zeg

                            LeiV, succes met je aankoop...je kan eigenlijk geen slechte keus maken.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              LeiV, succes met je aankoop...je kan eigenlijk geen slechte keus maken.
                              Ik ben zojuist terug van de fotospeciaalzaak, heb beide toestellen een dag mogen proberen. Het zijn allebei knappe staaltjes techniek en elektronica.

                              Maar de Nikon is mij heel vertrouwd, dus blijven we bij het oude.

                              Bedankt allemaal voor de goede raad

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nikon D700 of Canon D5 mark II

                                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                                Heeft TS overigens al iets beslist?
                                Ja hoor , de kogel is door de kerk. Blijf bij het oude vertrouwde merk

                                Comment

                                Working...
                                X