Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Volledig mee eens, gezien een Compact een véél kleinere sensor heeft waar tocht veel pixsels in zitten.
    En optisch, vervorming meestal ook beduidend meer is, goed te zien bij architectuur.
    Zelf gebruik ik af en toe (als ik geen grote camera wil meenemen) een Canon G10.
    Maakt ook leuke plaatjes tot iso 200 daarna word de ruis beduidend meer.
    Maar een Compact met licht sterke en vast brandpunt lens kan onder bepaalde omstandigheden erg goede fotos maken.
    Maar beter en mooier als een reflex met een goed objectief lijkt me een illusie.

Comment

De beste camera is deze die je bij je hebt wanneer je een foto wil maken. Zo eenvoudig is het.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

en dat is bij mij altijd en overal een reflex
        zelfs als ik op kamp ga.
        Ik werkte vroeger (5 jaar geleden) met wat toen een bridge was denk ik (10Xzoom, 10MP, ...) en moest regelmatig vaststellen dat foto's toch niet zo goed waren (technisch gezien, wat er op staan bepaal je zelf) op plaatsen waar ik nu gewoon uit de hand kan werken zonder mij zorgen te maken over de sluitertijd.
        en neen. Ik werk zelden op M. Dat is bijna niet te doen op optredens als je de veranderende lichtomstandigheden wilt volgen. Maar als ik dan op een constantere plaats kom, staat het toestel wel snel en makkelijk in M en heb ik 2 wieltjes om dat aan te passen ipv in menu's te moeten gaan zoeken.
        Voor wildwater kajak ben ik aan het denken geweest over een compact (waterdicht), maar ben de laatste tijd steeds meer over een videocamera aan het denken en mss een DSLR mee in een pelicase voor als er wat meer tijd is om foto's te maken.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Als je dit constateert, ken je de mogelijkheden van je reflex (nog) niet goed.....
          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Met mijn Canon Powershot S3IS heb ik ook al mooie foto's genomen, maar enkel als de omstandigheden goed waren, bv buiten en goed licht.

Bij concertopnames kwam hij vaak veel te kort, gevolg : te lange sluitertijden en dus bewogen.

Natuurlijk is een spiegelreflex niet zo simpel als een compactje of een zoomcamera.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Na jarenlang compact gebruiker net een dslr aangekocht. Heb mijn vriendin met 1 sterk argument kunnen overtuigen van de aankoop: foto's van de kinderen binnen . Het verschil met de compact (TZ5) is echt enorm, ook in automatische "children mode" (wat zij steeds gebruikt op de dslr).
              http://www.verbeelen.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafke74 Bekijk bericht
                Het verschil met de compact (TZ5) is echt enorm, ook in automatische "children mode" (wat zij steeds gebruikt op de dslr).
                wat ze al niet uitvinden
                vroeger was dat sport zeker?
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                  wat ze al niet uitvinden
                  vroeger was dat sport zeker?
                  Die 'children mode' is alleen nuttig als ze slapen en niet wakker mogen gemaakt worden door een klappende spiegel.
                  De 'children mode' laat de spiegel iets rustiger opklappen.
                  Deze mode gebuiken om spelende kinderen te fotograferen is eigenlijk niet de bedoeling. De snelheid van het toestel wordt in deze mode ook teruggeschroefd (trager reagerende spiegel).
                  Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Tja ik denk dat ik veel van mijn beste foto's gemaakt heb met "compactjes". Maar dat is wel zeker niet omwille van een evenwaardige beeldkwaliteit. De compactjes waar ik dan eerst aan denk zijn de Fuji MX2000 (of zoiets) en de Fuji 6800(ook MX of zoiets) en dat is heel lang geleden. Met een kwaliteit die nu echt niet meer meekan.

Zo zie je maar dat een goeie foto echt niet alleen afhangt van het toestel maar als het erop aankomt zal het toch altijd met mijn DSLR zijn!

Comment

Naast mijn Canon 50D, die ik voornamelijk gebruik in omstandigheden met een zeer laag niveau van omgevingslicht, werk ik nu ook met de Powershot G11.
                      De laatste heeft weliswaar enige beperkingen maar is wel buitengewoon handzaam. Kan, en gaat ook, altijd mee in de jaszak.
                      Deze compact kan gelukkig ook in Raw opnemen zodat ik met DxO de lensvertekeningen (en andere standaardongerechtigheden) makkelijk en geautomatiseerd kan corrigeren.
                      Een belangrijk voordeel van de compact is dat hij mij niet verraad met het geluid van de opklappende spiegel.
                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

Comment

Foto's met je compact kun je ook even goed of beter maken met een reflex, andersom niet.
                        Het is zeker waar dat velen de mogelijkheden van hun camera niet benutten, maar dat geldt ook voor de hersens en de beenspieren enz.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

@ Plaatwerker: Een beetje vergelijkbaar met mijn situatie: een dslr (50D) en daarnaast de G9. Klopt dat die "compact" z'n beperkingen heeft, maar als je daarmee leert leven, kun je best uitstekende plaatjes maken! Soms moet ik achteraf in de exif kijken of een bepaald beeld met de 50D dan wel met de G9 gemaakt werd.
                          Vergelijk bv deze twee zonsondergangen.

[Maar een "concert" bij kunstlicht zal ik nooit meer met de G9 schieten, zoals ik ondervond na de workshop "concertfotografie" t.g.v. BDLive vorig jaar. Een G9 is véél te traag onder dergelijke omstandigheden]
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            @ Plaatwerker: Een beetje vergelijkbaar met mijn situatie: een dslr (50D) en daarnaast de G9. Klopt dat die "compact" z'n beperkingen heeft, maar als je daarmee leert leven, kun je best uitstekende plaatjes maken! Soms moet ik achteraf in de exif kijken of een bepaald beeld met de 50D dan wel met de G9 gemaakt werd.
                            Vergelijk bv deze twee zonsondergangen.

[Maar een "concert" bij kunstlicht zal ik nooit meer met de G9 schieten, zoals ik ondervond na de workshop "concertfotografie" t.g.v. BDLive vorig jaar. Een G9 is véél te traag onder dergelijke omstandigheden]
                            Concerten, dansfeesten en bands is voor de de 50D met 1.8 prime en 2.8 zoom.
                            Intieme concerten met matig licht gaan nog net met de G11 maar dan wel omzetten naar stevig sepia. Maar dat werk vertoon ik niet op BD.
                            Juist de compacte G11 geeft mij nu de kans mijn terrein wat te verleggen. Meest van wat tot nu van mij op BD staat is uit de G11.
                            Ik heb jouw zonsondergangen gezien. Mijn smaak is nr 2. Ik zal ook voor mijzelf eens proberen een vergelijk te maken maar dan op hetzelfde moment.
                            Van waardering geniet ik.
                            Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                              De beste camera is deze die je bij je hebt wanneer je een foto wil maken. Zo eenvoudig is het.
                              Wanneer je een foto wilt maken, dan neem je toch gewoon eender welke camera mee. Of
                              is dat weer te eenvoudig?

Comment

Wanneer ik 's ochtends vroeg insecten ga fotograferen, dan neem ik liefst mijn D90 met macrolenzen, statief, flits, reflectiescherm, klem, schaar, DEET, water en wat koeken mee

Het hangt er vanaf hoe goed je je kunt/wil voorbereiden op de foto die je gaat maken.
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                                X