Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Mijn tweede camera, die ik bijna altijd bij heb (dus vaak als eerste en enige toestel!) is mijn G9.
    Probeer maar eens lenzen te wisselen tussen je D50 en je G9 .

    Comment


    • #17
      Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

      Valt inderdaad ni mee!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #18
        Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

        Heel vaak met twee body's op stap. Eéntje met de 24-70 mm en de ander met de 70-200mm.
        Je hebt toch twee schouders.
        "Just do it !"

        http://jr52.be/index.html

        Comment


        • #19
          Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

          Als het een beetje belangrijk is zal ik altijd twee bodies meehebben, kwestie van geen lenzen te moeten wisselen en het risico op stof te verminderen, wat je zal het altijd zien : net op het beslissende shot zit er stof op de sensor, kan je weer in pp beginnen clonen

          Ik gebruik een ThinkTank holster systeem met twee holsters (eentje met 40D/70-200 f2.8 IS en de tweede met nu mijn nieuwe 5dII/24-105 f4 IS) aan een speciale riem van Think Tank en een harnas, op die manier komt het gewicht niet in mijn nek terecht maar wel op mijn schouders.

          Een van de bodies zit met clips aan het harnas vast terwijl de tweede in de holster zit of aan mijn schouder hangt (met een safety clip zodat hij niet kan wegglijden) ... werkt prima op die manier, kan heel snel van 200mm naar 24mm veranderen en de instellingen op de twee bodies zijn voor elk doeleinde anders.

          Ik werk nu al twee jaar op deze manier (eerst met twee 40D's) en vind het enorm handig

          Heb mijn eerste 40D een tijdje geleden verkocht en pas veel later de 5dII kunnen kopen ... voelde me echt 'naakt' met maar één body op stap

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #20
            Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

            Wat ikzelf dikwijls doe tijdens een wandeltrip (meestal met familie of een groep die het vervelend vindt om steeds te moeten wachten terwijl je lenzen aan 't wisselen bent) waarbij je van voordien weet dat je via dezelfde weg terug zal komen, is tijdens de heen tocht met een standaardzoom te werken - ondertussen te kijken welke details er best met tele zouden genomen worden - en de terugtocht met 70-200 op de camera uit te voeren.

            Ik weet dat dit zeker niet de ideale manier is (gebeurtenissen, lichtomstandigheden of zelfs het weer kan intussentijd veranderd zijn), maar om de kerk in 't midden te houden is dit dikwijls voor mij een goede oplossing.
            (en ik heb geen 2 bodies voor het moment )
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #21
              Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

              Ik vind het wel interessant om zo eens de voor- en tegenstanders te horen

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              2 camera's rond nek of aan schouder hebben hangen is vreselijk vervelend en is een enorme belemmering qua bewegingsvrijheid.
              daar moet ik zeker rekening mee houden

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              En ik denk niet dat je een serieuze body met bv een 70-200 2.8 in een holster aan je riem wil hebben hangen. Voor je het weet sta je met je broek op je enkels. Misschien niet ongewenst tijdens een modelshoot, maar wel lastig bij straatfotografie.
              Dat zou'k nu ook niet willen tegenkomen LOL

              Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
              De "tele-camera" staat bij mij ook altijd op continuous focussing en multiple shot
              De "groothoek" staat op single shot en single focussing.
              handig, toch !

              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              Toch heb ik een tweede body. Op vakantie gaat deze dan ook mee. Een schone Italiaanse op een vespa missen vind ik niet zo erg, maar vanwege panne een of meerdere dagen niet in de mogelijkheid zijn om foto's te trekken, zou een te serieuze domper zijn.
              dat is ook een pro-argument natuurlijk

              Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
              Heel vaak met twee body's op stap. Eéntje met de 24-70 mm en de ander met de 70-200mm.
              Je hebt toch twee schouders.
              Weeral pro en ook wel een handig combo

              Ik denk dat ik er toch nog serieus ne keer zal moeten over slapen In elk geval bedankt om jullie pro en contra ervaringen te willen delen
              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

              Comment


              • #22
                Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                Ik heb voor reportage altijd 2 camera's bij, zoals de meesten 1 met een 24-70 en 1 met een 70-200, en in een klein tasje aan men broeksriem heb ik nog een 50 f/1.4 en 20mm f/2.8 hangen, samen met een grote lege tas waar ik dan ofwel de 70-200 of 24-70 in kwijt kan. Ik hang nooit een camera rond mijn nek en vind dat eigenlijk waanzin, altijd 1 over mijn schouder en de andere de riem 2 keer rond mijn pols en in de hand.
                Er zijn een paar voordelen:
                - veel minder moeten wisselen van lenzen
                - ik heb sowieso een backup body nodig voor mijn opdrachten, je kunt die dan zowel gebruiken
                - het is wel degelijk sneller werken

                Ik zie persoonlijk twee nadelen:
                - het gewicht, een extra D700 met grip en SB-900 weegt soms wel wat door. Je moet wat aan je conditie werken om dat vol te houden
                - het valt nogal op dat je met duur materiaal rond loopt, in veilige omgevingen is dat niets, maar op sommige plaatsen zou ik toch liever met enkel een D700 zonder grip, een prime en wat gaffertape rondlopen.

                Comment


                • #23
                  Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                  ga meestal met 1 body op pad, en 1 lens.. ik wil niet al teveel meeslepen..(been there, done that..) soms met 2 bodys, eentje met een groothoek en eentje met een 70-200, maar als ik het kan vermijden, zal ik het niet laten..

                  1 lens kan soms een nadeel zijn, en dan is het zaak om te improviseren.. hangt natuurlijk ook af van wat je wilt vastleggen.. ik kan me zo voorstellen, dat als je een huwelijk moet doen, dat het verrekte handig kan zijn, als je 2 body's mee hebt..eentje met een groothoekzoom en eentje met een telezoom of een prime voor het geval DAT..

                  meestal staat bij mij voor evenementen de 70-200 erop, en dat werkt best lekker..

                  maar.. zoals ik al zei, soms is een groothoek erbij wel enorm handig!
                  een lenscase aan de broekriem, of een fotovest, waarin je een groothoekzoom of evt een prime kan proppen en je kunt zowat alles af..

                  qua mm's hoeft nog geeneens eea te overlappen, beetje heen en weer rennen en op de juiste positie staan helpt ook erg veel..

                  laatste evenement dat ik moest vastleggen heb ik met alleen 1 body en een 70-200 gedaan..

                  ging prima..

                  24-70, 70-200 en evt een lichtsterke prime en je hebt alles wat je nodig hebt..

                  ik draag btw nooit de camera rond mijn nek..om de schouder, en ik hem hem zo bij de hand..

                  heb altijd continu-focus aan, en voor actie is het de S-stand, voor andere zaken is het de A-stand..

                  beetje frommelen met iso en diafragma en belichtingscompensatie en je kunt zowat alles af..

                  centraal focuspunt of meerdere focuspunten is iets van persoonlijke keus.. Ik doe daar geen uitspraken over, omdat het zo persoonsgebonden is..

                  rugzakken zijn ruk..

                  heb je niks aan, als je enkele momenten moet vastleggen, en je moet eerst nog es die rugzak op de grond neerzetten, dannog es wisselen, en dan mag je pas aanleggen en shooten..

                  neem niet teveel mee..hoe meer je op pad bent, des te minder wil je nog meenemen..

                  je fysiotherapeut zal me dankbaar zijn..

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                    alles hangt af van de situatie, type van lenzen/body's in bezit en de moeite die je wil doen voor een al dan niet gelukte foto (ook nog subjectief).

                    Ik werk het liefst met primes omdat die de beste snelheid/kwaliteit/achtergrond bieden. Ik ben bereid om te sleuren met rugzak, statief, body's lenzen enzovoort en te zweten om met aantal kilo's materiaal ter plaatse (meestal in de natuur) aan te komen.

                    Ik werk bijna altijd met 2 body's crop en full frame elk met een verschillende lens. In functie van de omstandigheden gebruik ik specifieke lens/body combinaties

                    Als ik de foto kan maken die ik in gedachten had zoveel te beter, indien het niet lukt, jammer maar geen probleem. Wat ik absoluut wil vermijden is ergens in de natuur toekomen en de shot van je leven niet kunnen maken omdat je 'materiaal' niet bij je hebt.

                    Ieder moet dit voor zich uitmaken
                    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                      Ook altijd met zeker 2 bodies op stap. Om niet te moeten wisselen in open veld, om bvb breedhoek en tele bij te hebben, en als backup.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                        Die "Je kent dat wel"... neen, eigenlijk niet. Ik wissel liever van lens dan van body. Zoveel tijd kost dat toch niet? Dat er af en toe wel eens een half minuutje of zo is dat ik geen foto's kan maken, of dat ik dat mooie meisje op een vespa mis omdat ik een te brede lens op heb staan... dan is het maar zo. Dus niet "je kent dat wel", maar "je kan niet alles hebben in het leven" is het in mijn geval. Ik heb wel een tweede body, maar ik neem er dus zelden twee mee op stap.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                          Ik heb af en toe gedacht om 2ehands een 2e body te kopen om het lenzenwissel te vermijden, maar er zijn dus ook negatieve kanten, zo had ik het nog niet bekeken.

                          Zeer interessant om de verschillende reacties van de mensen hier te lezen
                          Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Maak je geen illusies ook met 2 camera's ga je leuke momenten missen. Voorbereiden: wat gaat er gebeuen, waar ga ik staan, wat wil ik vast leggen enz. is van meer belang. Ik kan me niet voorstellen dat je van één plaats met 17mm en 200mm een goede foto kan maken.
                            Voor een podium is het altijd handig én een tele én een groothoek onmiddellijk ter beschikking te hebben. En dit geldt niet alleen voor een podium.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                              Had ik geld over kocht ik zeker een 2de body... Zeker handig zoals tijdens mn reis in de woestijn Had ik nu geen stofjes op mn sensor

                              Maar ja, de centjes zijn er niet.
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wie gaat liever op stap met 2 camera’s om minder lenzen te moeten wisselen ?

                                technologisch is er flink wat vooruitgang tussen de D200 en de D700/D3. In de praktijk komt mijn D200 niet meer buiten: mijn hoge ISO's, mijn active D-lighting, die snufjes van de D700 hebben de D200 de das omgedaan.

                                als je echt 2 toestellen wil gaan gebruiken denk ik dat je eens moet nadenken over een D300/D700 combo, technologisch zijn die van dezelfde generatie.
                                erik, Nikon materiaal

                                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                                Comment

                                Working...
                                X