Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D mk2 Focus probleem! matglas op de foute plek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5D mk2 Focus probleem! matglas op de foute plek?

Kheb mezelf eens verwend met een Zeiss ZE 85 1,4 vorige week maar ik had problemen met de scherpte bij de foto's.
    ben dus beginnen testen en ik vond het probleem al snel. als ik manueel scherpstel door de zoeker (op een testkaart of de structuur van een computerscherm) komt dit niet overeen met scherpstellen via LiveView (x10) of wanneer je een foto zou nemen natuurlijk.
    de enige verklaring daarvoor kan zijn dat het matglas (of focus screen) in de camera niet op de juiste plaats zit! dit moet exact op dezelfde afstand als de sensor liggen. dit zijn natuurlijk extreem kleine toleranties.
    Na een een beetje zoeken op het wereldwijde web kwam ik andere mensen tegen met hetzelfde probleem en onder het matglas ligt een koperen 'shim' of 'spacer'. Canon verkoopt die dingen ook dus je zou het op zich zelf kunnen vervangen maar je weet natuurlijk niet hoeveel je moet weghalen (in mijn geval) of erbij doen.
    mijn vraag nu: heeft iemand hetzelfde probleem al tegengekomen en hoe is het opgelost?? naar canon opsturen? zelf doen??

merci,

Bart!

Re: 5D mk2 Focus probleem! matglas op de foute plek?

heb je het manuele focusmatglas? Met het standaardmatglas is het normaal dat het niet lukt.

Comment

nog steeds standard matglas maar ik ga snel upgraden naar de 'S'
      ik denk niet dat het aan het standard matglas ligt. voor de testen gebruik ik een focus kaart of stel ik scherp op de pixels van een monitor, zo kan je hééél duidelijk de focus zien liggen en die komt niet overeen met de uiteindelijke foto of de liveview.

je hebt gelijk dat het makkelijker zal gaan met de 'S' maar dan nog moet het standard matglas toch op dezelfde plaats focusen als de sensor.

neenee. duidelijk fout geshimd matglas.

gr.
      Bart!

Comment

mss is een ander matglas een optie..

wellicht dat een katzeye matglas soelaas biedt..

groetjes, alex!

Comment

vrienden... het matglas is echt niet het probleem... ok. met het standaard canon matglas is het moeilijk maar als je je tijd neemt echt niet onmogelijk! het probleem is een foute calibratie (positionering) van het matglas. anyway. kzal jullie er nie meer mee lastjg vallen.. zal het zelf wel oplossen. belangrijkste vraag was 'waar' ik het kon laten bijstellen.

gr. B!

Comment

Ik heb laatst zo'n gewoon -S matglas van Canon gekocht voor de 40D en dat werkt goed voor mij met lichtsterke manuele lenzen en is ook nog niet te donker met >f9 combinaties.
            Met het gewone matglas zat ik er ook vaak naast en voor 35 euro kun je daar niet mee blijven sukkelen!
            Voor een deel kun je de afwijking mss compenseren met de dioptrieaanpassing, de mijne staat op -8 hoewel ik geen bril draag...
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Misschien wordt het tijd voor een brilletje? (sorry...flauw)

Comment

'k heb er zelf ook effe aan gedacht, maar ik denk niet dat ik dat in het verkeer zou overleven, -8 ogen en zonder bril
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                X