Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichtsterke lenzen

Stel lens1 is f2.8 en lens2 is f5.6

Is het verschil tussen beide lenzen nu enkel dat lens1 onder slechte lichtomstandigheden tot f2.8 kan 'opengaan' terwijl lens2 dat slechts tot f5.6 kan ?

Als er licht genoeg is (zodat we bvb met een f8.6 kunnen werken) is er dan nog verschil tussen beide lenzen ?

m.a.w. kans lens1 bij f8.6 met een kortere sluitertijd/lagere iso werken dan lens2 bij diezelfde f8.6

Of zit het veschil tussen beide lenzen enkel in wanneer we een kleinere f moeten gebruiken dan 5.6 ??

--
    Play Drakensang - a free online mmorpg

De waarde aangegeven op een lens in de stijl van F 2,8 duidt inderdaad op de maximale opening.
    dat is de grootste opening die je kan gebruiken van die lens, heb je een lens 5,6 dan zal je enkel 5,6 kunnen gebruiken en de kleinere openingen. Het voordeel van een lichtsterke optiek in niet alleen het gebruik van de grote opening en de daar aan verbonden kleine scherptediepte, maar ook het licht dat binnenvalt en de helderheid van je zoekerbeeld bepaald. Daarmee samengaande de sneheid en het gebruiksgemak van je autofocus. De kwaliteit (scherpte en vervorming) bij een gelijke opening kan verschillen van lens tot lens, de gebruikte sluitersnelheid met een gelijk diaframa niet. F8 bij 1/500 ste blijft bij gelijk welke lens je ook gebruikt. In het algemeen wordt er ook aangenomen dat de scherpte stijgt door het diafragmeren, dus ik durf niet zeggen dat de 5,6 gezet op een lens van 2,8 en de 5,6 op een lens van 5,6 die dan met volle opening werkt dezelfde beeldkwaliteit gaat opleveren.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Het verschil is de maximale opening van het diafragma. Bij gelijk diafragma en gelijke sluitertijd is de lichtinval gelijk.

Het voordeel van een lichtsterke lens is niet alleen dat je een lager f-getal kan kiezen, maar dat daardoor ook de AF meer licht ter beschikking heeft om zijn werk te doen. De AF zal sneller zijn (belangrijk voor actiefoto's) en bij minder licht dus preciezer zijn. Een f2.8 kan twee stops verliezen (bv. met tussenringen of teleconverters) en nog steeds AF gebruiken. Met f2.8 kan je ook bij kleine vergrotingsfactor nog vrij creatief met DOF omspringen.

Nog een voordeel van een lichtsterke lens, is dat ze bij f4 meestal al op haar scherpst is. Een lens presteert wijd open meestal iets minder goed (er zijn uitzonderingen), dus heb je met een f2.8 of sneller het voordeel dat je de lens bij iets minder ideale lichtomstandigheden nog altijd in de "sweet spot" kan gebruiken.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

oke, tnx, duidelijk nu
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Maar als ik nu met de 2 lenzen op f8 en bv op 200mm een lichtmeting doe, krijg ik dan bij de 2.8 geen kortere sluitertijd. GROTER lensdiameter -> meer lichtinval ???

Comment

Nee hoor.
            f8 is f8, of het nu een grote of een kleine lensdiameter is.
            Dus bij beide lenzen zal je bij f8 dezelfde sluitertijd moeten gebruiken.
            Als ik het mij goed herinner, is de lensdiameter recht evenredig met de brandpuntsafstand, en omgekeerd evenredig met het diafragma-getal (kleiner diafragmagetal = grote diafragmaopening = grote lensdiameter). Dit is dus ook de reden waarom lichtsterke lenzen zulke grote diameters hebben.
            Originally posted by wesley
            Maar als ik nu met de 2 lenzen op f8 en bv op 200mm een lichtmeting doe, krijg ik dan bij de 2.8 geen kortere sluitertijd. GROTER lensdiameter -> meer lichtinval ???
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

Working...
            X