Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pffff.... Weet het echt niet meer....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pffff.... Weet het echt niet meer....

Dag allemaal,

Ik ben onlangs een weekje op vakantie geweest met m'n oude Fujifilm MX-700 (1.5Mp). Ik ben thuisgekomen met zo'n 320 foto's in 640x480 formaat met een redelijke kwaliteit. Nu wil ik echter een nieuwe digital compact kopen maar vind zo niets naar m'n zin...
    Ik zit al dagen en nachten op internet te zoeken naar alle mogelijke toestellen en specs. Ik wil minstens een 4 Mp (of 5 Mp) met minstens een 6x optical zoom, niet te zwaar en goedkoop in geheugenkaarten. En waarmee goede macro foto's zijn te maken. Zo'n fotootje met zo'n toestel komt al gauw op 2 Mb/foto dus dat betekent dat ik zo'n 600 Mb opslagcapaciteit nodig heb. Na lang zoeken was de keuze gevallen op de Olympus C-750 Zoom. Een pracht van een toestel voor niet te veel geld (in Duitsland dan) met 10x zoom, ruimte voor toebehoren, een goede macro lens en een stevige metal body... Eén probleempje: de prijs van de XD-geheugenkaarten.... 600 Mb aan XD kaartjes kost me zo'n 13.000 Frank!!! Is toch wat veel, niet??? Compactflash is maar de helft zo duur maar de 750 slikt enkel XD kaartjes... Olympus heeft nog de prachtige C-5050 die zowel XD als CF aanneemt maar jammer genoeg maar een 3x optical en dat is toch te weinig. En ik heb ook geen zin om converters te hoeven meezeulen.
    Daar ik dan liever een dure camera koop met goedkoop geheugen dan omgekeerd besloot ik in het hogere prijsgamma te gaan shoppen. M'n tweede keuze is de Nikon CP-5700. Die heeft dan wel als nadeel niet erg zuinig te zijn met batterijen en de manuele focus schijnt ook een ramp te zijn. Maar daar valt misschien nog mee te leven... Dan is er nog de Minolta 7Hi en de A1 maar daar kun je dan weer geen behoorlijke macro foto's mee maken aangezien de min. focusafstand zo'n 25 cm is...
    De Sony DSC-F717 schijnt ook heel goed te zijn maar de Sony memorysticks zijn al even peperduur als de XD kaarten. De nieuwe Sony DSC-F828 die uitkomt kan dan wel weer met CF werken maar dat beest weegt efkens bijna een kilogram...
    De nieuwe Fuji S-7000 is misschien wat maar de reviews die ik over Fuji al heb gelezen waren nu ook niet direct schitterend en van de 7000 zijn nog geen testrapporten verschenen.
    Dan is er nog de HP 945 die ook al redelijk dure SD kaartjes slikt. Ik heb het toestel al kunnen uitproberen van een collega en alles ziet er op het eerste zicht goed uit maar de plastiek casing ziet er me vrij breekbaar uit en er is geen enkele ruimte voor uitbreiding (flash, remote, etc...)
    Als je minstens een 6x zoom wilt valt er echt niet zoveel te kiezen. Voorlopig denk ik dat m'n voorkeur uitgaat naar de CP-5700 van Nikon. Bij Topfoto te koop aan 950 euro en dat is nog net binnen m'n budget. De vele galleries die ik al gezien heb van de Nikon zien er heel goed uit en de macro tot 3 cm geeft verbluffende resultaten.
    Veel keus is mooi maar kiezen is niet altijd makkelijk.
    Bye

gewoon gaan voor die nikon, anders ga je blijven twijflen want het zal altijd wat zijn en er zal eltijd wat nieuws op komst zijn, die nikon 5700 is een schitterend toestel met heel goede macromogelijkheden.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

De A1 kan wél redelijk goeie macro foto's maken hoor. Die afstand die men citeert is de afstand gemeten van CCD -> onderwerp (terwijl veel andere digicam fabrikanten de afstand lens -> onderwerp opgeven)

Het enige nadeel dat ik tot nu toe aan de A1 heb ondervonden (heb die sinds gisteren) is een redelijk opvallend noise gehalte in de foto's. Niet iets dat je meteen zou zien op gewone afdrukken, maar toch stoort het me een beetje dat die A1 meer noise heeft dan mijn (goedkopere) Powershot S45.

Maar voor de rest supercamera hoor, zeker eens bekijken!
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Inderdaad de 5700 is een zeer goed toestel. En jawel, de macro-mogleijkheden zijn fantastisch. Niet twijfelen voor de huidige prijs van deze Nikon.

Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Het is nu zeker niet om enige afbreuk te doen aan die CP5700, ik ben er nl zelf heeeeel tevreden over ...
          Anderzijds zou je eens kunnen denken aan zo'n draagbare harde schijf. Ik heb nl ook gekozen om in 1 keer elk mogelijk memory probleem op te lossen door een Image Tank te kopen. HD van 20GB. Daar kom ik zelfs een heel verlof mee toe . Ook m'n vrouwtje met een ander type kaart kan d'r nuttig gebruik van maken. Anders moesten we 2x dat geheugen kopen.
          Mij lijkt dat je niet alle problemen moet oplossen met het fototoestel. Gun jezelf de vrijheid om HET toestel te kiezen dat je het meest aanspreekt omwille van de fotografische mogelijkheden. Los het memory probleem op met een zo universeel mogelijke geheugenbank.

Just my 0.02€

PS Ga maar voor die CP5700, gewoon goed!
          ---
          darix
          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
          D70s

Comment

Als je graag macro fotografeert is de CP 5700 inderdaad een prachtig toestel,heb hem nu sinds mei en heb ook lang getwijfeld,maar heb het mij nog geen minuut beklaagt
            Hier vind je een foto in macrostand die ik hier gisteren heb geposthttp://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30788

groetjes

sibo

Comment

mijn CP5700 wordt zondag 1 jaar
              en al veel plezier van gehad
              knap toestelleke
              de lens is top !
              oa deze staat in 1 van mijn albums

Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

toen ik je wensen las, las ik Nikon CP5700. en dat las ik nog eens in de reacties.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

de 5700 heeft wel wat problemen met low light autofocus als er weinig contrast is (heb ik toch vaak gelezen). en full zoom is ook beke moeilijk stabiel te houden zonder statief. maar voor de rest super camera, heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Al gekeken naar de in november uitkomende Panasonic DMC-FZ10?

Deze heeft wel een kleinere CCD dan de 5700 en zit dus in een lagere prijsklasse (500-600€), maar de fotokes zijn zeker "aanvaardbaar":

Voor die prijs kan je binnen 3 jaar nog eens een digicam komen en dan heb je op't einde (binnen 3 jaar) veel meer camera voor je geld in handen.

Zijn 2 Mpix broertje (de FZ2) verslaat de 750UZ in een test van een Duits magazine.
                    ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

Comment

Als je graag macro's neemt, dan is de S602z ook nog te bekijken. Voldoet voor de rest ook aan jouw specificaties (6xzoom, maar uit te breiden met een teleconverter, slikt SM en CF IenII en MD). Deze kan autofocussen tot op 1 cm, en als je nog verder wil gaan, kun je nog close-up lenzen gebruiken ook...

Greetz
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

low light ? alleen als het echt heel donker is ...maar wat doet mijn canon dan ? ook moeite doen en met de flits proberen een beetje licht te maken zodat het toch mogelijk is om te focussen. Dus is dit een probleem dat de 5700 heeft ? Ja, ... is dit een probleem dat praktisch elke camera heeft ? Ja !

op full zoom moeilijk stabiel te houden zonder statief ?
                        Gewoon uitademen en je armen langszij je lichaam drukken en dat lukt dan perfect !

Originally posted by lapino
                        de 5700 heeft wel wat problemen met low light autofocus als er weinig contrast is (heb ik toch vaak gelezen). en full zoom is ook beke moeilijk stabiel te houden zonder statief. maar voor de rest super camera, heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan

Comment

Hi,

Hartelijk dank aan iedereen die hier heeft gereageerd.
                          Ik heb na het berichtje van Lapino gelezen te hebben ook de Minolta A1 eens uitvoerig bekeken en er alles over gelezen wat er te lezen viel. Ziet er een prachtig toestel uit maar ik denk dat het een beetje te hoog gegrepen is voor mij. Ik heb eigenlijk niet veel verstand van fotografie en mag mezelf dan ook geen amateurfotograaf noemen. Ik heb wel altijd de neiging om dan een toestel te gaan kopen dat eigenlijk veel te duur is en veel te veel toeters en bellen bevat die ik van z'n leven toch nooit ga gebruiken. Ik wil eigenlijk gewoon een degelijk toestel om degelijke vakantiefoto's te maken maar dat toch genoeg speelruimte bied om eens te experimenteren moest ik er zin in krijgen. Toestellen van 1000 euro en meer zijn voor de moment een beetje te duur voor me en daarmee is m'n keuze terug gevallen op m'n eerste gedacht nl de Olympus C-750 UZ. Maar in plaats van 3 dure XD kaarten te kopen zou ik er dan eentje kopen van 256Mb en een x-drive van 20Gb aan 210 euro. Dan heb ik tevens geen externe kaartlezer meer nodig voor op de pc aangezien de x-drive op de computer word aangesloten. Op die manier win ik toch zo'n kleine 250 euro. Alles samen kom ik dan uit aan ong. 900 euro en dat is meer dan genoeg. Ik wil hier dan ook Darix bedanken om me op het idee te brengen van de x-drive. Ik wist helemaal niet dat er zoiets bestond...
                          Ik ben zo iemand die regelmatig van die bevliegingen heeft van nu moet ik dit en wil ik dat... Momenteel ben ik dus in de ban van fotografie maar dat zal waasrchijnlijk ook weer niet blijven duren en om dan 1.500 euro of zo te gaan uitgeven aan een fototoestel....
                          Toch bedankt voor jullie reacties..

Comment

Foert zeg,

Nu had ik zopas besloten een X-drive te kopen... Maar nu lees ik hier allemaal van die rare berichten over dat ding. 'k Zal het voorlopig maar houden bij een 256Mb kaartje en volgend jaar als de vakantie er aan komt dan zien we nog wel. Tegen dan is de prijs van de XD kaartjes misschien al een stuk gedaald en koop ik er dan eentje van 512Mb. Dat zou moeten volstaan...

Comment

Ik heb ook een Nikon 5700 en ik kan je vertellen deze doe ik ook nooit weg. Ik heb net een EOS 300D gekocht. Maar de Nikon 5700 verkoop ik nooit. Een voor mij perfecte camera voor o.a. Macro opname's. Heb er een converter bij, prima en "loei" scherpe foto's. Alles in te stellen naar eigen keuze in menu. Sommige mensen vinden de instellingen teveel. Ik ervaar dit als prettig, kan naar eigen smaak instellingen verrichten.Ik ben over de camera zeer en zeer tevreden. Voor de macro opname's heb ik een Ranox lens erbij gekocht.Dit werkt fantastisch, je kunt bijna op een halve centimeter op je onderwerp hiermee bij macro als je dat wilt met het ranox lensje.Zie mijn foto gallery, kun je zien hoe de foto's eruit zien. Http://www.dutchorange.com
                              Succes en een groet, Marijke/Orange

Comment

Working...
                              X