Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

    omdat het stil wordt? Bwah... zegt die foto nu iets over de fotograaf, over Nikon of over jou? Ik ben er nog niet helemaal uit in welke verhouding de elementen zitten. Ik heb vandaag een paar foto's op 1.4 getrokken, maar een dergelijke compo was er niet bij. Zal er eens op letten de komende dagen / week. Alhoewel... 35 mm 1.4 vs 85 mm 1.8 Geeft blijkbaar bij zelfde foto ongeveer dezelfde DOF.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

      Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht

      Anders moet je het ons eens tonen he Monica:

      Portretfoto, diafragma 2.8 of beter: nog groter, centraal focuspunt, scherpstellen op de ogen. Herkadreren zodat model niet meer centraal in beeld staat maar uiterst rechts of links.
      Als dan de scherpte nog perfect op de ogen ligt, kan jij toveren.

      .
      Wat zet je in? Ik ga deze weddenschap zeer graag met je aan

      Comment


      • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
        Wat zet je in? Ik ga deze weddenschap zeer graag met je aan
        Monica, Ik zet niets in. Je hebt juist veel geld gegeven aan een camera en lenzen. Ik zou niet willen dat je nog geld verliest

        Maar als je de basisprincipes kent weet je dat bij zo een kleine DOF, en zeker met een FF, herkadreren uit den boze is want dan verleg je de scherpte. En dat is een groter probleem bij de 5D omdat, in tegenstelling tot de meeste andere camera's, alle focuspunten centraal liggen en je dus niet anders kan dan herkadreren.

        Lees de link van Flukee nog eens. Daar staat het duidelijk uitgelegd:

        Comment


        • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

          LOL...

          als de inzet hoog genoeg is, zal ik mijn dochter of zoon eens om medewerking vragen.

          Ik dacht dat ik afgelopen zondag nog zo'n foto had getrokken, maar het was een beperkte herkadrering, en nog een scherpstelling op buitenste scherpstelpunt links (bij horizontale stand dan).
          Wat ik ook een beetje dom vind, is dat je dan zou moeten gaan herkadreren en neit croppen terwijl je bij een crop zoals van de getoonde foto door het centraal AF punt op 1/3 van hoogte en breedte te plaatsen iets overhoudt van een 4212 * 2808 of net geen 12 MP...

          Een dergelijke eis is dus iets zoals vragen om een fotoreportage van een huwelijk waarbij je maar om de 36 foto's je ISO mag veranderen.... . Ik ben met een dergelijke crop van 12 MP tevreden hoor. En da's ineens een anwtoord op iemand die zich afvroeg wanneer het genoeg was en waarom ik die 21 MP vane en 5DII eigenlijk nodig had: om een 12 MP 1.4 fot met AF uit het centrum te maken dus bvb.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

            Wel Armani,

            Laat het mij zo zeggen, je hebt gelijk in wat je komt zeggen, maar (er is altjid een maar) hoe erg is dit nu in de praktijk. Je vroeg een vb en vermits ik juist wat kaartjes moest downloaden hier op mijn bureau gauw nog een vb getrokken.

            De focus in deze foto was via middelste focuspunt op het dopje van de fles met een 5DII en 50mm op f1.4.



            Eerlijk gezegd dit is een heel grote recompose meer dan je gebruikelijk gaat doen en de 50 f1.4 is op die plek al heel wat scherpte kwijt want dat is zeker zijn sterkte niet. Toch geeft de recompose eigenlijk geen probleem.

            Je hebt gelijk dat het focuspunt zeker wat verplaatst is en je moet er soms wel rekening mee houden maar meestal is het eigenlijk geen issue. En dus niets om teveel lawaai rond te maken.

            PS:voor de rest niet op de rommel en foto letten he

            Comment


            • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

              haha.... punt gemaakt Kevlar. ik wou vanmiddag in de Haven een boot zo gaan herkadreren, maar nu kan ik gewoon effe iets gaan eten en een eerste terrasje doen denk ik (met jas nog waarschijnlijk, maar kom...).
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Eerlijk gezegd dit is een heel grote recompose meer dan je gebruikelijk gaat doen en de 50 f1.4 is op die plek al heel wat scherpte kwijt want dat is zeker zijn sterkte niet. Toch geeft de recompose eigenlijk geen probleem
                Hier is mijn test met een 35mm op 1.4.
                1) spotmeter in het centrum
                2) hetzelfde, maar naar een hoek gesleept (recompose)
                3) gezichtsherkenning in het centrum
                4) gezichtherkenning buiten de aangeduide AF-punten (x=740,y=904)
                Last edited by Poza; 4 maart 2010, 13:00.

                Comment


                • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                  Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
                  Lees de link van Flukee nog eens. Daar staat het duidelijk uitgelegd:
                  http://visual-vacations.com/Photogra...pose_sucks.htm
                  If the entire wall is in focus, your lens has the standard planar field of focus. If a circular or doughnut shaped area of the wall is in focus, your lens has a curved field of focus and is very unusual.
                  Eerst zien en dan geloven.

                  Comment


                  • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                    Allemaal heel leuke voorbeeldjes, maar het hangt (zoals eerder vermeld) compleet af van de situatie. Het is waar dat DoF in veel gevallen groot genoeg is om de fout op te vangen na focus & recompose, het tegendeel is hier nooit beweerd.

                    Het is zoals Kevlar zegt: hoe erg is dat nu in de praktijk? Het mag duidelijk zijn dat de antwoord op deze vraag resultaat is van iemands manier van werken en zijn/haar (subjectieve) eisen op gebied van scherpte. Blijkbaar is het voor Armani een probleem en voor anderen hier niet.

                    Laat het nu aub gedaan zijn met dat kinderachtig welles/nietes-spelletje.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                      Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
                      Komaan RUPSELKOPKE, we hebben het over iets anders he ...

                      Als je een landschap fotografeert met een 5D (Mark II) op f11 of f16 en een brandpunt van 10mm, mag je herkadreren zoveel je wil, alles zal scherp zijn. Maar daar ging het hier niet over...

                      Ik begin precies goed op dreef te komen
                      Voor landschappen heb je gelijk....scherpte diepte zat. Maar waar las je dat ik alleen landschapkes fotografeer Ik fotografeer ook dieren, vogels , insecten. Voor macro bv zit ik soms met 50-70mm werkafstand bij 3:1 met een 65mm objectief te werken op f8 uit de hand.....weet je hoeveel je dan van positie mag veranderen om toch de focus nog juist te houden??? En wie maakt er actiefoto's(dieren,sport) op f1.2, f1.4 of f1.8
                      De scherpte diepte is zo gering dat zelfs wanneer je focust met een ander gekozen focuspunt de persoon , het dier van plaats of jijzelf misschien met de camera reeds van plaats veranderd bent alvorens je kunt afdrukken. Bij portretfoto's zal jijzelf of je model bij hele grote diafragmaopeningen perfect bewegingsloos moeten zijn......één van beiden een cm naar voren of achteren bewegen is voldoende om datgene waarop je focusde buiten het scherpte diepte veld te bewegen. Zelfs indien je met een andere beter geplaatst scherpstelpunt werkt gaat je aan dat gegeven weinig kunnen veranderen. Een model loopt toch ook niet weg na één enkele foto ....beoordeel je foto via lcd en maak een tweede indien je niet 100% tevreden bent. Je techniek en een vaste hand is vele malen belangrijker dan de paar dozijn focuspunten die je ter beschikking hebt. Indien je je camera een beetje kent maak je met een 5DmkII net zo'n goeie beelden dan met gelijk welke andere camera waar je het dubbele of driedubbele aan focuspunten hebt.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                        En wie maakt er actiefoto's(dieren,sport) op f1.2, f1.4 of f1.8
                        de persoon die de zanger van een metalband in full action wil vastleggen

                        En dan kan je beter kroppen en een "miezerige 12 MP overhouden. Trouwens, die recompose werkt vanop enkele meters ook, maar waarom zou je je model in 't hoekje van een 35 mm foto willen duwen, met de rest onscherp? Weinig kans toe, maar bon. En met een tele? Of met een 35 mm vanop 45 cm (DOF = 1,29 cm).
                        Het kan, en bij die laatste heb je een hit/miss ratio. Maar je kan dan ook manueel bijstellen met de ringfocus. Ik kan de foto's straks wel posten evt.:
                        * eerste is de windmolen van Lillo rechts in beeld geplaatst en focus op kruising wieken genomen, maar das' landschapsfotografie
                        * 2de is een electriciteitskastje op de voorgrond met de molen op de achtergrond. Zwaar in de hoek geduwd en scherp van de eerste keer (gewoon Af en herkadreren), op afstand van pakweg 3-4 meter en dus een DOF van 60 cm à 100 cm. No probs
                        * 3de is de lastigste: onder hoek van 45° LCD scherm getrokken met rechtsboven deze pagina een banner van Fotorubens... en met een DOF van een dikke cm dus een beetje hit/miss in AF en mits manueel bijstellen er vol op, en dan zou ik eigenlijk mijn instelling van de frontfocus/backfocus nog eens moeten doen op mijn lens die ik nu 2 dagen heb. Volgens c² = a² + b² - 2 * cosµ * a * b heb ik dan tussen begin en eind van het logo 3 cm afstandsverschil van de sensor... en dus krijg ik het er niet helemaal scherp op.

                        Weet je wat dit allemaal is: theoretisch gedoe. En wat blijkt: dat een opmerking over de praktische onbruikbaarheid eigenlijk gebaseerd blijkt te zijn op een theoretisch gegeven wat dan bij nader inzien niet eens juist blijkt te zijn. Of hoeveel geluk heb ik gehad om 1 op 4 te scoren in AF om iets bijna geheel scherp te krijgen wat groter is dan de DOF, en wat over 13 mm gaat? Terwijl het bij manueel scherpstellen van de eerste keer lukt (statisch object dan). Maar ja.... voor zo'n shot van de met zijn micro voorover hangende zanger van xxx (hoofd linksonder landscape in beeld) zou zo een Af punt handig zijn. Alleen: geen enkele FF heeft dat, en ja: APS-H en APS-C zitten beter op dat vlak, maar met mijn FF crop haal ik nog 12 MP. Dus is het niet juist om te stellen dat dat praktisch niet bruikbaar is, en te zeggen dat je niet kan herkadreren is ver gezocht aangezien het lukt mits een hit/miss of mits manueel (jaja.... met een DSLR lukt dat nog steeds, al is het geen verplichting meer zoals op mijn Oly OM-10 ). Dus:
                        En dat is een groter probleem bij de 5D omdat, in tegenstelling tot de meeste andere camera's, alle focuspunten centraal liggen en je dus niet anders kan dan herkadreren.
                        Dit gaat niet over welles/niets, dit is gewoon onzin want geen enkele camera heeft zijn focuspunten zo liggen dat ze kunnen dienen (al heb je iets meer opties met een crop die je terugwint met de 21MP te croppen), en met manueel bijstellen lukt het perfect. Dus daarop gaan afgeven op de 5DII is horse.... en dan moet je eens een 21MP maken met een richting hoek gesleurd scherpstelpunt met jouw crop camera Ik heb er eentje.
                        Trouwens, ik heb blijkbaar een lichte backfocus overigens, zal dat straks eens checken.
                        Last edited by Yourt; 4 maart 2010, 14:55.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

                        Comment


                        • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                          Ja, je hebt uiteraard gelijk. Het focus/recompose systeem is onfeilbaar, zelfs met lichtsterke lenzen op FF en dichtbij je onderwerp.

                          Daarom dat je helemaal niks van overtuigende argumenten vindt als je een google search doet op "focus recompose error". Allemaal uit de lucht gegrepen uiteraard.

                          Als je niet wil geloven dat het in sommige omstandigheden relevant kan zijn, so be it.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                            Amai zeg, wat een gezellig sfeertje hier...

                            TS stelde een vraag, en ik gaf een voor mij belangrijk nadeel. Als dat voor jullie geen probleem is ook goed.

                            Wat de voorbeelden betreft. We hadden het over portretfotografie he... op 35 mm of 50mm zit je met veel meer scherptediepte dus daar zit je veel minder met het probleem. Maar doe hetzelfde eens op 85mm/135m/200mm op f2.0 of 2.8.

                            Bekijk de chart hier eens:


                            En voor de rest: Ik snap niet dat mensen pakken geld geven aan dure camera's en toplenzen om de scherpst mogelijke foto's te krijgen en dan de scherpte weer verliezen door focus and recompose. Of 1/2 van hun beeld wegcroppen om een niet-centrale compositie te bekomen. Maar nog eens: ieder zijn ding.

                            @ Yourt: kijk eens door de zoeker van uw 5D en dan uw 40D, als je het verschil niet ziet in ligging van de AF-punten. Tja....

                            Comment


                            • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                              Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
                              Amai zeg, wat een gezellig sfeertje hier...

                              TS stelde een vraag, en ik gaf een voor mij belangrijk nadeel. Als dat voor jullie geen probleem is ook goed.

                              Wat de voorbeelden betreft. We hadden het over portretfotografie he... op 35 mm of 50mm zit je met veel meer scherptediepte dus daar zit je veel minder met het probleem. Maar doe hetzelfde eens op 85mm/135m/200mm op f2.0 of 2.8.

                              Bekijk de chart hier eens:


                              En voor de rest: Ik snap niet dat mensen pakken geld geven aan dure camera's en toplenzen om de scherpst mogelijke foto's te krijgen en dan de scherpte weer verliezen door focus and recompose. Of 1/2 van hun beeld wegcroppen om een niet-centrale compositie te bekomen. Maar nog eens: ieder zijn ding.

                              @ Yourt: kijk eens door de zoeker van uw 5D en dan uw 40D, als je het verschil niet ziet in ligging van de AF-punten. Tja....
                              De andere AF punten van de 5Dii zijn misschien niet wereldschokkend. Maar ze zijn er en je kan ze gebruiken. Zeker bij portretten waar je zelf alles in de hand hebt.

                              De voorbeeld foto die je poste is net met een FF gemaakt. Het is wel een D700, maar die buitenste AF punten liggen ook daar nu eenmaal niet verder uiteen dan bij de 5D.

                              En je mag van ons bij je eindconclusie blijven dat je beter af bent met een crop camera als het om portretten aangaat met een kleine DOF gaat. Maar besef wel dat je die kleine DOF nu sneller bereikt met die FF camera.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment


                              • Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                                De andere AF punten van de 5Dii zijn misschien niet wereldschokkend. Maar ze zijn er en je kan ze gebruiken. Zeker bij portretten waar je zelf alles in de hand hebt.

                                De voorbeeld foto die je poste is net met een FF gemaakt. Het is wel een D700, maar die buitenste AF punten liggen ook daar nu eenmaal niet verder uiteen dan bij de 5D.

                                En je mag van ons bij je eindconclusie blijven dat je beter af bent met een crop camera als het om portretten aangaat met een kleine DOF gaat. Maar besef wel dat je die kleine DOF nu sneller bereikt met die FF camera.
                                - Het ging NIET over goed of slechte AF- punten.
                                - Het ging NIET over Crop beter dan FF... ppffffff ....

                                Het ging over de centrale ligging van de AF Punten bij de 5D

                                Hier de zoeker en AF-punten van de Nikon D700.


                                Ja inderdaard net hetzelfde als de zoeker van een 5D.

                                I give up.

                                Comment

                                Working...
                                X