Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
    Oh, dat zou zalig zijn Rupsel!!! Ik word gek van die rode balk op Profotonet.
    Ik kan het me nu niet permiteren om ook maar een mm van de foto's te croppen als ik ze wil uitvergroten. Zorgt er wel voor dat je altijd goed op de compo moet letten als je fotografeert
    Zijn ze op Profotonet zo moeilijk wat resolutie betreft of is dit overal zo? 6,3 MP....dan zou je toch een foto moeten kunnen vergroten tot 60x40 cm? Als ik een simpel voorbeeldje mag geven. (Ik misbruik meteen mijn eigen topic)

    De gegevens van een willekeurige onbewerkte RAW:







    Mag ik dan pixelpeepen aub? [/CENTER]
    Je hebt echt heel wat meer resolutie en dus ook spelingsruimte zat indien je wil croppen.

    De volgende tekening laat de resolutie van een 10D (grijs vak) tov de resolutie van een 5DmkII(wit vlak) zien. De resolutie van de 10D ( 3072x2048) past met gemak rechtstaand in de resolutie van de mkII( 5616x3744).....je houd zelfs nog bijna 700 pix meer over indien je van een landscape naar een portrait foto zou willen croppen. Een nadeel van zoveel resolutie is wel dat het langer duurt alvorens de foto's geladen zijn als je ze wil bekijken in een browser. Ik weet niet welke parameters Profotonet hanteerd wanneer ze over een goeie kwaliteit foto spreken......uiteindelijk ben jij en de klant diegene die betaald en is het aan u of de klant om te beslissen of de kwaliteit van de grotere afdrukken hoog genoeg ligt. Ik zie je nog niet met je neus tegen een print gaan staan die 60x40 groot is.

    Last edited by RUPSELKOPKE; 1 februari 2010, 22:52.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #32
      Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

      Hey Monica,

      Alvast proficiat om de 5DmarkII aan te kopen.

      Ik gebruik hem al sinds vorig jaar.
      En kan u alvast zeggen dat er momenteel (voor mij) geen betere Canon-camera op de markt is voor bvb bruiloften.

      Wel eventjes bij vermelden: Je moet er mee leren werken hoor.
      Het is niet omdat je een 5D markII in handen hebt , dat je direct veel betere foto's gaat maken dan met een ander toestel.

      Maar, de beeldkwaliteit overtreft alle verwachtingen.
      Zelfs collega's van mij met een midden formaat camera zijn onder de indruk

      Ik gebruik hem vooral met een 24-70 2.8 en een 70-200 2.8, als prime 50mm1.4 en de 85mm 1.8.

      O ja, het middelste scherptestelpunt is perfect
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #33
        Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

        Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
        Monica, voor statische onderwerpen is dit voor mij ook de manier van werken. Ik heb de AE (lichtmeting) bijna altijd losgekoppeld van de AF (focus). Dat kan via Custom Functions op een Canon. Verder gebruik ik (meestal) enkel het middelste focus point.

        1. Middelste focuspunt richten op wat je scherp wil hebben
        2. Op het "sterretje" drukken om de AF te activeren en vast te leggen
        3. Herkadreren (met parfocale lenzen kan je nu zelfs nog in en uit zoomen)
        4. Ontspanknop half indrukken om de belichting vast te leggen
        5. Afdrukken

        Veel plezier met de 5D MKII !
        Ik werk gelijkaardig maar draai AF en lichtmeting wel om. En bij mij is het AF-ON knop om mee scherp te stellen. Dat "sterretje" was op de 5D Classic.
        Mijn reden om eerst de belichting vast te leggen is omdat die minder verandert dan de persoon waarop je scherpstelt. Dus het scherpstellen zo laat mogelijk doen.
        Misschien wel handig om ongeveer scherp te stellen (anders kan je een wazig beeld in de zoeker hebben).


        1. Bepaal (meestal via spot) waarop je wilt belichten zet het middelste AF punt daarop (want meeting gebeurt in het midden). Ontspan knop half indrukken. De ene keer zal dit eerder op een donker gedeelte zijn omdat ook nog belicht te krijgen. Een ander keer misschien op iets wit om het niet over te belichten.
        2. Zet het middelste punt op datgene wat het scherpste moet zijn(vaak een oog van een persoon).
        3. En stel scherp door de AF-ON knop in te drukken.
        4. Herkadreer naar de compo die je wilt hebben.
        5. Afdrukken.

        Met de 5Dii heb je nog een alternatief door liveview te gebruiken. je kan inzoomen in liveview tot 10x toe. Dan kan je manueel scherpstellen. Op die manier hoef je niet meer te herkadreren en dat kan voor grote openingen F1.4 of groter soms handig worden omdat de beperkte DOF je parten kan spelen.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #34
          Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

          De beeldkwaliteit is enorm goed indien je alle ruisreductie instellingen volledig uitschakeld.
          Waarom in de andere gevallen niet?

          Comment


          • #35
            Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

            ruisreductie haalt de detail uit de foto. Hoe sterker hoe minder detail..
            1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

            Comment


            • #36
              Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

              Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
              ...
              1. Middelste focuspunt richten op wat je scherp wil hebben
              2. Op het "sterretje" drukken om de AF te activeren en vast te leggen
              3. Herkadreren (met parfocale lenzen kan je nu zelfs nog in en uit zoomen)
              ...
              Doe je dat ook met bvb een 85/1.8 op f/2.8 ? Toch veel kans dan op OOF beelden ?
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #37
                Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                De beeldkwaliteit is enorm goed indien je alle ruisreductie instellingen volledig uitschakeld.
                Waarom in de andere gevallen niet?
                Zoals Andreas612 reeds zei verlies je detail via de ingebouwde ruisreduktie. De standaard settings van een MKII passen zelfs al wat ruisreductie toe op lagere isowaardes wat zeker onnodig is. Indien je je foto's goed belicht zijn deze standaard instellingen zelfs voor de hogere isowaardes niet nodig.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #38
                  Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Doe je dat ook met bvb een 85/1.8 op f/2.8 ? Toch veel kans dan op OOF beelden ?
                  Ik doe dat bvb met mij 85 F1.2 vol open. Voorzover afstand object / camera niet anders wordt is er toch geen probleem met herkadreren.
                  DigiCam

                  Comment


                  • #39
                    Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Ik gebruik ook alleen het middelste punt. En toegegeven de andere punten liggen niet echt veel verder. Dat is trouwens bij alle FF modellen van alle fabrikanten net zo voor zover ik dat gezien heb. Dat komt omdat de AF oorspronkelijk voor een crop wordt ontwikkeld en daardoor liggen die punten zowat 1.5 keer meer naar het midden op een FF. Dus een FF met goede buitenste punten is verwaarloosbaar vandaag. Op de wenslijst staat misschien wel een FF met AF punten buiten de APS-C crop zone.
                    En dat is ook de reden waarom de eerste digitale DSLR een APS beeld sensor nodig hadden...voor de AF.

                    Dit is de eerste Canon digitale SLR:

                    De spiegel voor de AF sensor is duidelijk kleiner dan de hoofd spiegel.
                    Dit is tot vandaag ongewijzigd.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Ik wil zelf bepalen waar mijn AF ligt en kies altijd voor de middelste. Ik kreeg eens de tip om vanwege portretfotografie (en dus de portretstand) mijn rechter middelste AF punt te gebruiken....bah.
                    Misschien doe ik iets gruwelijks fout....ik stel de oogjes scherp in met mijn middelste AF punt, hou vast en bepaal dan de compo van mijn foto...door de camera te verplaatsen. Ik fotografeer eigenlijk nooit supersnelle onderwerpen, behalve nu en dan een vogeltje. Hoe doen jullie dit? Laten jullie altijd de camera zelf automatisch de AF bepalen?
                    Ik gebruik elk van de 9 AF punten.
                    En voor AF tracking zelfs alle 15 samen. Omdat deze 15 heel dicht bij elkaar liggen is dat geen probleem, zelfs een voordeel.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                    De beeldkwaliteit is enorm goed indien je alle ruisreductie instellingen volledig uitschakeld.
                    Waarom in de andere gevallen niet?
                    Canon verkoopt een DSLR met een 21 MP sensor. En standaard is de ruisreductie zo hoog dat het resultaat er nog slechter uitziet dan met een 6 MP DSLR zoals de 10D of de D70.
                    Maar inderdaad is er dan geen ruis en dat verkoopt veel beter.

                    Dus gelijk alle opties uitschakelen. Deze kunnen later nog altijd selectief weer aangezet worden.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                      Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                      Ik doe dat bvb met mij 85 F1.2 vol open. Voorzover afstand object / camera niet anders wordt is er toch geen probleem met herkadreren.
                      als een DOF hebt van een paar mm en je focust op het oog, en je maakt dan pas je compo, wat doe je dan, je toestel verdraaien, afstand sensor oog wijzigt, en met FF op 1,4 of 1,8 is de kans heel groot dat je bijna OOF zit.
                      Je moet kunnen vertrouwen op all je AF-punten, ook bij matig instellicht in de studio, en ook met minder snelle lenzen. Als je bewegende (spelende) kinderen fotografeert heb je niet de tijd om telkens te herkadreren, je moet vliegensvlug kunnen werken, dat is bvb verschil tussen de 1dsmkiii en de 5dmkii

                      voor portretfotografie is een van de belangrijkste punten, zekers bij kinderen, een aangename weergave van de huidtinten, met make-up kun je dit verdoezelen, maar bij kinderen! Dat is voor mij althans een van de grootste prioriteiten voor portret, warme zachte diepe aangename kleuren. Dat maakt het verschil. De mooiste kleuren van een Canon toestel die ik tot nog toe gezien heb zijn van de 1dmkIII. Natuurlijk techniciteit van de persoon achter het toestel speelt hier ook een belangrijke rol.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        als een DOF hebt van een paar mm en je focust op het oog, en je maakt dan pas je compo, wat doe je dan, je toestel verdraaien, afstand sensor oog wijzigt, en met FF op 1,4 of 1,8 is de kans heel groot dat je bijna OOF zit.
                        Inderdaad. Precies wat ik zeg :

                        Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                        Voorzover afstand object / camera niet anders wordt is er toch geen probleem met herkadreren.
                        Als de afstand object / camera wijzigt dan moet je inderdaad wel oppassen. Maar ik had het over statische onderwerken (zie #29) met een 85 f1.2. Niet over spelende kinderen. Voor dat werk is deze lens trouwens vrij traag (enfin wat AF betreft toch)
                        DigiCam

                        Comment


                        • #42
                          Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                          Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                          Inderdaad. Precies wat ik zeg :



                          Als de afstand object / camera wijzigt dan moet je inderdaad wel oppassen. Maar ik had het over statische onderwerken (zie #29) met een 85 f1.2. Niet over spelende kinderen. Voor dat werk is deze lens trouwens vrij traag (enfin wat AF betreft toch)
                          misschien begrijpen we mekaar niet goed maar volgens mij geld dat ook voor statische onderwerpen, je beweegt je toestel, dus het vlak van de sensor wijzigt toz van het onderwerp, en dat moet juist bevroren blijven tussen focus-lock en de opname.

                          Op FF zie je dat zelfs op f2,8 op 60x40cm afdrukken zekers als je nog een beetje cropt.
                          Gebruikte vroeger, en nog regelmatig, de beschreven methode in #29 , een jarenlang aangekweekte gewoonte is moeilijk af te leren, maar bij grote diafragma opening gebruik ik de dichtstbijgelegen AF punten.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            misschien begrijpen we mekaar niet goed maar volgens mij geld dat ook voor statische onderwerpen, je beweegt je toestel, dus het vlak van de sensor wijzigt toz van het onderwerp, en dat moet juist bevroren blijven tussen focus-lock en de opname.
                            Je hebt gelijk. Al mijn foto's met mijn 85 1.2 vol open gebruikmakend van de hierboven beschreven werkwijze zijn inderdaad allemaal onscherp, ik zie het nu zelf Hoe dom kon ik zijn.

                            Wacht effe. Misschien wil ik toch wel het laatste woord met wat rekenwerk : Neem een 85 mm op een FF (in landscape) vol open op 1.2 met een objectafstand van 2000 mm. Dan heb je een DOF van 18,7 mm voor en 19,1 mm achter je object. Je sensor is 36 mm breed, de as ligt dus op 18 mm. Hoe je de camera (lees sensor) nu letterlijk draait of keert je gaat geen enkel pixel, ook deze op de rand van de sensor niet, 18,7 mm dichter bij je onderwerp krijgen met OOF voor gevolg. Je mag daar Pythagoras bij halen maar dat gaat niet lukken. Daarbij komt nog dat de beeldhoek van een 85 mm maar 28°30' is of een speling om rond de as te draaien van iets meer dan 14° links en rechts.

                            'k weet het dat dat theorie is. Maar ook de praktijk leert mij alvast dat het verdraaien van het sensorvlak met een 85 mm na vastleggen van de focus geen noemenswaardige invloed heeft op het mogelijk OOF gaan van een object dat eerst centraal in beeld was en nu ergens op de rand van het beeld.

                            Uiteraard spreken we over statische onderwerpen met de camera liefst op een statief. En zoals al voldoende aangetoond is een 85 1.2 volopen weinig vergevingsgezind. 18,7 mm front DOF is niet veel marge. En dan heb je misschien toch weer gelijk dat die methode die ik toepas niet altijd werkbaar is .... enfin
                            DigiCam

                            Comment


                            • #44
                              Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                              [QUOTE=DigiCam;2555557]Je hebt gelijk. Al mijn foto's met mijn 85 1.2 vol open gebruikmakend van de hierboven beschreven werkwijze zijn inderdaad allemaal onscherp, ik zie het nu zelf Hoe dom kon ik zijn.

                              Hehe, ik heb dezelfde slechte gewoonte, sinds de eerste 5D uitkwam trouwens, met primes in slechte lichtomstandigheden met totaal open diafragma scherpstellen en herkadreren, geen enkel probleem. Doe net hetzelfde met de MK II. Het is een Dpreview fabeltje dat de AF van de mk2 slecht is. Het is natuurlijk geen sport AF zoals er eentje in de D700 zit. Maar ik ben aangenaam verast door de perfecte trefzekerheid bij weinig licht. Voor studiowerk een aanrader, tenzij je de centjes hebt voor een middenformaat
                              Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                                Middenformaat? Ik dacht dat de 5DmkII al in de wat hogere klasse lag.
                                Wat is dan een middenformaat?

                                Comment

                                Working...
                                X