Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

    Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
    Wat voor mij het grootste nadeel van de 5D (MarkII) is en bijna nooit aan bod komt is de centrale ligging van de AF-punten. Als je veel werkt met groot diafragma (kleine scherptediepte) is dat een probleem als je geen centrale compositie wil.

    Herkadreren is dan geen optie want dan zit je scherpte makkelijk verkeerd. De enige optie is dan 3/4 van je beeld wegcroppen om een niet centrale compositie te verkrijgen maar dat lijkt me toch ook niet ideaal.

    Ik vind dit al een beperking van mijn Canon Eos 30D. Ik heb onlangs nog eens door de zoeker van een 5D gekeken Het is nog veel erger!


    Voor mij de belangrijkste reden waarom er nooit een 5D (Mark II) in huis komt...

    focus and recompose.. ik doe niets anders. met goed resultaat overigens

    De AF van de 5D is goed, behalve je kan eigenlijk enkel het centrale punt gebruiken omdat dit het ENIGE cross-type AF punt is. zelfs de xxD reeks doet beter met 9 cross type sensoren op een 40D bijvoorbeeld. en geloof me vrij.. dit is een wereld van verschil.

    dat is ook de reden dat een 5D niet geschikt is voor sport. focus en recompose wordt dan wel heeel moeilijk

    Comment


    • #77
      Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

      Oorspronkelijk geplaatst door armani
      Wat voor mij het grootste nadeel van de 5D (MarkII) is en bijna nooit aan bod komt is de centrale ligging van de AF-punten. Als je veel werkt met groot diafragma (kleine scherptediepte) is dat een probleem als je geen centrale compositie wil.

      Herkadreren is dan geen optie want dan zit je scherpte makkelijk verkeerd. De enige optie is dan 3/4 van je beeld wegcroppen om een niet centrale compositie te verkrijgen maar dat lijkt me toch ook niet ideaal.
      Corrigeer me als ik er naast zit, maar deze stelling lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen. (ik heb al het nodige gespeeld met de 5DmkII)
      Als je focussed en "locked"...dan kun je composeren met je camera wat je wilt, je scherptepunt blijft gelijk, ook bij de 5DmkII. Ik vind het tof dat mensen hun ervaringen willen delen, maar dit soort informatie klopt echt niet en geeft een totaal verkeerd beeld van de 5DmkII.

      Comment


      • #78
        Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

        Gefeliciteerd met je nieuwe camera, ik wens je heel veel fotografisch plezier
        Trek je niets aan van wat er over de 5D2 gezegd word en ga gewoon fotograferen.

        Op enig moment heb ik in de ogen van een paar BD'rs TE heftig gereageerd op de opmerking van ene Mathias dat de 5D2 plastiekerig aanvoelde, ook een moderator heeft daar met TE grote letters op gereageerd.
        Die posten zijn uit het topic verdwenen en Mathias zelfs van het forum.
        Was allemaal niet nodig geweest als Mathias die mening voor zich had gehouden.
        Last edited by ViewFinder; 2 maart 2010, 23:00.

        Comment


        • #79
          Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

          Even een testje

          Let aub niet op de foto...gaat nergens over.
          Ik wilde eens kijken hoe de 5DmkII presteert bij hogere ISO waarden in vergelijking met mijn ouwe maatje de 10D. WAUW Ik heb de foto van de 5DmkII moeten gecropped zodat de compo hetzelfde is (FF verschil met CF...kan je nagaan)

          De 10D met de 70-200L 2.8
          f2.8
          ISO 1600




          en de 5DmkII met dezelfde 70-200L 2.8
          f2.8
          ISO 1600


          Comment


          • #80
            Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Corrigeer me als ik er naast zit, maar deze stelling lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen. (ik heb al het nodige gespeeld met de 5DmkII)
            Als je focussed en "locked"...dan kun je composeren met je camera wat je wilt, je scherptepunt blijft gelijk, ook bij de 5DmkII. Ik vind het tof dat mensen hun ervaringen willen delen, maar dit soort informatie klopt echt niet en geeft een totaal verkeerd beeld van de 5DmkII.
            Zolang je genoeg DOF hebt en/of niet teveel naar voor/achter beweegt, is dat waar ja.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #81
              Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

              zeker, maar dat geldt voor alle camera's

              Comment


              • #82
                Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                ... van ene Mathias dat de 5D2 plastiekerig aanvoelde, ook een moderator heeft daar met TE grote letters op gereageerd.
                Die posten zijn uit het topic verdwenen en Mathias zelfs van het forum.
                Was allemaal niet nodig geweest als Mathias die mening voor zich had gehouden.
                die opmerking slaat in het geval van de 5D2 dan ook nergens op he ...

                Monica, veel plezier met je nieuwe toestel je zal het je niet beklagen

                Comment


                • #83
                  Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                  Corrigeer me als ik er naast zit, maar deze stelling lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen. (ik heb al het nodige gespeeld met de 5DmkII)
                  Als je focussed en "locked"...dan kun je composeren met je camera wat je wilt, je scherptepunt blijft gelijk, ook bij de 5DmkII. Ik vind het tof dat mensen hun ervaringen willen delen, maar dit soort informatie klopt echt niet en geeft een totaal verkeerd beeld van de 5DmkII.
                  Wat armani beschrijft is 100% correct. Ik vind het eerlijk gezegd wel straf dat je hem daarop veroordeelt terwijl je het fenomeen gewoon niet eens kent. Je had ook gewoon verduidelijking kunnen vragen.

                  Het is niet typisch voor een 5DmkII, en het is eigenlijk user error. Vanaf een bepaalde kleine DoF kun je het gewoon niet meer veroorloven om je compositie te veranderen na scherpstellen. Dit geldt bijvoorbeeld voor lichtsterke telelenzen bij gebruik wijd open.

                  Je kunt er hier meer over lezen.

                  Camera's met autofocuspunten die wijdverspreid over de zoeker liggen hebben hier wel een voordeel.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                    ik denk dat de aanstoot tot de reactie eerder de negatieve inslag was op een in werkelijkheid goede AF
                    focus and recompose.. ik doe niets anders. met goed resultaat overigens

                    De AF van de 5D is goed, behalve je kan eigenlijk enkel het centrale punt gebruiken omdat dit het ENIGE cross-type AF punt is. zelfs de xxD reeks doet beter met 9 cross type sensoren op een 40D bijvoorbeeld. en geloof me vrij.. dit is een wereld van verschil.

                    dat is ook de reden dat een 5D niet geschikt is voor sport. focus en recompose wordt dan wel heeel moeilijk
                    Focus en recompose is op elke camera van toepassing. Maar hij vergeet te melden dat er hulppunten zitten op de 5DII... en dat bij lowlight de AF van de 5DII beter is dan die van de 1D Mark IV ( tenzij die enkele peperdure tele's opgezet krijgt). Ik heb trouwens een 40D en een 5DII, dus ik weet uit ervaring wat het verschil in plaatsing van de AF punten, gevoeligheid,... is en ik kan alleen maar zeggen dat ik de AF van de 5DII goed vind voor het meeste gebruik. Echt snelle scenes ga je al eens missen, maar da's met de 40D net zo. Dan moet je naar de 1 serie gaan.
                    Misschien kan ik ook doorverwijzen naar http://birdphotoph.proboards.com/ind...ay&thread=2274 voor enkele foto's van vogels in vlucht (da's wel geen sport, maar de AF moet het ook wel snel doen hé). 't Is dan wel de centrale, maar dat heeft zijn voordelen om te tracken als je op je body een 500 mm + 1.4 TC hebt zitten.
                    De 5DII is niet de body bij uitstek voor sport en snelle AF, maar hij doet het wel, en voor mij zeker zo goed als een 40D. Dan heb ik het wel over 2.8 glas, dat de sensors maximaal benut.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #85
                      Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                      Ja, ik wil de AF-kwaliteiten absoluut niet in vraag stellen want ik ken er niets van. De kans op misfocus bij focus/recompose is gewoon een reëel als je lichtsterke lenzen wijd open op een full frame camera gebruikt, al is dat niet door een foutieve of gebrekkige werking van de camera. Dat is wat Armani aanhaalde dacht ik: met meer focuspunten (en beter verspreid) omzeil je focus/recompose waardoor je minder kans hebt op misfocus (met die lichtsterke lenzen).

                      Het hoeft niet per se een probleem te zijn, maar het mag wel vermeld worden.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                        Wat armani beschrijft is 100% correct. Ik vind het eerlijk gezegd wel straf dat je hem daarop veroordeelt terwijl je het fenomeen gewoon niet eens kent. Je had ook gewoon verduidelijking kunnen vragen.

                        Het is niet typisch voor een 5DmkII, en het is eigenlijk user error. Vanaf een bepaalde kleine DoF kun je het gewoon niet meer veroorloven om je compositie te veranderen na scherpstellen. Dit geldt bijvoorbeeld voor lichtsterke telelenzen bij gebruik wijd open.

                        Je kunt er hier meer over lezen.

                        Camera's met autofocuspunten die wijdverspreid over de zoeker liggen hebben hier wel een voordeel.
                        Grote woorden hoor...dat ik hem daarop veroordeel
                        Je zegt zelf dat dit een bekend probleem is bij lichtsterke lensen die wagenwijd openstaan. WEl....dan zijn we het toch met elkaar eens? Het is geen probleem van de 5DmkII. Armani stelt dat dit een specifiek probleem van de 5DmkII is en dat herkadreren met de 5DmkII niet mogelijk is. Hij vindt het zelfs ZO erg dat er bij hem nooit een 5DmkII in huis komt . Ja sorry hoor....maar dat klopt gewoon niet.
                        Ik weet dat er veel mensen twijfelen tussen camera's (zoals ik deed) en dan is objectieve eerlijke informatie wel zo handig.
                        Het spijt me als je er zo boos om wordt, ik neem er echter geen woord van terug.



                        Oorspronkelijk geplaatst door armani
                        Wat voor mij het grootste nadeel van de 5D (MarkII) is en bijna nooit aan bod komt is de centrale ligging van de AF-punten. Als je veel werkt met groot diafragma (kleine scherptediepte) is dat een probleem als je geen centrale compositie wil.

                        Herkadreren is dan geen optie want dan zit je scherpte makkelijk verkeerd. De enige optie is dan 3/4 van je beeld wegcroppen om een niet centrale compositie te verkrijgen maar dat lijkt me toch ook niet ideaal.

                        Ik vind dit al een beperking van mijn Canon Eos 30D. Ik heb onlangs nog eens door de zoeker van een 5D gekeken Het is nog veel erger!
                        http://www.dpreview.com/reviews/Cano...rkII/page6.asp

                        Voor mij de belangrijkste reden waarom er nooit een 5D (Mark II) in huis komt...

                        Comment


                        • #87
                          Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                          Ik ben niet boos hoor. Mijn verwoording kwam misschien te hard over.
                          Ik vond die reactie gewoon niet 100% fair t.o.v. Armani, die naar mijn mening correcte info geeft. Centrale groepering van de AF-punten dwingt je tot het gebruiken van een methode die minder nauwkeurig kan zijn. Het belang dat je daar aan hecht is voor iedereen anders natuurlijk.

                          Maar geniet nu maar vooral van je nieuwe toestel
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                            Corrigeer me als ik er naast zit, maar deze stelling lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen. (ik heb al het nodige gespeeld met de 5DmkII)
                            Als je focussed en "locked"...dan kun je composeren met je camera wat je wilt, je scherptepunt blijft gelijk, ook bij de 5DmkII. Ik vind het tof dat mensen hun ervaringen willen delen, maar dit soort informatie klopt echt niet en geeft een totaal verkeerd beeld van de 5DmkII.
                            je kan echt niet herkadreren als je onderwerp niet statisch is hoor, en dit is bij elke kamera het geval, dat is juist.

                            Op een crop lijken de punten wat meer verspreid dan op een 5D, en een 1D heeft er gewoon meer, dus meer mogelijkheden zonder te hoeven herkadreren.

                            Het centrale AF punt van de 5Dmk2 is zo goed als en beter dan dat van de 5Dc. Beter omdat de mk2 nog over enkele hulppunten beschikt. Dewelke ik in de meeste gevallen zeker zou afzetten als je werkt met grote diafragma's

                            Het grote nadeel van de 5Dc en mk2 is dat de andere punten niet cross type zijn. Terwijl dit wel het geval is bij de xxD reeks.
                            Dat verschil is meer dan merkbaar. Voor degenen die niet weten wat een cross-type AF punt is, gelieve google te gebruiken.
                            Last edited by Cartman; 3 maart 2010, 13:11.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                              Owh...weer wat geleerd (sorry, beetje flauw)

                              Ik begrijp dat de 5DmkII zo zijn beperkingen heeft en dat er mensen zijn die het geen prettig toestel vinden. Maar ik ben er super happy mee en voor hetgeen ik doe is het denk ik een hele fijne camera. (ik ben dan ook niet zo van de sport en aktie)

                              Comment


                              • #90
                                Re: Wie van de BD-ers gebruikt een 5DmkII?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                                je kan echt niet herkadreren als je onderwerp niet statisch is hoor
                                Als het onderwerp niet statisch is is het mijns inziens ook niet makkelijk met verder uit elkaar liggende focuspunten om scherp te stellen ...

                                Comment

                                Working...
                                X