Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
    Die primes is sowieso geen optie! Dat is super onhandig tijdens een reportage waar alles snel moet gaan... (een gemist moment tijdens een huwelijk kan desastreus zijn hè!).

Qua lenzen weet ik het wel als ik voor Canon zou gaan.
    Voor Nikon is het een heel ander verhaal.

Maar nog een vraagje:
    Link 1 (Canon 5DII)
    Link 2 (Nikon D700)

Als je de low-light samples bekijkt voor de Canon en de Nikon (onderaan de pagina's). Klopt het dan dat de Nikon één stop sneller is? Is dat de juiste conclusie als je de waardes bekijkt?

Bijvoorbeeld op ISO3200. Heeft de Canon een sluitertijd van 1/19de en de Nikon 1/30ste...
    Ik denk dat de verschillen die je daar ziet meer te maken hebben met meteringsverschillen dan met iso verschillen. Want als je bijv ziet dat naargelang de omstandigheden de sluitertijden gelijk zijn bij beide camera's of tot 1 stop verschil gaan dan kan je het eigenlijk niet op de iso steken denk ik. En soms zie je zelfs een groot verschil tussen de sluitertijd bij gelijke omstandigheden maar waar de noise reduction aan of uit stond. Dus denk ik eerder dat je hier te maken hebt met hoe de camera de situatie inschat tijdens het meten.

Comment

Maar als de opstelling en de hoeveelheid licht identiek zijn, dan wil dit toch zeggen dat de Nikon net iets minder licht nodig heeft om hetzelfde beeld te kunnen maken, toch?

Dat is dan hetzelfde verhaal als wat ze me bij Konijnenberg vertelden... Tijdens een fotoshoot op een evenement ('s avonds buiten) moest een 5DII eerder op statief dan den D700 volgens hen.

Comment

Maar als de opstelling en de hoeveelheid licht identiek zijn, dan wil dit toch zeggen dat de Nikon net iets minder licht nodig heeft om hetzelfde beeld te kunnen maken, toch?

Dat is dan hetzelfde verhaal als wat ze me bij Konijnenberg vertelden... Tijdens een fotoshoot op een evenement ('s avonds buiten) moest een 5DII eerder op statief dan den D700 volgens hen.
        dat zijn echt dingen waar je je geen moer van moet aantrekken, laat staan ze laten meespelen in een beslissing
        zelfs al is het waar (wat een uitspraak van die verkoper trouwens!) da ini mini verschil zal het echt niet maken
        5DmkIII en wat glas

Comment

Nee dat wil zeggen dat dit soms het geval zal zijn soms niet en soms omgekeerd.

Alles hangt af van hoe de metering van de camera de situatie inschat op dat moment. En zoals je ziet bij de nikon foto's kan dit zelfs verschillen in dezelfde omstandigheden.

Dergelijke conclusies kan je daar dus niet aan vasthangen.

Comment

Die primes is sowieso geen optie! Dat is super onhandig tijdens een reportage waar alles snel moet gaan... (een gemist moment tijdens een huwelijk kan desastreus zijn hè!).
            Mijn opmerking geldt ook voor 2.8 zooms. Met primes is het gewoon nog wat duidelijker. En primes kunnen ook hun plaats hebben tijdens een huwelijksshoot.

Een d7 kan zeker van pas komen tijdens een huwelijksreportage, vooral als de bruid wil gaan lopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DennisVR Bekijk bericht
              Mijn opmerking geldt ook voor 2.8 zooms. Met primes is het gewoon nog wat duidelijker. En primes kunnen ook hun plaats hebben tijdens een huwelijksshoot.

Een d7 kan zeker van pas komen tijdens een huwelijksreportage, vooral als de bruid wil gaan lopen
              Tja, primes, tijdens de shoot gaat dat op zich wel... tijdens de huwelijksviering of in het stadhuis is dat wat minder vrees ik... Toch met mijn manier van fotograferen

De 7D zal alleszins de keuze worden. Ik weet genoeg wat dat betreft. En er op achteruit gaan, komende van de D70 zal het wel niet zekers?

Maar uiteraard begint het nu weer te kriebelen wat de lenzen betreft. DE 17-40L staat hoog op mijn lijstje. Aangevuld met de Sigma 70-200 f2.8...

Iemand ervaring hiermee? (vooral deze laatste, de 17-40L weet ik wel wat die waard is.) Op termijn zou ik dan graag de 70-200 van Canon hebben, hoewel ik die witte kleur afgrijselijk vind en véél te opvallend! Tenzij ik natuurlijk een goede Canon tweedehands op de kop kan tikken voor de nieuwprijs van de Sigma. Met de 70-200L f4 IS zou dat kunnen, of niet?

Dat zou wel een mooi setje zijn:
              -7D
              - 17-40L f4
              -70- 200L f4 IS

De tussenliggende 30mm zal ik niet missen, dat weet ik nu al (Exposureplot hè!)

Comment

Maar uiteraard begint het nu weer te kriebelen wat de lenzen betreft. DE 17-40L staat hoog op mijn lijstje. Aangevuld met de Sigma 70-200 f2.8...
                vergeet die Sigma en ga meteen voor de Canon non-is die je tegenwoordig voor 750-850 tweedehands makkelijk vindt!
                5DmkIII en wat glas

Comment

ik dacht dat er momenteel een 70-200 2.8 te koop staat op in de "Aangeboden"-sectie.

Comment

Working...
                  X