Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
    Zoals ik in mijn openings zei: Ik spreek niet uit ervaring. Alsook heb ik NOOIT beweerd dat een APS-C niet goed is voor portret en landschap; ik heb namelijk genoeg landschap gefotografeerd met men eos 400.
    Ik heb enkel gezegd dat volgens wat ik al heb gehoord van de 7D, deze niet echt sterk is op dat gebied. De volledige hoe wat waar weet ik ook niet.
    Zoals over de 5DII wordt gezegd dat hijniet uitermate geschikt is voor actie fotografie, heb ik al meer dan eens horen rondgaan dat het bij de 7D net andersom is.
    Ik heb zeker niet de intentie om dit toestel af te breken, het zou maar erg zijn dat ze in deze tijden nog slechte toestellen zouden maken.
    Zoals het spreekwoord zegt: waar rook is, is vuur. Dus bij deze wou ik de TS op de hoogte brengen dat voor zijn foto intresse de 7D misschien niet het optimale is.

Over wat jullie me verwijten dat ik FF boven APS-C aanbied is reinste nonsens. Beide types hebben hun voordelen en nadelen. Welke je kiest ligt puur in persoonlijke aarden wat je nodig hebt en wat je wil betalen. Een geslaagde foto is op beide toestellen geslaagd.
    Kijk we verwijten je alleen maar wat je zegt he als jij zo een sterke bewoordingen gebruikt als "maar voor landschap, portret,... voldoet hij alles behalve aan de voldoeningen." dan zeg je iets heel anders dan wat je nu zegt.

"Misschien niet de optimale" is niet hetzelfde als "totaal niet voldoen" he......

Vandaar ook mijn reactie want de jouwe leek op de gebruikelijke fanboy reacties om hun eigen merk maar te verdedigen. Wat ook de reden is dat ik het dan maar over APS vs FF gemaakt heb en niet over de toestellen of merken op zich.

Maar andere (fanboys?) hebben daar dan ook weer overgekeken gezien hun reacties die dus niet overeenkomen met wat ze zeggen.......

Comment

Allemaal nuttige info, maar ik geraak er nog niet uit hoor! Uiteindelijk zal ik toch ook zelf moeten beslissen...

Eigenlijk gaat mijn goesting naar de 7D, ware het niet dat die overal zo wordt afgeschilderd als snelheidsmonster. Op den duur geloof je zelf dat de 7D voor niets anders nog deugt dan voor sport. En dan begint de twijfel toe te slaan...

De lenzen die ik op zich graag zou willen (wegens redelijk betaalbaar, goede kwaliteit voor z'n geld en stevige bouw) zijn de canon 70-200 f4 L IS en de 17-40 f4... dan toch misschien beter voor de 7D gaan als compagnon bij deze set...

Maar dan komt het volgende probleem natuurlijk... budget. Als ik 2600€ ter beschikking heb kom ik niet meer toe voor deze combi. En wat koop je dan eerst? De 17-40 of de 70-200 f4 IS?

Pffff, idd! Wat een luxeprobleem!

Comment

Wel als je een snelle wagen hebt moet je niet altijd aan het maximum rijden he.

Dat de 7D een snelheidsmonster is maakt hem niet ongeschikt voor landschap en portret he. Heb je ooit al eens iemand een reden zien geven waarom hij dat niet perfect zou kunnen? Ik alvast niet en de lenzen die je gaat kopen gaan hierin belangrijker zijn. Zelfs hoge iso lijkt geen echt probleem voor de 7D. Dat lijkt mij dus geen reden om te twijfelen.

De 17-40 tja goeie lens hoor maar mijn inziens minder goed dan de 17-55 want minder lichtsterk, minder scherp, geen stabilisatie en te klein bereik voor een standaardlens. Voordelen zijn betere bouw, wheathersealed en ietsje goedkoper. Alleen jij kan afwegen wat voor jou het belangrijkste is.

Als ik jou was begon ik met 7D + 17-55 f2.8. Want 70 mm als dat mijn startpunt is geraak ik gefrustreerd. Maar je kan natuurlijk bijv een 18-55IS nemen met een 70-200 F4 IS en dan later een andere standaardlens kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          Als ik jou was begon ik met 7D + 17-55 f2.8. Want 70 mm als dat mijn startpunt is geraak ik gefrustreerd. Maar je kan natuurlijk bijv een 18-55IS nemen met een 70-200 F4 IS en dan later een andere standaardlens kopen.
          Een paar weken geleden kreeg ik de tip om een keer mijn foto's te bekijken met ExposurePlot. Daarin kan je perfect nagaan welke brandpuntafstanden, sluitertijden, diafragma's, etc, je het meest gebruikt.
          Als ik dit programmaatje dan loslaat op mijn belangrijkste mappen met foto's, dan kom ik tot de conclusie dat ik vooral mijn 200mm en rond de 18mm van de Nikon 18-200 VR gebruikte...
          Hmm dat wordt moeilijk om dat op Canon ook te doen... hoewel... hoe is de 18-200 van Canon?

pfff ik ga nog wat verder "op jacht"...

Comment

Ik denk dat ik mijn set-up gevonden heb, nl:

- Canon 7D
            - Tamron 17-50 f2.8
            - Canon 70-200 f4 L IS

Dan kom ik op 2630€ bij Konijn. Dat is kan net...

Nu, dit is wel gesteld dat die 7D goed in de hand ligt. Dat wil ik eerst uitproberen. Als dat niet het geval is weet ik nog niet wat ik ga doen.
            Dan zou mijn voorkeur in tweede instantie uitgaan naar de D300s met diezelfde Tamron, maar aan het tele-einde zou ik het niet weten... De Nikon 70-200VR is ECHT schandalig duur (voor mijn budget toch)!

Comment

Dat lijkt mij op zich geen verkeerde keuze.
              De Tamron is prijs/kwaliteit een topper
              Je moet natuurlijk ook nog niet direct een tele erbij kopen hé ...

Comment

Ik zou wel eens willen weten waar zo een uitspraak op gebaseerd is. Dat een FF beter is dan een APS voor portret kan je nog verdedigen maar komen beweren dat een APS alles behalve aan de voldoeningen voldoet voor Landschap en protret is onzin!
                100% gelijk Kevlar
                een FF is ongeveer een stop beter in high iso. Maar een goede 16mm op FF is zeer duur. (16-35 II) en je verliest 1,6x tele
                een crop is ongeveer een stop slechter in iso. maar breedhoek is evengoed afgedekt met een 10-22 usm, voor 1/3 van de prijs. en voor de rest ga je er alleen maar op vooruit in de langere lenzen.
                In de totaalprijs ga je voor een vergelijkbaar bereik een pak meer geld uitgeven voor FF.

Comment

Kijk we verwijten je alleen maar wat je zegt he als jij zo een sterke bewoordingen gebruikt als "maar voor landschap, portret,... voldoet hij alles behalve aan de voldoeningen." dan zeg je iets heel anders dan wat je nu zegt.

"Misschien niet de optimale" is niet hetzelfde als "totaal niet voldoen" he......

Vandaar ook mijn reactie want de jouwe leek op de gebruikelijke fanboy reacties om hun eigen merk maar te verdedigen. Wat ook de reden is dat ik het dan maar over APS vs FF gemaakt heb en niet over de toestellen of merken op zich.

Maar andere (fanboys?) hebben daar dan ook weer overgekeken gezien hun reacties die dus niet overeenkomen met wat ze zeggen.......
                  Men verwoording was de 1e maal inderdaad mischien niet optimaal om me juist uit te drukken. Maar geloof me vrij ik ben alles behalve een fanboy. Ik heb een antal jaren met canon gefotografeerd en was uitermate tevreden. Ben dan opzoek gegaan naar een verbetering en omdat ik door het hebben van maar 1 goede lens de opening had om nog van merk te wisselen. Heb ik puur de toestellen vergeleken en gekocht wat naar mijn wens was, ongeacht het merk.

On topic:

@ Galdie: de 70-200 van nikon is inderdaad zeer duur. Als optie zou je hier voor een 2e hands 80-200 f2,8 kunnen gaan. Of de Sigma 70-200 f2,8. Ik gebruik de laatste met volle plezier op men D700.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                    Ik denk dat ik mijn set-up gevonden heb, nl:

- Canon 7D
                    - Tamron 17-50 f2.8
                    - Canon 70-200 f4 L IS

Dan kom ik op 2630€ bij Konijn. Dat is kan net...

Nu, dit is wel gesteld dat die 7D goed in de hand ligt. Dat wil ik eerst uitproberen. Als dat niet het geval is weet ik nog niet wat ik ga doen.
                    Dan zou mijn voorkeur in tweede instantie uitgaan naar de D300s met diezelfde Tamron, maar aan het tele-einde zou ik het niet weten... De Nikon 70-200VR is ECHT schandalig duur (voor mijn budget toch)!
                    ik verklaar je bij deze gek om voor zoveel geld uit te geven en dan nog niet eens voor fullframe te gaan; beeldkwaliteit is gewoon niet te benaderen door een crop

koop gewoon één goeie body en één goede allround lens, zoals de 24-105L bijvoorbeeld, daar kan je toch ook geen tamron rommel (in vergelijking met canon L dan toch) met vergelijken

op budget van 2600 euro ga je toch geen 300 euro besparen op een body om dan nog met een crop te zitten, en dan eventjes extra glas bijkopen?
                    Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                      ik verklaar je bij deze gek om voor zoveel geld uit te geven en dan nog niet eens voor fullframe te gaan; beeldkwaliteit is gewoon niet te benaderen door een crop

koop gewoon één goeie body en één goede allround lens, zoals de 24-105L bijvoorbeeld, daar kan je toch ook geen tamron rommel (in vergelijking met canon L dan toch) met vergelijken

op budget van 2600 euro ga je toch geen 300 euro besparen op een body om dan nog met een crop te zitten, en dan eventjes extra glas bijkopen?
                      ik vind dit wel een erg minderwaardige kijk op een cropcamera, en dat is nergens voor nodig. Niet iedereen hoeft voor een FF camera te gaan.

euhm.. gek ?
                      ik vind het anders een erg goede set !
                      De 7D is een erg prima cropcamera, en de tamron (rommel ?? wtf, canon L is beter maar 3th party fabrikanten maken niet allemaal rommel daarom .. ) is een erg goede lens. Bovendien, wat jij zegt, een 24-105 is geen standaard all-round lens op crop (te weinig groothoek). Das natuurlijk persoonlijk, maar de meesten willen wat meer WA. Als de 17-55 dan buiten het budget valt, komt in de eerste plaats deze Tamron om de hoek kijken ..!

Wat de TS zelf wil/kan uitgeven is door hem bepaald. 300€ is al geen klein bier meer..

Alle input is welkom voor de TS, maar tkan ook best met wat minder arrogantie

Comment

voor portret waarom niet de nifty-fifty EF 50mm f/1.8 prime die maar 90 euro kost ?
                        Deze geeft uitstekende resultaten !!

Je haalt een L lens voor een bereik dat je misschien niet nodig hebt.

Voor landschappen is de 10-22 uitstekend op crop 629 euro

dan je walkaround lens, de 15-55 is de beste croplens en L waardig, haal je deze allemaal kom je op 2800 euro, net iets boven je budget maar je bent wel gesteld.

je kan ook de 15-85 in kit nemen die ook goed lijkt te presteren, dan kom je op 2500 ! die haalt op crop 24 - 136 !
                        Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Luxeprobleem.

Blijf gewoon bij nikon, en wacht tot de volgende bonus voor het duurdere nikon glaswerk.

Waarom veranderen als je er een tweede nikon kan bijnemen, handig als backup tijdens communies en ander aangelegenheden. Welke dat is laat ik aan jouw over.

Een ander mogelijkheid is ook dat geld niet direkt op te doen, en wat af te wachten of je er iets anders mee kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht

voor bepaalde toepassingen ben je niets met een 5D

het verschil tussen een crop 1.6/1.5 of 1.3 is echt niet dag en nacht verschil met een FF.

FF heeft zijn toepassing maar wat betreft beeldkwaliteit, wat dit ook juist mag weze, is er echt maar minimaal verschil.

als je niet direct iso6400 nodig hebt zou ik als advies geven koop een crop camera.. kan je veel meer mee doen dan een FF.. en de lenzen zijn een pak goedkoper.

buiten enkele specifieke toepassingen en de viewfinder is FF een beetje snob..

ik heb zelf een FF en crop trouwens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht

het verschil tussen een crop 1.6/1.5 of 1.3 is echt niet dag en nacht verschil met een FF.

FF heeft zijn toepassing maar wat betreft beeldkwaliteit, wat dit ook juist mag weze, is er echt maar minimaal verschil.

als je niet direct iso6400 nodig hebt zou ik als advies geven koop een crop camera.. kan je veel meer mee doen dan een FF.. en de lenzen zijn een pak goedkoper.

Ben toch wel benieuwd wat je met een 5D niet kan
                              Ik ga akkoord dat bv sport fotografie eenvoudiger zal zijn met een 1D of misschien zelf 7D. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan hé, voorbeelden genoeg te vinden trouwens.

Ik ben van crop naar FF overgestapt en ik vind het verschil in beeldkwaliteit toch wel noemenswaardig. Zeker als je nog die goedkopere EF-S lenzen gaat gebruiken.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht

Dit zegt mij wel genoeg!

Comment

Working...
                                X