Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
    Ik ben van crop naar FF overgestapt en ik vind het verschil in beeldkwaliteit toch wel noemenswaardig. Zeker als je nog die goedkopere EF-S lenzen gaat gebruiken.
    En ik ben van FF (5DmkII) naar crop (7D) gegaan, en ik beweer het tegendeel. Het enigste verschil is de ruis op hoge iso's. Maar voor de rest is een 7D toch superieur. Focus is iets wat ik bij canon nog nooit zo goed heb weten werken (zelfs niet op mijn 1Dmk3, de zoeker is helder en mooi groot, er zit een flitser op met wireless master mode, hij is bijna 50% sneller dan de 5D, en kost dan nog eens gevoelig minder.
    En die EF-S lenzen, zijn echt niet zo slecht, de 17-55 2.8 is beter dan de 24-105L, en de nieuwe 15-85 moet je ook niet onderschatten. de 10-22 is ook een zeer goede lens, die zich kan meten met de 16-35...
    En als je wil zet je er een FF lens op, slechter gaat ie niet worden op crop;-)
    Ik wil maar zeggen, laat ons nu niet teveel de FF ophemelen, het is niet zoveel beter als je het hele pakket bekijkt. zelfs integendeel.
    Noot: de 7D heeft zelfs een hogere pixeldichtheid dan de 5DmkII, en dat komt telewerk zeker ten goede. Een 400mm 2.8 is op ff niet meer dan dat, maar op tele is dat al 620mm 2.8..... reken uit het verschil in kostprijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Noot: de 7D heeft zelfs een hogere pixeldichtheid dan de 5DmkII, en dat komt telewerk zeker ten goede. Een 400mm 2.8 is op ff niet meer dan dat, maar op tele is dat al 620mm 2.8..... reken uit het verschil in kostprijs
      Klinkt leuk, vooral als er geen verschil in resolutie zou bestaan tussen de 5D2 en de 7D.

Comment

En waarom zou ik 400mm nodig hebben, of zelfs 620mm, voor de door mij voorgestelde soorten van fotografie? Trouwens, als ik op 200mm shoot op de 5D, kan ik er wel een crop uithalen die overeenkomt met de 620 lijkt me. Of is dat té optimistisch?

De keuze blijft moeilijk. Ik heb daarnet bij Konijn in Turnhout de 5DmkII met een 24-105mm L vast gehad... dat is toch mooi spul hoor!
        Last edited by Galdie; 21 januari 2010, 19:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
          En waarom zou ik 400mm nodig hebben, of zelfs 620mm, voor de door mij voorgestelde soorten van fotografie? Trouwens, als ik op 200mm shoot op de 5D, kan ik er wel een crop uithalen die overeenkomt met de 620 lijkt me. Of is dat té optimistisch?

De keuze blijft moeilijk. Ik heb daarnet bij Konijn in Turnhout de 5DmkII met een 24-105mm L vast gehad... dat is toch mooi spul hoor!
          Neem de 7D eens vast met een EF 24-70 f/2.8, Dat is ook mooi spul.

Een EF 50 F/1.4 is zeer scherp op een 7D overigens.

Neem een 7D met 400mm en maak er een uitsnede mee voor 800mm te simuleren.

Je kan zo blijven doorgaan.

Wat het grote verschil is tussen een 5Dmk2 en een 7D, is dat deze laatste vanaf niets is opgebouwd, alles is er nieuw aan ontwikkeld . De 5Dmk2 is geen nieuw ontwerp, maar een verbeterde functionaliteit van de vorige reeks. Pixeldensiteit en ruis staat volgens sommige op eenzelfde lijn. Maar vergelijk eens een 20D crop met een 7D crop.
          Bij deze laatste is de ruis beter terwijl de densiteit een pak groter is. dus wat die ruis betreft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
            Trouwens, als ik op 200mm shoot op de 5D, kan ik er wel een crop uithalen die overeenkomt met de 620 lijkt me. Of is dat té optimistisch?
            Amaai, vergeet het.
            Een uitsnijding van de 5DmkII komt overen met iets van een 10mpixels geloof ik. en daar heeft de 7D 18mpixels.
            En vergeet ook niet, dat je tijdens het fotograferen met een 5D maar 1 goed focuspuntje hebt, als je gaat croppen ben je meestal op een klein vlak bezig, en ga je ook moeilijker krijgen met de focus.
            Ik breek de 5D niet af, maar hoe goed ik hem ook vond; de 7D heeft meer in zijn mars.
            Spijtig dat het als een minderwaardige cropcam beschouwd word.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
              Ik zou wel eens willen weten waar zo een uitspraak op gebaseerd is. Dat een FF beter is dan een APS voor portret kan je nog verdedigen maar komen beweren dat een APS alles behalve aan de voldoeningen voldoet voor Landschap en protret is onzin!

De Tokina 12-24 op de 40D geeft groothoek. Kwaliteit van die lens is zeer goed (als ze bij Canon dan toch geen degelijke hebben ). Op de 5DII kan je hem ook zetten zelfs maar komt de rand van de lens in beeld, en is je bereik dus beperkt. Beetje gek als je een 24-70 hebt ook trouwens. Maar ik wou het eens proberen, en het gaat dus inderdaad. Op een 7D weet ik niet wat dat gaat geven...

EDIT: er werd naar een FF groothoek verwezen... oeps.
              Last edited by Yourt; 21 januari 2010, 22:13.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Dit zegt mij wel genoeg!
                alsof beeldkwaliteit een eenduidig begrip is,

ik durf er veel geld op verwedden dat niemand hier het verschil gaat zien tussen een foto gemaakt met een 7D en een 5Dmk2 met 85L lens op f8 bij iso 100 wanneer we bijvoorbeeld een afdruk maken van een 20 op 30cm.

in goede omstandigheden maakt het echt niet meer uit met welke dslr camera een foto gemaakt wordt,

het is pas in extreme omstandigheden dat een 1D / 5D zich zal gaan onderscheiden van de goedkopere modellen.

Comment

Amaai, vergeet het.
                  Een uitsnijding van de 5DmkII komt overen met iets van een 10mpixels geloof ik. en daar heeft de 7D 18mpixels.
                  En vergeet ook niet, dat je tijdens het fotograferen met een 5D maar 1 goed focuspuntje hebt, als je gaat croppen ben je meestal op een klein vlak bezig, en ga je ook moeilijker krijgen met de focus.
                  Ik breek de 5D niet af, maar hoe goed ik hem ook vond; de 7D heeft meer in zijn mars.
                  Spijtig dat het als een minderwaardige cropcam beschouwd word.
                  Ik ben het volmondig met u eens Rudy.

een vriend van me heeft overlaatst een crop cam gekocht, zelfs maar een 1000D met een kit lensje en ik ben danig verschoten van de beeldkwaliteit.

zelf ben ik een 5D gewoon met toch niet van de minste lenzen zoals een 85L/35L.

de kwaliteit van die 1000D camera was echt verbluffend goed, zeker voor die prijs.

een 7D is volgens mij de perfecte camera van canon prijs/kwaliteit. maar ik heb jammer genoeg die stop in de hoge iso's nodig anders was ik ook direct verkocht aan de features van een 7D.

Het voordeel van crop is gewoon dat de lenzen stukken goedkoper zijn!

het grootste nadeel in mijn ogen de viewfinder

Comment

Als 20 x 30 cm uw maatstaf is dan heeft u gelijk!

Comment

Ik ben het volmondig met u eens Rudy.

een vriend van me heeft overlaatst een crop cam gekocht, zelfs maar een 1000D met een kit lensje en ik ben danig verschoten van de beeldkwaliteit.

zelf ben ik een 5D gewoon met toch niet van de minste lenzen zoals een 85L/35L.

de kwaliteit van die 1000D camera was echt verbluffend goed, zeker voor die prijs.
                      Wel, daar heb ik een bedenking bij dan: ik heb die 1000D bij Fotorubens eens vast gehad en heb er 2 lenzen op gezet (en daarna op mijn 40D). En het verschil was groot, zoniet enorm. Met de Macrolens erop geraakte de 1000D in de winkel eigenlijk niet gefocust (manueel wel uiteraard). Met de 24-70 2.8 wel, maar dan nog was het snelheidsverschil tov de 40D echt heel groot en duidelijk merkbaar. En dan bedoel ik wel degelijk dezelfde lens op beide toestellen, na elkaar en gericht op hetzelfde rek met fototassen met dezelfde ISO waardes en diafragma.
                      Nu vind ik dat zo geen extreme omstandigheden hoor. En als ik zie hoe ik tegenwoordig met de 5DII mijn flits amper nog gebruik voor 'casual' fotograferen, dan is mij dat de prijs waard, zelfs zonder echte extreme omstandigheden.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

het grootste nadeel in mijn ogen de viewfinder
                        Heb jij al door de zoeker van een 7D gekeken ?
                        Ik vind het eerder een probleem dat wat je daardoor ziet beter kan zijn dan de foto achteraf

Bij m'n 400D was ik altijd aangenaam verrast

Comment

Ik raad je aan om, zoals hier eerder vermeld, eerst nog enkele weekjes te wachten tot er eventueel wat nieuw Nikon spul komt. Ik ben er niet van op de hoogte maar tlijkt me altijd wel het wachten waard

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk bericht
                            Ik raad je aan om, zoals hier eerder vermeld, eerst nog enkele weekjes te wachten tot er eventueel wat nieuw Nikon spul komt. Ik ben er niet van op de hoogte maar tlijkt me altijd wel het wachten waard
                            Ja of wat langer wachten, die D2134500 wordt een dijk van een camera. Allicht is de Canon 5Diiiiiiiiiii ietsje beter want die heeft tegen dan 5403MP.

Je kan blijven wachten, en zolang je wacht ben je niet goed bezig. De camera's van vandaag zijn goed genoeg en velen geloven het niet, maar die blijven werken nadat er een vervanger uit is .

Het is ook twijfelachtig dat dat nieuw spul goedkoper gaat worden. Het zou kunnen dat dan een D700 goedkoper wordt. Maar die mooie lenzen van Nikon zullen allicht niet in prijs zakken. En dat was nu net het puntje van de TS.

@Galdie: Uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen. Met geen van beide systemen doe je een echte miskoop. En met geen van beide doe je de koop van leven. Het is voor een groot stuk je hart volgen. Ben je gelukkiger met een Mercedes of een BMW?
                            Last edited by FotoDirk; 24 januari 2010, 20:10.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk bericht
                              Ik ga inderdaad nog wat weekjes wachten, om goed te kunnen overpeinzen wat ik ga doen. Maar niet om de nieuwe Nikon-spullen te bekijken.
                              Want wat gaat er aan komen van Nikon? Een nieuwe D90? Niet geïnteresseerd... De D900? Waarschijnlijk veel te duur...

Pfff.... wat een ellende hè . Neen, serieus ik denk dat ik misschien toch voor de 7D zal gaan om de volgende redenen:
                              - betaalbaarder
                              - beeldkwaliteit ver genoeg vergelijkbaar met 5DII ('k zal er mijn foto's wel mee gemaakt krijgen zeker? Als het met een 7D nog niet lukt, met wat dan wel?)
                              - lenzenaankoop gemakkelijker (en eveneens betaalbaarder voor de zelfde range)
                              - draadloze flitsmogelijkheden
                              - reeds ingebouwde flits (voor de noodgevallen hè!)
                              - afdichting nog iets beter
                              -...?

Comment

Ik was alleen nog aan't denken aan de lenzen. Als ik volgende set koop:
                                - 7D
                                - 17-40L
                                - 70-200L f4 IS

dan kost dit nieuw ongeveer 2900€ (dus iets extra sparen), en met tweedehands lenzen (zonder garantie) kost dit om en bij de 2600€. De laatste combinatie zou ik in één keer kunnen betalen, maar dan heb ik geen garantie. Dus voor een verschil van 300€ heb ik dan nieuw spul.

Is het dat waard die 300€ (gesteld dat je de meeste garantie/verzekeringen altijd voor niets betaalt)?

Comment

Working...
                                X