Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OLympus, Zuiko, Flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: OLympus, Zuiko, Flitsen

Vind je deze dingen niet zo belangrijk dan koop je met de E-620 een goedkopere en kleinere E-30..............kortom een prima camera!!!!!!!!
    Dat bevestigt ook de voorbeeldfoto's op onderstaande link. Met verschillende lenzen genomen onder verschillende ISO waardes. Vooral veel foto's met de 14-42 kitlens. Kun je eens mooi vergelijken. Ziet er zeker niet slecht uit. Tenzij je naar ISO 3200 gaat maar die 14-42 kitlens is zeker knap.

http://fourthirds-user.com/2009/03/e...ge_samples.php
    Nikon D70

Comment

Dus,

Vandaag naar winkel geweest. Helaas was de E 30 niet aanwezig in de zaak. Ik kon dus niet even vergelijken, en misschien maar goed ook. Zoals ik al eerder aangaf blijf ik een beginner, een abslolute beginner...

Ik heb een kit gekocht met 14-42 lens en grip in één. Een 2e hands 40-150 lens en een sandisk kaart van 4 gb. De actiebrief voor gratis accu zit in de bus. De bijgeleverde accu laad op.

Ik heb de 12-60 nog even in handen gehad.......sjeeses wat een rioolbuis. Ik weet het, ik ben niks gewend. Zodra ik denk hogerop te moeten, is dat toch de lens die ik erbij wil hebben. Maar met flitser FL36 R NL en lens kom ik speurendeweg toch snel op 950 euro....nog ff wachten dus.

Vanaf nu is het een kwestie van een lange leerweg, geduld, opladen, weggooien, cursus,leren, opladen, wegooien.......afrdukken...

Belgiumtuv.

Comment

Gefeliciteerd met de aankoop Belgiumtuv,

Het was precies Olympus dag want ik ben ook gaan kijken.
        Bij Fotokonijnenberg heb ik ze laten reserveren. Er zijn niet veel winkels die ze anders in huis hebben. Dus ik kon wel vergelijken.

Jezus, de zaterdag namiddag is niet de meest geschikte moment. Wat een rij wachtenden. Duurde efkens. Aan de andere kant nemen ze voor elke klant veel tijd om hun uitleg te doen dus da's positief.

Die E-620 is klein maar toch wel erg leuk toestel, ligt eigelijk nog beter in de hand dan ik gedacht had. Die E-30 is een ferm stuk groter toch sluit beter aan bij hetgeen ik nu heb, D70.

Bij Olympus zit het verschil hem vooral in de bodies. De grootte vooral maar qua prestaties en kwaliteit moeten ze zeker niet voor elkaar onderdoen. Uiteraard hebben de duurdere modellen wat meer toeters en bellen in huis zou anders een slechte strategie zijn.

Omdat ik tegen de verkoper zei dat ik geneigd ben om me later een 50-200 SWD te willen bijkopen raadde hij me toch de E-30 aan. Ook al omdat ik als standaardlens de 12-60 SWD zou willen nemen (twijfel eigenlijk nog met de 14-54). Past beter bij elkaar.

Nu niet dat dat niet op een E-620 zou passen maar dan wel met grip.
        De viewfinder is bij de E-30 ook iets groter. Voor mij beter als brildrager hoewel de E-620 ook zeker niet te klein is.

Voor mij zal het een E-30 worden.
        Ik heb nu nog wel niet gekocht. Ik wou de PMA beurs afwachten in februari hoewel ze bij Fotokonijnenberg denken dat er een opvolger voor de E-3 zal komen. Dit is nu éénmaal het oudste model.

Nu heb ik die 12-60 niet vastgehad. Is dat zo'n grote lens?

Algemeen Olympus

Ik heb eigenlijk ook nog een klein verhaaltje in mijn zoektocht naar Olympus maar ik denk dit in een ander topic te plaatsen anders word het hier zo lang en misschien wat off topic hé. Het gaat over de ruis, olympus tegenover nikon of canon, de megapixels.
        Ik heb veel opgestoken vandaag waarin bevestigd wordt dat Olympus sterk onderschat wordt.
        Nikon D70

Comment

Ik snap je punten. Ik heb wel de E3 in handen gehad, en ook die is inderdaad "veel meer" camera. Misschien later als ik groot ben, en zo ver gevorderd als jullie.....

Voor mij is dit denk ik een goede keus. Zonder de grip en de 14-42 erop is het de camera die ik voor ogen had. Wel erg klein, maar ideaal om eventjes mee te nemen. Ook voor mijn vrouw, die nu nog niks wil weten van de nieuwe inwoner.

En ja, minpuntje is inderdaad een klein zoekertje. Waar ook steeds het licht van het beeldschermpje irritant in je ogen schijnt. Misschien snap ik nog niet hoe je dat uitzet. Net als de stroboscoop die ik niet uitkrijg in de autostand.

Ook was het in de zaak waar ik was denk ik vandaag voor half geld, wat een mensen. En wat een moois allemaal. Ik ben overigens niet iemand die allerhande verhalen wil aanhoren van verkopers. Ik kom,zie en overwin. Dus, E620 naast E30 kon niet. E3 stond toevallig met 12-60 dus dan die maar. IK had mijn keuze toch al gemaakt. Kaartje opadvies verkoper, en één die erbij zat.

Die 12-60 is in mijn ogen misschien erg groot. Ik ben niks gewend, moet je maar denken. Verhoudingsgewijs was het op de 620 best een pleegezicht. (plee is een minderwaardige term voor wc )

{blij} Ik ben in ieder geval erg blij met mijn nieuwe speeltje. De eerste wazige foto's zijn binnen. De eerste scherpe trouwens ook. Morgen eens bij daglicht proberen.{blij/}

Tuv.

Comment

Hier is mijn verhaaltje in mijn zoektocht naar olympus.
            http://forum.belgiumdigital.com/f6/o...ng-297243.html
            Nikon D70

Comment

[QUOTE=polleke_cgc;2553003]
              Oorspronkelijk geplaatst door 2552962

Ik denk toch dat jullie de lenzen (en de kwaliteit ervan) van Olympus redelijk onderschatten :
              Een ED 300 f2.8 weegt 3290 gr (en is dus geen zoomlens).
              Een ED 90-250 f2.8 weegt 3270 gr...
              Een ED 50-200 f2.8-3.5 weegt 995 gr...

En dus zonder stabilisatie, want die zit niet in de lens...
              Vooral die voorlaatste mag altijd eens in mijn fototas verschijnen, alleen is ze een beetje te duur...
              Bij zulke glasklonten is stabilisatie technisch ook (nog ) niet mogelijk
              Overigens zouden die dingen (nog) groter en zwaarder zijn als ze een 1.6 cropsensor zouden moeten belichten.
              Last edited by Keeskanon; 7 februari 2010, 00:10.

Comment

Welke camera je ook koopt, zorg dat je meteen goede lenzen erbij neemt.
                De lenzen heb je voor het leven, als je tenminste bij hetzelfde merk blijft.
                In het geval van Olympus laat je de kitlenzen voor wat ze zijn.
                Koop er een pro lens bij, dus niet de 14-45 maar de 14-54 of de 12-60.
                Ze zijn lichtsterker, spatwaterdicht en een goede scherpstelling bij alle diafragmas.

Als je nu een kitlens koopt zul je later toch overstappen naar een pro lens, dat kost dubbel geld.
                Er zijn mensen genoeg die hun kitlens te koop zetten op marktplaats omdat ze deze in willen ruilen voor een betere lens, dat zegt toch genoeg.....
                Als je enkele voorbeelden wilt zien van de 50mm, 14-54 en de 50-200 lenzen, kijk dan even op mijn site en blog.
                Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Ben ik met je eens Peer,

Het is natuurlijk erg aanlokkelijk in de winkel.
                  Als iemand een camera wenst te kopen, zeker de beginners zullen die haast nooit meteen naar betere glas kijken want de prijs loopt dan al direct op. Ergens is dat verstaanbaar. Je wilt ergens starten.

Ik heb die fout ook gemaakt maar nu dat ik naar Olympus ga overstappen ga ik me meteen de pro lens kopen. Hoewel ik er niet goed uitkom dewelke. 14-54 of de 12-60.

Ik denk qua kwaliteit dat er geen verschil is. Alleen het bereik van de 12-60 is toch wel heel erg aantrekkelijk. Nadeel is wel dat ie zwaarder is dan zijn 14-54 broertje. Aan de andere kant voor landschappen is die 12 toch wel beter en aan de andere kant de 60 ideaal.

De 14-54 heeft dan weer als voordeel dat die dezelfde diameter heeft als de 50-200 (67mm) voor een filter bijvoorbeeld.

Zijn er nog punten? jij hebt de 14-54 zie ik.
                  Nikon D70

Comment

Peer, dat advies heb ik eerlijk gezegd even naast mij neergelegd. Ik ga eerst leren foto's te maken. En hopenlijk snel van de autostand af..... Daarna is het absloluut mijn plan een beter objectief te kopen.

Ik zal zeker straks even op je site/blog kijken.

{controle} alles redelijk geschreven, geen domme vragen....oké hij ken {/controle}

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib Bekijk bericht
                      Ben ik met je eens Peer,

Het is natuurlijk erg aanlokkelijk in de winkel.
                      Als iemand een camera wenst te kopen, zeker de beginners zullen die haast nooit meteen naar betere glas kijken want de prijs loopt dan al direct op. Ergens is dat verstaanbaar. Je wilt ergens starten.

Ik heb die fout ook gemaakt maar nu dat ik naar Olympus ga overstappen ga ik me meteen de pro lens kopen. Hoewel ik er niet goed uitkom dewelke. 14-54 of de 12-60.

Ik denk qua kwaliteit dat er geen verschil is. Alleen het bereik van de 12-60 is toch wel heel erg aantrekkelijk. Nadeel is wel dat ie zwaarder is dan zijn 14-54 broertje. Aan de andere kant voor landschappen is die 12 toch wel beter en aan de andere kant de 60 ideaal.

De 14-54 heeft dan weer als voordeel dat die dezelfde diameter heeft als de 50-200 (67mm) voor een filter bijvoorbeeld.

Zijn er nog punten? jij hebt de 14-54 zie ik.
                      Heb zelf de 14-54II. De 12-60 is wel nog beter. Naast de voordelen die je al hebt opgenoemd is ze oa ook sneller qua AF (door de SWD-motor). Maar het fel hogere prijskaartje heeft me er toch van weerhouden om dat ding te nemen. Bijna het dubbel vond ik er toch over. Voor mij is het gewoon een hobby. Ermee smijten vind ik niet nodig...

PS : de auto-stand laat je beter gewoon helemaal vallen. Gebruik de P-stand : daar zal je meer leute mee beleven...
                      Groeten,

Polleke

Comment

PS : de auto-stand laat je beter gewoon helemaal vallen. Gebruik de P-stand : daar zal je meer leute mee beleven...
                        Ik neem even aan dat deze voor mij is.

IK heb werkelijk nog weinig lol van de andere standen dan de autostand.

Maar ik lees nu dat de P-stand dus de eerste cq beste is om mee te experimenteren. Heb al leuke en redelijke scherpe plaatjes gemaakt. Vandaag geen 'playtime' gehad helaas. Spreek woensdag mijn fotokennis weer. Eens kijken of we verder komen. Helaas hebben we nog geen van 3en tijd voor een cursus(je)

Wel een flitser besteld. De witte wintergezichtjes zijn op de foto alsof ze uit een meelfabriek komen. Ik hoop dat de indoorkiekjes beter zijn met licht wat niet recht op het doel komt.

Tuv.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib Bekijk bericht
                          Wat olympus me vooral aanspreekt zijn de toch wel compactere lenzen dan die van Nikon en Canon ook al zijn de lenzen lichtsterk en hebben ze een groot bereik.
                          Verder spreekt me ook de manier aan van de stabilisatie in de body en niet in de lenzen.
                          Ik vind trouwens de jpeg's die uit een Olympus komen vele malen scherper dan van bvb Nikon.
                          Net zoals vroeger uit mijn compact olympusje. Misschien ligt het aan de lenzen? I don't know.
                          Ik vermoed dat Nikon zijn foto's autmatisch softer zijn.
                          Ik heb ze liever met wat meer karakter.
                          Ik heb met mijn Nikon nooit dezelfde foto's kunnen maken zoals ze uit mijn Olympus kwamen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben best tevreden alleen mis ik de foto's van destijds. Het contrast, de scherpte en de natuurlijke kleuren die een Olympus teweegbrengt spreken me erg aan.
                          Wat je daar zegt heb ik laatst ook ervaren. Ik schiet zelf met een E-520, maar had laatst een Nikon D90 van een leraar op school in mijn hand tijdens de skidag. ISO 800 had iets minder ruis, maar behoorlijk minder kleur! Ik zocht in de instellingen of ik 'm niet per ongelijk op monochroom had gezet, maar nee, de kleuren zijn gewoon veel minder levendig.

Ik ben zelf op dit moment ook aan het sparen voor een 12-60. Mijn body gaat nog 30.000 kliks mee dus ik heb nog genoeg tijd om daarna voor de E-3 of misschien wel een nieuw model te sparen.

Als je nu trouwens gaat kiezen: neem een E-30, dan heb je een veel robustere camera met gratis grip of flitser: doen zou ik zeggen.

Comment

Het zal inderdaad de E-30 worden met de 12-60.
                            Ik ga nu nog wel even afwachten om te kijken wat Olympus misschien in petto heeft.
                            Ik zou sowieso voor 31 maart moeten bestellen ivm met de cashback garantie.
                            Het zou dan de flitser worden.
                            Nikon D70

Comment

top. 10 dagen verder en de accu is binnen. terwijl ik mijn aankoopbon was vergeten mee te sturen. Setje compleet, op naar de eerste knappe foto.

Comment

Working...
                              X