Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OLympus, Zuiko, Flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• OLympus, Zuiko, Flitsen

Dames, en waarschijnlijk ook heren.
    IK heb jaren geleden een analoge spiegelreflex gehad, totdat deze incl 2e lens en diverse goederen uit mijn woning werden ontvreemd. Omdat ik nog prof nog amateur nog hobbyist ben heb ik daarna besloten op een compact over te stappen. Ook de prijzen van de digitale opvolger van mijn analoge 7xi lieten mijn broek aardig zakken.

Nu die foto’s van mijn compact vaker tegenvallen en vrienden en buren regelmatig met een dslr rondlopen, kan ik niet meer achterblijven. Inmiddels hebben 2 vrienden en ik besloten een cursus te gaan volgens voor beginners in de digitale spiegelreflexerij. Uiteraard nadat ik mezelf een nieuwe kado heb gedaan.

Wel, helaas voor mij word ik aangetrokken door Olympus. Mijn nichtje werkt met een E420 als professional en ik strandde eens op een forum vol liefhebbers van dit merk. (forum of topic kan ik niet meer vinden) IK lees nu op diverse site’s dat ik bij een klein clubje ga horen. Maar ik kan nu eenmaal niet meegaan in wat een ander heeft, of populair is. Iets wat vaak in mijn nadeel werkt, ik weet het.

Zoekende weg kom je als leek van alles tegen. Maar google liet mijn oog op de E620 vallen. Mede door zijn compacte afmeting en gewicht. (mee in rugtas als ik ga vissen) Volgens de liefhebbers een mooie camera. En voor een leek als mij waarschijnlijk te hoog gegrepen, maar hé, het oog wil ook wat en ik ben gek op knopjes en lampjes. (zegt mijn vrouw)

Alleen heb ik één probleem. IK blijf zoeken op internet of er één iemand positief is met betrekking tot het gebruik met de Zuigo 12-60. Niet door zijn gewicht, maar door zijn lengte. De standaard flitser zou niet hoog genoeg komen om over de lens heen te schijnen/flitsen. En daardoor word de onderkant van de foto onderbelicht.

Daar ik de camera ga gebruiken voor eigenlijk alles wat ik hiervoor met mijn compact deed, Wil ik liever niet een extra flitser er op hebben. Ik zal hem meenemen op vakantie, werk, vissen, kinderen, voor de lol enz enz. En gezien ik niet echt super voorzichtig ben, zal hij vaak naakt in mijn bussie,tas,woning liggen. Ik ben bang dat ik straks, als deze combi te groot of te omslachtig word, ik eerder grijp naar de compact, zoals mijn vrouw al aan het voorspellen is……. En het zou niet zo mooi wezen als die straks gelijk krijgt.

Wie o wie kan hier een overduidelijk antwoord op geven. En dan graag in Jip en Janneke taal. Sommige topic’s hier doen mijn hersenen kraken van de voorbijkomende vaktermen. Straks als ik op cursus zit zal het waarschijnlijk allemaal duidelijk worden, tot die tijd leesikdaarsneldoorheen.

Of moet ik toch uitkijken naar de grotere E30, die als kit word aangeboden met deze lens? Maar ook weer een stuk duurder is. ( Eigenlijk stopte mijn budget bij 600/800 euro. Maar omdat ik dacht dat 14-54 te weinig was kwam ik op de 12-60.)

Met afwachtende groeten. Tuv.

Overigens al een hoop opgestoken hier als leek.

Re: OLympus, Zuiko, Flitsen

Hallo Tuv , Waarom niet de E620 nemen met de Kitlens 14-42 en de 40-150 heb gezien bij Foto Konijnenberg aan ongeveer 605Euro . met de 14-42 heb je geen problemen met de flitser .Alleen de zonnekap verwijderen als ge flitst .Waarom nu al meer dan 800 Euro uitgeven aan de 12-60 Zuiko terwijl de kitlens 14-42 en 40-150 heel goede lenzen zijn.Ge kunt later nog altijd de 12-60 aanschaffen,Mocht ik in uw plaats zijn ik begon met de 2 Kitlenzen.

Groetjes
    Albert

Comment

Tuv,

Zoals Albert zegt is het zeker goed om met de 2 goede kitlenzen te beginnen en later als je er behoefte aan hebt, een trapje hoger te gaan en vb de 14-54mm of 12-60mm aan te schaffen. De beide lenzen (14-54mm en 12-60mm) geven beiden inderdaad een slagschaduw bij gebruik van de ingebouwde flits. Zelf heb ik ervaring met beide lenzen en heb uiteindelijk de 12-60mm gehouden en ben hier supertevreden mee! Zeer scherp, contrastrijk en natuurlijk die 12mm breedhoek!
      Op de E620 wordt de 12-60mm al wel een beetje zwaar ten opzichte van de camera.
      De 14-54mm is (denk ik) voor de E620 een betere balans.

Een spiegelreflex zou ik trouwens nooit zomaar in de wagen laten rondslingeren, er zijn compacte tasjes genoeg om ze vlug in op te bergen. Anders zou ik het zeker bij een fatsoenlijke compact of bridge camera alla Panasonic FZ38 houden of Canon G11.
      enkele grote Nikons , enkele kleine Oly's

Comment

Hai,
        UIteraard heb ik overwogen (en doe dat nog steeds) om 1 of 2 kitlenzen te kopen ipv de 12-60. Maar ik ben nou eenmaal (nog) geen (amateur)fotograaf die het wisselen van lenzen als 2e natuur heeft. Laat staan het meenemen daarvan. IK dacht eigenlijk slim (lui) te wezen en één alround lens te kopen. En dan gelijk een wat betere. Tenslotte is dat iets wat je vaak leest, investeer in een goede lens!

Als ik IvanD mag geloven is het zoiezo al een probleem met de flitser, zucht.

Tuv

Comment

Hey Tuv,

Een echt zwaar probleem zou ik het zeker niet noemen...
          Bij de 14-54mm is de slagschaduw redelijk snel weg (vanaf een 20mm ingezoomed dacht ik). Ik had ook altijd een klein kapje in m'n cameratas dat ik op de flitser zette en zo het flitslicht zachter maakte en de slagschaduw verwaarloosbaar was. Bij de 12-60mm hielp het kapje niet echt.

Het kapje was een hoekje uitgesneden uit een leeg busje Tahiti-douchegel, zeer klein, goedkoop en praktisch

Groeten
          Ivan
          enkele grote Nikons , enkele kleine Oly's

Comment

Ik heb op youtube review gezien van deze lens. Wat een pijp zeg! Ook die 14-54 is aardig groot te noemen.

Leuk knutselwerk. Die zeep is volgens google redelijk .be Aardig stukje knutselwerk.

Om nou straks bij elke (binnen) foto te moeten denken aan de zoomstand vind ik ook niks. Ik denk dat ik toch maar moet afzien van die 12-60. En echt als beginner moet instappen met "wat minder" spul.

Maar de E30, is die dan zoveel hoger dat de flitser over de lens komt? Of gaan ze er in dat segment van uit dat je met een grotere flitser werkt?

/mompel/ waarom ben ik niet net als zoveel mensen hier om mij heen. Kopen wat de verkoper heeft liggen....
            Last edited by belgiumtuv; 17 januari 2010, 21:47.

Comment

Beste,

zoals ik nu je behoeften lees aan wat je wilt gaan fotograferen is de E30 overkill. De camera is echt wel zwaarder als de E620. En je wilt juist "wendbaar" blijven. En aan beeldkwaliteit maakt het ook niet veel uit. Als de slagschaduw een probleem is, koop je er een METZ flister bij. De flitser met het richtgetal 36 kost zo rond de 100 euro dacht ik. Bovendoen geeft dat ook een veel beter resultaat als de ingebouwde flister. Als ik hou was zou ik zo starten:

De E620 met 2 kitlenzen.
              Een externe flits van Metz (die werken ook goed in de autostand !)

Daarna schaf je aan:

35 mm macro

Dan heb je voor een redelijke prijs, lenzen waarmee je alles kunt fotograferen. Daarna zou ik ze aanvullen met:

12-60 mm
              50-200 mm

Maar dat is als je de hobby echt serieus gaat nemen. Deze lenzen zijn echt serieus duurder.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,
              Bart

Comment

ik heb me ook de E620 met 2 kitlenzen aangeschaft!
                ideaal om "te starten" !

gewoon kopen die handel!

Comment

Om het wel nog even lastig te maken : als je een E-30 koopt tot 31/03/2010 krijg je er gratis een flits bij (een FL-36R).
                  Die flits kost wel wat meer dan 100 € (bij fotokeun : 202 €...).

Het is wel zo'n rebate aktie... (link).

Die E-30 is inderdaad een pak groter en zwaarder dan de E-620, maar eigenlijk vind ik dat ook z'n groot voordeel...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Kijk hier eens

Met deze erbij blijf je nog binnen uw Budget
                    Groetjes
                    Albert

Comment

is fotokonijnenberg betrouwbaar op bestellingen van Nederland naar België?
                      de reden dat ik daar wil kopen is omdat de camera die ik wil, daar 100 euro goedkoper staat, en dat is natuurlijk niet niets.
                      Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
                      Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinkiePix Bekijk bericht
                        is fotokonijnenberg betrouwbaar op bestellingen van Nederland naar België?
                        de reden dat ik daar wil kopen is omdat de camera die ik wil, daar 100 euro goedkoper staat, en dat is natuurlijk niet niets.
                        Is zeker betrouwbaar heb verleden week nog een witbalansfilter en een afstandsbediening besteld. Maandag besteld en donderdag geleverd:.Je moet wel kijken of de camera in voorraad is.meestal ga ik zelf naar konijnenberg in Turnhout ,maar had verleden week geen tijd.

Groetjes
                        Albert

Comment

hazo, dus als ik 'n kit koop, maar de draagriem is niet op voorraad want doen ze dan? of wordt de bestelling uitgesteld tot het op voorraad is?

groetjes
                          Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
                          Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Comment

Allen, ben net thuis en zie een hoop reacties. GA vanavond later even doorspitten.

Tuv.

Comment

Feit is dat ik aan het 'voelen' raak in een winkel.. IK heb ook grote handen, dus misschien is die E620 straks een drama om vast te houden. (smoes voor E30)

Zonder dollen. IK vind het erg moeilijk, eerlijk gezegd.

In één keer goed, of starten met een kit?
                              Met of toch liever zonder opzetflitser?

Ga ik die kitlens 40-150 gebruiken? Of moet ik alleen de 14-42 kopen? Die ik dan voor binnenshuis en standaard fotowerk ga gebruiken. Of is het zonde om voor die paar centen de 40-150 lens te laten liggen?
                              En nu Polleke zich mengt in de strijd, moet ik maar naar een winkel gaan en echt die E30 gaan voelen/wegen. En bv (willekeurige link) voor dit gaan. http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._35-56_af.html

Zodat eventueel later een lens als 12-60 geen probleem meer is. Of is dat gezien ik nul ervaring heb weggegooid geld en of tijd?

IK vind het erg moeilijk, eerlijk gezegd....Tuv.

Comment

Working...
                              X