Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OLympus, Zuiko, Flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: OLympus, Zuiko, Flitsen

Ben ik weer ff. Ben (gelukkig in tijden van crises en vorst) erg druk laatste tijd.

Heb een beroeps gevonden die nu ook met de E620 werkt. UIteraard heeft hij een scala aan lenzen. Volgende week woensdag mag ik hem even vasthouden. Hijzelf is bijzonder tevreden overgestapt naar Olympus. Terwijl hij toch een huis vol materiaal heeft. Hij verzameld bv antieke toestellen van Leica. En werkte veel met Nikon en Canon, Ik zie er naar uit.

Intussen slurf ik natuurlijk over internet. En nu valt het mij op dat sommige winkels bij de camera hebben staan dat de handleiding in het duits is. Weer anderen hebben erbij staan dat het een NL model is. En bij de meeste staat niets vermeld.

Waar moet ik in deze op letten?
    Tuv.

Comment

Wel, helaas voor mij word ik aangetrokken door Olympus. Mijn nichtje werkt met een E420 als professional en ik strandde eens op een forum vol liefhebbers van dit merk. (forum of topic kan ik niet meer vinden) IK lees nu op diverse site’s dat ik bij een klein clubje ga horen. Maar ik kan nu eenmaal niet meegaan in wat een ander heeft, of populair is. Iets wat vaak in mijn nadeel werkt, ik weet het.
      Waarom helaas?
      Klein clubje. Kleiner dan Nikon en Canon ja maar daarom niet minder goed hoor.
      Liever een klein clubje met enthousiaste mensen voor het merk dan een grote club met duizenden vragen. Daar word je toch niet wijzer van.

Ik zou niet weten waarom het een nadeel is omdat je voor iets anders gaat dan jan en alleman. Ik werk ook met een Apple i.p.v. een Windows pc. Apple maakt ook misschien maar 4% uit van de computermarkt. De club is ook kleiner zeg maar.

Kies en koop wat je aanspreekt zou ik zo zeggen.
      Ben vandaag zelf naar een Olympus gaan kijken. De winkel wist me te zeggen dat inderdaad velen gaan voor Nikon of Canon omdat de merken bekender zijn om één of andere redenen. Meer reclame etc maar dat ze daarom zeker niet beter zijn. Ze hebben er eigenlijk ook geen verklaring voor.

Het is eigenlijk een beetje de onwetendheid van de mensen die hen doet kiezen voor merken zoals Nikon en Canon omdat ze zien dat anderen dat ook hebben en denken dat dit dan het beste is.

Ik ben ook van plan om naar Olympus over te stappen. Ik heb nu een Nikon D70 en 18-200VR.

Wat olympus me vooral aanspreekt zijn de toch wel compactere lenzen dan die van Nikon en Canon ook al zijn de lenzen lichtsterk en hebben ze een groot bereik.
      Verder spreekt me ook de manier aan van de stabilisatie in de body en niet in de lenzen.
      Ik vind trouwens de jpeg's die uit een Olympus komen vele malen scherper dan van bvb Nikon.
      Net zoals vroeger uit mijn compact olympusje. Misschien ligt het aan de lenzen? I don't know.
      Ik vermoed dat Nikon zijn foto's autmatisch softer zijn.
      Ik heb ze liever met wat meer karakter.
      Ik heb met mijn Nikon nooit dezelfde foto's kunnen maken zoals ze uit mijn Olympus kwamen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben best tevreden alleen mis ik de foto's van destijds. Het contrast, de scherpte en de natuurlijke kleuren die een Olympus teweegbrengt spreken me erg aan.

De lenzen Zuiko 12-60 en 50-200 spreken me enorm aan. Qua bereik, toch lichtsterker dan de standaard Nikkors die meestal 3,5 - 5,6 zijn. En als je alles bekijkt toch een stuk goedkoper dan de Nikkors bvb. en minder heavy.

Nu zit ik toch ook met de vraag of ik niet meteen voor een 12-60 zou gaan of voor een kitlens.
      Naar ik vernomen heb zijn die ook erg goed.

Ik zou gegaan zijn voor een E-30 12-60 maar ik ben vandaag naar een winkel geweest waar ze me een e-520 + een 14-42 kitlens willen verkopen voor een knap bedrag.

De vraag is nu ook of ik deze moet kopen of toch voor een E-30 gaan.
      De instapdrempel zou natuurlijk wel heel veel lager zijn.

Ik heb nu 4 jaar een Nikon en ben ermee vertrouwt. Toch zou ik graag voor Olympus gaan vanwege de toch wel uitstekende lenzen, de compactere hardware (meer comfort) en het karakter van de foto's (rechtstreeks uit de camera wel te verstaan) die me aanspreekt.

Ik ben enorm benieuwd naar je ontmoeting met de beroeps die overgeschakeld is naar Olympus belgiumtuv.

Zijn reden om over te schakelen naar Olympus zou interessant zijn om eens te weten.

Je ziet, misschien klein clubje maar het bestaat hé en je bent zeker niet de enige.

Nog interessante forums maar dan wel vooral wat meer Olympus gebruikers zijn:
      http://www.digifotofreak.nl/ en http://zoom.nl/forum/viewforum.php?f=22

Ik ben eigenlijk blij dat Olympus hier nu ook wat begint te leven op dit forum.
      Nikon D70

Comment

Hai, Pondlib.

IK ga denk ik ook kopen wat me aanspreekt. Soms moet je afgaan op een eerste gevoel. En meer heb ik niet. Voor de rest ben ik redelijk groen in deze tak van sport. Ik denk dat ik wat extra geld opzij ga zetten om een E620 te kopen, eventueel met een kitlens. En snel, of meteen, voor de 14-54 of 12-60. De 'beroeps' heeft een batterijgrip er onder voor. Volgens hem ideaal. Zijn handen zijn in die van mij klein te noemen. Maar goed, dat zie ik als het goed is woensdag. Hij gebruikt eigenlijk nooit de standaard flitser, voor jullie heel gewoon, voor mij best onhandig. Misschien moet dat er ook maar van komen.

Als ik niet oppas word ik straks nog een echte hobbyfotograaf....
        Naast mijn andere hobby's zal er weinig tijd voor zijn, maar met het vissen is het misschien leuk te combineren, wie weet.

Ik ben enorm benieuwd naar je ontmoeting met de beroeps die overgeschakeld is naar Olympus belgiumtuv.

Zijn reden om over te schakelen naar Olympus zou interessant zijn om eens te weten
        Zijn rede was een berg vaktermen, formaat van camera, lenzen en waarschijnlijk zijn ervaring in het algemeen (vaktermen)

De man is inmiddels met pensioen maar maakt nog voor diverse instellingen, verenigingen,bedrijven, vrijwilligers, sport en dorpsfeesten fotopresentaties. IK mag er van uit gaan dat hij weet waar hij over praat. Maar uiteraard is hij net als zovele, een man met een mening en eigen smaak. Ik ben wel zo redelijk dat zijn uitspraken niet die van het vaticaan zijn.

Tuv.

Comment

Dat vind ik nu es tof se, dat er meer Oly gezinden blijken bij te komen!
          Ik heb enkel maar lof over Olympus, ben zelf ooit begonnen met een OM 2 ( van mijn eerste verdiende centjes) En ondertussen weer een tweetal jaartjes bezig met de E 510 .
          Aangekocht bij foto Konijnenberg te Turnhout ( zelf afgehaald) met de twee kitlenzen 14-42 mm en 40-150 mm ; en zéér content ! Maar ondertussen, (ne mens wel es wat meer hé ) heb ik al de lichtgevoeligere lenzen 12-60 mm en 50-200 mm ED (swd) gekocht en ben ik méér dan tevreden.De E 510 body is licht en handig in gebruik, denk dat de 620 daarin niet veel zal verschillen. Als ik vergelijk met andere camera merken, vind ik dat Oly zeker niet duur is en dat je kwaliteit hebt voor je geld!
          Succes met je aankoop, ben eens benieuwd!
          Indien nog vragen, geen probleem hoor

Groetjes Maddy.
          zero

Comment

Eind 2008 heb ik me een E520 aangeschaft met de 2 bijhorende kitlenzen (overgestapt van video naar foto en dus beginneling). Op het ogenblik bezit ik buiten het voorgenoemde een E30 + 12-60 + 50-200(beide SWD) + macrolens sigma 105. De overstap naar de E30 was een goede beslissing voor mij (in de winter doe ik veel aan vogelfotografie en het verschil tussen beide toestellen is enorm groot wat betreft snelheid en scherpte instelling) . De 2 kitlenzen gebruik ik niet meer en liggen in de kast. De nieuwe lenzen zijn werkelijk fantastisch en ook een groot verschil met de kitlenzen. Ik raad aan eventueel te wachten tot ge de E30 en eventueel de 12-60 en de 50-200 te kunnen kopen. Ge zult het u werkelijk niet beklagen. Ik wil niet zeggen dat de E520 + kitlenzen niet goed zijn, maar er is duidelijk een groot verschil.

Comment

assussuss

Wachten tot de E30 binnen berijk komt is niet zo belangrijk. Ik ga de camera gebruiken voor allerhande fotowerk. En met de kitlens erop zal moeders hem ook wel eens gaan pakken voor het huis tuin en keukenwerk hierzo. Alleen wil ikzelf wat verder gaan dan dat, en misschien wel nog verder. Door zijn kleine formaat en op aanraden van mijn fotograferende viel mijn oog op de E620. Alleen lezende weg kom je bij lenzen en flitsers.....en wordt de keuze moeilijker....of leuker.

Maddy,

Zodra ik met vragen kom te zitten weet ik dat er ergens in de Benelux (liefhebbers) (hulp) zijn/ is.

Comment

Ben ik weer.

IK heb de E620 in handen gehad, en inderdaad....wat is hij klein.
                De kennis had er een batterij-pak onder zitten, wat in mijn geval echt "nodig" is Het maakt de camera weer groter en duurder. Vooral het groter worden vind ik jammer, maar gezien mijn handen dit nodig hebben zal ik me daar snel bij neer moeten leggen. En zonder dat pak voorzien van bv een kitlens 14-42 is het een ideale meeneem camera, die ook hanteerbaar is voor moeders. (ook die moet meewerken)

Ook de flitser ervaar ik als een 'kolos' op het toestel. Uiteindelijk als ik verder ga in de fotografie zal ik die nodig gaan hebben, vooralsnog zal ik hem in de winkel laten.

Hij had een 5 aantal lenzen mee, allen van zuiko. Leuk om de verschillen live te zien en te voelen. Ook de uitleg over de verschillende lenzen werkte verhelderend.

Kortom, het maakt het niet makkelijker allemaal. Ik ging voor een Olympus om zijn compacte formaat, wat nu eigenlijk erg klein uitvalt. Ik ga hem dan vergroten met batterijgrip. Neem ik mezelf nu in de maling?

Toch zijn enthousiasme houd me op de been. Hij heeft de camera gekocht voor zijn:
                ☻Prijs kwaliteit.
                ☻Snelheid.
                ☻Instelgemak en wat technische dingen, alwaar ik eerlijk gezegd de draad weer van kwijt ben.
                ☻De kwaliteit van de lenzen, zowel de kit als Pro-objectieven.
                ☻ En ook voor hem, de afmeting en gewicht. (Alles in een tas en de hele dag toestel vast)

Internet maakt zoeken soms moeilijker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belgiumtuv Bekijk bericht
                  Vooral het groter worden vind ik jammer, maar gezien mijn handen dit nodig hebben zal ik me daar snel bij neer moeten leggen.
                  Je kunt ook proberen eraan te wennen!

Comment

deze batterijgrip is niet alleen om het toestel te vergroten maar is zeer handig wanneer je fotos neemt in portretstand.Ik heb er een op mijn E510 en E3 zou ze niet meer willen missen.

Groetjes
                    Albert

Comment

Viewfinder. IK denk dat het of wennen of een groter toestel moet worden, met deze handen wordt het anders niks. Niet dat ze héél groot zijn, maar het toestel is wel heel erg klein.

Berten, het is inderdaad een makkelijke grip. Zowel rechtop als horizontaal. En extra stroom voor grote reportages, lol.

Ik denk ook (vanacht beslist) dat het een kit wordt met een 14-42 lens. Mét batterijgrip.
                      En als het lukt (€) direct een 12-60, gevolgd door een flitser....Geen $ genoeg is ff wachten....
                      Dan nog een handig tassie en geheugenkaart. En tijd, geschikte winkel, in eider geval voor toestel en lenzen.

Iemand nog een idee om me op andere gedachten te brenegn?

Tuv.

Comment

Ik heb grote handen, heel groot zelfs, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet met een fototoestel overweg kon.
                        Al dat gezeur over ergonomie is voor wat mij betreft totale kolder.

Stel de aankoop van een grip uit en koop er een flitser bij.

Comment

Zie lager ...

Comment

Iemand nog een idee om me op andere gedachten te brenegn?

Tuv.
                            Bij Olympus loopt er een actie dat je een flitser of batterijgrip gratis krijgt bij aankoop van een E-30. Toch een dikke 200 euro in de pocket. Weet je dit?

Toch zijn enthousiasme houd me op de been. Hij heeft de camera gekocht voor zijn:
                            ☻Prijs kwaliteit.
                            ☻Snelheid.
                            ☻Instelgemak en wat technische dingen, alwaar ik eerlijk gezegd de draad weer van kwijt ben.
                            ☻De kwaliteit van de lenzen, zowel de kit als Pro-objectieven.
                            ☻ En ook voor hem, de afmeting en gewicht. (Alles in een tas en de hele dag toestel vast)
                            Yep dat zijn nu meteen ook de grootste troeven die mij zouden doen overschakelen.
                            Vooral de kwaliteit van de lenzen. Lenzen zijn toch het belangrijkste. Plus ze hebben een mooi bereik, toch lichtsterk en toch goedkoper als je gaat vergelijken met de lenzen van Nikon of Canon en ze zijn nog eens lichter ook.

Er zijn nog een paar troeven:

1 de beeldstabilisatie die in de body zit en niet in de lenzen zoals bij Nikon en Canon. Je hoeft dan ook geen keuze te maken of je nu een lens met stabilisatie neemt of niet.
                            Daarom zijn de lenzen van Olympus ook kleiner en lichter.

2 1 standaard (Four/third) en geen twee zoals bij Nikon en Canon. Bij deze producenten moet je min of meer kiezen welke standaard je volgt. de crop of de full frame. Niet zozeer voor de bodies (die vervang je toch na x aantal jaar) maar vooral de keuze in lenzen. Moet ik nu een lens kopen voor crop of niet? Ga ik binnen x aantal jaar overschakelen van crop naar full frame? Zo ja dan koop je nu al best lenzen die ervoor geschikt zijn. Je kunt ze dan wel gebruiken op je huidige crop camera alleen ligt het bereik anders.

Ik vind het echt niet simpel om een lenskeuze uit te stippelen bij bijvoorbeeld Nikon en ik ben absoluut niet de enige als je de topics bekijkt op alle forums over welke lens moet ik nu kiezen. Er zit ook veel kaf in het koren. en lenzen die elkaar overlappen.

Voorbeeldje Nikkor 18-55, 18-70, 16-85, 17-55, 24-70, 28-70 Welke te kiezen? Veel succes. Alleen maar de standaard zooms hé

Bij Olympus heb ik zometeen iets van. Hmm het aanbod is misschien minder maar het aanbod is beter uitgedokterd en er is keus voor alles wat je wilt doen. Less is more.

Soms wordt wel eens de grote lenskeuze als voordeel aanzien maar ik vind dit eerder een groot nadeel aan het worden.

Groot probleem is een producent te hebben die een beperkt aanbod heeft waarvan de lenzen niet echt kwalitatief zijn. Bij Olympus is dat gelukkig niet zo en dan wordt een lenskeuze meteen ook relatief makkelijker. Super toch!

Morgen zaterdag ga ik een E-30 en een E-620 gaan betasten.
                            Nikon D70

Comment

Je zal echt ontzettend veel plezier beleven aan een Olympus!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib Bekijk bericht
                                Bij Olympus loopt er een actie dat je een flitser of batterijgrip gratis krijgt bij aankoop van een E-30. Toch een dikke 200 euro in de pocket. Weet je dit?
                                Dat zou hij moeten weten : heb dat op 18 januari al hier gepost...

Dat "ergonomie" geleuter is, vind ik dan weer geleuter. Ik heb de E-30 genomen, gewoon omdat ik de E-620 1 keer heb vastgepakt. De beslissing was genomen op 5 seconden... Het gaat hier niet alleen over het formaat, maar bv. ook dat je 2 instelwieletjes hebt bij een E-30. Een camera die ik niet makkelijk kan hanteren, moet ik gewoon niet hebben. Al is het dan een Canon 1D voor de prijs van een E-520...

En als je een E-620 koopt met batterijpack, dan kan je evengoed een E-30 nemen, zonder batterijpack maar met gratis flits...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X