Met welke testen kan m'n de kwaliteit van vb en 2e hands digitale Body en lenzen controleren?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Welke controles bij aankoop van 2e hands Body/lenzen??
Collapse
X
-
-
Re: Welke controles bij aankoop van 2e hands Body/lenzen??
De verkoper eens door google halen is volgens mij één van de belangrijkste testen
-
als je kunt pc mee nemen een aantal opnames maken en controleren op PC, anders kaartje meenemen en testshots thuis eerst goed bekijken.
laat je nooit leiden door de verkoper
bij lens goed kijken dat er geen sporen van krassen te zien zijn op de lens, lens iets schuin houden (strijklicht) dan zie je die gemakkelijker.
ook opnames van egale (witte muur)lichte oppervlaktes maken toont ook vlug bepaalde gebreken
voor de rest een beetje geluk hebben, en indien mogelijk nagaan waarom ment iets verkoopt, maar hier kan men je uiteraard van alles wijsmaken.
heb zelf drie lenzen 2de hands gekocht en ben 1-maal gefopt, zo is het leven.
Comment
-
camera:
clicks als die te achterhalen zijn...
algemene staat van het object (gebruikssporen, schreven, lak die af is) => veel gebruikt / niet voorzichtig behandeld
stof/vuil aan de knoppen, stof in de zoeker... => getuigen niet van veel onderhoud
een andere indicator kan ook de draagband bekijken zijn (als die werd gebruikt) => versleten= veel gebruikt (wat niet wil zeggen dat hij daarom minder goed zou werken, maar dan weet je wel dat die geen 10000 clicks meer heeft)
dan foto's trekken: tegen licht op F16 of dergelijk en kijken voor stof op sensor (tevens worden niet werkende pixels vaak rood...)
enkele gewone foto's nemen op verschillende instellingen... dan zien je vaak ook al of hij werkt
lenzen:
idd schuin houden tegen licht: krassen en vuil worden zichtbaar (beide kanten zo bekijken)
de beste test is nog steeds enkele foto's nemen
de staat van de lens (lak die af is, schreven) zegt ook veel over hoe ze gebruikt werd..
bij lenzen met beeldstabilisatie zou ik daar extra kritisch op zijn (gaan makkelijker kapot)
bij beeldstabilisatie : zoeker wordt beel rustiger (expres wat trillen en dan aanzetten en uitzetten, => je zou moeten een verschil zien (zeker bij telelenzen)
zelf heb ik nog nooit een slechte camera/lens gekocht (koop bijna alles 2dehands, maar onderwerp ze aan een stevige test (bij camera's test ik veel zwaarder: laptop gaat sowiso mee))
je ziet ook rap aan de verkoper wat voor persoon je voor je hebt... (bv aan hoe zijn fototas is georganiseerd/onderhouden)
als het een geruststelling mag zijn: op BD ben ik enkel maar vriendelijke en eerlijke personen tegengekomen bij mijn aankopen/verkopen.Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II
Comment
-
Je hebt hierboven al een goeie samenvatting.
Misschien wat lenzen betreft nog aan toevoegen:
- Mechanisch moet ze feilloos werken, dus zoom- en focusring moeten soepel en zonder al te veel speling werken (dus geen geknars of weerbarstige werking) en AF mag bv. geen rare geluiden maken.
- AF-precisie: back-/frontfocus testen, evt. door gewoon onder een hoek van zo'n 45° een grasveld of een blad met tekst te fotograferen.
- door het open diafragma naar een lichtbron of de lucht kijken, dan merk je normaal wel of er stof, schimmels of andere problemen in de lens zitten.
Allemaal niet om bang van te zijn hoor, gewoon opletten. Ik heb zelf tot nu toe slechts twee lenzen nieuw gekocht.
Succes !"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment
Comment