Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de fullframe gebruikers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje voor de fullframe gebruikers

Grootste voordeel aan FF voor mij is dat 24mm 24mm is enz
    Ik heb een hele hoop manuele focus primes en die werken heerlijk op de 5DII.
    Prime lenzen zijn meestal prijzig en tis leuk dat uw 14mm dan ook 14mm is.
    De zoeker is ook groot genoeg om manueel scherp te stellen, bij de 40D grijp ik dan toch naar live view wat onhandig is en veel tijd kost.

Voor zoomlenzen vindek crop cameras interessanter.
    Liever een 10-22 en 17-50 2.8 dan een 17-40 en 24-70 2.8.
    Beeldkwaliteit is ongeveer hetzelfde maar de fullframe versies wegen een pak meer.
    http://aljocha.tumblr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht
      Ik heb een hele hoop manuele focus primes en die werken heerlijk op de 5DII.
      Prime lenzen zijn meestal prijzig en tis leuk dat uw 14mm dan ook 14mm is.
      De zoeker is ook groot genoeg om manueel scherp te stellen, bij de 40D grijp ik dan toch naar live view wat onhandig is en veel tijd kost.

Voor zoomlenzen vind ik crop cameras interessanter.
      Liever een 10-22 en 17-50 2.8 dan een 17-40 en 24-70 2.8.
      Beeldkwaliteit is ongeveer hetzelfde maar de fullframe versies wegen een pak meer.
      Als er gebruikers zijn van uitsluitend cropcamera's gaan ze het verschil ook niet merken wat die milimeters betreft. Als je het nooit ervaren hebt.
      De lifeview bij de 40D is inderdaad onhandig als je deze vergelijkt met een 7D. De LV van de 7 is anders wel zeer goed.
      En een full-frame voor studiowerk alleen. Als je studiowerk doet, doe je dit op ISO 100, en dan is elke camera goed. Ook een 400D he. Maar die milimeters moet je echt gewoon ondervinden.
      De 7D is een all-rounder. Hij heeft:
      - een elektronisch waterpas voor landschap
      - een draadloze flitsaansturing voor studiowerk
      - een AF voor sport
      - Hoge iso met voldoende kwaliteit (De 5DII heeft hier een voordeel)
      - Cropsensor (tele * 1.6 = Meer tele)
      - Een grote zoeker

Voor elke EF objectief is er een EF-S objectief bij canon.
      Voordeel om FF-glaswerk op een crop te gebruiken is minder Vignetering en CA in de hoeken.
      Maar deze eigenschappen worden met de meeste software gereduceerd.
      En het gewicht is bijzaak voor sommige althans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht
        En het grootste nadeel is dat een 200mm 200mm enz voor de lange lenzen.

mm voor brandpunt voor crop of FF vind ik relatief, ik schoot net zo lief met mijn 10-20 op crop als nu met een 15-20 op FF. Resultaat hetzelfde en wat kan mij het schelen welke getalletjes erbij horen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          nadeel FF:
          Beperkte DOF, sommige vinden dat een voordeel heb nog altijd niet door waarom, ik ervaar het voor mij althans, als een van de grootste nadelen toz van APS.
          (een mooi bokeh is totaal iets anders dan DOF en hier speelt de lens een belangrijkere rol dan aps of FF)
          telebereik is bij FF een minpunt, ......

Wat is het het grote voordeel van FF dan, heel eenvoudig betere beeldkwaliteit, of zou toch moeten. (kleuren, dynamisch bereik, hoog iso gedrag etc)
          Niet alle lenzen hebben voldoend hoog oplossend vermogen voor bvb 18mp aps, meeste gaan beter presteren, zelfs in de hoeken, op FF.

de vraag is wat voldoet er niet aan je huidige configuratie, op welke punten wens je verbetering, waarom verander je.
          Daar zijn momenteel schitterende toestellen beschikbaar voor minder dan 800 euro, misschien vind je daar wel iets dat je kan bekoren, daar zitten ook toestellen tussen met 7fps en schitterend hoog ISO gedrag. Met het verschil kun je een mooi lenske aanschaffen dat veel meer verschil gaat geven.

Hier volg ik puerte in.

Komende van een 20D ben ik naar een 30D gegaan.(nieuw gekocht in 2006)

Tot vorig jaar (en nu nog )was ik heel tevreden over deze 30D maar ik wou eens iets meer, iets beter, iets anders....

Een nieuwe kopen?....... of misschien een tweedehandse?....misschien FF of een 1.3crop of terug een 1.6 crop?

Nieuwe camera .....dan moest ik mij andere programma's aanleren/aanschaffen etc....

De tijd en moeite die nodig zijn om een programma goed onder de knie te krijgen hebben voor mij de doorslag gegeven.

Ik wou bij RAWshooter blijven.

20D...30D...1D....1DII...1DIIn...5D etc ...werken nog met RS.

Dus heb ik mij een goede tweedehandse 1DmarkIIn, een tweedehands 30D én een tweedehandse 5D (eerste versie) aangeschaft voor minder dan wat een nieuwe camera kost.

Voor het telewerk grijp ik naar de 30D (1.6 crop)en de 1DmarkIIn(1.3crop).

Bij gelijke millimeters moet je bij de 1DmarkIIn iets meer het diafragma dichtknijpen door de iets mindere DOF..maar op gebied van scherpte zijn ze evenwaardig,

op gebied van dynamisch bereik is de 1D beter. De 300-800mm sigma heeft ook minder last van de lichtere spiegelklap van de 1DmarkIIn tov van de zware, logge klap van de 30D.

Maar tussen de onderlinge foto's (bij een goede belichting )zie ik geen verschil.

Bij de 1DmarkIIn gaat het ietsje makkelijker.. je kunt zelfs een 1.4 ex met een EF 400mm f5.6 combineren zonder zichtbaar kwaliteitsverlies en met behoud van de AF.

De FF 5D is voor telewerk in mijn ogen niet altijd inzetbaar. Als je een 1.6 crop gewoon bent en dan naar FF overschakelt...

Daarom gebruik ik de 5D voor macro, portret,landschappen en de normale huis,tuin en keuken foto's.

Voor macro's is de 5D in mijn ogen ... de details die dan zichtbaar worden.

Oorspronkelijk geplaatst door 2010
          Ik zou graag eens 2 fotos naast elkaar zien, de ene op APS-C en andere fullframe, waarbij de fotokwaliteit overtuigend in het voordeel van de fullframe is.
          Dat is in principe geen enkel probleem.Maar dit kun je moeilijk met elkaar vergelijken zonder dat je gaat croppen, verkleinen, andere f-waarden gebruiken etc....

Iedere camera heeft zijn type fotografie.

Zelfs het gedrag van eenzelfde lens, die op deze drie soorten (FF, 1.3 en 1.6) camera's zou gebruikt worden, gaat verschillen opleveren.
          Groetjes
          ----JO

Comment

Mijn 3 hoofdredenen om voor FF te kiezen:
            -De romige bokeh die je kan krijgen bij prime lenzen op een bruikbaar bereik (35mm,50mm,85mm,100mm of 135mm)
            -De grotere zoeker
            -Betere ISO prestaties

Comment

Inderdaad de moeite, maar voor welke FF moet je tegenwoordig kiezen?
              Gezien de hoge prijs zeker een 2e hands in mijn geval (+-1500 a €1800)

5D MKI (te traag en verouderd systeem)
              5D MKII (te nieuw en prijs te duur voor het moment)
              1D MARK III (zware professionele modellen altijd met batterygripvorm)
              .... of nog andere voorstellen?

Een croptoestel is dus sneller, een FF is betere beeldkwaliteit, en Canon verkoopt dan de nieuwe professionele 1D Mark IV, is dit dan het sumum van alles (FF + snelle fps ?) ?

Das niet echt klantvriendelijk voor de miljoenen klanten dat de gewone mens die combinatie niet eens krijgt. Denk dat Canon wel FF's met snellere fps kan leveren voor een goedkopere prijs, maar dat het gewoon een verkoopszet is om de FF's traag te laten en de crops snel, zodat de 3e "professionele klasse" blijft waar ze veel centen aan kunnen verdienen.

Zou dit bij alle andere merken ook zo zijn, FF, crop & pro-combinatie klasse ?

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              -De romige bokeh die je kan krijgen bij prime lenzen op een bruikbaar bereik (35mm,50mm,85mm,100mm of 135mm)
              -De grotere zoeker
              -Betere ISO prestaties

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht

5D MKI (te traag en verouderd systeem)
                Als jij denk dat je hierdoor niet 'alles' zou kunnen fotograferen, dan helpt geen enkele camera je aan een mooi plaatje.
                Al die internet verhalen dat die camera te traag zou zijn is kwatsch, beperkingen treden veel eerder op bij de fotograaf dan bij het toestel!

Comment

Een 1D is een croptoestel moest je het nog niet weten. Ongeveer 1.3x

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Als jij denk dat je hierdoor niet 'alles' zou kunnen fotograferen, dan helpt geen enkele camera je aan een mooi plaatje.
                    Al die internet verhalen dat die camera te traag zou zijn is kwatsch, beperkingen treden veel eerder op bij de fotograaf dan bij het toestel!
                    Mee eens. Ik schiet nu driekwart jaar met een 5D mk I en een 40D... Eigenlijk gebruik ik vrijwel alleen nog maar die 'verouderde, trage' 5D.... De 40D komt eigenlijk alleen nog maar uit de tas als back-up camera of als ik écht de snelheid en de cropfactor 'nodig' heb zoals op vliegshows e.d. In alle andere gevallen is de 5D echt wel snel genoeg hoor. En sterker nog, zelfs op een vliegshow zou ik me qua snelheid nog wel kunnen redden met m'n 5D. Mijn eerste vliegshow schoot ik met een Pentax K10D, en die was écht niet sneller dan de 5D en de AF was ook al zeker niet beter (lees: trager) Toch kon ik met die camera ook platen zoals deze schieten.

Natuurlijk, meer snelheid, een betere LCD, etc. is wel een luxe. Maar wat mij betreft is beeldkwaliteit toch het belangrijkst. En ik weet behoorlijk zeker dat je per euro niet meer kwaliteit kan kopen dan met een 5D mk I.
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                      -De grotere zoeker
                      -Betere ISO prestaties
                      je krijgt geen mooier bokeh op FF, je krijgt een kleinere scherpte diepte dat in de meeste gevallen nadelig is.
                      Als je mooi bokeh wenst moet je een lens kopen met een mooi bokeh, en dat werkt ook op APS
                      met de beste FF zoeker momenteel beschikbaar ga je niet manueel kunnen scherpstellen zonder aangepast matglas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                        Inderdaad de moeite, maar voor welke FF moet je tegenwoordig kiezen?
                        Gezien de hoge prijs zeker een 2e hands in mijn geval (+-1500 a €1800)
                        voor 1600€ heb je de sony a850, toestel met uitstekende beeldkwaliteit op lage en mid-hoge ISO, met de juiste instelling goede beelden tot 3200 ISO (JPEG). Met goede RAW-converter (DXO, LR3beta) zeer goede beelden op 1600 ISO . (60x40cm met nodige detail, no problem)
                        ontzettend groot dynamisch bereik en geen banding problemen op lage ISO zoals de 5dmkii
                        AF min of meer gelijk aan 5dmkii, maar heeft wel AF hulplicht en is beter in low-light.
                        Geeft gelaatskleuren heel mooi weer
                        In kit met 28-75 f 2,8 en dxo6 +/-2100€

Wil je meer FPS dan is er de a900 (5fps +/2100€ body)

Comment

ontzettend groot dynamisch bereik en geen banding problemen op lage ISO zoals de 5dmkii
                          AF min of meer gelijk aan 5dmkii, maar heeft wel AF hulplicht en is beter in low-light.
                          hhmm... maar wil je dan weer regelmatig werken met een hogere iso dan 400 dan kun je de Sony beter snel vergeten Zie hier een noise-vergelijk tussen de 5D II en de A900. Beetje jammer als je dan toch kiest voor een FF camera....

Anyway... ik wil hier niet weer zo'n zinloze merken-discussie starten want da's toch zinloos... (zeker met bepaalde personen hier ) Als je gaat kiezen voor een merk, dan kies je feitelijk voor een systeem. En die keuze is dus veel omvangrijker dan alleen maar een keuze op basis van één body, die je waarschijnlijk binnen een paar jaar tóch wel weer gaat vervangen voor een nieuwer model.
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

voor 1600€ heb je de sony a850, toestel met uitstekende beeldkwaliteit op lage en mid-hoge ISO, met de juiste instelling goede beelden tot 3200 ISO (JPEG). Met goede RAW-converter (DXO, LR3beta) zeer goede beelden op 1600 ISO . (60x40cm met nodige detail, no problem)
                            Geeft gelaatskleuren heel mooi weer
                            In kit met 28-75 f 2,8 en dxo6 +/-2100€

Wil je meer FPS dan is er de a900 (5fps +/2100€ body)
                            Allemaal internet wetenschap, en wat dat waard is weten we inmiddels wel, je bent zelf debet aan die sprokjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Als je gaat kiezen voor een merk, dan kies je feitelijk voor een systeem.
                              Een waarheid als een koe, al deinen iedereens eisen niet allemaal even breed uit je zou ook de sterktes van 2 merken kunnen combineren, maar dat natuurlijk ook niet goedkoop.

Comment

Tja wat wil je nu eigenlijk weten?

Voordeel FF vs APS of voordeel 5DII tov 7D.

Want die 2 zaken zijn niet hetzelfde. Het voordeel van FF tov ASP is simpel. Een FF kan alles wat een APS kan, maar een APS kan niet alles wat een FF kan. Nadeel van FF is dat ie altijd duurder zal zijn.

Voordeel 5DII tov 7D, betere beeldkwaliteit, nadeel body minder geschikt voor actiefotografie.

Als het dus is om een keuze tussen body's te maken dat je dit wil weten vergelijk dan het volledige pakket van wat je zou willen met elkaar en maak dan de vergelijking uitgaande van jouw prioriteiten.

Comment

Working...
                                X