Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of Canon 500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 of Canon 500D

Na jaren met een 2,1 MP Nikon toestel te hebben gewerkt eb daarna meer dan 3 jaar met Canon Powershot S5 IS,heb ik de microbe genoeg te pakken om over te stappen naar een reflex. Alleen twijfel ik tussen de Nikon D90 of een Canon 500D. Kan iemand mij hier de knoop wat helpen doorhakken ?

Alvast dank voor de reactie

Re: Nikon D90 of Canon 500D

Ik heb niet getwijfeld: D90! (en supercontent van)
    http://pxgarden.tumblr.com/
    Nikon D600 - Nikkor 28 f1.8 - Nikkor 50 f1.4 - Nikkor 85 f1.8 - Nikon SB600 - Nikon 70-300VR

Comment

Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Ik kocht een D90 en ben er supercontent van. Ergonisch knap gemaakt, alle toeters en bellen vlot bereikbaar en als je technisch wat van fotografie kent een supertoestel!

Ik geef je een tip: koop een goed toestel en volg les, want autorijden leer je ook niet door de handleiding van je auto te lezen. Ik dacht ook dat ik iets kende van fotografie na jaren foto's genomen te hebben met een bridge. Niet dus. Ik leer iedere week gigantisch veel bij en ken ondertussen alle toeters en bellen van mijn toestel en weet vooral wanneer ik ze moet gebruiken en wanneer niet. Ik neem nu veel betere foto's dan met m'n bridge, 80% omdat ik les volg en nu weet waarom ik voor een bepaalde instelling kies en 20% omdat ik nu een beter toestel heb (lens en body).
      Het toestel is een absolute aanrader, maar wil je er het maximum uithalen (wat zonde zou zijn indien je het niet deed met zo'n goed toestel) dan raad ik je dus aan om les te volgen.

Groetjes,

Riho
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Ik denk dat de toestellen niet veel verschillen van elkaar maar ik kies voor de D90

Tip: ga eens langs in een winkel en neem beide toestellen eens vast. Dit weekend nog in de Saturn geweest te Antwerpen en zowel een 500D als D90 vastgehad, wel...de D90 is precies op mijn maat gemaakt terwijl ik moeite moet doen om de 500D ergonomisch aangenaam te kunnen vasthouden. Maar da's persoonlijk natuurlijk...

Comment

Als Canon man en Canon fan zou ik in dit geval toch voor de Nikon D90 gaan. Lijkt me net
          een ietsje hoger op de ladder te staan dan de Canon 500D. Wel zou ik ook eens kijken wat
          andere merken in deze prijsklasse te bieden hebben. Ik denk hierbij aan Pentax, Sony en
          Olympus.

Comment

In de club van ons hebben verscheidene gasten een 500D en ik moet zeggen een zeer knap toestel en prachtige foto's die eruit komen........maar......dat heb ik met mijn D90 ook en ik vind dat ik daar net iets meer toestel in mijn handen heb....de 500D voelt aan gelijk een Bridge....

Enfin ieder zijn keus maar ik zou gaan voor de D90

Grtz Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik vind de xxxd reeks van canon vasthouden als speelgoed, ik verkies dan meer de grip van een ietwat grotere equivalente nikon. Maar da's puur persoonlijk. Beide toestellen zijn erg capabel. Houd ze beiden eens vast en zie wat je beter ligt.

Comment

De body is niet het belangrijkste, maar de lenzen die je ervoor aanschaft.
                Dus denk eerst eens na welke lenzen je wilt gebruiken. En zet dan beide systemen naast elkaar.

Beide merken hebben knappe lenzen, maar ik vond de keuze bij Canon logischer en prijs gunstiger (3 jaren geleden). Nu kan het misschien anders zijn. Maar eens je met een systeem begint kan je er bij best in blijven doorgaan.

Dat de D90 beter in hand ligt of beter gebouwd is, moet je zelf overwegen of dat belang heeft. Ik vond dat destijds toen ik 400D naast D80 vergeleek irrelevant genoeg om toch voor die 400D te gaan.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                  Ik vind de xxxd reeks van canon vasthouden als speelgoed, ik verkies dan meer de grip van een ietwat grotere equivalente nikon. Maar da's puur persoonlijk. Beide toestellen zijn erg capabel. Houd ze beiden eens vast en zie wat je beter ligt.

ik heb een speelgoedcamera van Canon de 450D met een batterijgrip en tis net of je met een profesioneel toestel in je handen zit,het grote nikon volgens mij is Canon het topmerk voor fototoestellen,maar da's puur persoonlijk
                  Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Bedenk ook eens dat het fotogedeelte(sensor + processor) van D90 afkomstig is uit de D300 lange tijd de beste crop DSLR.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Dus denk eerst eens na welke lenzen je wilt gebruiken. En zet dan beide systemen naast elkaar.

Beide merken hebben knappe lenzen, maar ik vond de keuze bij Canon logischer en prijs gunstiger (3 jaren geleden). Nu kan het misschien anders zijn. Maar eens je met een systeem begint kan je er bij best in blijven doorgaan.
                      .
                      Wijze raad

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                        ik heb een speelgoedcamera van Canon de 450D met een batterijgrip en tis net of je met een profesioneel toestel in je handen zit,het grote nikon volgens mij is Canon het topmerk voor fototoestellen,maar da's puur persoonlijk
                        Let op de woorden 'vind' en 'persoonlijk'. Voor mij was dat de reden om voor nikon te gaan, ook omdat er nog veel oude lenzen bruikbaar op zijn. Misschien is '^speelgoed' wat verkeerd verwoord, meer te klein en met weinig houdvast. Een grip verandert daar weinig aan omdat die de grip voor je rechterhand niet groter en breder maakt, hoogstens heb je wat meer ruimte voor je pink als je in landscape schiet, maar nogmaals als jij daar tevreden mee bent: prima voor jou he!

Ik had het overigens enkel op de xxxd reeks, niet over de xxd en xd reeksen van canon, die vind ik ook erg prima vasthoudbaar.

Het gaat hier over de tioestellen niet over de merken. Die maken allen gewoon prima materiaal.

Comment

ik heb ook lang getwijfeld, maar uiteindelijk de D90 gekocht. Fan-tas-tisch toestel... Vroeger heb ik altijd Canon gehad, en ik was aan het twijfelen of ik snel met de Nikon overweg zou zijn. Op 2-3 dagen was dit geen probleem meer... Geen seconde sptijg van deze aankoop!

Comment

mag ik vragen welke cursus jij volgt en ben je er tevreden over. Overweeg namelijk ook een cursus te starten daar ik een absolute beginner ben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

Dat de D90 beter in hand ligt of beter gebouwd is, moet je zelf overwegen of dat belang heeft. Ik vond dat destijds toen ik 400D naast D80 vergeleek irrelevant genoeg om toch voor die 400D te gaan.
                              Deel deze mening

Geen probleem als Canonian om te stellen dat de D90 meer biedt dan de 500D (stevigheid, zoekergrootte, AF, ...), het is dan ook een klasse tussen de Canon XXXD en XXD reeksen

Maar als je van plan bent om iets of wat telelens te kopen vergelijk dan eens de prijzen met Nikon

De Nikon bodies waren de laatste 2 jaar de meerdere van de Canons, maar beide merken blijven aan elkaar gewaagd, zie nu de 7D bv

Comment

Working...
                              X