Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke camera?

hallo iedereen, ik ben vanplan om een nieuwe camera te kopen, maar ik weet nie juist wat voor een.
    dus heb ik hier wat vraagjes voor jullie.
    wat is nu net het verschil tussen een sony alpha 330 en een alpha 230?
    en wat zouden jullie kopen als je twijfelt tussen een canon EOS en een sony alpha?

mvg saens loyson

Re: welke camera?

het verschil:? klik
    nikon stuff

Comment

Heb net mijn bestelling voor m’n eerste DSLR geplaatst, dus misschien interessant om het denkproces rond mijn keuze even te schetsen. Niet dat mijn 'inzichten' als totale leek zo fenomenaal zijn, maar goed...

Ik was in eerste instantie zelf overtuigd om een Sony A330 aan te schaffen. Leek mij prijs-kwaliteit (te vinden tussen 400€ en 450€ met 18-55 kitlens) gewoon de beste body voor een beginner, rekening houdend met het feit dat ik graag LiveView wou om mijn vrouw te overtuigen het ding ook te gebruiken. Die functie in combinatie met een kantelbaar scherm en snelle AutoFocus is iets wat je op geen enkele camera in die prijsklasse vindt. Ook de ingebouwde stabilisator vond ik een pluspunt. Echter uiteindelijk heb ik het dan toch niet gedaan wegens de erg kleine grip van dat toestel, die bijzonder onaangenaam was om vast te houden in vgl. met Nikon en Canon modellen (en ik (man) heb eerder kleine handen, dus daar ligt het niet aan). Ga het ding dus zeker eens vasthouden voor je er geld aan besteedt. De zoeker leek mij ook redelijk klein, hoewel dat eigenlijk een logische besparing ten voordele van de (erg) sterke LiveView functionaliteit is.

Uiteindelijk heb ik dan 100€ extra uitgetrokken voor een Canon EOS 450D (530€ met 18-55 IS kitlens bij digicamshop.be - scherpe prijs vond ik, maar wel bulk). Had eerst besloten dat het een EOS 1000D zou worden, maar die was niet (meer) te vinden met de 18-55 IS kitlens (enkel non-IS). En de prijs voor body en lens apart maakte dat de 450D slechts 30-50€ duurder was (30€ bij die shop, 50€ als ik elders de body goedkoper bestelde – waar ik geen zin in had, te veel gedoe). Dan was de keuze dus snel gemaakt.

Besef dat het een compromis is (de LiveView van de Canon is lang niet zo goed als die van de Sony), maar de betere beeldkwaliteit (o.a. ruisonderdrukking), hogere snelheid (fps), grotere viewfinder, etc. maar vooral het ‘gevoel’ van de Canon hebben me toch over de streep getrokken. Als de EOS 1000D ergens nog goed geprijs te vinden was met IS lens (pakweg voor 440-450€), dan had ik daar voor gekozen (is op zich meer de directe tegenhanger van de A330, als je hem tenminste met IS lens kan vinden).

Als je geen LiveView hoeft, dan lijkt de Nikon D3000 mij trouwens een logische keuze. Als beginner sprak de guide mode van dat toestel me zeker aan, en je vindt hem ook aan scherpe prijzen. Om LiveView te krijgen bij Nikon moet je echter naar de D5000. Die is ook niet fout, maar heeft geen guide mode en de filmfunctie (enige voordeel t.o.v. EOS 450D voor mij als leek) maakt hem erg duur en schijnt nogal belabberd te zijn. De Sony A230 tenslotte biedt iets vergelijkbaars als de D3000 en is *nog* goedkoper, maar kwalitatief leek hij me (nog los van de slechte grip) dan toch iets minder dan de D3000 en hij verliest (voor slechts een beperkte korting) de LiveView troef die de rest van het Sony gamma competitief maakt.

Conclusie: voor 530€ vond ik een EOS 450D + 18-55 IS moeilijk te kloppen. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel . Wel rekening mee houden dat ik eigenlijk al 80€ boven budget gegaan ben voor de 450D, dus niet afkomen met Sony A500/A550, Canon EOS 500D, e.d.

P.S. Besef dat het vooral de lenzen zijn die het verschil maken, dus daar is ook budget voor... maar ik wil me niet overhaasten, ga eerst een tijdje het toestel leren kennen, en vooral 'studeren' op het ganse lenzenonderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
        Conclusie: voor 530€ vond ik een EOS 450D + 18-55 IS moeilijk te kloppen. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel . Wel rekening mee houden dat ik eigenlijk al 80€ boven budget gegaan ben voor de 450D, dus niet afkomen met Sony A500/A550, Canon EOS 500D, e.d.
        Pentax K-x + 18-55.
        507 eurokes* en klopt de 450D elk punt.
        Bijgeleverde kitlens is trouwens zeer goed en is meer dan voldoende om als beginner aan de slag te gaan.

*bij foto konijnenberg

Comment

wat zouden jullie kiezen tussen een nikon D3000 een canon eos 450d en een canon 1000D met 18-55 IS lens voor 449 euro?

Comment

Ellbries, het is niet echt netjes om het topic van saens te kapen. Hou het lekker bij je eigen topic, da's wel zo overzichterlijk

Comment

ik heb nu een sony alpha 230 gekocht
              ik ben er super tevreden van

Comment

Nu snel wat foto's laten zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                  Pentax K-x + 18-55.
                  507 eurokes* en klopt de 450D elk punt.
                  Bijgeleverde kitlens is trouwens zeer goed en is meer dan voldoende om als beginner aan de slag te gaan.

*bij foto konijnenberg
                  Moet eerlijk bekennen dat ik Pentax niet 'onderzocht' heb. Mijn keuze ging tussen Sony, Nikon en Canon, omdat die me met het oog op de toekomst de veiligste keuzes leken. Vooral in het gamma van Nikon/Canon kan je alle richtingen uit, zowel qua accessoires als latere upgrades van de body. Feit dat ze zo veel couranter zijn maakt body's en accessoires ook iets makkelijker 2e-hands te kopen/verkopen.

Bovendien zijn dit (voor een amateur als mij) geen goedkope toestellen, en dan beken ik eerlijk dat ik liever een merk heb dat mij ook wat aanspreekt. Canon/Nikon zijn nu eenmaal *de* namen in DSLRs, en Sony heb ik als merk een voorliefde voor.

Maar ik heb die Pentax nu toch eens onder de loep genomen...

Canon/Pentax
                  - MP: 12.2 vs 12.4 (niet echt een verschil lijkt me)
                  - LCD: 3 inch vs 2.7 inch (beiden 230K)
                  - ISO: max. 1600 vs max. 3200/12.800 (maar ben je daar echt iets mee? ISO 1600 geeft al erg veel ruis)
                  - Stabilisatie: lens vs in-body (beide hebben voordelen/nadelen)
                  - AF: 9-punts vs 11-punts (echter de AF van de Pentax is niet zichtbaar in de Viewfinder, toch wel een serieus minpunt)
                  - Exposure comp: -2/+2 vs -5/+5
                  - Metering: 35 area vs 16 segment (1 area = 1 segment?)
                  - Continuous drive: 3.5 fps vs 4.7 fps (echter in JPEG kan de Canon dit blijven volhouden, terwijl Pentax na 16 frames op 2 fps terugvalt)
                  - Live view: quasi identiek (2 zelfde modi)
                  - Movie mode: geen vs 24 fps 720p
                  - Viewfinder: 95% & 0.87x vs 96% & 0.85x
                  - Gewicht: 524 gr vs 580 gr (zware AA batterijen in Pentax, liever lichter voor mij)
                  - Design: persoonlijke smaak, maar ik vind de Canon er toch wat gelikter uitzien (niet dat dit de kwaliteit van de foto's beter maakt )

Mij lijkt dat ze bij de marketing van Pentax gezegd hebben: we weten dat we tegen Canon/Nikon qua merkprestige niet op kunnen, dus laat ons er voor zorgen dat we qua specs overal net iets beter zijn. En movie mode is tegenwoordig ook populair, dus dat moet er zeker bij (zelfs als je er weinig mee aan kunt vangen). Op die manier kunnen we dan tenminste de 'spec hunter' kopers overtuigen...

Maar het zal idd een zeer goeie camera zijn voor z'n prijs, en de reviews erover zijn ook erg lovend (beeldkwaliteit schijnt erg goed te zijn).

Ivm. Konijnenberg: de EOS 450D was daar 556€ incl. levering, toch 26€ duurder. Ik zie echter wel dat ze voor 460€ een EOS 1000D met IS lens kunnen leveren, wat mij misschien wel had geïnteresseerd. Misschien in de toekomst!

Comment

- Gewicht: 524 gr vs 580 gr (zware AA batterijen in Pentax, liever lichter voor mij)
                    Ja, je tilt je een breuk aan die penlites.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Ja, je tilt je een breuk aan die penlites.......
                      Ik vergelijk maar, en mijn voorkeur is (op dit moment) voor lichter. Met wat accessoires weegt zo'n ding anders al snel genoeg opdat het niet meer meegenomen wordt, dus alle beetjes helpen.

Comment

Ik vergelijk maar, en mijn voorkeur is (op dit moment) voor lichter. Met wat accessoires weegt zo'n ding anders al snel genoeg opdat het niet meer meegenomen wordt, dus alle beetjes helpen.
                        Geef mij maar een cameraatje met meer grammetjes. Zo heb je het gevoel iets in je hand te hebben. En besparen op een camera omdat de batterij te zwaar wegen

Comment

Accessoires zoals een flits bijvoorbeeld? Een flits waar AA's inzitten die je met dezelfde lader zou kunnen opladen als de AA's van een K-x. Dus geen 2de lader meesleuren (die waarschijnlijk wel meer zal wegen dan 56 gram en een extra plaats in tas inneemt).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                            Accessoires zoals een flits bijvoorbeeld? Een flits waar AA's inzitten die je met dezelfde lader zou kunnen opladen als de AA's van een K-x. Dus geen 2de lader meesleuren (die waarschijnlijk wel meer zal wegen dan 56 gram en een extra plaats in tas inneemt).
                            Hangt er vanaf wat je wilt fotograferen...

Ik neem zelden de laders mee als het uitstappen van korte duur zijn (1 dag ofzo).

Met een goed opgeladen accu in de Eos kom je al een hele poos toe en voor de flits neem ik gewoon een 2de setje opgeladen AA's mee.

Nog veel beter dan 1 of 2 laders meezeulen...

Dus alles heeft zijn pro's en zijn con's.
                            - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

4 Penlites zijn niet voelbaar zwaarder dan de gebruikelijke Li-Ion accu's

Comment

Working...
                              X